2.dönem 2. Yazılı edebiyat çalışma kağıdı

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde didodido tarafından paylaşıldı.

  1. didodido

    didodido Üye

    Katılım:
    26 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0

    I. DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI

    — “Sanat, toplum içindir.” görüşü benimsenmiştir.
    — Dilde sadeleşme savunulmuş; ancak uygulanmamıştır.
    — Fransız edebiyatı örnek alınmıştır.
    — Romantizmin etkisinde kalınmıştır.
    — Divan edebiyatı eleştirilmiş, Hece ölçüsü ve Halk şiiri savunulmuştur ama uygulanmamıştır.
    — Şiirde estetik ve güzellik değil, içerik ön plana çıkmıştır.
    — Noktalama işaretleri ilk kez bu dönemde kullanılmıştır.

    SANATÇILARI
    Şinasi: Şair Evlenmesi, Müntahabat-ı Eşar(şiirlerinin yer aldığı kitap), Durub-ı Emsal-i Osmaniye(Osmanlı atasözlerini topladığı eseri), Tercüme-i Manzume(Fransızcadan yaptığı çeviriler), Tercüme-i Ahval Mukaddimesi(ilk makale)
    Namık Kemal: İntibah(ilk edebi roman), Cezmi(ilk tarihi roman), Celaleddin Harzemşah(oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.), Vatan yahut Silistre(sahnelenen ilk tiyatro), Akif Bey-Zavallı Çocuk-Gülnihal-Kara Bela(tiyatro), Tahrib-i Harabat(ilk eleştiri)
    Ziya Paşa: Harabat, Zafername, Eşar-ı Ziya-Külliyat-ı Ziya Paşa(şiir), Defter-i Amel(çocukluk anıları), Şiir ve İnşa-Rüya(makale), Emile(çeviri)
    Ahmet Mithat Efendi: Felatun Bey ile Rakım Efendi-Hasan Mellah-Hüseyin Fellah-Paris’te Bir Türk-Henüz On Yedi Yaşında-Dünyaya İkinci Geliş-Dürdane Hanım(roman), Letaif-i Rivayet(ilk öykü), Kıssadan Hisse(öykü)
    Ahmet Vefik Paşa: Don Civani-Dudu Kuşları-İnfial-i Aşk(çeviri mensur oyunlar), Savruk-Kocalar Mektebi-Kadınlar Mektebi-Adamcıl-Tartuffe(çeviri manzum oyunlar), Zor Nikâhı, Zoraki Tabip, Tabib-i Aşk, Dekbazlık, Merakî, Azarya, Yorgaki Dandini
    Şemsettin Sami: Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat(ilk yerli roman), Besa yahut Ahde Vefa-Gave-Seydi Yahya(tiyatro), Sefiller-Robinson Crusoe(çeviri)

    II. DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI

    —“Sanat, sanat içindir.” anlayışı benimsenmiştir.
    — Sanatçılar, yalnızca edebiyatla ilgilenmişlerdir,
    — Eserlerde kullanılan dil ağırdır.
    — Batı Edebiyatı örnekleri başarıyla ortaya konmuştur.
    — Şiirde romantizmin izleri vardır.
    — Şiirin konusu genişlemiştir. **üm, yokluk, hiçlik gibi soyut konular işlenmiştir.
    — Şiirde yeni biçimlerde kullanılmıştır.

    SANATÇILARI
    Recaizade Mahmut Ekrem: Araba Sevdası(ilk realist roman), Nijat Ekrem-Nağme-i Seher-Pejmürde-Yadigâr-ı Şebab(şiirleri), Afife Anjelik-Vuslat-Çok Bilen Çok Yanılır(komedi)-Atala(tiyatroları), Muhsin Bey-Şemsa(öyküleri), Zemzeme-Takdir-i Elhan(eleştiri)
    Abdülhak Hamit Tarhan: Sahra-Makber-**ü-Bala’dan Bir Ses(şiir), Macera-yı Aşk, Tarık, Fingten, Eşber, İlhan, Turhan(tiyatro)
    Nabizade Nazım: Karabibik(ilk köy romanı), Zehra(psikolojik roman)
    Samipaşazade Sezai: Sergüzeşt, Küçük Şeyler(gerçekçi ilk öyküler), İclal, Şir(tiyatro)
    Muallim Naci: Ateşpare-Şerare-Sümbüle-Füruzan(şiir), Demdeme(eleştiri), Ömer’in Çocukluğu(anı)

    SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI

    — Sanatçılar, bireysel konulara yönelmiştir.
    — Fransız edebiyatı örnek alınmıştır.
    — “Sanat, sanat içindir.” ilkesi benimsenmiştir.
    — Dil oldukça süslü ve ağırdır.
    — Şiirde aruz ölçüsü kullanılmış, düzyazıya yaklaştırılmıştır.
    — Beyit bütünlüğünün yerini konu bütünlüğü almıştır.
    — Fransız şiirinden alınan sone, terza-rima gibi nazım biçimleriyle serbest müstezat çok kullanılmıştır.
    — Şiirde konu genişlemiş, uyağın kulak için olduğu savunulmuştur.
    — Tiyatro alanında gerileme olmuştur.

    DÖNEMİN SANATÇILARI

    TEVFİK FİKRET:
    — Servet-i Fünun’un şiirdeki en önemli temsilcisidir.
    — Şiirde eski nazım biçimlerini değiştirmiş, Batı edebiyatı nazım biçimleri kullanmıştır.
    — Parnasizmin etkisinde kalmıştır.
    — Dili ilk döneminde oldukça ağırdır.
    — Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır.

    CENAP ŞAHABETTİN:
    — Tevfik Fikret’ten sonra gelen en önemli şairdir.
    — Sadece kişisel konulardan yararlanmış, duygulu şiirler yazmıştır.
    — Nazım biçimi olarak serbest müstezatı kullanmıştır.
    — Hece ölçüsünü “parmak hesabı” diye nitelendirmiştir.
    — Parnasizm ve sembolizmin etkisinde kalmıştır.
    — Osmanlıcayı savunmuştur.
    HALİT ZİYA UŞAKLIGİL:
    — Batılı anlamda ilk romanları yazan sanatçıdır.
    — Servet-i Fünun döneminde roman ve hikâye türünün en önemli ismidir.
    — Eserlerinde realizmin etkisi vardır.
    — Dili süslü ve ağırdır.
    — Romanlarında aydın kişileri anlatır.
    MEHMET RAUF:
    — Servet-i Fünun döneminin ikinci büyük ismidir.
    — Eserlerinde romantik duygular, aşkları işlemiş; sosyal yaşama pek önem vermemiştir.
    — Psikolojik tahlillere büyük önem verir ve ruh tahlillerinde oldukça başarılıdır.
    HÜSEYİN CAHİT YALÇIN:
    — Öykü ve romanlarında gözleme yer veren, betimleme ve tahlillerde derinleşmeyen, gerçekçi bir yazardır.
    — Dili oldukça sade ve süsten uzaktır.

    FECR-İ ATİ EDEBİYATI

    — “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” görüşü benimsenmiştir.
    — Servet-i Fünuncuları yeteri kadar Batı edebiyatı yanlısı olmamakla suçladılar.
    — Fransız edebiyatını örnek alıp, Fransız sembolistlerinden etkilendiler.
    — Edebiyatın önemini halka anlatmak fikrini savundular.
    — Ağır ve süslü bir dil kullandılar.

    AHMET HAŞİM:
    — Sembolizmin en önemli temsilcisidir.
    — Şiirde anlam kapalılığını savunmuş ve şiirlerinde uygulamıştır.
    — İçinde bulunduğu hayattan uzaklaşıp hayali bir âleme sığınma arzusu vardır.
    — Dili şiirlerinde, süslü ve sanatlı; düzyazılarında sadedir.
    — Hece ölçüsünü köylü ölçüsü olarak nitelendirmiş, bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmıştır.

    MİLLİ EDEBİYAT

    — Dilde sadeleşme savunulmuş ve uygulanmıştır.
    — Türkçe, yabancı dillerin etkisinden kurtarılmaya çalışılmıştır.
    — Yazı dilinde İstanbul Türkçesi’nin esas alınmasının gerektiği ileri sürülmüştür.
    — Süslü ve özentili söyleyişten kaçınılmıştır.
    — Halk edebiyatının nazım biçimleri kullanılarak, gerçek şiirimizin Halk şiiri, milli ölçümüzün hece ölçüsü olduğu ileri sürülmüştür.

    DÖNEMİN SANATÇILARI

    ÖMER SEYFETTİN:

    — “Yeni Lisan” hareketinin savunucularındandır.
    — Öyküleri realisttir.
    — Amacı toplumsal yaşamdaki aksaklıkları öne çıkarmak ve milli bilinci güçlendirmektir.
    — Çocukluk anıları ve kahramanlık, öykülerindeki önemli konulardandır.
    ZİYA GÖKALP:
    — Türkçülük akımını bir sisteme bağlayan fikir adamıdır.
    — Milli edebiyatın fikir yönüyle temellerini oluşturmuştur.
    — Turancılık idealinin savunucusudur.
    — Edebiyatı, görüşlerini yaymada bir araç olarak kullanmıştır.
    — Sade bir dil kullanmıştır.
    MEHMET EMİN YURDAKUL
    — Milliyetçilik akımının şiirdeki ilk temsilcisidir.
    — Sade bir Türkçe ve hece ölçüsüyle toplumsal konularda şiir yazmıştır.
    — Nazım biçimleri yönünden yeni olmayı benimsemiş, söyleyişte düzyazıya yaklaşmıştır.
    — Osmanlıcılık ve İslamcılık akımlarına karşı Türkçülüğü savunan şiirler yazmıştır.
    — “Milli Şair” diye bilinir.

    HALİDE EDİP ADIVAR
    — İlk zamanlar İngiliz edebiyatının etkisinde romanlar yazmış, bu romanlarında aşk ve kadın psikolojisi üzerinde durmuştur.
    — Türkçülük akımını benimsemiş, romanlarında Kurtuluş Savaşı’nı işlemiştir.
    — Gözlem, betimleme ve tahlillerde başarılıdır.
    — Ünlü “Sultanahmet Mitingi” ile halkı coşturmuş, “Milli Mücadele”nin içinde bizzat rol almıştır.
    — Romanlarında kahramanları, genellikle üstün özelliklere sahip kadınlardır.
    YAHYA KEMAL BEYATLI
    — Şiirde söyleyişe önem verir; asıl olanın anlam değil anlatım olduğunu savunur.
    — Şiirde iki unsurun önemli olduğunu vurgular; biri İstanbul Türkçesi’nin kullanılması, diğeri ise ritmin saflaşmasıdır.
    — Parnasizm akımından etkilenmiştir.
    — “Ok” şiiri hariç bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazar.
    — Gazel, rubai, şarkı türünde eserleri de vardır.
    — Nedim’den sonra ikinci İstanbul aşığı şarkı ustası sayılmıştır.


    İSTERSENİZ İNDİREBİLİRSİNİZ AMA GEREK YOK GİBİ SİZ BİLİRSİNİZ !

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    caglamnr bunu beğendi.
  2. Sebocu

    Sebocu Üye

    Katılım:
    18 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    çok saoL bizim sınavda bu carsamba oLucak :)
  3. sevdiceğim

    sevdiceğim Üye

    Katılım:
    14 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    şu edebiyat dersini niye koydularsa ha :p:p:D:D:p
  4. screem.19

    screem.19 Üye

    Katılım:
    10 Şubat 2009
    Mesajlar:
    2
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    eyvallah cok iyi oldu
    Son düzenleyen: Moderatör: 27 Mart 2010
  5. gösste

    gösste Üye

    Katılım:
    17 Eylül 2008
    Mesajlar:
    6
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    cok sagol :)
    Son düzenleyen: Moderatör: 27 Mart 2010
  6. creative_taner

    creative_taner Üye

    Katılım:
    4 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Allah razı olsun eyvallah
  7. ◊ΘGöKKuŞΘ◊

    ◊ΘGöKKuŞΘ◊ Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    4 Aralık 2007
    Mesajlar:
    915
    Beğenileri:
    649
    Ödül Puanları:
    16
    Arkadaşlar sınavda çıkan sorularınızı burada paylaşın konular açarak. hepimiz için daha iyi olur.

    İyi çalışmalar
  8. Bumblebee

    Bumblebee Üye

    Katılım:
    24 Şubat 2009
    Mesajlar:
    5
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    kardeş çok sağol yarın sınav vardı çok iyi oldu bu bilgiler
  9. abdurrahim yaz

    abdurrahim yaz Üye

    Katılım:
    17 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    makale ile fıkranın farklarıı

    yarına lazım
    Son düzenleyen: Moderatör: 27 Mart 2010
  10. hatice k.

    hatice k. Üye

    Katılım:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    calısma kagıdındakıler ne alaka :p:p
    sineme bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş