10.sınıf Dil ve Anlatım 50 soru gerekiyor!

Konu 'Dil ve Anlatım 10. Sınıf' bölümünde furkanc tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. furkanc

    furkanc Üye

    Katılım:
    2 Mart 2013
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    Arkadaşlar hoca 50 soru çözmemizi istedi kaynak bulamadım bulursanız sevinirim.
  2. edanur_yildiz

    edanur_yildiz Üye

    Katılım:
    25 Mart 2010
    Mesajlar:
    21
    Beğenileri:
    8
    Ödül Puanları:
    0
    Hangi konuda?? Konusunu söylersen belki sana yardımcı olabilirim.
    0_ŞeHaDeT_0 bunu beğendi.
  3. Özlem

    Özlem Bu ülke sizi de unuttu(!) - SOMA Özel Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2009
    Mesajlar:
    4.040
    Beğenileri:
    3.106
    Ödül Puanları:
    113
    Yer:
    Konya

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Karısık dil anlatım soruları


    1. Okul kantininde karşılaşan Elif ile Kerem arasında şu diyalog geçer:
    - Kerem: Cuma günkü sınava bu akşam çalışacak mısın?
    - Elif: Evet, çalışmak zorundayım.
    Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi yan*lıştır?
    A) Gönderici, Kerem’dir.
    B) Alıcı, Eliftir.
    C) İleti, Kerem’in Elif’e sorduğu sorudur.
    D) Bağlam, okul kantinidir.
    E) “Evet, çalışmak zorundayım.” cümlesi kanaldır.




    2. 13. I. Mors alfabesi
    II. Birleşmiş Milletler binasındaki güvercin resmi
    III. Trafik lambaları
    IV. Ağaçların yapraklarının sararması
    Numaralanmış ifadelerden hangi ikisi “belirt*keye örnektir?
    A) I. ve II. B) I. ve III. C) I. ve IV.
    D) II. ve III. E) III. ve IV.




    3.
    Perişan gönül mülküne sultansın
    Dünyadaki her derdime dermansın
    Ömrümde en neşeli bir ansın
    Baştan başa sensiz bu kalp yansın
    Sensiz yaşanır sanma sakın, cansın
    Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
    A) Soyut anlamlı sözcük
    B) Karşıt anlamlı sözcükler
    C) Sesteşi olan sözcük
    D) Yansıma sözcük
    E) Mecaz anlamlı sözcük




    [FONT=&quot] [/FONT]
    4. Çocukluğumuzda yaz mevsiminin çekici tarafların*dan birisi, çizgi roman okuma özgürlüğüne kavuş*maktı. Bilgisayarların, DVD’lerin olmadığı hatta te*levizyonun her evde bulunmadığı zamanlarda, yaz sıcaklarında eve kapanan çocukların tek eğlencesiydi çizgi romanlar. Fazla çeşit olmadığından piya*saya yeni çıkan ne varsa alınıp okunur, okunanlar öteki çocuklardaki çizgi romanlarla değiştirilirdi. Ay*nı zamanda kitapçılar da okunmuş çizgi romanları alır, satar, değiştirir ya da hemen oracıkta duvar di*binde okunmak üzere kiralardı. O dönemde film yapımcıları ve senaristler de pek çok çizgi roman karakterine hayat verip onları beyaz perdeye taşı*dı.
    Parçada “pek çok çizgi roman karakterine hayat verip onları beyaz perdeye taşımak” sözüyle anla*tılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) karikatürlere söz eklemek
    B) karakalem çalışmalarıyla bunları dergilere taşı*mak
    C) senaryoyla hayat bulmuş karikatürlere sinema*da yer vermek
    D) ana düşüncenin çizgilerle verildiği tipleri yansıt*mak
    E) sinemanın izlerini edebiyatta bulmak




    5. Aşağıdakilerden hangisinde deyim, açıklama*sıyla birlikte verilmiştir?
    A) Bana, yaptıklarınızın hesabını vereceksiniz.
    B) Hep başkalarına çamur atıyorsun, hiç kendin*de hata aramıyorsun.
    C) Bu diziler de artık kabak tadı verdi, sürekli aynı şeyleri anlatıyorlar.
    D) Nabza göre şerbet vererek çevresindekileri ik*na ediyordu.
    E) Yarın sabah erkenden yola çıkmamız gerek.




    6.
    I. Kanunsuz işler yapmak isteyen kişiler karga*şa ortamlarını severler.
    II. Nesneler, zamanı gelince değer kazanır.
    III. İnsan tek başına büyük ve önemli bir iş başa*ramaz.
    IV. Bir konu üzerinde söz söyleyen çok olursa o konuyu sonuçlandırmak güçleşir.
    Numaralanmış cümlelerde aşağıdaki atasözle*rinden hangisinin açıklaması yoktur?
    A) Aş taşınca, kepçeye paha olmaz.
    B) Yalnız taş duvar olmaz.
    C) Kurt, dumanlı havayı sever.
    D) Horozu çok olan köyün sabahı geç olur.
    E) Su testisi su yolunda kırılır.




    7.
    I. Engellerin üzerine giden beyinler gelişir.
    II. Çıkmazı aştıkça kendimize geliriz.
    III Bütün sorunlar çözülmek içindir.
    IV. Sorunlardan kaçarsak zekamız ilerleyemez.
    V. Hayatımızda ne kadar mücadele varsa haya*tımız o kadar güzelleşir.
    Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangile*ri anlamca birbirine en yakındır?
    A) I. ve II. B) I. ve IV. C) II. ve III.
    D) II. ve IV. E) III. ve V.





    8. Kendinize iyi bakarsanız kendinizi iki kez aynı du*rumda bulamazsınız.
    Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleyle aynı doğrultudadır?
    A) İnsanın kendini anlayamadığı zamanlar çoktur.
    B) Bazen birbirleriyle aynı duyguları yaşadığını zanneden insanlar vardır.
    C) Hayatımızın her saniyesi birbirinden farklıdır.
    D) Belli zamanlarda aynı duyguları yaşayabiliriz.
    E) İnsanlar yaşamı boyunca çoğu kez aynı du*rumdadır.




    9. Dağlık yamaçlar, kıyıdan başlayarak 5-6 yüz metre yükseltiye kadar olan kısımlarda bütün mevsimler*de yeşil kalan sert ve parlak yapraklı bitkilerden oluşur. Bu bölge Akdeniz makisiyle kaplıdır. Bu kı*sımlar çok tenhadır. Buralarda yer yer küçük köyle*re rastlanır. Bu köylerin halkı küçükbaş hayvan sü*rülerinin geliriyle ya da tarım ürünleriyle geçinir. Bu dağlık alanın eski çağlarda şimdikinden daha can*lı olduğu bilinir. O dönemde kıyıda birçok koy, tica*ret ve korsanlıkla geçinen gemicilere sığınak ve antrepo hizmeti görürken şimdi daha sakin bir gö*rüntüye sahiptir.
    Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden han*gisi söylenemez?
    A) Terim kullanılmıştır.
    B) Açıklayıcı anlatım biçimine başvurulmuştur.
    C) Öznel bir anlatım tarzı esas alınmıştır.
    D) Betimleyici öğelere yer verilmiştir.
    E) Niteleyici kelimelerden yararlanılmıştır.




    10. Günümüzde toplumbilim üzerine yapılan pek çok araştırma gösteriyor ki bizmerkezcilik ya da egnosantrizm, bütün kültürlerin temel özelliklerindendir. Yani toplumların var olan yaşam tarzı ve düşünce biçimi tarihi süreç içinde yumuşak bir “Biz bu ya*şam tarzını seviyor, tercih ediyoruz.” duygusun*dan, katı bir “Sen de benim gibi olmak zorundasın." tavrına değin türlü derecelerde karşımıza çıkmak*tadır. Farklı kültür topluluklarına gittiğinizde bu ola*yın boyutları değişmektedir. Buna kültür emperya*lizmi ya da zorla kültürleme dediğimiz sonuçları da ekleyebiliriz. Bu durum belki de günümüz toplumlarının en büyük sorunlarındandır.
    Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden han*gilerine başvurulmuştur?
    A) Açıklama - tanımlama
    B) Açıklama - örnekleme
    C) Örnekleme - tartışma
    D) Açıklama - tanık gösterme
    E) Tanımlama - benzetme




    11. Neredeyse bütün sanatçılar, yazın hayatına başla*dıklarında daha önce kullanılmış teknikleri dener; başarılı sanatçıları taklit eder. Bu gayet doğaldır, bu noktada bana göre hiçbir sorun yok. Asıl sorun bu noktadan sonra başlıyor. Birçok sanatçı, ilerle*yen dönemlerde de birilerinin gölgesi olmaktan kurtulamıyor, kendi sesini hiçbir zaman oluşturamıyor. İşte o zaman bu sanatçılar için sanat, özgün bir dal olmaktan çıkıyor.
    Bu parçada vurgulanan düşünce aşağıdakiler*den hangisidir?
    A) Birçok sanatçının geleneksel tekniklerden ya*rarlanarak yazdığı
    B) Genç sanatçıların başarılı sanatçıları taklit ederek sanata başlamalarının sorun teşkil et*mediği
    C) Sanatçıların çoğunun sanat hayatları boyunca özgün bir üsluba kavuşmadığı
    D) Birbirine benzeyen sanatçıların sayısının art*masının sanata zarar verdiği
    E) Sanatçıların yazınla ilgili gerekli araştırmayı yapmadıkları için birbirlerinin çizgisine kaydık*ları




    12. (I) Kültürlerarası alışveriş sağlıklı ve doğru bir şe*kilde sindirilebilirse hiçbir olumsuzluğa yol açmaz. (II) Yeter ki başka toplumdan alınan özellikler, top*lumun kültürel değerlerine ters düşmesin. (III) Top*lum, bu özelliği özümseyip kabul etsin. (IV) Örne*ğin; 16. yüzyılda Osmanlılar, Doğu ve Batı kay*naklı öğeleri bir potada eritmeyi başarmışlardır. (V) Osmanlı mimarisinde bulduğumuz çarpıcı gü*zelliği şekillendiren estetik güç, işte bu alışverişin bir sonucudur.
    Numaralanmış cümlelerden hangisi bu parça*nın ana düşüncesidir?
    A)[FONT=&quot] I[/FONT]
    B)[FONT=&quot] II[/FONT]
    C)[FONT=&quot] III[/FONT]
    D)[FONT=&quot] IV[/FONT]
    E)[FONT=&quot] V[/FONT]




    13. Bir şiir gerçekten şiir mi? Bunu anlamak için şiirin birtakım sorulara cevap verebilmesi gerekir. İşte o sorulardan bazıları: Günlük dili saf bir sanat malze*mesi hâline getirmiş mi? Bize bir ufuk açıyor mu? O şair gelmeseydi toplumumuzda bir şeyler eksik olur muydu; insanımızı, tarihimizi, kendi kalbimizi ondan sonra tanıdığımız gibi tanır mıydık? Aşk, ölüm, hayat, vatan gibi büyük kavramlar onun geli*şiyle yeni manalar kazandı mı?
    Bu paragrafta verilebilecek en uygun başlık aşağıdakilerden hangisi olabilir?
    A) Günümüz Şiiri B) Şiir Dili C)Şiir ve Tarih D) Gerçek Şiir
    E) Şiirin Görevleri



    14. (I) Tanpınar’ın sık sık sözünü ettiği “medeniyet buhranı”, aidiyetlerin tanımlanamaz hale gelişin*den ileri gelir. (II) Doğu-Batı, eski-yeni gibi çatış*malar, toplumu “iki arada bir derede” bırakmıştır. (III) Bu “aradalık”; tedirginliğe, yalnızlığa, huzur*suzluğa yol açar. (IV) Tanpınar’ın kahramanları hep bir kimlik arayışı peşindedir: Mümtaz, Sabiha, Behçet Bey, Enstitü üyeleri... Tanpınar için bu, ken*dimizin peşinde olmaktır. (V) Tanpınar, kimlik meselesini bireysel ve toplumsal arayışlar konusunda paralellikler kurarak işler. (VI) Toplum gerçekten de kimlik bunalımından, onun kahramanları kadar muzdarip midir bilinmez ancak kahramanlarla ya*zarın kendisi arasında büyük benzerlik vardır.
    Bu parça iki paragrafa bölünmek istense ikinci paragraf kaç numaralı cümleyle başlar?
    A)[FONT=&quot] II. B) III. C) IV. D) V. E) VI[/FONT]




    15. Cumhuriyet şiirinin “İkinci Yeni” topluluğuyla büyük bir dönüşüme ışık yaktığı gerçeği inkâr edilemez. İlhan Berk, Edip Cansever, Turgut Uyar, Cemal Süreya, Ece Ayhan gibi sanatçıların aynı çatı altında toplanmalarıyla oluşan grubun amacı “bir şey söyle*mek değil, şiirin kendisini kurmak”tır. Bu nedenle —. Biraz daha somutlaştıracak olursak İkinci Yeni şiiri bir kilimdeki nakışlara ya da bir çinideki desen*lere benzetilebilir. Bu desenlerin ve nakışların yeni şiir gibi “Söylediği hiçbir şey yoktur.” Sadece bir amaç uğruna bir araya gelmiş birimlerdir.
    Bu parçada boş bırakılan yere düşüncenin akı*şına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmeli*dir?
    A) şairler, şiirlerini seslerini duyurmak adına kul*lanmışlardır
    B) İkinci Yeni sanatçıları, bugün de büyük bir ilgiy*le okunmaktadır
    C) şiirin amacı hiçbir zaman mesaj vermek olma*malı; insanlara güzel olanı, estetik olanı göster*mek olmalıdır
    D) şairler, bir düşünceyi ya da duyguyu anlatmak için mısra kurmaya gitmemiş; rastgele kelime*leri alıp onlardan mısralarını kurmuşlardır
    E) İkinci Yeni şiiri; toplumdan uzak, toplumu anla*mayan ve anlatmayan bir anlayışa sahiptir




    16. (I) Bir romancı için önemli olan Türk insanı tipini ya da olumlu insan tipini temellendirmek değildir. (II) Romancının gerçek ödevi, insan tipini yarat*mak olmalıdır. (III) Homeros, Balzac, Tols*toy, Dostoyevski, Gide ve Camus; Yu*nan insanı, Rus insanı, Fransız insanı değil yalnız*ca insan tiplerini yarattıkları için ölümsüzlük ka*zanmadılar mı? (IV) Abartma, sivriltme tipleştirmenin belirleyici nitelikleri arasında yer alır. (V) Or*han Kemal'in Murtaza'sı bizde tipleştirmenin en güzel örneklerindendir; Murtaza yalnız Türk insa*nı değil, dünya insanıdır.
    Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi, anlatımın akışını bozmaktadır?
    A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.





    17. Yaşadıkları dönemde hiç okunmamış bazı yazar*lar, bugün pek çok insan tarafından okunmaktadır.
    Bu cümlede aşağıdakilerden hangisinin örneği yoktur?
    A) Çoğul eki almış sözcüğün
    B) İyelik eki almış sözcüğün
    C) Tamlayan eki almış sözcüğün
    D) Hal (durum) eki almış sözcüğün
    E) Yapım eki almış sözcüğün




    18. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili söz*cük bir eylem kökünden türememiştir?
    A) Telefondaki kadın ağlayarak konuşuyordu.
    B) Bu kitapçıkta konu tarama testleri var.
    C) Çocuk kitapları düşmeden taşıdı.
    D) Derslere yaklaşımı övgüyle karşılanıyor.
    E) Nedense sürekli kardeşinden söz ediyor.




    19.
    Her kim ki olursa bu sırra mazhar
    Dünyaya bırakır ölmez eser
    Gün gelir Veysel’i bağrına basar
    Benim sadık yârim kara topraktır
    Yukarıda verilen dörtlükte aşağıdaki ses olaylarından hangisi yoktur?
    A) Ünsüz düşmesi
    B) Ünsüz benzeşmesi
    C) Ünlü düşmesi
    D) Ünsüz türemesi
    E) Ulama




    20. Aşağıdaki tümcelerin hangisinde yüklem ekeylem almamıştır?
    A) Ustalığa genç yaşında ulaşmış bir yazardı.
    B) Şiir, onun için yaşama amacıydı.
    C) Başlangıçta yazı, bir tür resimmiş.
    D) Bu şiir, beni yıllar öncesine götürdü.
    E) Şairin malzemesi sözcüklerdir.




    21.
    [FONT=&quot] I.[FONT=&quot] [/FONT]Sisler Bulvarı'nda seni kaybettim[/FONT]
    [FONT=&quot] II.[FONT=&quot] [/FONT]Sokak lambaları öksürüyordu[/FONT]
    [FONT=&quot] III.[FONT=&quot] [/FONT]Yukarda bulutlar yürüyordu[/FONT]
    [FONT=&quot] IV.[FONT=&quot] [/FONT]Terk edilmiş bir çocuk gibiydim[/FONT]
    [FONT=&quot] V.[FONT=&quot] [/FONT]Dokunsanız ağlayacaktım[/FONT]
    Yukarıda numaralanmış dizelerden hangisi yalnızca yüklemden oluşmuştur?
    A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.




    22. Aşağıdaki dizelerin hangisinde eylemsi kullanılmamıştır?
    A.[FONT=&quot] Beklemek nasıl bir şeydir[/FONT]
    B.[FONT=&quot] Ağlayan çocuklara kulak verin[/FONT]
    C.[FONT=&quot] Sus, mavinin sesini dinle[/FONT]
    D.[FONT=&quot] Akşama ait olduğumu söyledim[/FONT]
    E.[FONT=&quot] Nerede olduğunu tahmin etmek zor[/FONT]




    23. (I) Temmuzda Doğu Karadeniz dağlarından esen rüzgârlar, kemençe, tulum, akordeon seslerini sahile taşımaya başlar. (II) Başınızı güney yönünde yukarılara doğru çevirdiğinizde mor buğulu zirvelerin çağrısına uymadan duramazsınız. (III) O tepelerde hareket vardır, yaşam vardır. (IV) Buralarda haziran ayı, özellikle yüksek köylerde yaşayanlar için yayla düzlüklerinde kurulu köycüklere göçme zamanıdır. (V) Bu aylarda küçük ve basık yayla evlerinin bacaları tütmeye başlar.
    Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi, yapısına göre ötekilerden farklıdır?
    A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.




    24. Aşağıdaki tümcelerin hangisinde durum zarfı kullanılmıştır?
    A.[FONT=&quot] Orada durma, beri gel.[/FONT]
    B.[FONT=&quot] Seni dün sinemada gördüm.[/FONT]
    C.[FONT=&quot] Dışarısı soğuk, içeri gir.[/FONT]
    D.[FONT=&quot] Arkadaşın beni sabah aramıştı.[/FONT]
    E.[FONT=&quot] Şu tablo yamuk duruyor.[/FONT]




    25. Aşağıdaki tümcelerin hangisinde anlatım bo*zukluğu vardır?
    A) Yaşar Kemal, öyküleriyle edebiyatımıza Çu*kurova coğrafyasının renklerini, kokularını ge*tiriyor.
    B) Ömer Seyfettin'in öykülerinin geniş kitlelerce sevilmesinin nedeni, konularının halkın yaşa*mından alınmış olmasındandır.
    C) Memduh şevket Esendal halkın konuşmasını büyük bir ustalıkla yazıya geçirmiştir.
    D) Servet-i Fünun döneminin düzyazıdaki en bü*yük ustası Halit Ziya'dır.
    E) Milli Edebiyat döneminin en önemli öykücüsü, Ömer Seyfettin’dir; sanatçı, olay öyküsü yaz*mıştır.
    0_ŞeHaDeT_0 bunu beğendi.
  4. Özlem

    Özlem Bu ülke sizi de unuttu(!) - SOMA Özel Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2009
    Mesajlar:
    4.040
    Beğenileri:
    3.106
    Ödül Puanları:
    113
    Yer:
    Konya
    0_ŞeHaDeT_0 bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş