10.sınıf edebiyat kitabı sayfa 124-137

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde arslanburç tarafından paylaşıldı.

  1. arslanburç

    arslanburç Üye

    Katılım:
    10 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    13
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0

    arkadaşlar kaside metninin soruları
  2. Rüzgar

    Rüzgar Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    31 Ekim 2008
    Mesajlar:
    2.028
    Beğenileri:
    875
    Ödül Puanları:
    113


    sayfa 123
    BİRİM DEĞERİ:beyit
    BİRİM SAYISI:beş
    ŞİİRİN TEMASI:aşk
    BİRİMLERDE ANLATILANLAR;
    1.şair sevgilisinin yüzünü açıp salınarak yürümesini,bağdaki çiçek ve ağaçların da bunu görmesini istemektedir.
    2.şair,bu aşk hastalığına sevgilinin aşkından düştüğünü,bunun da nasıl amansız bir hastalık olduğunu herkesin görmesini istemektedir.
    3.şair sevgilisinin aşkından perişan olduğunu,vücudunda yaralar açıldığını söylemektedir.
    4.şair,aşk derdinden dolayı kemikleri sayılacak kadar zayıfladığını ,bu hali ve inlemeleriyle tıpkı Musikar'a benzediği söylemektedir.
    5.şair güzellere yumuşak huylu değiller,demenin yanlış olduğunu,gördüklerinde hemen yumuşak huylu olduklarını söylemektedir.
    Ç. gazeldeki beyitlerin yerleri değiştirilerek okunduğunda gazelin anlamında herhangi bir değişiklik olmamaktadır.Çünkü gazelin birimleri olan her beyit kendi içinde bir bütündür.Bu nedenle anlam aynı birim içinde başlar,aynı birim içinde biter.Dolayısıyla bir beyitteki anlam diğer beyitlere bağlı olmadığı için beyitlerinin yerlerinin değiştirilmesi gazelin anlamında herhangi bir değişikliğe sebep olmamaktadır.
    D.Şiirde anlatılanların gerçek hayatta yaşanılması mümkün değildir.gazeldeki sevgili ve aşık tipleri,şairin hayal gücünün ve bağlı bulunduğu Divan şiiri geleneğinin tipleridir.
    E.Gazel nazım şeklinin özellikleri;
    *Divan şiirinin nazım şekillerindendir.
    *5-15 beyit arasında yazılır.
    *İlk beytine matla,son beyitine makta,en güzel beyitine beytü'l-gazel,şairin adının veya mahlasının geçtiği beyte mahlas beyti denir.
    *İlk beyit kendi arasında kafiyelidir.
    *Genellikle aşk,kadın ve içki konuları işlenmiştir.
    F.Her iki şiirde gazel nazım şekli,beyit nazım birimiyle ele alınmıştır.Kafiye şeması Baki'nin gazelinde olduğu gibi aa/ba/ca... şeklindedir.Her iki gazelinde teması aşktır.Anlatılanlarda gerçek hayatta yaşanması mümkün değildir.Hoca Denhani'nin gazeli 7 birim iken ,Baki'nin gazeli 5 birimdir.

    2. ETKİNLİK
    Aşk temasıyla bulduğunuz şiirleri sınıfta okuyunuz.((arkadaşlar buna Özdemir ASAF'ın --LAVİNİA-- şiiri örnek verilir.))
    2.Gazelde aşk teması işlenmiş ve bir aşığın durumu gözler önüne serilmişti.Burada ise aşığın durumu yine gazelin bütünündeki durumuna eşdeğerdir.Verilen sözcükler okunduğunda yine halini anlatan ve sitem eden aşığın durumu ortaya çıkmaktadır.
    3. İMGELER
    GÜL VE NESRİN:rengi dolayısıyla sevgilinin yanağı
    SERVİ VE SANAVBER:uzunluk ve salınış sebebiyle sevgilinin boyu ve yürüyüşü.
    GÜLNAR:rengi ve şekli dolayısıyla aşığın vücudundaki yaralar.
    4.SÖZCÜK: Gülnar
    GERÇEK ANLAMI: nar çiçeği
    ŞİİRDEKİ ANLAMI:yara
    GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Gülnar bu mevsime yakışıyor.
    MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Bu dertten gülnarlar açtı her yanımda.
    SÖZCÜK:muhabbet(gülşeni)
    GERÇEK ANLAMI: gül bahçesi
    ŞİİRDEKİ ANLAMI:vücut
    GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Gül bahçesi rengarenkti
    MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Yanımdayken kendimi gül bahçesinde hissediyorum.
    SÖZCÜK:Musikar
    GERÇEK ANLAMI:efsanevi kuş
    ŞİİRDEKİ ANLAMI:vücut
    GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Musikar efsanevi bir kuştur.
    MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Öyle güzel sesi vardı ki Musikar'ı andırdı.

    6. Açıl bağun gül ü nesrini ol ruhsarı görsünler
    Salın serv ü sanavber şive-ı reftarı görsünler.
    yukarıdaki dizelerde istiare(eğretileme)sanatı vardır.
    Kapunda hasıl itdi bu devasuz derdi hep gönlüm
    Ne derde mübtela oldu dil-i bimarı görsünler.
    yukarıdaki dizelerde teşhis(kişileştirme)sanatı vardır.
    Açıldı dağlar sinemde çak itdüm giribanum
    Muhabbete gülşeninde açılan gülnarı görsünler.
    yukarıdaki dizelerde teşbih(benzetme)sanatı vardır.Vücut sevgilinin gül bahçesine yaralar ise nar çiçeğine benzetilmiş.
    Ten-i zarumda pehlum üstühanı sayılur bir bir
    Beni seyr itmeyen ahbab Musikar'ı görsünler
    yukarıdaki dizelerde teşbih sanatı vardır.Aşık kendini ve inlemelerini Musikar'a ve onun gagasından çıkan seslere benzetmiştir.
    Ey Baki
    bu ifade de nida(seslenme)sanatı vardır.
    Yalvarı görsünler
    yukarıdaki ifadede iham sanatı vardır. yalvar sözcüğü hem yalvar- hem de bir çeşit para anlamında kullanılmıştır.Her iki anlamda beyte uygun olduğu için iham sanatı vardır.
    7.*gazel nazım şeklinin kullanılması
    *beyit nazım biriminin kullanılması
    *aruz ölçüsünün kullanılması
    *sanatlı bir şöyleyiş olması
    *arapça ve farsça sözcüklerin kullanılması
    8.örnek yazı:
    Bakinin gazeli yapı bakımından divan şiir geleneği yansıtmaktadır.Anlatımdaki sanatlı ve manzumlara dayalı ifadelerin yanı sıra ahenk bakımından da çok güçlü olan gazelde aşk teması işlenmiştir.şair aşk temasını aşık ve verfasız sevgili etrafında işlemiştir.temanın işlenmesinde manzumların yanı sıra şairin hayal gücünün de etkisi vardır.
    9.Baki;
    *şiirlerinde tasavvufi unsurları kullanmıştır.
    *şiirleri nazım tekniği yönünden kusursuzdur.
    *şiirlerinde çok güçlü sanatlı bir söyleyiş vardır.
    *divan şiirinin en güçlü şairidir


    S.124 2.soru
    ses benzerlikleri var ahengi sağlayan unsurlar var

    125
    4.soru
    gül ve nesrin sevgilinin yanagı
    servi ve sanavber;sevgilinin yürüyüşü
    gülnar; rengi ve şekli dolasıyla aşığın vücudunaki yaralar

    S.126 8.Soru
    Bakinin gazeli yapı bakımından divan şiir geleneği yansıtmaktadır.Anlatımdaki sanatlı ve manzumlara dayalı ifadelerin yanı sıra ahenk bakımından da çok güçlü olan gazelde aşk teması işlenmiştir.şair aşk temasını aşık ve verfasız sevgili etrafında işlemiştir.temanın işlenmesinde manzumların yanı sıra şairin hayal gücünün de etkisi vardır.


    sayfa 128'deki 27. ve 28. beyitlerdeki söz sanatları
    27.beyit
    Sensen ol bahr-ı keramet kim şeb-i Mirac’da
    Şebnem-i feyzün yetürmiş sabit ü seyyara su

    Söz Sanatları:
    Tenasüp: Bahr, su, feyz, şebnem kelimeleri arasında yapılmıştır. Bunlar su ile ilgili kelimelerdir.
    Teşbih-i Beliğ: Hz. Peygamber’in keramet denizine benzetilmesi (Bahr-ı keramet)
    Tezat: Bahr ve şebnem kelimeleri arasında

    28.beyit
    Çeşme-i hurşidden her dem zülal-i feyz iner
    Hacet olsa merkadün tecdid iden mimara su

    Söz Sanatları:
    Tenasüp: Mimar, merkad, tecdid, zülal ve çeşme kelimeleri arasında
    Teşbih: Güneş çeşmeye benzetilmiş. Güneş ışıkları zülale benzetilmiş.
    sayfa 129 16.beyitte söz sanatı
    16. Su temiz tabiatını âleme aydınlık (berrak) kılmış ve Hazret-i Muhammed'in, yoluna girmiştir.

    Şair bu beytinde su ile Hazret-i Muhammed'e uyan, onun yolunda giden mümin arasında bir münasebet buluyor. Temizlik dolayısıyle İslâmiyet suya büyük önem verir. Su maddî ve manevî temizliğin sembolüdür. Suyun vasıflarından biri berrak oluşudur. İyi mümin de öyledir. Onun gönlü de su gibi aydınlık, herkese açıktır.kinaye sanatı vardır

    S.130 4.sorunun ***ı;
    Ahmeti muhtar,Habiballah,Harelbeşer,Miraç sözcükleri.

    S.130 4 ve 5. etkinlikler
    edebiyattı demi
    1.etkinlik
    ç.kasidede her beyit anlam bakımından birbirinden bağımsız ** her beyit kendi içinde bir bütündür kasidede beyitler arasında ses ilişkisi su sözcüğüyle sağlanmıştır.
    d.
    şairin kişisel duyarlılığını ve hayal gücünü en iyi ifade eden beyit şudur
    'dest busı arzusıyla ger ölsem dostlar
    kuze eylen topragum sunun anunla yara su'
    Bu beyitte şair , sevgilinin elini öpebilmek için ölmeyi ** mezarının toprağından yapılan testi ile sewgiliye su **rilmesini istiyor .böylece sewgilinin elini öpebildiğini hayal ediyor.
    e.
    kasidenin özellikleri şunlardır;
    -devlet ve din büyüklerini övmek için yazılır
    -beyit sayısı 31-99 arasındadr
    -kafiyelenişi aa,ba,ca,da dır
    -kasidenin ilk beyitine malta,son beyitine makta, şairin mahlasının geçtiği beyite taç beyit , en güzel beyte ise beyt'ül-kasid denir
    -kaside.nesib,ginizgah,methiye,fahriye ve dua olmak üzere beş bölümden oluşur

    sayfa 130 5. etkinlik 5. soru

    aruz ölçüsünün kullanılması, kaside nazım şeklinin kullanılması, sanatlı bir söyleyiş olması, arapça ve farsça kelimelerin kullanılması

    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 131-132-133-134-135-136-137-138-139
    sayfa 131

    6. HİSSETTİKLERİM
    samimiyet
    sevgi
    özlem
    arzu
    heyecan

    7.FUZULİ
    divan şiirinin en güçlü şairlerindendir.
    şiir tekniği çok güçlüdür.
    şiirlerinde tasavvufi konuları ele almıştır.
    şiirlerinde azeri türkçesinin özellikleri görülür.

    Sayfa 133

    BİRİMLERDE ANLATILARLAR
    Şiirin teması: Aşk
    1.Şair, aşıkların ayrılık acısına sabredemeyeceğini anlatıyor.
    Birim Değeri: Dörtlük - Birim Sayısı: Bir
    2.İlahi aşk
    3.Dilek (dua)
    4.Aşk

    ç)1.Rubai: Ayrılık - Aşk
    2.Rubai: Aşk Ateşi - İlahi Aşk
    3.Rubai: Duam - Dilek
    4.Rubai: Sevgili - Aşk

    d)Gerçek hayatla ilişkilendirilebilir. Aşk ve aşkın halleri ile dua insan hayatında yer bulabilen durumlardır.

    e)Rubai nazım şeklinin özellikleri:
    -Nazım birimi dörtlüktür.
    -Tek dörtlükten oluşur.
    -aaxa şeklinde kafiyelenir.
    -Özel bir vezinle yazılırlar.
    -Yoğun bir fikir örgüsü vardır, bu da ahengin sağlanmasını zorlaştırır.
    -Tasavvuf, felsefe, dünya görüşü gibi pek çok konuda yazılırlar.
    -Asıl söylenmek istenen 3. ya da 4. dizede söylenir.

    2)1.Rubai
    söyler imiş: redif
    -an: tam kafiye

    2.Rubai
    ûr: tam kafiye

    3.Rubai
    -dan sakla: redif
    â: yarım kafiye

    4.Rubai
    dime ana: redif
    -z: yarım kafiye

    3)"vâdi" ve "sanem" sözcükleridir.
    Vadi: Ihlara Vadisi'ne düzenlenen geziye katıldık.
    Şiir vadisinde o da kalem oynatmıştı.

    sanem: Puta tapınma ilkel kabilelerde de görülmektedir.
    Put kadar güzel bir insanmış, dedi.

    4)1. Rubai: dil (gönül), bir insan gibi düşünülmüştür. Kişileştirme sanatı vardır.

    2.Rubai
    dil-i bi-karar: teşhis
    fevvare-i nur: teşbih
    ateş-i aşk: teşbih

    3.Rubai
    Ya Rab: nida (seslenme)
    reh-i vadi-i rubai: teşbih
    ta'n-ı har-ı nadan-ı dü-pa: teşbih

    4.Rubai
    sanema: nida
    sanem: istiare

    5)Nazım şekli, nazım birimi, mazmun ve sanatlar divan şiiri geleneğine aittir.


    Sayfa135
    BİRİMLERDE ANLATILANLAR
    Şair, sevgilisine seslenerek neşelenmek için Sadabad'a davet etmektedir.
    Şair, Sadabad'da eğlenmek amacıyla neler yapacaklarını anlatmaktadır.
    Şair, Sadabad'da eğlenmekten, Kasr-ı Cihan'ı seyretmekten bahsetmektedir.
    Şair, sevgilisini yine Sadabad'a davet ederek eğlenmeyi teklif etmektedir.

    Birim Değeri: Bent - Birim Sayısı: Dört - Şiirin Teması: Kadın (sevgili)

    c)Farklılaşma olmaz. "Kadın" teması etrafında oluşturan birimlerdeki anlam aynı birimde başlayıp aynı birimde bitmektedir. Bu durum anlam bakımından bir farklılaşma olmasını engeller.

    2)Şarkı, Lale Devri'nin ünlü şairi Nedim'e aittir. Lale Devri, lale bahçeleriyle, imar faaliyetleriyle ve eğlenceleriyle ünlü bir dönemdir.

    3)Şiirin ahenginin bozulmasına sebep olur.

    b)Şiirin ahengini sağlamak, söylemek istenenin vurgusunu artırmak amacıyla tekrar edilmiştir. Ayrıca nazım şeklinin bir özelliği olarak tekrar edilen dizelere "nakarat" denir

    S.136
    ç. kırmızı, çiçeklerin rengini ifade ettiği için
    4. soyutluktan somuta çevirdiği için
    çok mecaz anlamlı kelimeler söz konusu değil
    8.aruzla yazılmış,nazım şekli bakımından,bentlerle yazılmış olması , arapça ve farsça kelimeler sade de olsa kullanılmış
    9.hayatın sevilince güzel olduğu
    NEDİM
    en önemli eseri divanıdır
    kendine özgü mecazları mazmunları ve sade istanbul türkçesi ile divan şiirinin en güçlü şairlerinden biridir
    soyut bir dünyası olan divan şiirine samutu sokmayı başarmıştır
    şarkı nazım şeklini en iyi kullanan şairdir
    şiirlerinde lale devrinin özellikleri görülür
    tamamen din dışı konular işlemiştir
    mahlileşme akımının en önemli temsilcilerindendir

    S.136 7.Etkinlik

    imgeler..............ifade ettiği anlam ...................kullanılış şekli
    dil ....................... konuşma dili ....................... gönül
    demin ....................... az önce ....................... anını
    dem ..................... kan , zaman ....................... an
    serv ......................... ağaç ...................... sevgilinin boyu
    name-i aşk ................. şarkı sözü ..................... aşk kitabı
    gam
    kopuz
    ney
    came-i aşk
    ab-ı revan
    busra38 bunu beğendi.
  3. arslanburç

    arslanburç Üye

    Katılım:
    10 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    13
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    kardeş benim kitapta böyle bişi yok ya:)anlamadım gitti..
  4. ByNapolyon

    ByNapolyon Üye

    Katılım:
    30 Aralık 2009
    Mesajlar:
    178
    Beğenileri:
    728
    Ödül Puanları:
    0
    busra38 bunu beğendi.
  5. şifreli kız

    şifreli kız Üye

    Katılım:
    31 Ekim 2010
    Mesajlar:
    23
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    ya siz ne yaptığınızın farkında mısınız ya ödevi
    dosdoğru verinyada vermeyin!!11

Sayfayı Paylaş