10.Sınıf Edebiyat Sayfa 150-175

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde holigania tarafından paylaşıldı.

  1. holigania

    holigania Üye

    Katılım:
    18 Ekim 2010
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    10.sınıf edebiyat 150 ve 175 arası çözeblrmsnz acil .. :)
  2. enes_951

    enes_951 Üye

    Katılım:
    13 Aralık 2010
    Mesajlar:
    10
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    aciil bencede
  3. ndre

    ndre Üye

    Katılım:
    3 Mart 2011
    Mesajlar:
    4
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    sayfa 150-159

    Sayfa 150 (Ölçme Değ Cevapları)
    1C
    2A
    3C
    4E
    5E
    6E
    7E
    8A
    9D
    10 D-Y-D-Y
    11*Gazelin son beyitinemaktaşairin mahlasının bulunduğu beyitetaç beyiten güzel beyitine beytü'l gazel denir
    *Diva şiirinde kullanılan kalıplaşmış nükteli ve sanatlı güzel sözleremazmundenir
    12
    makta
    taç beyit
    Nedim
    vasıta
    aruz
    mazmun
    tecahül-i arif
    benzeyenve benzetilen
    tenasüp

    Sayfa 152 13 Etkinlik
    Vardar Ovası Türküsü dilden dile geçerek günümüze ulaşmıştır yani anonimdir

    2 soru a şıkkı
    Derleyen sözcüğü;bu türkünün söyleyeninin bilinmediği,kuşaktan kuşağa atlanılarak günümüze geldini ve Suat Batur tarafından yazıya geçirildiğini gösteriyor

    2 soru b şıkkı
    Türkülerin yazıya geçirilerek kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaştığını anlıyoruz

    Sayfa 153 1 soru a şıkkı
    1mani
    derede -de:redif
    nerede -ere:zengin uyak
    dedim 7'li hece ölçüsü
    pencerede

    2mani
    Erkek
    Mesdi yar yar:redif
    mesdi yar
    arasında
    esdi yar
    Kız
    maniciyim -m:redif
    gemiciyim 7'li hece ölçüsü
    alma
    alıcıyım

    3mani
    dildim -dim:redif
    sildim -il:tam kafiye
    kıymetin 7'li hece ölçüsü
    bildim

    4mani
    çağlar gibi -lar gibi :redif
    dağlar gibi -ağ:tam uyak
    yaralıyım 7'li hece ölçüsü
    sağlar gibi

    5mani
    alma beni -ma beni:redif
    salma beni -al:tunç uyak
    göster 7'li hece ölçüsü
    alma beni
    gül ister
    bağlar gibi

    aldım seni -dım seni:redif
    salma beni -al:tunç uyak
    göster 7'li hece ölçüsü
    alma beni

    6mani
    ayna güzel ayna güzel:cinaslı uyak
    ayna güzel ay ne güzel:cinaslı uyak
    görenler 7'li hece ölçüsü
    ay ne güzel
    tarar
    ayna güzel

    1 soru c şıkkı
    ''Ayna güzel'' ve '' ay ne güzel'' ifadelerinin birlikte kullanılmasıyla cinas yapılmıştırCinas,maninin ahengi bakımndan önemlidirCinaslı manilerde ses ve söyleniş aralarında cinas bulunan kelimelerle sağlanır

    2 soru a şıkkı
    Duygu ve düşünceler 1manide 2,3 ve 4 dizelerde;2manide ilk dörtlükte 2,3 ve 4 dizelerde,ikinci dötrlikte ise 3ve4 dizelerde; 3manide 3 ve 4 dizelerde ;4 ve 5manide bütün dizelerde; 6manide 3,4,5 ve 6 dizelerde dile getirilmiştir

    2 soru b şıkkı
    Duygu ve düşüncelerin ifade edildiği bölümlerin dışındaki dizeler ''doldurma'' dizelerdirBu dizeler asıl anlamının bulunduğu dizelere hazırlık yapılmasını sağlarDoldurma düzeler anlam bütünlüğünü sağlar

    3 soru
    1,2,5 ve 6 manilerin teması aşktır3maninin teması ayrılık 4maninin teması derttir

    4 soru a şıkkı
    Manilerde geçen deyimler şunlardır:
    -Serin yeller esmek:darılmak ve incinmek''Aramızda serin yeller esiyordu''
    -Kıymetini bilmek:değerini bilmek''Kıymetinin bilinmemesinden şikayetçi''
    -Dağ gibi=çok büyük
    -Dillere sarmak:Her yerde söz etmek''Her yerde ondan bahsedip dillere saldı''

    4 soru b şıkkı
    -Yel:Gerçek anlamı rüzgar; manideki anlamı dargınlıktır
    Sanki,aramızda serin yeller esiyordu
    Bu yel sizi hasta eder dedi
    -Ciğer:Gerçek anlamı organ;manide gönülden, içten anlamında kullanılmıştır
    Haberi alınca,ciğerim yandı
    Ciğerlerinden rahatsızlanmıştı
    -Altın:Gerçek anlamı değerli bir maden;manide kıymetli anlamında kullanılmıştır
    Onun altın gibi bir kalbi var

    5 soru
    1,2,3,5 ve 6 manilerde sevgili ve ona duyulan aşk teması işlenmiştir4manide ise çok dertli olan bir kişinin duyguları işlenmiştir

    Sayfa 156 4 soru a şıkkı
    Vurgu ve tonlamaTemaları farklı olduğuunda söyleyişi farklıdır

    Sayfa 157 Ölçme Değ Devapları
    1)E
    2)C
    3)C
    4)türkü denir
    artık maniler asıl maniler
    5)Mâni----Deyiş
    Türkü----Kavuştak
    Ağıt----Sagu

    SAYFA 159
    Birimlerde Anlatılanlar
    1) Şair, baharın geldiğini, bülbüllerin ötmeye başladığını anlatmaktadır
    2) Şair, ağaçların yeşillendiğini, ırmakların coştuğunu, aşıkların da şevke geldiğini ifade etmektedir
    3) Şair, baharın gelişiyle güllerin açtığını, güzellerin salınarak gezindiğini, aşıların buna sevindiğini ifade etmektedir
    4) Şair, baharla birlikte her yerin yeşerdiğini belirterek acaba bu baharın coşkusuyla Allah ağlayanları da güldürür mü diye düşünmektedir
    5) Şair, yeryüzünün güllerle kırmızıya boyandığı şu bahar günlerinde kendisinin ağladığını, dertli olduğunu ifade etmektedir

    Şiirin teması: Baharın Gelişi
    Birim Değeri: Dörtlük
    Birim Sayısı: Beş

    2)aKafiye ve Redif
    1 Dörtlük: olduğu zamandır: redif
    kul ve yol ' daki l'ler yarım kafiye
    2 Dörtlük: -erler: redif
    giy uy ve kay ' daki y'ler yarım kafiye
    Ölçü: 11'li hece ölçüsüyle söylenmiştir

    2b
    düz yazı gibi okumak bize hiç bir duygu katmaz tamamen anlamsız bir eser olur

    160sayfa
    1 dörtlük:
    bülbül güle kul olduğu zamandır-----> teşhis sanatı ve tenasüp var (bülbül - gül)
    2dörtlük:
    hep ağaçlar uçmak donun giyerler-----> burda da teşhisve kapalı istiare
    3dörtlük:
    şevke gelüp figan eder bülbüller----> teşhis + intak sanatı(bülbüllern figan etmesi)
    4dörtlük:
    Yine gürler bu yerlerin çığları----> yine teşhis(çığların gürlemesi)
    Acep mevlam güldürür mü ağları ? ----> istiare
  4. Rüzgar

    Rüzgar Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    31 Ekim 2008
    Mesajlar:
    2.028
    Beğenileri:
    875
    Ödül Puanları:
    113
    Devamı da burda :)



    161 ve 162

    semai
    ilk dörtlükte -mez ler redif
    ikinci dörtlükte "-ımız" redif ,"-at" tam kafiye, -mez redif
    üçüncü dörtlükte "-acı" tunç kafiye -maz redif
    dördüncü dörtlükte "-ahri,-ehri,-ahrı" zengin kafiye -mez redif
    son dörtlük "-le" tam kafiye -maz redif
    birim değeri:dörtlük
    birim sayısı:5
    şiirin teması:gurbet
    mısra örgüsü:abab cccb dddb eeeb fffb
    birimde anlatılanlar
    1)Gurbete çıkmanın tehlikeli olduğunu ve her güzeli de sevmemesi gerektiğini dile getiriyor.
    2)Gurbet elde kimsenin kıymetimizi bilmeyeceğini belirtiyor
    3)Gurbete gönlündeki derdin ilacını bulmak için çıkmıştır ama bulamayacağını belirtiyor
    4)Gurbetin çok zor olduğunu ve kahrının çekilemeyeceğini anlatıyor
    5)Aşıkların sevdiklerine kavuşamadıklarını dile getiriyor.
    2.b.Şiiri şiir yapan vurgu ve tonlamadır.Bu yüzden düz yazı okurken noktalama işaretlerinde yaptığımız vurgu ile şiir vurgusu arasında çok fark vardır
    3.a. gönül gurbet ele çıkma(teşhis)
    sunam gurbet elin kahrı(açık istiare)
    bülbül figan eder güle(teşhis, telmih, tenasüp)
    güzel sevmek sarp bir kale(teşbih, tenasüp)
    b.ahengi sağlamış ve şiiri çekici hale getirmiştir
    4.dil sade, imgeler suna ve bülbül
    bağlı olduğu gelenek: sözlü gelenek yani aşık etebiyatı
    5.Gurbet ellerin kimsenin yuvası gibi olmadığı ve çok zor olduğu...
    6. Divan tarzı şiirler söylemiştir.
    Hem hece nem aruzla yazmıştır.
    Asıl kişiliği hece ölçüsüyle yazdığı ölçüsüyle yazdığı koşma ve semailerde görülür.
    Gazel, murabba, muhammes tarzı şiirlerde yazmış.Ancak çok başarılı sayılmaz.
    7.saz şairi; halkın arasında olan bir kişidir. ilhamını halk zevkinden halkın hayal gücünden alır. halk şiirinde, günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır.

    Sayfa 162
    6)Erzurumlu Emrah’ın fikrî ve edebî kişiliği
    *Erzurumlu Emrah döneminin önemli saz şairlerindendir.
    *kendinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur.
    *şiirlerinde kullandığı dil sade ve anlaşılır bir dildir.
    *şiirlerinde kafiye ve redifler sağlamdır.

    2.*halk şiiri ile konuşma dili arasında bir benzerlik söz konusudur.
    *saz şairi halkın arasında olan bir kişidir.ilhamını halk zevkinden,halkın hayal gücünden alır.
    *halk şiirinde,günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır.


    10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 163-164-165-166-167-168-169-170-171
    163 1.a ve b
    1.a)bir halk şairi şiirlerini söylerken öncelikle halkın beğenisine uygun onun anlayacağı bir anlatım tarzı ve konular seçmiştir.bunları kendi birikimini de katarak soyut ve bir kişinin yaşayabileceği bir konu şeklinde ifade eder.

    1.b)
    KOŞMA;

    HALK BEĞENİSİ=halkın zevkine günlük yaş**ına uygun”baharın gelişi”konusu;anlayabileceği dil ve anlatım ;kulağa hoş gelecek ses ve söyleyiş;günlük yaş**ına uygun benzetmeler kullanılmıştır.

    SOYUTLUK=aşk,sevinç,çoşku,heyecan

    KİŞİSELLİK=şairirn bilgi,birikim ve hayata bakış açısı şiirin oluşmasında etkili olmuştur.şiirde anlataılanlar bir kişinin yaşayabileceği bir konudur.

    SEMAİ;

    HALK BEĞENİSİ=halkın günlük yaş**ına uygun “gurbet”konusu;anlayabileceği dil ve anlatım;kulağa hoş gelecek ses ve söyleyiş;günlük yaş**ına uygun benzetmeler kullanılmıştır.

    SOYUTLUK=gurbet,gurbet acısı,dert,özlem,sevgiliye hasret

    KİŞİSELLİK=şairin bilgi birikim ve hayata bakış açısı şiirin oluşmasında etkili olmuştur.şiirde anlatılanlar bir kişinin yaşayabileceği bir konudur.
    163 halk şairi=şiirlerini doğaçlama ilticai söyleyen şairlerdir.
    kalem şairi=şiirlerini kağıt üzerinde yazan şairlerdir.
    164 =165 şairlere göre yazıyım: bayburtlu=semai, kağızmanlı hıfzi:ağıt, aşık=semai,, köroğlu=koçaklama, aşık ömer=GÜZELLEME, ,karacaoğlan=varsağı, everekli seyrani=taşlama,,ATALAR SÖZÜ =DESTAN

    166 1.SORU=D D Y D D 2.soru=D D Y Y Y 3.soru=d şıkkı 4.soru=.sırasıyla güzelleme, koçaklama, taşlama, diğeri koşma ya da 11'li hece ölçüsü
    5. soru= koşuk=koşma sav=atasözü, mersiye =sagu

    Sayfa 168 ve 169
    1.a
    BİRİM Değeri
    dörtlük
    BİRİM SAYISI:6(altı)
    ŞİİRİN TEMASI
    Övgü dür
    2.soru
    okudunuz methiyenin ahenk unsurarını.......... başlıyan soru ...?
    KAFİYE VE REDİF
    -anlar:redif
    -t:yarım uyak
    -gül:redif
    -as:tam uyak
    KAFİYE
    aruz şeklinde .
    SES VE SÖYLEYİŞ
    Vurgu ve tonlamalar ahenki kuvvetlendirir.





    169. sayfa
    3.soru
    HİSSETTİKLERİM: dürüstlük,sevgi ve iyi niyet,samimiyet,bağlılık.....



    5.soru
    Pir=> Methiyede tarikat şeyhi anlamında kullnılmıştır.
    Taht makamı=> Şiirde şeyhlik makamı anlamında kullanılmıştır.
    Hak nefesi=> Şiirde doğru söz anlamında kullanılmış.


    6.soru
    SEYYİT NESIMI
    *SADE DİL KULLANMIŞ
    *TASAVVUFİ KONULAR İŞLEMİŞ
    *MUSAVVUF BİR ŞAİİRDİR.

    171= 1:d şıkkı
    2=b şıkkı, 3=e şıkkı
    4=boşluklar sırasıyla: bektaşi,,,, tarikat, adab erkanını,,,nutuk
    5=y d y y

Sayfayı Paylaş