11.sınıf Felsefe Baştan Sona Konu Anlatımı Özeti

Konu 'Felsefe' bölümünde oguzhan_selci tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. oguzhan_selci

    oguzhan_selci Üye

    Katılım:
    25 Eylül 2008
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    1

    Baştan sona kadar konuları şöyle 2 3 cümle ile anlatır mısınız teşekkürler
    gokseldarcan bunu beğendi.
  2. _TutsaK_

    _TutsaK_ Üye

    Katılım:
    24 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    281
    Beğenileri:
    86
    Ödül Puanları:
    16
    BİLGİ TÜRLERİ
    A-Günlük Bilgi
    -Duyulara dayanır
    -Tecrübeye dayanır
    -Sayısız tekrar vardır
    -Deneme yanılma yolu ile elde edilir
    -Sayısız tekrar vardır
    -Rastlantıya dayanan bir neden sonuç ilişkisi vardır
    -Suje bilmeyi duyular ile gerçekleştirir
    Kırmızı kiraz tatlıdır
    Hava kapanırsa yağmur yağar
    Yeşil elma ekşidir

    SUJE OBJE BİLGİ
    Duyular-
    Tecrübe
    Deneme Yanılma

    B-DİNİ BİLGİ
    -Vahye dayanır
    -Kesin ve değişmezdir
    -İnanca dayalıdır
    -Tartışılmaz
    -Kabul etme vardır
    oruç tutmak sevaptırvb
    GÜNAH SEVAP YARGILARI VERİR
    suje-------------obje
    vahiy-inanç
    sujeden bağımsız / sujenin inancı

    C-BİLİMSEL BİLGİ
    -Yöntemi deney gözlemdir
    -Gerçeklik dünyasına ilişkindir
    -Sistemlidir
    -Eleştiricidir
    -Kanun aşamasında kesindir
    -Akıl yürütme ve mantık ilkelerine uygundur
    Seçicidir: Sınırları belli bir varlık alanını konu edinir ve bu sınırlar dışına kesinlikle çıkmazNİÇİN?
    Kuşkucudur: Yalnızca bilim dışı açıklamaları değil bilim çevrelerinin yaptığı açıklamalara bile kuşku ile yaklaşırNİÇİN?
    Eleştiricidir: Özellikle de var olan bilimsel açıklamalara eleştirel bir tavırla yaklaşırNİÇİN?
    Nesneldir: Herkes için tek ve değişmezdir Kişiye gruba veya başka ölçülere göre değişmezNİÇİN?
    Evrenseldir: Nesnel olduğu içindir ki evrenin her yerinde aynı şekilde geçerlidir
    Genelleyicidir: Tek tek olgulardan hareket eder ama genellemelere, genel yargılara ulaşır Sınıflama yapar Benzer olayları diğerlerinden ayırırNİÇİN?
    3 BİLİM TÜRÜ VARDIR
    a-Formel bilimler:
    -Gerçek obje yoktur
    -D-g ye dayanmaz,kabullere dayanır
    -Mantık ve matematik
    -Bütün bilgi türlerinin yöntemidirler

    Mantık ilkeleri özdeşlik,çelişmezlik,3 halin olmazlığı,yeter sebeptir

    b-Doğa Bilimleri-Fizik-kimya vb
    c-Sosyal Bilimler-Psikoloji-sosyoloji-tarih
    --ALGILAMA
    --GÖZLEM
    --DENEY-GÖZLEM
    -hipotez
    -teori
    -kanun

    BİLİMİN AMACI YASALARA ULAŞMAKTIRYÖNTEMİ DENEY VE GÖZLEMDİRDOLAYISIYLA DENEY VE GÖZLEME KONU OLAMAYAN OBJELER BİLİMİN KONUSU OLAMAZ
    --KONULARINI SINIFLANDIRARAK ELE ALIR(PARÇALAR)NİÇİN?
    --KESİN SONUÇLAR ELDE ETMEYE ÇALIŞIR
    Su NŞA da 100 derecede kaynar

    D-SANAT BİLGİSİ
    -Özneldir
    -sezgiler içerir
    -yaratma vardır
    -güzellik kaygısı içerir

    ‘sınıftaki Atatürk portresi güzeldir
    SUJE OBJE BİLME BİLGİ

    SEZGİ/BEĞENİ PORTRE ESTETİK KAYGI GÜZEL-ÇİRKİN

    E-TEKNİK BİLGİ:
    -Yaşamı kolaylaştırmaya yönelik
    -Araçları nasıl kullanılacağı bilgisi

    a-Bilimsel temelliuyun kaldırma kuvveti
    gemi
    b-Günlük bilgi temelli:Tahta suda batmaz

    1-bilgi türlerinin özelliklerini söyleyiniz

    HER BİLGİ TÜRÜNDE SUJE OBJE İLİŞKİSİ FARKLI BİR ŞEKİLDE KURULURYANİ TEMELLENDİRMELER-YÖNTEMLER FARKLIDIRARALARINDAKİ EN ÖNEMLİ FARK BUDUR

    FELSEFİ BİLGİ

    ÖZELLİKLERİ:
    1-Sistemlidir
    2-Düzenlidir-Tutarlıdır
    3-Ortaya konuşu öznel soru ve cevapları evrenseldir
    4-Eleştiricidir
    5-Mantık ve akıl yürütme ilkelerine uygundur
    6-Yöntemi uslamadır
    7-Filozofların düşünceleri yıkılamaz NİÇİN?
    8-yığındır NİÇİN?
    9-sonuç yoktur NİÇİN?
    10-doğru yanlış yoktur NİÇİN?
    11-ilerleme yokturNİÇİN?
    12-konuları bütün olarak inceler NİÇİN?


    FELSEFENİN KONULARI
    1-Varlık(ontoloji):varlığın özü-ilkeleri
    2-Bilgi(epistemoloji):Bilginin kaynağı-değeri
    3-Sanat(estetik):Güzel-sanat-sanat eseri
    4-Ahlak(etik):Ahlak yasası-kaynağı-eylemlerin amacı-ahlaki özgürlük
    5-Din :Tanrının varlığı-evrenin yaradılışı
    6-Siyasetevlet düzen-birey devlet-ideal düzen
    7-Bilim:Bilim nedir?-bilimin değeri
    8-Değer(aksiyoloji)Değer nesneye mi aittir yoksa değeri veren biz miyiz?
    9)Dil-Anlam-Fizik vb

    Bütün bu alanlar nasıl felsefenin konusu olur?
    Felsefe bütün bu alanlarda bilim ve diğer bilgi türlerinin yapamadığını yaparUslama yolu ile temellendirmelerini yaparak bütün olarak ele alır ve sistemler kurar

    FELSEFE-BİLİM
    A-ORTAK YÖNLERİ
    1-Mantık ve akıl yürütme ilkelerine uygundur
    2-Eleştiricidir
    3-sistemlidir
    4-Düzenli ve tutarlıdır
    5-Genel amaçları aynıdır(İNSANIN EVRENİ ANLAMA MERAKINI GİDERMEK)
    B-FARKLI YÖNLERİ
    1-Yöntemleri farklıdır(TEMEL FARK-TEMELLENDİRME FARKI)
    uslama-d/g
    2-Konuları ele alışları farklıdır
    bütün-parçalayarak
    3-Özel amaçları farklıdır
    sistem yaratmak-doğruları bulmak(yasalar bulmak)
    4-Sonuçları farklıdır(ilerleme)
    Sonuç yoktur-kesin sonuçları vardır

    ‘Felsefe bütün bilimlerin anasıdır’ önermesi doğrumudur?
    Varlık fel-varlık bil/fizik fel-fizik/bilim fel –bilim nasıl olur?

    FELSEFE – DİN
    A-ORTAK ÖZELLİKLERİ
    1-İnsan yaş***** ilişkin sorular
    2-Genel amaçları aynı
    3-ilerleme yok
    B-FARKLILIKLARI
    1-Yöntemleri farklıdır
    vahiy-uslama
    2-Eleştirir
    3-Doğru
    4-Sonuç
    Felsefe bilim din aynı amaca farklı yollardan ulaşan bilgi türleridir
    Evreni anlama merakı

    Uslama vahiy d-g

    FELSEFE DİN BİLİM

    Din felsefesi nasıl olur?Niçin?

    FELSEFE-SANAT
    A-ORTAK YÖNLERİ
    1-Yaratıcılık
    2-Anlık coşkular içerir
    3-Ortaya konuşu özneldir
    4-eleştiri
    B-FARKLILIKLARI
    1-Yöntemleri
    öznel estetik kaygı-uslama-
    2-Sonuçları
    sonuç yok-sistem
    güzeli arayış

    Felsefi bilginin özellikleri anlatımla verildikten sonra belirtilen özellikler tartışılacak ve sorular yöneltilecek
    Felsefe-din-bilimin aynı amaca farklı yollardan ulaşmaya çalışan bilgi türleri olduğu vurgulanacakBirlikte hareket etmelerinin önemi örneklerle gösterilip,birbirlerini engellemelerinin sonuçları gösterilecekBasit düzeyde laiklik ilkesine ulaşılacak



    FELSEFE VE METAFİZİK
    A-METAFİZİK(Fizikötesi)Felsefenin ilk neden asıl varlık vb sorularını sorar

    B-METAFİZİĞİN TEMEL PROBLEMLERİ
    1-Ontolojik Problemler(Varlıkla ilgili problemler)
    -İdealizm
    -Materyalizm
    2-Kozmolojik Problemler(Evrenin yaradılışı ile ilgili problemler)
    -Mekanist Görüş:Tüm evren nedensellik ilkesi ile mekanik olarak oluşur
    -Teleolojik Görüş:Tüm evren bir amaca yönelik olarak meydana gelmiştir
    -Teolojik Görüş:Evren ve olaylar Tanrı’ya dayanır
    3-Ruhun Varlığı İle İlgili Problemler
    -Ruh nedir?-Ruh var mıdır?-Ruh Beden ilişkisi vb sorularla ilgilenir

    BİLGİ FELSEFESİ(EPİSTEMOLOJİ)
    BİLGİ FELSEFESİ İKİ ANA KONUYLA UĞRAŞIR
    1-Bilme
    2-Bilgi
    BİLGİ FELSEFESİNİN 4 SORUNU VARDIR
    1-Bilme Etkinliği
    2-Bilginin Ortaya Çıkışı
    3-Doğrulama –Yanlışlama
    4-Bilginin Doğrulanması-yanlışlanması
    BİLGİ FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI
    1-Suje-Obje
    2-Doğruluk
    3-Gerçeklik
    4-Temellendirme

    BİLGİ SUJE OBJE İLİŞKİSİNİN ÜRÜNÜDÜRSUJE ,İLİŞKİ,OBJEDEN HER HANGİ BİRİ OLMAZ İSE BİLME GERÇEKLEŞMEZ VE BİLGİ ORTAYA ÇIKMAZ
    DOĞRU YANLIŞ BİLGİ YARGILARIDIRBİLGİ YOK İSE DOĞRU YA DA YANLIŞ DENEMEZ
    BU DURUMDA DOĞRU VE YA YANLIŞ DEMEK İÇİN YANİ BİR ÖNERMENİN DOĞRULUK DEĞERİNİ SÖYLEYEBİLMEK İÇİN BİLGİ ,BİLGİNİN OLUŞMASI İÇİN BİLME,BİLMENİN ORTAYA ÇIKMASI İÇİN SUJENİN OBJE İLE İLİŞKİ KURMASI ZORUNLULUKTUR

    SORU-‘Şu an ki Fransa kralı keldir’ önermesinin doğruluğunu epistemolojik açıdan değerlendiriniz
    CEVAP-Şu an da Fransa da krallık yokturDolayısıyla ilişki kurulabilecek bir obje yokturbu yüzden bilme gerçekleşmez dolayısıyla doğru ya da yanlış denemez

    -‘Uçan at diye bir şey yoktur’ önermesinin doğrulunu epistemolojik açıdan değerlendiriniz
    -Sınıfın kapısı beyazdır önermesinin doğruluğunu epistemolojik açıdan değerlendiriniz

    BİLGİ FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI
    A-Bilginin değeri ile ilgili sorular
    B-Doğru bilginin ölçütü ile ilgili sorular
    -Uygunluk
    -Tutarlılık
    -Apaçıklık
    -Tümel Uzlaşım
    -Yarar
    C-Bilginin kaynağı ile ilgili sorular
    -Doğru bilginin kaynağı nedir?
    BİLGİ FELSEFESİNİN TEMEL PROBLEMİ
    DOĞRU BİLGİ MÜMKÜN MÜ?
    a-Doğru bilgi imkansızdır(Sofistler,Septikler)
    b-Doğru bilgi mümkündürO HALDE KAYNAĞI NEDİR?
    -Rasyonalizm(Akılcılık)Doğru bilginin kaynağı akıldır
    -Emprizm(Deneycilik)Doğru bilginin kaynağı deneydir
    -Kritisizm(Eleştiricilik)Doğru bilginin kaynağı eleştiridir-akıl+deney
    -Pozitivizm(Olguculuk)Doğru bilginin kaynağı olgulardır
    -Mantıkçı Pozitivizm(Analitik Felsefe)
    -Pragmatizm(Faydacılık)Doğru bilginin kaynağı faydadır
    -Entüisyonizm(Sezgicilik)Doğru bilginin kaynağı sezgilerdir
    -Fenomenoloji(Görüngübilim)Doğru bilginin kaynağı fenomenlerdir
    DOĞRU BİLGİNİN İMKANSIZLIĞI
    A-SOFİSTLER:
    -Doğru bilginin olamayacağını savunurlar
    -İnsan felsefesi yaparlar
    -Tabulara karşı çıkarlar
    -Bilgi duyu organları ile alınır
    -Dolayısıyla kişiden kişiye değişir(RELETİVİZM-GÖRECELİLİK)
    Protagoras:İnsan her şeyin ölçüsüdür
    Gorgias:Hiç bir şey yoktur
    Olsa bile bilinemezdi
    Bilinseydi bile başkalarına aktarılamazdı
    Sofistlere göre bilgi duyu organları ile alınırDuyu organları ile alınan bilginin herkes için aynı olması mutlak olamaz çünkü aynı sınıfta bir öğrenci üşürken diğeri sınıfa sıcak diyebilir bu yüzden duyularla alınan bilgi kişiden kişiye değişir(relativizm)Bu
    Durumda herkes için geçerli doğru bilgi olması imkansızdırDoru bilgi olmadığına göre önemli olan Yararlı bilgiyi vermektir
    Beş duyu organı ile alınan bilgi ancak tek duyu organı ile aktarılabiliyorKanaryayı nasıl anlatırız?
    Sofistler niçin yararlı bilgiyi vermeye çalışır?
    Sözcükler herkes için aynı şeyimi ifade eder?
    Sofistlerde dağınık olan şüphecilik Septisizmle bir sisteme kavuşur

    B-SEPTİSİZM(ŞÜPHECİLİK):
    Şüpheyi sistem olarak ortaya koyan ilk filozof PyrrhondurAmaç şüphe etmektirFelsefi gerçeklerden ve ilkelerden şüphe vardırİnkar yoktur,çünkü inkar yargı vermek olur
    Eski Şüphecilik
    Savunucularıyrrhon,Timon
    her yargının bir çelişiği vardırdolayısı ile yargı verilemez şüphe edilir
    Akademi Şüpheciliği
    Savunucuları:Arkesilaos,Karneades
    Gerçek değil gerçeğe benzer şeyler vardır
    Platon’un Akademiasının öğretmenleridir
    17-18yy Şüpheciliği
    Descartes,Hume
    Şüphe bir yöntemdirAmaç değil araçtır

    Septisizm ile sofist şüpheciliği farkı nedir?

    DOĞRU BİLGİ MÜMKÜNDÜR(DOGMATİZM) Dogma: Din yada otoritelerce ileri sürülen bilgilerin kanıt aranmaksızın doğru bilgi sayılması
    A-RASYONALİZM(AKILCILIK)
    Doğru bilgi mümkündür ve kaynağı akıldırDoğru bilgi akla dayanır
    1-SOKRATES:
    -İnsan felsefesi yapar
    -Tabulara karşı çıkar
    -Bilgi doğuştan gelir
    -Herkes için doğru tektir ve değişmez
    -Yöntemleri ironi ve maiotiktir
    -Amacı toplumların ötesinde ahlak yaratmaktır

    --İnsan felsefesi yapar
    --tabulara karşı çıkar
    2-PLATON:
    Sokrates’in ölümü
    Geometri bilmeyen giremez--akademia
    Görünümler İdealar
    Değişir değişmez
    Yansıma asıl
    Kesin değil
    Sofistleri onaylar
    -Varlığın özü idealar dünyasındadır
    -doğru bilgi varlığın özünün bilgisidir
    -Doğru bilgi idealar dünyasındadır
    -İdealar tümel kavramlardır

    Binlerce çeşit ağaç var ama o güne kadar hiç görmediğimiz bir ağaç türününde ağaç olduğunu biliriz
    -bilgi doğuştan
    -öğrenme yok hatırlama var
    -Platon’a göre insan özgür müdür?Niçin?

    3-ARİSTOTELES
    Varlığın özü tek tek varlıkların içindedir
    -Doğru bilgi tek tek varlıkların içindedir
    YÖNTEM=TÜMDENGELİM-KIYAS

    Akıl:
    Edilgin akıluyularla alır
    Etkin akıl:Asıl kaynak –bunu işler

    Edilgin akıl Etkin akıl
    Duyularla alır
    Edilgin akıl verilerini işler tümel önermeler oluşturur

    Tümdengelim yapar tek tek doğrulara ulaşır

    Doğru bilgi tek teklerin bilgisidir-------(Öz)
    Akıl duyularla gelen verileri oluşturma ve tümel kavramlara ulaşma yeteneğine sahiptir






    4-FARABİ
    -İslam felsefesinin kurucusudur
    -Aristo mantığı ile İslam dinini birleştirmeye çalışmıştır
    -Aristo ve platon sistemlerini birleştirmeye çalışmıştır

    2 tür bilgi vardır
    1-Duyusal bilgi
    -Duyu organları ile alınır
    -Tekil olanın bilgisidir
    -Tekil olduğu için bilimsel değildir(tümel olmalı)
    2-Akli bilgi-Tekil bilgileri biçimlendirir
    -genel yargılara ulaşır
    -Böylece tümdengelim yapmak için genel geçer bilgiye ulaşır
    -tümdengelimle tek tek doğrulara ulaşır
    -doğruyu bilen iyiyi bilir(İyiyi kötüden ayırır)
    -iyiyi yapan varlığın özüne ulaşır(Tanrı)
    -EN YÜCE ERDEM BİLGİDİR


    5-DESCARTES:
    Descartes şüpheciliği(ŞÜPHE DOĞRU BİLGİYE ULAŞMANIN ARACIDIR)
    Doğuştan düş gücü ve duyular(tümdengelim ve sezgi)
    Tanrı
    Mat
    ‘DÜŞÜNÜYORUM O HALDE VARIM’
    Doğru bilgiye ulaşmanın 4 basamaklı bir yolu vardır
    Açık+Seçik=Apaçık
    Dogmatik Rasyonalizm

    1-Descartes şüpheciliğinin septisizmden farkı nedir?
    2-Descartes şüpheciliğinin bilimsel yönteme etkisini açıklayınız

    6-HEGEL
    Tez varlık
    Antitez yokluk
    Sentez oluş

    Düşünce gelişir
    Madde gelişir
    İlk tez varlık

    AKIL YOLU İLE-SALT DÜŞÜNME İLE –DOĞRUYA ULAŞILIR

    B)EMPRİZM(DENEYCİLİK)
    -Doğru bilginin kaynağı deneydir
    -Duyulara genel olarak güven duyulur
    -Doğuştan gelen bilgi reddedilir
    -Tümevarım yöntemine daha sıcak bakılır

    JLOCKE
    -Tabu larasa (boş levha):Zihin doğuştan boş bir levhadır

    Tasarım
    a-Yalın:
    -Zihin pasiftir
    -Bilgi için malzeme sağlar
    -Duyumlar
    b-Bileşik tasarım
    -Zihin aktif
    -Yalınları birleştirir
    -Genel kavramlar oluşturur(Tümevarımla)

    İç deney(Bileşik tasarımlar)-dış deney(Yalın tasarımlar)

    EZBERLEMEK NE TÜR BİR TASARIMDIR?

    DHUME
    İZLENİMLERUYUMLAR-CANLI/GÜÇLÜ
    FİKİRLEROLUK KOPYALAR

    Nedensellik=zihinsel alışkanlık

    A B 2 ayrı izlenimdir
    Kuşkuculuğa varır
    Nedensellik yerine olasılık
    Descartes gibi şüphe doğru bilgiye ulaşmanın aracıdır

    Hava kapanırsa yağmur yağar-Hume’a göre açıklayınız

    SENSUALİZM(DUYUMCULUK)Bütün bilgilerin kaynağı duyumlardırKurucusu Condillactır

    KRİTİSİZM:
    KANT:
    Hume dogmatik uykusundan uyandırdı
    Nedensellik insan aklının doğuştan kavramıdırKesin ve zorunludur
    ‘Bilgi deneyle başlar ama deneyden çıkmaz’

    Apasteriori(deneysel)Hammadde-emprizm
    Apriori(Önsel)Zihin formları-biçimlendiren-rasyonalizm

    Apriori;Formlar aynı-doğuştan bilgi 12 kategori varTümel kesin zorunlu bilgi içerir
    Apasteriori;Duyulara dayanır-görünüşleri verirMutlak değildirÖzneler dışında gerçekler vardır

    Saf Akıl;(Öz=numen Bilemez)Fenomeni bilir
    Deney akıl bilgi
    Saf akıl deneyle bilgileri alır---akılla işler ---doğru bilgiye ulaşır---ulaşılan bilgi fenomenin bilgisidir
    Numenin bilgisini pratik akıl bilir
    Akıl eylemleri düzenleyen yetidir



    D)POZİTİVİZM(olguculuk)
    Kurucusu AComte’tur
    Olgu olayların genel adıdır
    Doğru bilgiye olaylar incelenerek ulaşılır
    Olaylar d-g ile incelenir

    ACOMTE
    -Bilimin amacı önceden görebilmedir
    -Önceden görme=Bilim=Eylemde bulunma
    -Sadece fenomenler bilinebilir
    -Doğru bilginin yöntemi deney gözlemdir
    -Toplumların değişmesi için kafaların değişmesi gerekir(sosyoloji)

    3 EVRE
    Teolojik evre:Olaylar tanrısal güçlerle açıklanır
    Metafizik evre:Olaylar gizli güçlerle açıklanır
    Pozitif Evre:Olaylar bilimle açıklanır

    Pozitif felsefe matematikle oluşmaya başlar
    FELSEFENİN YÖNTEMİ D-G OLMADIĞI İÇİN DOĞRU BİLGİYİ VEREMEZBU YÜZDEN FELSEFE BİLİMİN SONUÇLARINI SİSTEMLEŞTİRMELİ,OLGULARA YÖNELMELİDİRYÖNTEMİ DENEY OLMALIDIR

    Pozitivizme göre- ‘evrenin amacı tekrar tanrıya yönelmektir’ Aristo- sözünü değerlendiriniz
    Pozitivizm metafizik hakkında ne düşünür
    E)ANALİTİK FELSEFE:
    (Mantıkçı Pozitivizm-Neo Pozitivizm)
    Wittgenstein,Schlick,carnap,Reichenbach
    -Bilime dayanan bilgi doğru bilgidir
    -Bilim tarih içinde gelişir
    -Bilim eserlerle ifade edilir
    -Eserler dil ile ifade edilir
    -Eserleri incelemek için dili incelemek gerekir
    -Doğru olup olmadığını anlamak için analiz gerekir
    -Dil analizi:Önermelerin kuruluşu ve yapısını incelemektir
    Felsefede 2 sorun vardır
    a-Bulanık mantıksal çıkarımlar—Açık seçik olmalı
    b-Sözcüklerin bir çok anlama gelmesi—Tek anlamlı sözcükler
    Felsefenin görevi dil analizi yapmaktır
    Bu durumda felsefe=mantık olur
    İfade aracı sembolik mantıktır
    Doğrulama-d/g
    Anlamlılıkeney ve gözlemle sınanabilme
    Niçin eserler incelenir?
    Niçin dil incelenir?
    Dilde karşılaşılan sorunlar nelerdir?
    Felsefenin görevi nedir?
    Niçin felsefe doğru bilgiyi veremez?
    Niçin dil analizi gereklidir?
    Bilimler felsefenin anasıdır önermesi mp ye göre doğrumudur? Niçin?
    Şu anda dışarıda kar yağıyor önermesi mp ye göre anlamlımıdır?Niçin?
    Dilimizin sınırları dünyanın sınırlarıdırsözünden ne anlıyorsunuz
    F)PRAGMATİZM:FAYDACILIK-YARARCILIK
    WJAMES
    -İnsanın temel amacı kendi varlığını korumak ve geliştirmektir
    -Bu da ancak eylemle olur
    -O halde düşünce eyleme bağlıdır
    -O halde yarar sağlayan bilgi doğru bilgidir
    Bunlar:Bilim,toplumsal gelişmeyi sağlayan doğrular(mesela din)
    Bu anlamda pragmatizm bir yaşam ve eylem felsefesidir

    JDE**Y
    -Felsefe:değişen dünya ve düşünceye farklı açıdan yaklaşmadır
    -Düşünce bir alettir(Aletçilik –Enstrumantalizm)
    -Çevreye uyum—doğadan yararlanma—mutlu olmayı sağlayan alet
    -Biyolojik,psikolojik açıdan düşünülür---eylem yapılır---Başarılı ise yarar sağlar---doğrudur

    --Kişiye yararlı ve mutluluk veren düşünceler doğru bilgilerdir

    ÖSS tercihlerinde pragmatik kaygılar sizi-ailenizi etkiliyor mu?
    Pragmatizme göre niçin faydalı bilgi doğru bilgidir?



    ENTÜİSYONİZM(SEZGİCİLİK)



    Doğru bilginin kaynağı sezgidirBilgi insana bağlı değildirMutlak bilgi kendi başına vardır ve ona sezgi ile ulaşılabilir
    GAZALİ
    -
    Şüphe ile başlar
    -Ona göre duyu verileri güvensizdir
    -Akıl yetersizdirÇok fazla felsefi sistem olması bunun kanıtıdır
    -Doğru bilgiye inanç yolu ile ulaşılır
    -Kesin bilgi ancak sezgi ile elde edilir
    -Felsefe dine hizmet etmelidir
    -Aklın yerini inanç,Felsefenin yerinin din alır(Farabi’ye karşı çıkış)
    -Sezgiciliğin öncüsüdür
    HBERGSON
    İnsanda iki yeti vardır
    a-Zeka
    -Evrene hükmetmek için var tanımak için değil
    -Madde alanında geçerli
    -Bilim zekanın ürünüdür
    b-İçgüdü
    -Özünü verir

    -Evren sürekli oluşum halindedir
    -Olanı zeka ile özünü içgüdü ile anlarız
    -Ama oluşu ne zeka ne de içgüdü bilemez
    -Oluşu zeka +içgüdü=sezgi ile biliriz
    -Sezgi metafiziğide bilmemizi sağlar
    -Sezgi ile ulaşılan bilgi Kesin biçimde dile getirilemez çünkü dil yetersizdir
    -Doktorun muayene etmeden hastalığı anlaması gibi


    6- Fenomenoloji (Görüngü bilim): Fenomonolojinin kurucusu olan E Husserl’e göre duyusal, deneysel olarak verilmiş olan her tek nesnenin bir özü bulunduğunu, bu özün ise yalnızca bilinçle, bir çeşit görüyle kavranabileceğini ileri sürer Fenomonolojinin temel ilkesi bu özlere gitmek, bu özlerin bilgisini elde edebilmektir

    BİLİM FELSEFESİ
    Bilim felsefesi bilimin felsefenin yöntemiyle incelenmesidirBilimin mantıksal yapısını,niteliğini ve işleyişini inceler
    Bilimin yöntemi deney ve gözlemdirBu sebepten konularını inceleyebilmek için parçalamak zorundadırBundan dolayı bilim bilimi inceleyemez
    Bilimsel Felsefe
    Amacı felsefeyi metafizikten arındırmaktır
    Felsefeyi bilimin alt dalı yapmaya çalışır
    Bilimsel felsefe yapan akımlar POZİTİVİZM VE MANTIKÇI POZİTİVİZMDİR

    Bilim felsefesi nedir?
    Bilim felsefesi bilimsel felsefe farkı nedir?
    Bilimsel felsefe yapan akımlar hangileridir?

    BİLİME YAKLAŞIMLAR:

    1)ÜRÜN OLARAK BİLİM:
    Mantıkçı pozitivizmin bilim anlayışıdır
    A)Savunucuları:Carnap,Schlik,Reichenbach,(Viyana Ekolü)
    B)Bu görüşe göre;
    1-Bilim bilim adamlarının ürünüdür-ürün ne demektir
    2-Bilim bilim adamlarının eserleri ile ortaya konur
    3-Bilimi öğrenmek için eserler(ürünler) tarihsel gelişim içinde incelenmelidir
    4-İncelemenin tek yolu dilsel yapılarını incelemektir
    5-Çünkü eserler dil ile ortaya konur
    6-Her toplumun farklı dili vardır
    7-Dilde karmaşıklık ve eşseslilik gibi problemler çıkabilir
    8-Ortak bir dil olmalıdır
    9-Ortak dil (ifade aracı)SEMBOLİK MANTIKTIR
    10-Bilim adamının kişiliği,toplumu,inancı vb önemli değildir
    11-Bilim birikimlerle ilerler
    12-Doğrulama (Dolaylı-Doğrudan),Anlamlılık en önemli kavramlarıdır

    Bilim adamının kişiliği toplumu vb niçin önemli değildir
    Niçin bilim adamlarının eserleri incelenir
    Niçin ortak dil olmalıdır
    İfade aracı ne olmalıdır
    Doğrulama nasıl yapılır
    İstanbul 1453 yılında fethedildi anlamlımıdır
    Sınıfa kar yağıyor önermesi anlamlımıdır
    Bilim niçin birikimlerle ilerler


    2)ETKİNLİK OLARAK BİLİM:
    A)SAVUNUCULARI:TKuhn,Toulmin
    B)Bu görüşe göre;
    1-Bilim ;bilim adamlarının etkinliğidir etkinlik ne demektir-üründen farkı nedir
    2-Bilim adamının kişilik,topluminançları önemlidir
    3-Bilim devrimlerle ilerler
    4-Güçlü kuram yaşar güçsüz olan yok olur
    5-En önemli kavramı PARADİGMADIR


    BİLİM ÖNCESİ DÖNEM:
    OLAĞAN BİLİM DÖNEMİ:Bilim adamlarının paradigma ile dünyayı uyuşturmaya çalıştığı dönemdirGeçerli bir paradigma vardır
    Var olan paradigmanın sarsılması ile kargaşa,bunalım,kaos ortaya çıkarVarolan paradigma geçerliliğini kaybetmeye başlarBu dönemde henüz yeni paradigma yoktur
    Yeni paradigmanın ortaya çıkması ile kargaşa dönemi sona ererYeni paradigma Devrimle eski paradigmayı ortadan kaldırırBöylece tekrar olağan bilim dönemi başlar
    Bir paradigmadan diğerine geçişe paradigmal geçiş denir
    gokseldarcan bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş