5/8 ölçü 2/8 ölçü :)

Konu 'Müzik Dersi' bölümünde busra000 tarafından paylaşıldı.

  1. busra000

    busra000 Üye

    Katılım:
    24 Eylül 2010
    Mesajlar:
    10
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0

    5/8 ölçü 2/8 ölçü yardımcı olursanız çok sevinirim çok acil lütfenn şimdiden saolun arkadaşlar :)
  2. Sevqi. .

    Sevqi. . Forumdan Uzaklaştırıldı

    Katılım:
    23 Şubat 2010
    Mesajlar:
    1.130
    Beğenileri:
    1.863
    Ödül Puanları:
    0
    Genel Müzik Bilgisi

    Solfej notaları melodileriyle seslendirmektir.Bona ise notaları sadece ritmik değerleriyle okumadır.Nota Öğrenirken iki temel bilgi esastır.Bunlar ritim değeri ve nota değeridir.Birbiri ardına eşit aralıklı,düzenlerle sıralanan vuruşlara ritim denir. Basit Ritimler
    2/4 , 3/4 , 4/4 (C) şeklinde gösterilirler..
    Bileşik Ritimler
    Basit Ritmlerin birbirine eklenmesiyle oluşurlar.Örnek olarak:
    5/8 , 6/8 , 7/8 , 8/8 , 9/8

    Müzik , “İnsanların kelimeler ile anlatamadığı duygu, düşünce ve hislerini melodik seslerle anlatma sanatıdır”. Müziğin diğer bir tanımı ise “insanların kendi yapılarına uygun, yaşadğı ortama göre sesleri kullanma sanatıdır” şeklindedir.

    SES : Bir cismin titreşiminden meydana gelen dalgaların hava yolu ile kulağımıza ulaşmasına denir.

    SESİN DUYULMASI ( İşitme ) : İnsanlarda işitmeyi ve duymayı sağlayan organı kulaktır. Dış kulağa iletilen ses, orta kulağa intikal eder. Orta kulaktan ise iç kulağa geçerek sinirler aracılığı ile beyine ulaşır. Böylece ses beyinde canlandırılmış diğer bir deyişle duyulmuş olur.

    SESİN HIZI : Sesin herhangi bir cisim veya maddeden çıktığı andan itibaren bulunduğu ortama göre belirli bir ulaşma hızı vardır. Bu konuda yapılan çalışmalara göre durgun ve ısı derecesi sıfır olan bir ortamda ses saniyede 340 metre hız yapar.

    SESİN TİTREŞİM ÖZELLİKLERİ : Seslerin incelik - kalınlık dereceleri ve zamana göre titreşim özellikleri vardır. Örneğin LA sesi bir saniyede 440 titreşim gerçekleştirir. Diğer sesler de buna göre düzenlenmiştir.

    MÜZİK SESLERİ : Müzik sesleri İnsan Sesleri ve Müzik Aletleri Sesleri olmak üzere ikiye ayrılır.
    İnsan Sesleri : İnsan sesleri , Kadın Sesleri ve Erkek sesleri olarak iki guruba ayrılır.
    Erkek Sesleri : Tenor (İnce), Bariton (Orta) , Bas (Kalın) olarak üçe ayrılır.
    Kadin Sesleri : Soprano (İnce) , Mezzo Soprano (Orta), Alto olarak üçe ayrılır.


    SES MERDİVENİ: İnsan kulağı ile duyulması imkanı olan seslerin en kalınından en incesine kadar sıralanış biçimine ses merdiveni denir. Ses Merdiveni üç bölüme ayrılır : Bunlar Kaba Bölge, Orta Bölge ve Tiz Bölgedir.
    ARALIK : İki nota arasındaki mesafeye yani ses farkına denir.

    SÜRE : Notaların vermiş olduğu zaman bütünlüğüne süre denir. Sesli Süre ve Sessiz Süre olmak üzere iki çeşit süre vardır. Sesli süreler notaların seslendiriliş zamanını, sessiz süreler ise notalar arası bekleme zamanını ifade eder. Sessiz süreler Müzikte ES işareti ile tanımlanır.

    TAM SES : İki bitişik notanın veya derecenin gösterdiği aralığa Tam Ses denir. Bu notaların gösterdiği küçük aralıklara da Yarım Ses denir

    KOMA : İki tam ses arasındaki dokuz küçük sesin her birine verilen isimdir.

    ÖLÇÜ : Bir müzik eserinin eşit süreli bölümlerine Ölçü denir. Ölçü çizgileri porteye dikey olarak konulur. Her ölçüde ölçü rakamı kadar nota süreleri vardır.

    EKSİK ÖLÇÜ ( ANAKRUS ) : Bazı eserlerde ilk ölçü çizgisinden önce gelen ölçülere verilen isimdir.


    1.MÜZIKTE TEMEL IŞARETLER ...................................................
    1.1. Müzik ve Oluşumu..............................................................
    1.1.1. Müzik Tarihi ve Gelişimi....................................................
    1.1.2. Sanatın Tanımı ve Dalları..................................................
    1.1.3.Ses Oluşumu ve Özellikleri ................................................
    1.1.4. Müziğin Temel Öğeleri.......................................................
    1.1.5. Müzik Türleri...................................................................
    1.2. Temel Müzik İşaretleri........................................................
    1.2.1. Porte (dizek) ..................................................................
    1.2.2. Nota ve Değerleri.............................................................
    1.2.4. Anahtarlar .......................................................................
    1.2.5. Süre Uzunluğunda Yardımcı İşaretler ..................................
    1.2.6. İfadelendirme İşaretleri.....................................................
    1.3. Ses Değiştirici (altere) İşaretler.............................................
    1.3.2. Türk Müziğinde Değiştirici İşaretler ...................................
    2.ARALIK VE TERIMLER...............................................................
    2.1. Müzikte Aralık Kavramı, Çeşitleri ve Diziler............................
    2.1.1.Müzikte Aralıklar ve Çeşitleri ...........................................
    2.1.2 Müzikte Diziler................................................................
    2.2. Temel Müzik Terimleri.......................................................
    2.2.1.Hız (hareket) Terimleri .................................................
    2.2.2.Nüans (ayırtı) Terimleri....................................................
    3.RİTİM ve ÖLÇÜ (USüL)...........................................................
    3.1. Ritim Duygusu ......................................................................
    3.2. Ölçü (usul) ve Vuruş..............................................................
    3.2.1.Batı Müziğinde Ölçü ve Vuruş Kavramı .................................
    3.2. 2. Türk Müziğinde Usül (Ölçü ) ve Vuruş..................................



    1.MÜZİKTE TEMEL İŞARETLER
    1.1. Müzik ve Oluşumu
    Müzik duyguların sesle anlatıldığı, bilinçli etkinliklere denir. Müzik yaşamın her
    alanında varlığıyla birlikte insan ruhunu zenginleştirdiği gibi yaşam kalitesini de yükseltir.
    Müzik bilimdir; çünkü içerik olarak bir konusu, kuraları ve bir yöntemi vardır. Müziğin
    oluşumunu dört ana başlıkta ele alabiliriz,
    1.1.1. Müzik Tarihi ve Gelişimi
    Müzik, insanlık tarihiyle birlikte var olan bir olgudur. Yaşanılan dönemin olaylarını, o
    coğrafyanın gelişimini seslerle dile getirmişlerdir. Müzikte gelişim geçtiği dönemin adlarını
    almıştır. İlkel müzikten, klasik ve çağdaş müziğe kadar birçok dönem isimleri sayabiliriz.
    Müziğin dili evrensel olduğundan birçok uygarlıkta, başka bir uygarlığın müziksel etkileşimi
    görülmektedir. Müzikteki kullanılan enstrümanlarda ve ses cihazlarında gelişim son çağlarda
    daha hızlanmıştır. Akustik ensrumanların, vokallin yerini elektoronik enstrümanlar ve
    cihazlar almıştır. Örneğin; elektronik gitarlar, mikrofonlar, vb…

    1.1.2. Sanatın Tanımı ve Dalları
    Sanat; insanın etkileşimlerinin, duygu ve düşüncelerinin dışa vurumasıdır. Dışa
    vurum; yazı, müzik, yapı, çizim, iletişim ve çeşitli somut ögelerle ifade edilir. Sanat, sosyal
    yaşamın kaçınılmaz bir parçasıdır. Her bireyin mutlaka bir sanat dalıyla amatörde olsa
    ilişkide ilgilenmesi gerekir. M.K. ATATÜRK’ün dediği gibi “SANAT ALTIN
    BİLEZİKTİR”, sanatsız bir topluluk düşünülemez. Aşağıda gördüğünüz bir grafik sanatı
    örneği, resimin ve müziğin varlığına işaret eden bir çalışma.
    Biçim verilen malzeme değiştikçe sanatın değişik adlara ayrılması mümkün olabiliyor.
    Ancak, sanatı sınıflandırırken sadece malzeme yönüyle sınıflandırma yapmak mümkün
    değildir. Malzemenin yanı sıra, ifade ediş biçimi veya daha kapsamlı bir ifadeyle yaratıcılık
    bu sınıflandırmada önemli bir etkendir. Sözgelimi, bir heykeltıraş da ağaca biçim verebilir,
    bir marangoz da. Fakat heykeltıraşın ağaca biçim verişteki ifade tarzı ile marangozun
    biçimlendirmesindeki ifade tarzı aynı değildir. Heykeltıraş biçimlendirmesini alışılmışın
    dışında, yeni ve özgün bir biçimde yaparken; marangoz alışılmış, bilinen veya tekrar edilen
    bir biçimlendirme yapar. Bu bakımdan sanat genel olarak önce iki gruba ayrılır:
    » Pratik sanatlar / endüstriyel sanatlar (zanaat),
    » Güzel sanatlar.
    Güzel sanatlar deyince aklımıza; insan yaratıcılığı, insanın ilk çağlardan bu yana
    kendini ifade ettiği, tam yetkinleşemediği dönemlerde; çizgi, boya, kil yoluyla içini döktüğü
    biçimler, desenler, çeşitli oluşumlar geliyor. Yetkinleştiği dönemlerde ise örnekler çok
    çeşitli. Sözgelimi; ünlü rönesans sanatları, yapılar, anıtlar, köprüler, müzeleri dolduran
    resimler, sonra şiirler ya da Mimar Sinan'ın camileri, çeşmeleri, köprüleri v.b Günümüz
    insanın; akıl, duygu,bilgi ve teknolojiyi kullanarak ortaya koyduğu sanat ürünleri:Çağdaş

    resim, heykel, roman, tiyatro, sinema, çelik ve cam yapılar, incecik kullanım eşyaları, sesin,
    ışığın, rengin, oyun gücünün birleştiği büyük sahne olayları, türlü tasarımlar.
    Güzel Sanatları geleneksel ve çağdaş olmak üzere iki biçimde sınıflamak, bize bazı
    kolaylıklar getirebilir.
    Geleneksel sınıflama; güzel sanatları, hitap ettiği duyu organlarına göre sınıflar.
    Sözgelimi görsel sanatlar (plâstik sanatlar), göze ve görmeye dayanan sanatları (resim,
    heykel, mimari gibi) bir grupta topluyor. Fonetik sanatlar, müzik ve türleri ile edebiyatı;
    ritmik sanatlar ise hem görme hem de hareketle ilgili olan sinema, opera gibi sanatları
    kapsamaktadır.
    Ancak, bu sınıflandırmanın dışında kalabilen bazı türler de olabilir. Sözgelimi,
    karikatür veya seramik gibi. Bu sebeple, daha çağdaş bir sınıflandırmaya gerek duyulmuştur.
    Bu sınıflama, söz konusu edilen sanat dalının niteliği ve tekniği göz önünde
    bulundurulmaktadır.Buna göre, şöyle bir sınıflandırma yapılabilir:
    » Yüzey Sanatları : Tüm iki boyutlu sanat çalışmaları, yani bir eni ve bir boyu
    olan kâğıt veya tuval üzerine, bir duvar ya da kumaş üzerine uygulanan
    sanatlardır: Resim ve türleri ( yağlı boya, sulu boya, baskı sanatları, afiş, grafik
    çizimler ), duvar resmi, minyatür, karikatür, fotoğraf, batik, süsleme vb.
    » Hacim Sanatları : Üç boyutlu sanat çalışmalarıdır. Sözgelimi heykel, seramik,
    anıtlar gibi.
    » Mekân Sanatları : İç ya da dış mekânı içine alan ve ya düzenleyen sanat
    dallarıdır. En başta mimarî olmak üzere (bahçe mimarîsi, peyzaj mimarîsi),
    çevre düzenlemesi gibi mekâna ilişkin tüm tasarım çalışmaları.
    » Dil Sanatları : Edebiyat ve yazı türlerini kapsayan sanatlardır; roman, hikâye,
    şiir, deneme, tiyatro metni, film senaryosu vb. gibi.
    » Ses Sanatları : Müzik ve bütün türlerini kapsayan sanatlardır; halk müzikleri,
    klâsik müzikler gibi.
    » Hareket Sanatları: İnsanın, bedeniyle anlatım gücü kazandırdığı sanatlardır;
    bale, dans türleri, halk dansları, pandomim vb.
    » Dramatik Sanatlar : İnsanın, eyleme dönüşmüş ifadelerle kendini veya bir
    olayı, bir olguyu anlattığı sanatlardır;tiyatro, opera, müzikal oyun, kukla gibi
    sahne sanatları, sinema, gölge oyunu gibi türleri buna örnek olarak
    gösterebiliriz.
    Müziğin enstrümanları bu dalların birçoğunu içerir.Görsel, işitsel bir çok faktörü var.
    Bir marangoz mantığının dışına çıkmamız gerekir.Daha iyi bir yapısal eser vermek için
    müzik kullağımız iyi olmalı ve plastik sanatlara karşı ilgi duymalıdır.

    1.1.3.Ses Oluşumu ve Özellikleri
    Ses cisimlerin titreşmesinden oluşur. Sesin oluşması için ses kaynağı, iletici ve alıcı olması
    gerekir. Kulağımıza gelen her seste tını, yükseklik, süre, vurgu ve gürlük nitelikleri vardır.
    Bu nitelikler;
    » Tını; seslerdeki çeşni ve renktir. Rüzgâr sesi, keman sesi, kuş sesi, piyano sesi
    gibi sesleri kendine özgü tınılarıyla ayırt ederiz
    » Yükseklik; sesin ince ya da kalın oluşudur. Diğer bir anlamada tiz ve pes oluşu.
    » Süre; sesin az ya da çok uzamasıdır.
    » Vurgu; sesin çeşitli şekilde çıkarılışıdır.
    » Gürlük; sesin hafif veya kuvvetli olşudur. Yani şidetidir.
    1.1.4. Müziğin Temel Öğeleri
    Müziğin temel öğeleri ritim, melodi ve armonidir. Bu öğeler müziği var eder.
    » Ritim: Bir müzik parçasının, zamanı belli bir süre içinde eşit veya değişik
    uzunluktaki parçacıklara bölünmesidir. Ritim vuruşları bir düzen oluşturacak
    şekilde birbirini izler. Bu vuruşlar müzikte nota değerleri ile gösterilir. Ritim
    yalnızca sanata değil, evrene ve canlı varlıkların yaşamlarına da hâkim olan
    öğedir.
    » Melodi: Melodi veya ezgi antik çağda “melos”(bir lirik şarkı üzerine söylenen
    şarkı) kelimesinden türetilmiştir. Melodi, tek sesle ifade edilen kendine özgü
    karekteriyle müzikal fikirdir. Örneğin;9.senfoni, romans ve türkülerimiz.
    » Armoni: Akorların (en az iki sesin aynı anda çalınması) art arda
    bağlanmasından meydana gelen müzik dokusudur.
    1.1.5. Müzik Türleri
    Toplum yaşamıyla birlikte sürekli olusum ve gelişim halinde olan müziğin kaynağı tür
    ve işlev bakımından çeşitlilik içerir. Bu çeşitliliği sıralamak oldukça zordur. Her dönem ve
    yaşanılan yer bakımında çeşitlik sağlar. Müzik türlerini ana ve alt başlıklar halinde şöyle
    sıralayabiliriz.

    Gelişmişlik Düzeyine Göre
    » İlkel müzik
    » Yarı gelişkin müzik
    » Gelişkin müzik
    Yaygınlığına Göre
    »
    Yerel müzik
    » Ulusal müzik uluslar arası müziğe yönelik olduğu
    o Kültürel amaca göre
    Geneleksel müzik (halk müziği)
    Klasik müzik
    Popüler müzik
    o İnanç özelliği taşıyıp taşımadığına göre :
    Dinsel müzik
    Din dışı müzik
    o Yerleşim birimini yapısına göre
    Kırsal kesim müziği
    Kent müziği
    o Uluslara göre
    Türk müziği
    Çin müziği
    Alman müziği
    Arap müziği
    Çingene müziği vb
    o Kıtalara göre
    Avrupa müziği
    Asya müziği
    Afrika müziği
    o Kullanıldığı etkinlik ve konulara göre
    Dans müzik
    Film müziği
    o Ait olduğu döme göre; barok modern klasik romantik
    o Seslendiricisinin sayısınagöre; solo seslendirme
    o Topluluğunun niteliğine göre; orkestra müzik koro müzik oda
    müzik bando müzik konser müzik eğlence müzik fon müzik.
    o Yöneldiği yas kesimi göre; çocuk müzik, gençlik müzik.
    o Örgüsü ve dokusuna göre; Tek sesli müzik, cok sesli müzik
    o Dayandığı ses sistemi göre; makamsal müzik, modal müzik tonal
    müzik
    o Oturtma ya da görevlendirmeye göre; çalgı müzik, ses müziği.
    o Özellik kazandıran çalgıya göre: kemen müzik piyano müzik,
    davul zurna müziği

    1.2. Temel Müzik İşaretleri
    1.2.1. Porte (dizek)
    Birbirine paralel beş yatay çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan nota yazmak için
    kullanılan şekle denir..Şekil 1.2
    Şekil 1.2.Dizek
    Aynı zamanda porte çizgileri dışına da nota yazılmaktadır. Ek çizgi dediğimiz çizgiler
    kullanılır. Enstrüman veya vokalin sesinin ince veya kalınlığına göre porte çizgisinin altına
    ve üstüne ek çizgiler eklenir.
    1.2.2. Nota ve Değerleri
    Dizekteki sesleri ve bu seslerin süre uzunluklarını belirtmeye yarayan işaretlere nota
    denir. Bütün sesleri tanımlayan yedi nota vardır. Bu notaları şekilleriyle tanırız. Birlik
    notadan almış dörtlük nota sürelerine kadar notalar vardır.
    Do Re Mi Fa Sol La Si Türkçede kullanımı
    C D E F G A B İngilizlerin kullanımı
    C D E F G A H Almanların kullanımı
    Porte (dizek) üzerinde notaların yeri ve nota isimleri; Notalar
    porte çizgisinin sırayla üzerine ve arasına yazılır

    Süresi en uzun olan birlik notadır ve dört vuruştur. Birlik nota her seferinde süresi ve
    vuruş sayısı ikiye bölünerekten diğer değerleri oluşturur. Bu notalar süre olarak kendi
    isimlerini alırlar. Örnek;2’lik nota 2 vuruştur, yani tınlama süresi 2 birim kadardır. Sayısal
    olarak da 2/4 bütünün yarısıdır(Birlik nota).Birlik notadan iki tane ikilik, dört tane dörtlük,
    sekiz tane sekizlik elde edilir diyebiliriz. Tersten de gidersek sekiz tane sekizlik nota bir tane
    birliğe denktir.

    1.2.3. Sesiz (es-susmalar) Notalar
    Müzikte sessiz süreler susma ile gösterilir ve işaretlenir. Türkçede “susma”,”susku” ve
    “es” gibi benzer kelimelerle de belirtilir. Sesli notalar gibi sessiz notalarda da yedi susma
    işareti vardır.
    Sessiz (es) notalarda isminden de anlaşıldığı gibi müzik partisinde işaretlerin olduğu
    yerde ses kesilir(susuturulur). Bu işaretlerin dizek üzerinde gösterimi aşağıdaki gibidir.

    1.2.4. Anahtarlar
    Müzikte üç tür anahtar vardır.Bunlar “Sol anahtarı”, ”Fa anahtarı”, “Do anahtarıo” dır.
    » Sol Anahtarı: Dizeğin ikinci çizgisinden çizmeye başlanılır ve beşlanılan ses
    “sol” sesidir. Gitar, flüt, bağlama ve keman notaları bu anahtarda yazılır.

    » Fa Anahtarı: Fa anahtarı, alt oktavlardakikalın dizek içine yerleştirebilmek için
    kullanılır. Dördüncü çizginin dışında üçüncü çizgiden başlayan “Fa anahtarı”
    bulunmaktadır. Piyano, basgitar, kontrubas notaları bu anahtarda yazılır.

    » Do Anahtarı: Do anahtarı, genelikle orta seslerin yazılışında kullanılır. Dört
    çeşit do anahtarı bulunmaktadır. Şu anda bir tanesinin yerini bilmek kafidir
    ,diğerlerini siz araştırınız.

    1.2.5. Süre Uzunluğunda Yardımcı İşaretler
    » Nokta: Yanına konduğu notayı yarı değeri kadar uzatır. Aşağıda noktalı
    notaların süre uzunlukları görülmektedir.
    » Çift Nokta: Bir nota veya susma işaretinin yanında iki nokta olduğu zaman
    birinci nokta değerinin yarısı, ikinci nokta ise noktanın süre değerinin yarısı
    kadar önüne geldiği noktanın süresini aaltır.

    » Üçleme: Doğal bölünümlü ikişerli olan bir nota değerinin, geçici olarak üç eşit
    parçaya bölünmesine üçleme denir. Üçleme notaların altına ya da üstüne üç
    yazılır.
    » Legato (Bağlı): Notaların birbirine bağlanarak, seslendirilmesine legeto denir.
    Birinci nota çalınır, iki notaya bağlanır.
    » Durgu (puandorg):Üzerlerine geldiği notayı genellikle normal uzunluklarının
    iki katı uzatır. Ancak, müziksel nedenlerden dolayı yorumcuya bağlıdır.
    İstenilen sürede seslendirilir. Genelde son notanın üzerinde buunur. Şek.1.15.
    » Tekrar İşareti: Bir müzik eserinin herhangi bir bölmünde melodi tekrarı için
    kullanılır.
    » Dolap: Tekrar edilen bölümün ikincikez seslendirilişinde “1”yazan ölçüler
    atlanır ve “2” yazan ölçüden çalınır. Ş
    » Da Capo(D.C): Da capo,tekrar işaretinin yanında bulunuyorsa en başta dönülür
    ve eserin sonuna kadar tekrar edilmeden seslendirilir.
    » Senyo: Tekrar işaretine ikinci kez rastlandığında, aynı işaretin ilk bulunduğu
    ölçüye dönülür ve bu ölçüden başlayarak “son” anl***** gelen “fine”
    kelimesinin olduğu yere kadar seslendirilir.
    1.2.6. İfadelendirme İşaretleri
    » Staccato: Notaların sıçratılarak seslendirilmesine denir. Diğer bir anlamda kesik
    kesik de diyebiliriz. Staccato, notanın altına ya da üstüne bir nokta ile yazılarak
    gösterilir.
    » Çarpma: Asıl sese gidilmeden öce çok kısa bir süre başka sese çarpıp asıl sese
    dönmedir. Bu şekilde asıl ses vurgulanmış olur.
    » Tril: Asıl ses ile komşu sesin birbiri ardına oldukça hızlı ve uzunca süren
    seslendirilmesidir.
    » Tremolo: Bir sesin komşu ses ile değil, komşunun yanındaki ses ile birbiri ardı
    sıra olabildiğince hızlı seslendirilmesiyle elde edilen bir süslemedir.
    1.3. Ses Değiştirici (altere) İşaretler
    Bu işaretler önüne geldiği notayı inceltir (tiz), kalınlaştırır (pes) ya da eski doğal
    haline getirir. Ses değiştirici işaretleri iki ana grupta toplayabiliriz. Şek.1.24.
    1.3.1. Evrensel Müzikte Değiştirici (Altere) İşretler.
    Batı müziğinde her ses arasında yarım ton farkı vardır. Dolaysııyla bir sesi yarım ses
    inceltmek ve yarım ses kalınlaştırmak için notadan önce bu işaretlerden konulur. Diyez ( # )
    :Önüne konulduğu notayı yarım ses inceltir.
    » Bemol ( b): Önüne geldiği notayı yarım ses kalılaştırı (pes).
    » Natural (doğal):Ölçü içerisine arıza almış veya ton olarak arızalı parçalarda
    kullanıldığında nota eski sesine-tonuna gelir. Şek.1.27.
    1.3.2. Türk Müziğinde Değiştirici İşaretler
    Türk müziğinde notalar arası uzaklık batı müziğine nazaran daha azdır.Bati müziğinde
    yarım perde dediğimiz ses, türk müziğinde on ikiye kadar bölünmektedirBu bölümlerin her
    birine “KOMA” adı verilir.En küçük ses aralığı anl***** gelmektedir.Batı müziğinde yarım
    aralık veya yarım perde bir komadır.
    Yukarıda da görüldüğü gibi Türk müziğinde 4 komalık bakiye, 5 komalık küçük
    münecenneb, 8 komalık büyük mücenneb, 9 komalık tanini, 12 veya 13-14 komalık artık
    ikili aralıklıkları (en küçük ses uzaklığı) bulunmaktadır. Bu seslerdeki farklılıkları
    duyabilmek için çok müzik dinlemek ve müzik dağarcığına hakim olmak gerekir.Çünkü ses
    aralıkları çok yakın ve kulağa benzeş gelebilir.İleriki konularda, Türk musikisi
    makamlarında, daha net olarak bu aralıkları görebiliriz.
    2.1.2 Müzikte Diziler.
    Dizi; Latince merdiven anl***** gelen “scala” sözcüğünden gelmektedir. Sekiz sesin
    ardı ardına sıralanmasına dizi denir. Örnek; Do1 den Do2 ye kadar olan seslere “Do”dizisi
    denir.
    Klasik batı müziğinde temel dizi “Diyatonik” dizidir. Şek.2,8’de olduğu gibi.
    Avrupa’ya özgü bu dizilerin temeli Yunanlıların kulandığı dizilere kadar uzanır(daha eski
    dönemlerde diyebiliriz. Ör: Frigyen dizisi frigyalılar döneminde kullanılmıştır.) Bunlar;
    » Majör Dizisi(gamı): İki tam bir yarım, üç tam bir yarım (TTYTTTY)
    aralıklardan meydana gelen diziye majör dizi denir.Bir diziyi majör yapan
    özellik 1.derece ve III.derece aralığının büyük üçlü olmasıdır.Major dizilerde do
    majör dediğimiz C olarak gösterilir.
    Şekil 2.12.Major dizi
    Bütün majör gamlar bu formülle elde edilir. Eğer, tam ses olmama durumu varsa
    bemol ve diyez işareti koyarak iki ses arasındaki uzaklığı bu formüle uyarlarız.
    » Minör Dizisi (gamı)
    Bir majör dizinin VI.derece sesi üzerine oluşturulan yeni dizi minör dizidir.Bir diziyi
    minör yapan özellik I.derece ve III.derece arasının küçük üçlü olmasıdır.Örneğin;Do
    majör’ün altıncı sesine bakarsak yani VI .derecesi La ‘dır.La sesi üzerine kurulan yeni dizi
    (gam) La minör dizisidir.Uluslararası gösterimi Am dir.
    2.2. Temel Müzik Terimleri
    Müzikte çeşitliliği sağlayan da bu işaretlerdir. Bu işaretleri de iki ana grupba
    ayırabiliriz.
    2.2.1.Hız (hareket) Terimleri
    Haraket, bir müzik eserinin hangi yavaşlıkta veya hangi hızlılıkta çalınacağını belirtir.
    En yavaş en hızlı birçok hız terimi vardır. Bu terimlerin çoğu İtalyancadan gelmedir ve
    müzik parçasının –notasının-dizeğinin sol üstüne yazılır. Aşağıda görüldüğü üzere ismi ve
    hızın anlamı verilmiştir.
    İSMİ ANLAMI
    Grave Çok ağır
    Lento Ağır
    Largo Geniş
    Larghetto Oldukça geniş
    Adagio Acele etmeden
    Andante
    Orta yürüme
    hızında
    Moderato Orta dızda
    Allegretto Oldukça hızlı
    Allegro Hızlı
    Vivace Canlı
    Presto Çok hızlı
    Prestissimo Son derece hızlı



    (aLINTI)

Sayfayı Paylaş