1. ve 2. tanzimat dönemi edebiyatının özellikleri kağıd

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde angel_tuce tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. angel_tuce

    angel_tuce Üye

    Katılım:
    8 Mart 2009
    Mesajlar:
    55
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0

    TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1895)

    * Tanzimat Fermanının ilanından sonra bu edebiyatın tohumları serpilmeye başlamıştır.
    * Batılı tarzda ilk eserler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
    * Hak, adalet, özgürlük, vatan kelimeleri bu dönemde ilk defa kullanılmaya başlanmıştır.
    * Tanzimat edebiyatı kendi arasında ikiye ayrılır.(Birinci-ikinci dönem)
    * Yazı dilini halkın anlayacağı dile yakınlaştırmaya çalışmışlardır.
    * Tiyatroyu halkı aydınlatma aracı olarak görmüşlerdir.
    * Toplumcu bir çizgi tutmaya çalışmışlardır.
    *

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ndaki "bölüm güzelliğine" karşın "konu bütünlüğüne, güzelliğine" önem vermişlerdir.
    * Tanzimat birinci dönem sanatçıları(Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Mithat Efendi) ikinci dönem sanatçılarına göre daha halkçı olmuşlardır.

    BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)

    * Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
    * Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
    * Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
    * Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak görmüşlerdir.
    * Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
    *

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
    * Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.
    *

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa)

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (Namık Kemal, Ahmet Mithat) den etkilenmişlerdir.

    Not: Sanatçılarla ilgili daha detaylı bilgilere sanatçı ismi üzerinden ulaşabilirsiniz.
    BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI SANATÇILARI

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (1826-1871)


    * Edebiyatımıza birçok yeniliğin yerleşmesini sağlamıştır.
    * Asıl adı İbrahim'dir.
    * İlk tiyatro, ilk şiir çevirisi, ilk özel gazete, ilk makale, ilk noktalama işaretini kullanan kişidir.
    * Halk için sanat görüşünü benimsemiştir.
    * İlk tiyatro eserimizi: ŞAİR EVLENMESİ ni yazdı.
    * İlk makaleyi yazdı: TERCÜMAN-I AHVAL MUKADDİMESİ
    * İlk özel gazetesi çıkardı: TERCÜMAN- I AHVAL
    * Eserleri: Durub u Emsalı Osmaniyye (

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Kitabı)
    Tercüme i Manzume (Çeviriler)
    Müntehabat -ı Eşar(şiirleri)
    Divan-ı Şinasi
    Tasvir i Efkâr

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (1840-1888)


    * Vatan şairimizdir.
    * Toplumcu bir sanat çizgisindedir.
    * Vatan, millet, özgürlük kelimelerini edebiyatta ilk kullanan kişidir.
    * Tiyatroları oldukça ses getirmiştir. Tiyatroyu bir eğlence ve halkı bilinçlendirme aracı olarak görmüştür.
    * Romantizmin etkisindedir.
    * Eserleri: ilk tarihi romanımız; CEZMİ
    İlk edebi romanımız ;İNTİBAH
    Tiyatroları : Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Gülnihal, Kara Bela,Celalettin Harzermşah
    Eleştiri eserleri: Renan Müdafenamesi, Tahrib-i Harabat (Ziya Paşa'ya karşı)
    İrfan Paşa'ya Mektup, Takip
    Diğer eserleri: Kanije, Silistre Muhasarası, Osmanlı Tarihi, Büyük İslam Tarihi, Evrak-ı Perişan

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (1825-1880)


    * İlk edebiyat tarihi taslağı sayılan "Harabat"eserini yazmıştır.
    * Halk şiirinin ve dilinin gerçek edebiyatımız olduğunu belirten "Şiir ve İnşa"adlı makalesini yazmasına rağmen kendisi böyle davranmamıştır.
    * Biçimce eski içerikçe yeni olmaya gayret göstermiştir.
    *

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    'leri meşhurdur.
    * Bir çok dizesi halk arasında

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    gibi kullanılmıştır.
    * Eserleri: Zafername, Harabat, Eş'ar-ı Ziya, Defter-i Amal, Terkib-i Bent, Terci-i Bent

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (1844-1912)


    * Halk için roman geleneğini benimsemiştir.
    * Halkın anlayacağı bir dilde ve onları ilgilendiren konularda eserler vermiştir.
    * İlk hikâye örneklerimizden biri sayılan :"Letaif-i Rivayet"i yazmıştır.
    * Romantizmden etkilenmiştir.
    * Hasan Mellah, Hüseyin Fellah,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    , Yer Yüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında.

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ( 1850-1904 )


    * Devrinin en büyük dil bilgini sayılmıştır.
    * İlk romanımız olan: Taaşşuk -u Talat ve Fitnat adlı eseri yazmıştır.
    * Kamus u Türkî adlı sözlüğü yazmış.
    * Kamus u Fransevi ve Kamus-ı Alam'ı yazmıştır.

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (1829-1892)


    * Tiyatromuzun en büyük kilometre taşı sayılır.

  2. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114
    1.Tanzimat Edebiyatı :ilkler edebiyatı olarak bilinir.tercumanı ahval gazetesainin yayımlanmasıyla başladığı söylenir.
    -ilk kez noktalama işaretleri kullanıldı
    -şiirde ilk kez özgürlük eşitlik gibi konular işlendi
    -dilde sadeleşmeye çalışıldı fakat pek başarılı olunamadı
    -roman hikaye makale gibi türler ilk kez kullanıldı
    -tiyatroya ayrı bir önem verildi
    -1. dönemde romantizm ve klasizm etkisi altında kalındı.toplum için sanat ilkesi esas alındı
    -2.dönemde romantizm etkisi altında kalındı ve sanat için sanat ilkesi esas alındıgenel olarak fransız edebiyatından etkilenildi.aruz beyit gibi ölçü ve birinmler kullanıldı,değişim olmadı.
    1.dönem
    şinasi
    ziya paşa
    namık kemal
    2.dönem
    recaizade mahmut ekrem
    abdulhak hamit tarhan
    sami paşazade sezai
    ahmet mithat efendi
    nabızade nazım
    şemseddin sami
    muallim naci
  3. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114
    BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
    * Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
    * Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
    * Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
    * Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak görmüşlerdir.
    * Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
    * Roman, modern hikâye, tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
    * Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.
    * Klasizim (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa) romantizm (Namık Kemal, Ahmet Mithat) den etkilenmişlerdir.

    İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ (1876-1895)
    * Bireysel konulara dönülmüştür.
    * Sanat, sanat içindir, görüşü benimsenmiştir.
    * Dil oldukça ağırlaştırılmıştır.
    * Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
    * Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar.
  4. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114
    ŞİNASİ (1826-1871): 1860’TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan Şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir. Toplum için sanat anlayışını benimseyen noktalama işaretlerini edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır.
    Şair Evlenmesi (tiyatro), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler), Müntehabat-ı Eşar (şiir), Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri)
    NAMIK KEMAL (1840-1888): İlk şiirlerini Divan şiirinin etkisiyle yazan sanatçı Şinasi’yle tanıştıktan sonra edebiyatın Batılılaşması gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur. Daha çok hak, adalet, vatan, ahlak gibi temaları işler. İçerik olarak tamamen yeni olan şiirlerinde biçimsel olarak Divan edebiyatına bağlılık görülür. Hece ölçüsüyle denemeler yapmasına rağmen aruz kullanmıstır
    Romanları:İntibah, Cezmi
    Oyunları: Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Gülnihal, Celalettin Harzemşah, Karabela
    elestirileri :Tahrib-i Harâbât. Takip

    ZİYA PAŞA (1825-1880): Şiirleri içerik ve biçim açısından Divan edebiyatının özelliklerine uygunluk gösterir. Ancak hak, adalet, kanun gibi kavramları Ziya Paşa da kullanmıştır. Batılılaşmada şiirlerinden çok düşünceleriyle önem taşır. Hece ölçüsüyle de denemeler yapmıştır. En ünlü eseri “Terkib-i Bent”idir.
  5. angel_tuce

    angel_tuce Üye

    Katılım:
    8 Mart 2009
    Mesajlar:
    55
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0
    iyi güzel hoş ama eksik bunlar ahmet vefik ahmet mithat yok 2.dönem sanatçılarıda yok
  6. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114
    AHMET MİTHAT (1844-1912): Batılı roman ve hikaye tekniğiyle Türk halk hikayelerini uzlaştırmaya çalışan Ahmet Mithat Efendi halka seslenmeyi ve eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır. Bu nedenle sık sık olayların akışını keserek okuyucuya seslenmiştir. Teknik bir kaygı gütmeyen sanatçı, dönemin en çok okunan yazarıdır.
    romanları:
    Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey’le Rakım Efendi, Yeryüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında.....
    Öyküleri: Yeniçeriler, Letaif-i Rivayât (seri hikayeler)
    OyunlarıÇerkez Özdenler, Çengi

    AHMET VEFİK PAŞA : Ahmet Vefik Paşa Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük temsilicisidir. Moliere komedilerinden yaptığı 16 çeviri ve uyarlamayla, Türk tiyatrosuna önemli hizmetler etti.
    Eserleri: Lehçe-i Osmani, Şecere-i Türk, Moliere’den Zor Nikah, Meraki, Azarya, Zoraki Takip.

    RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847-1914): “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir” ve “şiir ahlakla hizmet etmek zorunda değildir” düşüncesinde olan sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler. Şiirlerinde romantizmin etkisinde olan Recaizade Mahmut Ekrem, yanlış batılılaşmayı ele aldığı “Araba Sevdası” adlı romanında realist bir tutum izlemeye çalışır. Sanatçının eski edebiyat taraftarlarıyla olan tartışmaları ünlüdür. Servet-i Fünuncuları bir araya toplayarak Servet-i Fünun hareketine önderlik etmiştir. Sanat için sanat anlayışına bağlı olan sanatçının dili yabancı sözcük ve tamlamalarla doludur.



    Eserleri:

    Şiirleri: Nijat Ekrem, Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebab,Zemzeme (I, II, III)

    Oyunları: Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Afife Anjelik

    Hikayeleri:Muhsin Bey, Şemsâ

    Roman: Araba Sevdası



    ABDÜLHAK HAMİT TARHAN (1892-1937): Edebiyatımızda “şair-i azam” olarak adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır. Sanat için sanat görüşünde olan Hamit, romantizmin etksindedir ve en çok ölüm konusunu işler.

    Oyunlarında tekniğe önem vermeyen sanatçı, bunları okumak için yazdığını söyler. Bunların bir kısmı manzum, bir kısmı düzyazıdır. Tiyatroda konunun yabancı toplumlardan alınması gerektiğini savunur.

    Edebiyatımızda “tezatlar şairi” olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır:

    Şiirleri: Sahrai Belde veya Divaneliklerim, Makber, **ü, Hacle, Garam, Validem, İlhamı Vatan.....

    Oyunları: Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Zeynep, Finten, İlhan, Turhan, Hakan (Ayrıca hece ölçüsüyle ve manzum olarak yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte)

    SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936): Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı “Sergüzeşt” adlı romanıyla tanınır.

    Öykülerini “Küçük Şeyler” adlı kitapta toplamıştır.

    NABİZADE NAZIM (1862-1893): Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemşi romanı “Kara Bibik” ve “Zehra”dır.
  7. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114
    işte bunlar canım bak recaizade mahmut ekreme iyi calıs cünkü serveti funun dada göreceksiniz
  8. angel_tuce

    angel_tuce Üye

    Katılım:
    8 Mart 2009
    Mesajlar:
    55
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0
    evet yeni fart ettim recaizade mahmut ekremin serveti fununda oldugunu teşekkür ederim
  9. realyte

    realyte Üye

    Katılım:
    25 Ekim 2009
    Mesajlar:
    4
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    teşekkür edetim Tuğçe ;)
    ayrıca ayrıntılı verdiğin için de teşekkürler ayrıntı her zaman daha iyidir eksik bilgi olacağına fazla bilgi olsun demi ;)
  10. angel_tuce

    angel_tuce Üye

    Katılım:
    8 Mart 2009
    Mesajlar:
    55
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0
    bende aynı düşünüyorum yani hoca ayrıntılı soruyor bilmesen olmuyor işte :) teşekkür butonuna basmanız yeterli
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş