10. sınıf edebiyat kitabı fırat yayıncılık sayfa 151'den sonrası

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde aysenur1997 tarafından paylaşıldı.

  1. aysenur1997

    aysenur1997 Üye

    Katılım:
    15 Ocak 2013
    Mesajlar:
    7
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    10. sınıf edebiyat kitabı fırat yayıncılık sayfa 151'den sonrası acill lazım lütfenn!!!!!:cry:

  2. MaMiLog

    MaMiLog Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    2 Aralık 2011
    Mesajlar:
    392
    Beğenileri:
    199
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Muğla
    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 153-157 Arası


    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 153-154-155-156-157 Cevapları



    Sayfa 153 1. soru a şıkkı
    1.mani
    ....derede -de:redif
    ....nerede -ere:zengin uyak
    ....dedim 7'li hece ölçüsü
    ....pencerede

    2.mani
    Erkek
    ....Mesdi yar yar:redif
    ....mesdi yar
    ....arasında
    ....esdi yar
    Kız
    ....maniciyim -m:redif
    ....gemiciyim 7'li hece ölçüsü
    ....alma
    ....alıcıyım

    3.mani
    ....dildim -dim:redif
    ....sildim -il:tam kafiye
    ....kıymetin 7'li hece ölçüsü
    ....bildim

    4.mani
    ....çağlar gibi -lar gibi :redif
    ....dağlar gibi -ağ:tam uyak
    ....yaralıyım 7'li hece ölçüsü
    ....sağlar gibi

    5.mani
    ....alma beni -ma beni:redif
    ....salma beni -al:tunç uyak
    ....göster 7'li hece ölçüsü
    ....alma beni
    ....gül ister
    ....bağlar gibi

    ....aldım seni -dım seni:redif
    ....salma beni -al:tunç uyak
    ....göster 7'li hece ölçüsü
    ....alma beni

    6.mani
    ....ayna güzel ayna güzel:cinaslı uyak
    ....ayna güzel ay ne güzel:cinaslı uyak
    ....görenler 7'li hece ölçüsü
    ....ay ne güzel
    ....tarar
    ....ayna güzel

    1. soru c şıkkı
    ''Ayna güzel'' ve '' ay ne güzel'' ifadelerinin birlikte kullanılmasıyla cinas yapılmıştır.Cinas,maninin ahengi bakımndan önemlidir.Cinaslı manilerde ses ve söyleniş aralarında cinas bulunan kelimelerle sağlanır.

    2. soru a şıkkı
    Duygu ve düşünceler 1.manide 2,3 ve 4. dizelerde;2.manide ilk dörtlükte 2,3 ve 4. dizelerde,ikinci dötrlikte ise 3ve4. dizelerde; 3.manide 3 ve 4. dizelerde ;4 ve 5.manide bütün dizelerde; 6.manide 3,4,5 ve 6. dizelerde dile getirilmiştir.

    2. soru b şıkkı
    Duygu ve düşüncelerin ifade edildiği bölümlerin dışındaki dizeler ''doldurma'' dizelerdir.Bu dizeler asıl anlamının bulunduğu dizelere hazırlık yapılmasını sağlar.Doldurma düzeler anlam bütünlüğünü sağlar.

    3. soru
    1,2,5 ve 6. manilerin teması aşktır.3.maninin teması ayrılık 4.maninin teması derttir.

    4. soru a şıkkı
    Manilerde geçen deyimler şunlardır:
    -Serin yeller esmek:darılmak ve incinmek.''Aramızda serin yeller esiyordu.''
    -Kıymetini bilmek:değerini bilmek.''Kıymetinin bilinmemesinden şikayetçi.''
    -Dağ gibi=çok büyük
    -Dillere sarmak:Her yerde söz etmek.''Her yerde ondan bahsedip dillere saldı.''

    4. soru b şıkkı
    -Yel:Gerçek anlamı rüzgar; manideki anlamı dargınlıktır.
    Sanki,aramızda serin yeller esiyordu.
    Bu yel sizi hasta eder dedi.
    -Ciğer:Gerçek anlamı organ;manide gönülden, içten anlamında kullanılmıştır.
    Haberi alınca,ciğerim yandı.
    Ciğerlerinden rahatsızlanmıştı.
    -Altın:Gerçek anlamı değerli bir maden;manide kıymetli anlamında kullanılmıştır.
    Onun altın gibi bir kalbi var.

    5. soru
    1,2,3,5 ve 6. manilerde sevgili ve ona duyulan aşk teması işlenmiştir.4.manide ise çok dertli olan bir kişinin duyguları işlenmiştir.



    SAYFA 154
    6.a
    Edebiyat Dilinde Mani:
    Başta aşk olmak üzere hemen her konuda yazılabilen bir halk edebiyatı nazım türüdür. Çoğunlukla 7 heceli dört dizelik bir bendden meydana gelir.Dizeleri 4-5-8-10-14 heceli kalıplarla söylenmiş maniler de vardır. Birinci, ikinci dördüncü dizeler birbirleriyle kafiyeli, üçüncü dize serbesttir. Yani kafiye dizilişi aaxa'dır. aaaxa düzeninde maniler de var. İlk iki dize hazırlık dizeleridir. Son iki dize ile anlam bağlantısı yoktur. Asıl anlatılmak istenen son iki dizede verilir. Bir çok mani çeşidi vardır. En çok kullanılanlar düz ya da tam mani, kesik mani, cinaslı mani, yedekli mani, artık mani'dir.

    Düz Mani: Yedişer heceli dört dizeden oluşur. Kafiyeleri çokluk cinassızdır.

    Kesik mani: Birinci dizesi 7 heceden az, anlamlı ya da anlamsız bir sözcük grubu olan maniler. Bu kesik dize sadece kafiyeyi hazırlar. Eğer meydan ve kahvehanelerde söylenen ve ilk dizeleri "aman aman" ünlemi ile doldurulan manilerse bunlara İstanbul manileri denir.

    Cinaslı mani: Kesik manilerde eğer kafiye cinaslı ise bunlara cinaslı mani denir.

    Yedekli mani: Düz maninin sonuna aynı kafiyede iki dize daha eklenerek söylenen maniler. Cinaslı kafiye kullanılmaz, birinci dizeleri anlamlıdır. Yedekli maniye artık mani de denir.

    Deyiş: İki kişinin karşılıklı söylediği manilerdir. Soru yanıt şeklinde düzenlenir. Bir başka kişinin ağzındanmış gibi aktarıldığı şekilleri de vardır.


    b.
    1.mani düz mani
    2.mani deyiş mani
    3.mani düz mani
    4.mani artık mani
    5.mani deyiş mani
    6.mani kesik mani

    155.sayfa
    1)ilk dörtlük=Şair kendini teselli etmeye çalışıyor.Çünkü derdine dermen aramak için gittiği gurbette daha fazla dertle karşılaşmıştır.
    ikinci dörtlük =Huma kuşunun yere düşüp ölmediğini,Süleyman peygamberin güçlü olduğu halde dünyanın ona kalmadığını,sevdiğine gitmek istediğini ama kısmet olmadığını söylemektedir.
    üçüncü dörtlük=Kendi acısını anasında ayrılmış kuzulara benzetiyor ve kandi derdini ancak onun gibi dert çekenin anlayacağını dile getiriyor.

    2)a.Nakarat bölümü
    b.mısra örgüsü 4 lüktür.

    Sayfa 156 4. soru a şıkkı
    Vurgu ve tonlama.Temaları farklı olduğuunda söyleyişi farklıdır.

    Sayfa 157 Ölçme Değ. Devapları
    1)E
    2)C
    3)C
    4)türkü denir.
    artık maniler asıl maniler....
    5)Mâni----Deyiş
    Türkü----Kavuştak
    Ağıt----Sagu
  3. MaMiLog

    MaMiLog Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    2 Aralık 2011
    Mesajlar:
    392
    Beğenileri:
    199
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Muğla
    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 159-160-161-162
    SAYFA 159
    Birimlerde Anlatılanlar
    1) Şair, baharın geldiğini, bülbüllerin ötmeye başladığını anlatmaktadır.
    2) Şair, ağaçların yeşillendiğini, ırmakların coştuğunu, aşıkların da şevke geldiğini ifade etmektedir.
    3) Şair, baharın gelişiyle güllerin açtığını, güzellerin salınarak gezindiğini, aşıların buna sevindiğini ifade etmektedir.
    4) Şair, baharla birlikte her yerin yeşerdiğini belirterek acaba bu baharın coşkusuyla Allah ağlayanları da güldürür mü diye düşünmektedir.
    5) Şair, yeryüzünün güllerle kırmızıya boyandığı şu bahar günlerinde kendisinin ağladığını, dertli olduğunu ifade etmektedir.

    Şiirin teması: Baharın Gelişi
    Birim Değeri: Dörtlük
    Birim Sayısı: Beş

    Kafiye ve Redif
    1. Dörtlük: olduğu zamandır: redif
    kul ve yol ' daki l'ler yarım kafiye
    2. Dörtlük: -erler: redif
    giy uy ve kay ' daki y'ler yarım kafiye

    **çü: 11'li hece ölçüsüyle söylenmiştir.

    SAYFA 160
    3.a)İkinci dizede teşhis sanatı vardır.
    Üçüncü dizede teşhis sanatı vardır.
    Dördüncü dizede istifhan (soru sorma) sanatı vardır.
    Beşinci dizede istiare sanatı vardır. Gözyaşları jaleye (kırağı, çiğ) benzetilmiş ama söylenmemiş.

    b) Şiirin daha edebi ve coşkulu, aynı zamanda kuvvetli bir biçimde söylenmesini sağlar.

    4)Dil Özellikleri: Koşmada sade bir dil kullanılmıştır. Halk söyleyişinin de yansıdığı koşmada ayrıca halkın baharın gelişi karşısındaki duygu ve düşüncelerin ifade ediş biçimi de görülmektedir.
    Bağlı Olduğu Gelenek: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı'nın Sözlü Edebiyat geleneğine bağlıdır.

    5)Hissettiklerim: Heyecan - Sevgi - Güzellik - Sevinç - Coşku

    6)Asker bir saz şairidir.
    Şiirlerinde duru bir Türkçe kullanmıştır.
    Katıldığı askeri seferlerle ilgili pek çok şiiri vardır.
    Akıcı bir üslubu vardır.



    161 ve 162

    semai
    ilk dörtlükte -mez ler redif
    ikinci dörtlükte "-ımız" redif ,"-at" tam kafiye, -mez redif
    üçüncü dörtlükte "-acı" tunç kafiye -maz redif
    dördüncü dörtlükte "-ahri,-ehri,-ahrı" zengin kafiye -mez redif
    son dörtlük "-le" tam kafiye -maz redif
    birim değeri:dörtlük
    birim sayısı:5
    şiirin teması:gurbet
    mısra örgüsü:abab cccb dddb eeeb fffb
    birimde anlatılanlar
    1)Gurbete çıkmanın tehlikeli olduğunu ve her güzeli de sevmemesi gerektiğini dile getiriyor.
    2)Gurbet elde kimsenin kıymetimizi bilmeyeceğini belirtiyor
    3)Gurbete gönlündeki derdin ilacını bulmak için çıkmıştır ama bulamayacağını belirtiyor
    4)Gurbetin çok zor olduğunu ve kahrının çekilemeyeceğini anlatıyor
    5)Aşıkların sevdiklerine kavuşamadıklarını dile getiriyor.
    2.b.Şiiri şiir yapan vurgu ve tonlamadır.Bu yüzden düz yazı okurken noktalama işaretlerinde yaptığımız vurgu ile şiir vurgusu arasında çok fark vardır
    3.a. gönül gurbet ele çıkma(teşhis)
    sunam gurbet elin kahrı(açık istiare)
    bülbül figan eder güle(teşhis, telmih, tenasüp)
    güzel sevmek sarp bir kale(teşbih, tenasüp)
    b.ahengi sağlamış ve şiiri çekici hale getirmiştir
    4.dil sade, imgeler suna ve bülbül
    bağlı olduğu gelenek: sözlü gelenek yani aşık etebiyatı
    5.Gurbet ellerin kimsenin yuvası gibi olmadığı ve çok zor olduğu...
    6. Divan tarzı şiirler söylemiştir.
    Hem hece nem aruzla yazmıştır.
    Asıl kişiliği hece ölçüsüyle yazdığı ölçüsüyle yazdığı koşma ve semailerde görülür.
    Gazel, murabba, muhammes tarzı şiirlerde yazmış.Ancak çok başarılı sayılmaz.
    7.saz şairi; halkın arasında olan bir kişidir. ilhamını halk zevkinden halkın hayal gücünden alır. halk şiirinde, günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır.

    Sayfa 162
    6)Erzurumlu Emrah’ın fikrî ve edebî kişiliği
    *Erzurumlu Emrah döneminin önemli saz şairlerindendir.
    *kendinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur.
    *şiirlerinde kullandığı dil sade ve anlaşılır bir dildir.
    *şiirlerinde kafiye ve redifler sağlamdır.

    2.*halk şiiri ile konuşma dili arasında bir benzerlik söz konusudur.
    *saz şairi halkın arasında olan bir kişidir.ilhamını halk zevkinden,halkın hayal gücünden alır.
    *halk şiirinde,günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır.
  4. MaMiLog

    MaMiLog Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    2 Aralık 2011
    Mesajlar:
    392
    Beğenileri:
    199
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Muğla
    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 163-164-165-166-167-168-169-170-171

    163 1.a ve b
    1.a)bir halk şairi şiirlerini söylerken öncelikle halkın beğenisine uygun onun anlayacağı bir anlatım tarzı ve konular seçmiştir.bunları kendi birikimini de katarak soyut ve bir kişinin yaşayabileceği bir konu şeklinde ifade eder.

    1.b)
    KOŞMA;

    HALK BEĞENİSİ=halkın zevkine günlük yaş**ına uygun”baharın gelişi”konusu;anlayabileceği dil ve anlatım ;kulağa hoş gelecek ses ve söyleyiş;günlük yaş**ına uygun benzetmeler kullanılmıştır.

    SOYUTLUK=aşk,sevinç,çoşku,heyecan

    KİŞİSELLİK=şairirn bilgi,birikim ve hayata bakış açısı şiirin oluşmasında etkili olmuştur.şiirde anlataılanlar bir kişinin yaşayabileceği bir konudur.

    SEMAİ;

    HALK BEĞENİSİ=halkın günlük yaş**ına uygun “gurbet”konusu;anlayabileceği dil ve anlatım;kulağa hoş gelecek ses ve söyleyiş;günlük yaş**ına uygun benzetmeler kullanılmıştır.

    SOYUTLUK=gurbet,gurbet acısı,dert,özlem,sevgiliye hasret

    KİŞİSELLİK=şairin bilgi birikim ve hayata bakış açısı şiirin oluşmasında etkili olmuştur.şiirde anlatılanlar bir kişinin yaşayabileceği bir konudur.

    163 halk şairi=şiirlerini doğaçlama ilticai söyleyen şairlerdir.
    kalem şairi=şiirlerini kağıt üzerinde yazan şairlerdir.
    164 =165 şairlere göre yazıyım: bayburtlu=semai, kağızmanlı hıfzi:ağıt, aşık=semai,, köroğlu=koçaklama, aşık ömer=GÜZELLEME, ,karacaoğlan=varsağı, everekli seyrani=taşlama,,ATALAR SÖZÜ =DESTAN

    166 1.SORU=D D Y D D 2.soru=D D Y Y Y 3.soru=d şıkkı 4.soru=.sırasıyla güzelleme, koçaklama, taşlama, diğeri koşma ya da 11'li hece ölçüsü
    5. soru= koşuk=koşma sav=atasözü, mersiye =sagu

    Sayfa 168 ve 169
    1.a
    BİRİM Değeri
    dörtlük
    BİRİM SAYISI:6(altı)
    ŞİİRİN TEMASI
    Övgü dür
    2.soru
    okudunuz methiyenin ahenk unsurarını.......... başlıyan soru ...?
    KAFİYE VE REDİF
    -anlar:redif
    -t:yarım uyak
    -gül:redif
    -as:tam uyak
    KAFİYE
    aruz şeklinde .
    SES VE SÖYLEYİŞ
    Vurgu ve tonlamalar ahenki kuvvetlendirir.



    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...



    169. sayfa
    3.soru
    HİSSETTİKLERİM: dürüstlük,sevgi ve iyi niyet,samimiyet,bağlılık.....



    5.soru
    Pir=> Methiyede tarikat şeyhi anlamında kullnılmıştır.
    Taht makamı=> Şiirde şeyhlik makamı anlamında kullanılmıştır.
    Hak nefesi=> Şiirde doğru söz anlamında kullanılmış.


    6.soru
    SEYYİT NESIMI
    *SADE DİL KULLANMIŞ
    *TASAVVUFİ KONULAR İŞLEMİŞ
    *MUSAVVUF BİR ŞAİİRDİR.
    171= 1:d şıkkı
    2=b şıkkı, 3=e şıkkı
    4=boşluklar sırasıyla: bektaşi,,,, tarikat, adab erkanını,,,nutuk
    5=y d y y

Sayfayı Paylaş