12.SINIF ŞİİR konusu ETKİNLİKLERİ

Konu 'Dil ve Anlatım 12. Sınıf' bölümünde (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.270
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36

    [​IMG]

    [​IMG]
    f@tm@, nanionur, ecom55 ve diğer 5 kişi bunu beğendi.
  2. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.270
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36


    2.Olvido adlı şiirde ahenk, kafiye, redif, ses akışı ve ritimle sağlanmıştır.

    3.Olvido adlı şiirin ritmi ses, ses akışı ve söyleyiş biçimi ile sağlanmıştır. Bu ahenk unsurları şiirin teması doğrultusunda verilerek ritim meydana gelmiştir.

    4.ETKİNLİK

    Geceleyin adlı şiirde ilk anlamı dışında kullanılan kelime ve kelime grupları şunlardır:

    Ses
    Gemi
    Gökkuşağı
    Yıldız tutmak
    Gül
    Bu kelime ve kelime grupları şiire çok anlamlılık kazandırmak her okunduğunda okurun bilgi, kültür ve zevk içinde bulunduğu ruh haline göre yeni anlamlar çıkarması sağlamak amacıyla kullanılmıştır.

    4.Verilen şiirdeki imgeler:
    Sesini suya atmak
    Birdenbire türkü olmak
    Buluta gülümsemek
    Gök içinde yıldız tutmak
    Yüreğinde gül açmak

    Bu imgeler şiirin çok anlamlılığını sağlayan şairin duyuş, algılayış ve ruh halini yansıtan kelimelere günlük dilden farklı bir anlam yüklendiğini gösteren meteorlardır.

    5:ETKİNLİK

    Sen bir ceylan olsan şiirindeki söz sanatları:

    TEŞBİH(BENZETME) Sevgili>>>ceylan, balık, kuş, koyun
    Âşık>>>>>Avcı, çoban

    İSTİARE(EĞRETİLEME)
    Avlasam çöllerde saz ile seni(Saz tüfeğe benzetilmiş)
    Vursam yaralasam söz ile seni(Söz tüfeğe benzetilmiş)
    Tellerini yoldurmazdım hoyrada(Sevgili ördeğe benzetilmiş)

    Bu söz sanatları anlatımın kusursuz olması söylenmek istenenin edebi bir biçimde söylenmesini sağlamak şiirin çok anlamlığını artırmak amacıyla kullanılmıştır.

    6:ETKİNLİK

    Mesaj adlı şiirde birbirine aynı olan ve aynı olan sesler bir arada kullanılmıştır. Bu durum şiirin ahengini sağlayan en önemli öğedir.

    7.ETKİNLİK

    • Bu birimler şiirin teması etrafında sözcük ve cümle anlamı ifade eden birimler halini almıştır.
    • Bu birimler şiirdeki temanın okura anlamlı ve ahenkli bir söyleyişle ulaşması sağlanmaktadır.
    • Bu birimler birleşerek’’ hastaların iyileşeceği’’ mesajını vermektedir.

    8.ETKİNLİK


    1:GRUP
    Olvido şiiri akıcı, duru –açık ve yalın bir anlatıma sahiptir.

    2.GRUP
    Hasır adlı bir şiir yalın olmasına karşın günümüzde kullanımdan düşmüş Arapça ve Farsça kökenli sözcükler ile söylenebilmesi güç bazı sözcüklerden dolayı duru-açık ve akıcı bir anlatıma sahip değildir.

    3:GRUP

    Elde var hüzün adlı şiir akıcı duru-açık ve yalın bir anlatıma sahiptir.

    4:GRUP

    Mesaj adlı şiir akıcı, duru açık ve yalın bir anlatıma sahiptir.
    • Şiirin anlaşılması ve okur üzerinde estetik uyandırması onun akıcı, duru açık ve yalın bir anlatımının olmasına bağlıdır.



    devamı gelecektir....
  3. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.270
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
    5.Olvido ve mesaj adlı şiirlerde coşku ve heyecanı dile getiren anlatım, Okun ucunda adlı mensur şiirde betimleyici anlatım, hasır adlı manzum hikâyede öyküleyici anlatım kullanılmıştır.

    6.Okun ucundan adlı mensur şiirde dil göndergesel ve heyecana bağlı işlevde. Hasır adlı manzum hikâyede göndergesel işlevde, Olvido adlı şiirde ise şiirsel işlevde kullanılmıştır.

    7:

    • Hoyrattır bu akşamüstüler daima
    • Söylenmemiş aşkın güzelliğiyledir.
    • Havada uçan kuştan yerde sürünen zahiteye kadar emre mal olan bütün mahlûkat içinde yalnız o asidir.

    9.ETKİNLİK

    Her iki metnin teması da dostluktur. Bu tema mektup adlı şiirde daha az sözcükle fakat yoğun bir anlatımla nazım kuralları çerçevesinde ahenkli olarak kaleme alınmıştır. Dostluk adlı metinde ise yazarı sınırlayan bu gibi unsurların olmayışı, yazarın hareket ve dili kullanma alanını genişletmiştir.


    10.ETKİNLİK

    Necip fazıl Kısakürek’e ait şair ruhi bir yalnızlığın verdiği gurbet hissini anlatırken Faruk nafiz Çamlıbel fiziki bir ayrılıktan bahsetmektedir. Her iki şairin gurbete yükledikleri bu anlamlar aynı temayı izledikleri halde, dile yükledikleri anlamlar bakımından özgür olduklarını gösterir.
  4. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.270
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
    -----Sen bir ceylan olsan adlı şiir halk şiiri geleneğine bağlıdır.Dörtlüklerle yazılması,hece ölçüsünün kullanılması,halkın duyuş ve düşünüşünü yansıtan benzetmelerin ve motiflerin yer alması aynı zamana dilinin sade,halk dili olması halk şiiri geelneğine bağlı oduğunun göstergeleridir.

    ----hayranlık adlı şiirmodern şiir geleneğine bağlıdır.öLçü ve Kafiye olmaksızın bireysel duyguların ön plana çıkarılması serbest nazımın kullanılması şiirin modern şiir gelenğine bağlı olduğunun bir göstergesidir.

    ---Geçmiş Yaz adlı şiirde saf(öz) geleneğine bağlıdır.Şiirdeki form ve dil kusursuzluğu, şairin kendine özgü imgeleri içsel bireyci bir yaklaşım şiirin saf geleneğine bağlı olduğunun göstergesidir.

    8.)11.etkinlikte de olduğu gibi adı geçen şiirler bağlı olduğu geleneğin unsurlarını yansıtmaktadırBu bakımdan hem şekil hem içerik şiirlerin yapısını belirleyen bağlı oldukları gelenektir.
    9.)Hayranlık adlı şiir kendisinden önceki divan ve halk şiirlerinden farklı olarak bireysel bir temayı,belirli nazım şekli ve ahenk kalıpları içine girmeden işlemiştir.

    A.biçim ögeleri

    1.nazım birimi :bent

    2.nazım biçimi:
    serbest nazım
    3.ölçüsü:serbest
    4.kafiye:

    ...hali a
    ...verir b
    ...gibi a
    ...demir b
    ...kadın x
    ...çekilir b


    -i= yarım kafiye

    -ir:tam kafiye


    ...bana c
    ...tattırır d
    ...kampana c
    ...yalnızdır d


    -ana:zengin kafiye
    -ır:tam kafiye
    B..İÇERİK ÖGELERİ

    1.Konu:Küçük istasyonlar

    2.Tema:yalnızlık ve hüzün


    3.Ahenk Unsurları:Şiirde -i seslerinin sağladığı bir asonans, -s - k -n seslerinin sağladığı bir aliterasyon vardır.

    Şiirin ritmi bu ses benzerliklerinin yanı sıra vurgu ve tonlamayla sağlanmıştır.


    4.Dil ve anlatım:şiirde dil şiirsel işlevle sade açık bir anlatımla kullanılmıştır.





    C.yazarın hayatı ve eserleri

    Mustafa İlhan Geçer (d. 1917 İstanbul - ö. 20 Ocak 2004 İstanbul), Türk yazar, şair, araştırmacı, eleştirmen, güfteci. Hisar dergisinin ve Hisarcılar akımın kurucularındandır.

    1917 yılında İstanbul'da doğdu, 20 Ocak 2004 tarihinde İstanbul'da öldü. Askerî Doktor Nafiz Bey’in oğludur. İlkokulu Bandırma ve Erdek’te okudu. Robert Kolej’e devam etti. Kabataş Erkek Lİsesi’ni bitirdi (1939). İki yıl kadar İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'nde öğrenim gördü. 1945-50 yılları arasında Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü'nde ve Ankara Radyosu'nda çalıştı. 1950-1961 yılları arasında Sosyal Sigortalar Kurumu'nda İşçi Sigortaları ile İhtiyarlık Sigortası bölümlerinde görev yaptı. Şiirlerinde daha çok "İlhan Geçer" imzasını kullanan Mustafa İlhan Geçer'in ilk şiiri ; "Kahverengi Gözlerin" 1934'te Vakit gazetesinde çıktı. Öteki şiir ve yazıları Anadolu, Çağrı, Çınaraltı, Dergâh, Hisar, İstanbul, Millet, Milli Kültür, Sanat ve Kültür, Size, Son Havadis, Tercüman, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Vakit, Varlık, Yarımay, Yedigün, Yücel gibi dergi ve gazetelerde yayımlandı.

    Mustafa İlhan Geçer 1950 yılında Munis Faik Ozansoy, Mehmet Çınarlı, Gültekin Sâmanoğlu, Mustafa Necati Karaer ile birlikte "Hisarcılar" grubunu oluşturdu. Mart 1950'de yayınlanmaya başlayan Hisar dergisinin kurucularından olan Mustafa İlhan Geçer çeşitli aralıklarla (1950-1957; 1964-1980) 30 yıl süreyle derginin yazı işleri müdürlüğünü yaptı.

    Şiirlerinin çoğu bestelendi ve sevilen şarkılar olarak halkın diline yerleşti.


    Eserleri
    Büyüyen Eller (Şirler, 1954)
    Belki (Şiirler,1960)
    Bir Bulut Geçti (Şiirler, 1973)
    Yeşil Çağ (Şiirler, Kültür Bakanlığı Halk Yayınları No:2, Ankara-1976)
    Hüzzam Beste (Şiirler, 1986)
    Özlem Rıhtımı (Şiirler, 1986)
    Cahit Sıtkı Tarancı (Biyografi, 1974)
    Ömer Bedrettin Uşaklı (Biyografi, 1989)
    Cumhuriyet Döneminde Türk Şiiri (1988)
    Son düzenleyen: Moderatör: 9 Mart 2009
  5. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.270
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
    rabia17, seda50, harry_gülşah ve diğer 7 kişi bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş