9.Sınıf Edebiyat Kitabı Tüm Cevapları

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde Moderatör Yasemin tarafından paylaşıldı.

  1. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113

    Sayfa 4-5-7
    anlama yorumlama:

    1-tiyatro,mimari,müzik,resim
    3)-mermerden mutfak tezgahı yapan ustadır işinde uzmanlaşmışdır zanaatkar dır mermeri heykele dönüştüren ise sanatcıdır.sanatçı tüm içtenligiyle hareket eder.
    4)-sanaçı herkesin göremedigini görür bu ndenle sokaga tekrar hayat vermiştir.
    5)-yüksek uygarlıklara çagdaş modern uygarlıklara sahib olmamızın kültürde ileri gidilmesinin sebebi sanattır.

    SAYFA 5
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME

    1-)D,Y
    2-)DİL
    3-)E
    4-)B

    Sayfa 8

    1-)Y,D
    2-) PSİKOLOJİ-TIP
    3-)D

    SAYFA 11
    1) Y , D
    2)Boşluk doldurma : SİSTEM
    3)D şıkkı


    AYFA 14
    anlama yorumlama
    2-yarın batıdan yağışlı bir hava gelecek—yağışlı hava yarın batıdan gelecek—batıdan yarın yağışlı hava gelecek
    ahmet annesine hediye aldı—hediyeyi annesine ahmet aldı.
    3-bazı kelımelerın cıkartılması verılmek isteen mesajın verılememesine neden olur.bu durum metnın yapısıyla ilgilidir.cumleler anlam bırımlerı olarak bırleserek metnın ana dusuncesını yada temasını olusturur .bunlardan yada cumleyı olusturan anlamlı dıl bırlıklerınden bazılarının cıkarılması temnaın ana dusuncenın yada verılmek istenen mesajın verılememesıne neden olur.
    4-ele avuca gelır seymı :ulasılmaz yakalanamaz anlamında
    yanına kar kalır :karsılıksız kalmak tek kazancı o olmak
    olmayacak duaya **** demek :gerceklesemeyecek bır seyle uğrasmak
    kırk yılda bır merhaba etmek : çok az seyrek gorusmek.
    1)D,Y

    2).............................cümleler topluluğuna metin denir..

    3)A

    4)Öğretici metinler bilgi vermek amacıyla kalema alınır.objektif davranılır ve olaylar değiştirilmden yazılır.gerçeklik yaşanan gerçekliktir.

    sayfa 15
    1) Biliyorum.
    2)Kemal sunalın oynadığı flimlerde anlatılanların ve görülenlerin aynısının gerçek hayatta karşımıza çıkmaz çünkü adı üstünde kemal sunalın flimleri flimlerde anlatılanlar ve görülenlerin gerçek hayatta olmaz
    3)Ben on yıl sonraki hayatta hiç ii şeyler düşünmüyorum çünkü küresel ısınma var on yıl sonra iyice hissedilecek ve hayvan nesillerin tükenecek su kalmayacak heryer çölleşşecek bunun yanında adam öldürme hırsızlık gibi olaylar gittikçe artacak bu yüzeden gelecek hakkında iyi şeyler düşünmüyorum.
    4)Bu iki metni birer iletişim aracı olarak değerlendirirsek;İstanbul şiri İstanbul'un özelliklerini duygulara hitap ederek anlatmıştır ama haber metni ise güncel yollarla istanbulun özelliini anlatıyor...
    5)Sadece freninin arıza yapması bile bir felakete yol açabilir sisteme örnek;insnaa vücudu bir insan kanser olsa ve bir önlem alınmazsa o kanser gittikçe insanın vucüduna yayılacak ve vücudu yok edecek..((umarım işinize yarar arkadaşlar))
  2. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    sayfa 16
    1_birinci metin bilgi verme amaçlı yazılmıştır herkes aynı şeyi anlar
    ikinci metinde yani şiirde ise o anda yaşanılanlar okuyucunun ruhuna yansıtılarak süslü bir biçimde imgelerle anlatılmıştır daha etkileyici bir anlatım vardır ve de herkes aynı şeyi anlayamayabilir.

    2_Birinci metin söylediğimiz gibi bilgi verme amaçlı yani zaten bilinen bir konuyu anlattığı için gerçek olma olasılığı daha fazladır.Şiirde ise şair kendi duygu ve düşüncelerini de olaya kattığı için sanki hayali olarak da yazılabilirmiş gibi geliyor ve daha az gerçeklik payı veriyor.

    4_Malazgirt savaşı daha çok bilgi verdiği için bilgi kaybına uğrar.

    5_Şiirsel bir işlev kullanılmıştır. Örn. çağın kabartmasıydı parlayan

    9_24 Ağustos Selçuklu Ordusuna tecrübeli komandolar bulunmuştur.26 Ağustos günü iki taraf savaş düzenine geçmiştir.Malazgirt ululaması yazılmıştır.

    sayfa 19

    1)D,Y
    2)Metnin dili imgesel bir dildir
    3)B
    SAYFA 20

    1.soru:örneğin karga ile tilki Teşhis(kişiselleştirme)insana ait özellikler karga ve tilkiye verilmiştir.(KONUŞMA)

    Soru 2 : Gazetelerde yazılanlar daha çok göndergesel işleve dayandığı için gerçektir.Gazetede yazılanlar objektiftir.Yaşanmış,gerçek ve gündelik olayları ele alır.Hikayeler ise güncel değildir.Kesin bir gerçeklikleri yoktur.Hikayede belli kişi ve kahramanlar vardır.

    3.Soru:Yazılı dönemin gerçeklerinden faydalanmıştır.
  3. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    SAYFA 21
    1.Soru:Somut cümlelerin gerçekleşme ihtimali vardır fakat; "sarı bir aydınlık içindeydim" kelimesi soyut bir kavram olduğu için gerçekleşme ihtimali yoktur.

    2.Soru:Olayların birebir yaşanması mümkün değildir.

    SAYFA 22-23
    1) D , Y
    2)boşluk doldurma : İNSAN
    3)C
    4)A

    Öz Eleştiri Tablosu
    Edebiyatta Gerçeklik
    1-Edebiyat kurmacadır.Bu kurmacanın malzemeleri gerçek ve gerçekçiliktir.
    2-Edebi eseri yorumlamak için dönemin sosyal , kültürel felsefesini , olaylarını bilmek gerekir.

    SAYFA 24 - 25
    1)D , D
    2)D , D
    3)dramatik, görsel ve işitsel
    4)bağlam
    5)soyut
    6)D
    7)C
    8)B
    9)D
    10) BULMACA : 1 - güzel sanatlar 2-fonetik 3-edebiyat 4-kurmaca 5-sanat 6-felsefe 7-sistem 8-tema 9-insan 10-estetik 11-metin 12-bağlam
    dreamergirl bunu beğendi.
  4. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    SAYFA 29-30
    1) D,Y
    2)Anadoludaki
    3)E
    4)B

    Sayfa 32
    3. Etkinlik

    1. soru
    a. ü,a
    b. açar/kaçar şah/şahımert dayanır/namert kaçar hepsi 8′li hece ölçüsüyleyazılmıştır.4+4durak vardır.
    meydan gümbür/ gümbür
    şahlar şahı/divan açar
    divan gümbür/ gümbürlenir


    anlama yorumlama
    gurbet__nazım şekli gurbet nazım birimi dörtlük 7′li hece ölçüsüyle yazılmıştır.dili süslüdür

    sayfa 33
    2. Kılıç sesi çekaçak
    Ok sesi yıldırım
    Davul sesi güm
    Haykırış bağırma

    4. Ney virür bir rah-ı pür-hundan haber
    (-) (.) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (-) (.) (-)

    Ayrılıkların şikayet itmede
    (-) (.) (-) (-) (-) (.) (.) (-) (-) (.) (-)

    Aşk-ı Mecnun kıssasın takrir ider
    (-) (.) (-) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (.) (-)
  5. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    Sayfa 34
    1)Y , D
    2)İç kafiye
    3)aliterasyon
    4)C
    5)Ölçü , kafiye , nazım birimi , tonlama

    Sayfa 35
    HazırLık
    1) Ana renklerin dışındaki renkler birtakım benzetmelerle kullanılır.Fıstık yeşili,çimen yeşli… gibi

    2)Bu durum dilin de belli bir karşılama gücü olduğunu, bu gücün dışına çıkıldığı zaman dile birtakım benzetmelerle farklı anlamlar yüklendiğini göstermektedir.

    1. EtkinLik
    -Şarkı söylemek belirli bir beceri ve yine belirli birtakım kuralları gerektirir. Konuşmak ise günlük hayatta sıradan bir olay olarak, dilin kurallarına tam anlamıyla bağlı kaınmadan yapılan bir eylemdir.
    -Dans etmek belirli bir beceri ve teknik gerektirir.Yürümek ise insanoğlunun gerçekleştirdiği doğal bir eylemdir.
    -Fotoğraf çekmek var olanın dondurulmasıdır.Bunun için amatör anlamda bir bilgi ve beceri sahibi olmaya gerek yoktur. Resim yapmak ise bilgi, beceri ve teknik gerektiren bir uğraştır.Bu farklılıklar, düz yazıdaki dil ile şiirdeki dil arasında da söz konusudur.Yazıdaki dil, dil bilgisi kurallarına bağlı kalınarak, duygu,düşünce ve hayallerin dile getirildiği bir özellik gösterebilir. Fakat şiir dili, düz yazıdaki dilden farklı olarak, dilin farklı anlamlar yüklenerek birtakım edebi kurallar çerçevesinde kullanıldığı yüksek bir dildir.

    2. EtkinLik
    Verilen paragrafta dil, anlatılmak istenilen doğrultusunda bir araya getirilmiş ve gerçek anlam değeri taşıyan sözcük ve sözcük gruplarından oluşturulmuştur.
    Dörtlükte ise dil, görünen anlamın dışında, ona yüklenen anlamları taşımak için gerçek anlamından sıyrılmış ve anlatılmak istenene göre yeni anlamlar yüklenmiş bir dildir.

    Sayfa 36
    İnceLeme
    1)Bu ifadelerin somut gerçekliği yoktur.Şiirde bu tür ifadelerin kullanılması dilin sınırlı bir kullanımının olmasından,insan hayli ve düşüncesinin ise sınırsız olmasından kaynaklanmaktadır. Bu durum da şairi, soyut ifadelere yöneltmektedir.

    2) -…Delî köşemde durdun
    -Merhametin ta kendisiydi gözlerin
    -… yepyeni bir sesin vardı
    -Dişlerin öpülen çocuk yüzleri
    -Güneşe açılan küçük aynalar vs. vs
    Şairin, şiirinde bu imgelere başvurması dilin sınırlı ve sayılı kalıplarından çıkıp onlara yeni bir anlam yükleyerek hayal ve düşüncelerini dile getirmek istemesindendir

    3) Köşe şiirinde dilin kullanımı bakımından en dikkat çeken özellik imgelerin çokluğudur.

    4)Bu ifadeler arasında soyut bir ifadenin dile getiriliş farkı vardır. “Merhametli insan” ifadesinde insanın bir niteliği, özelliği söylenmiştir ve merhamet kendi anlamını korumaktadır. “Merhamet-gözler” bağlantısında soyut bir ifade olan merhamet somutlaştırılmış, merhamet denen o şeyin gözler olduğu söylenmiştir. Bu söyleyiş merhameti kendi anlamı dışına çıkarmış, ona yeni bir anlam yüklemiştir.

    3. EtkinLik
    -”Güneşe açılan küçük aynalar” ifadesi dişlerin parlaklık ve güzelliğini dile getirmekte ve tebessüm edildiğinde dişlerin güneşe açılan birer ayna olduğunu belirtmektedir.
    -”Bu ses saçlarımı ıslatan sessiz bir kardı” ifadesi duyulan sesi, yavaş yavaş lapa lapa yağan, yağdıkça da insanı ıslatan bir kara benzetöektedir.Ses yumuşaklık, tatlılık ve ahenk bakımından kar ile ilişkilendirilmiştir.
    -”Yaralı bir ceylan kalbi gibi içli bir ses” ifadesi duyulan sesin,ritmi yavaşlamış, bu nedenle çıkardığı sesi azalmış yaralı bir ceylan kalbi gibi olduğunu göstermektedir.
    Bu ifadeler dilin sınırları dışına çıkılarak, ona yeni anlamlar yüklenmesiyle oluşturulduğu için günlük dilde veya düz yazıda karşılaşılması mümkün değildir.
  6. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    Sayfa 37
    =benzeyen=ses
    kendisine benzetilen=yaralı ceylan kalbi
    benzetme yönü=içli
    benzetme edatı=gibi

    Sayfa 38
    5. soru=1kişileştirme
    2hüsnütalil
    3benzetme
    4telmih
    5eğreltileme
    6tenasüp

    Sayfa 39
    1=D , Y
    2=A
    3=C
    4=kişileştirme telmih

    Sayfa 40
    1.verilen fotoğraflardaki mimari eserlerin birbirinden farklı olmaısnı eserleri ortaya koyan milletin kültürel farklılıklarından kaynaklanmaktadır
    2. nerde yasıyorsan işte mimari eserleri filan yaz işte sebebide yine aynı kulturel farklılıklardır.
    3.bir hastanenin dahiliye,hariciye,cildiye,nöro loji, vb.bölümlere ayrılmasının sebebı her bırım alanının bırbırınden farklı olmasından kaynaklanmaktadır.
    4.şiirde yapı olusturulurken en küçük birim olan dizeden yola çıkarak işlenen tema ve ahenk unsurlarına da dıkkat edilir.

    sayfa 42
    1.yukarıdakı bırımlerı bir tema etrafında ahenk unsurlarınında eklenmesıyle birleşmişlerdir.birimleri şiirin bütününe bağlayan unsurda budur.
    2.gazel;aynı tema etrafında bırleşen beyıtlerden meydana gelmiştir.bu beyıtlerde şiirin temasının etrafında birleşerek nazım şeklını (gazeli) olusturmustur.
    semai;aynı tema etrafında birleşen dortluklerden meydana gelmışlerdır.dortluklerde şiirin teması etrafında birleşerek semaıyı olusturmustur.
    lavinia şiiri ise diğerleri gibi aynı tema etrafında bırlesen birimlerden meydana gelmiştir.birimlerin bir araya gelmesi şiiri olusturmustur.
    3.her donemın ve edebi anlayısın kendıne özgu yapıların olmasından kaynaklanır.Gazel,divan,semai,aşık,lavinia,modern şiirdir.

    koşma:-halk edebiyatı nazım şeklidir.
    -11li hece ölçüsü kullanılmıştır.
    -redif,yarım uyak vardır.
    -sade anlaşılır bir dil vardır.
    -nazım birimi dörtlüktür.
    gazel:-divan edebiyatı
    -ölçüsü aruz ölçüsüdür.
    -nazım birimi beyittir.
    -mahlas vardır.
    -anlaşılması zordur
    -en az 5 beyit, en çok 15 beyitten oluşur.
    -ilk beyit matla

    sayfa 44
    şarkı=nazım birimi 4lük , divan edebiyatı nazım şeklidir, halk edebiyatındaki türküye benzer,ezgiyle söylenir,kafiye düzeni aaaaa,bbba.cca,şekilinde
    türkü=bentlerden olusan nazım şeklidir 8li 11li hece ölçüsü vardır.

    Sayfa 45 6. soru
    ENDERUNLU VASIF=ŞARKI dörtlüklerden olşur.Divan edebiyatıdır. ANONİM=TÜRKÜ 8'li ve 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.ezgiyle söylenir. FUZULİ=KASİDE beyit sayısı 33-99 arasında değişir.kendini övdüğünü görüyoruz. NECİP FAZIL KISAKÜREK=SONE BAKİ=GAZEL aruz ölçüsüyle yazılıştır.

    Sayfa 46
    1. KASİDE
    2. AÇIKLARDA=ŞİİR DİĞERİDE GAZEL OLACAK.

    Sayfa 47
    1. İLE KITA
    2. İLE BEYİT
    3. İLE BENT
    4. İLE DİZE EŞLEŞECEK.

    2.SORU=LEKE ŞİİRİNDE BELLİ BİR ÖLÇÜ KULLANILMAMIŞTIR BELLİ BİR NAZIM BİRİMİ YOKTUR O YÜZDEN SERBEST ÖLÇÜDE YAZILMIŞTIR.

    Sayfa 48
    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
    1. D , Y
    2.ANLAMINDA
    3.D
    4.)

    1.METİN GAZELLE
    2. METİN SONEYLE
    3. METİN ŞARKIYLA
    4. METİN TÜRKÜYLE.
  7. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    sayfa 49
    inceleme
    1:duygu düşünce vs...
    2:şiir dışında soyut bir kavram vardır
    3:şiirde bayrak mavi göklerin beyaz ve kızıl süsüne gelinliğe şehidein son örtüsüne benzetiliyor
    4:bayrağın benzetme ve savunma yönü

    anlama yorumlama
    4:şiirin başlığı anne olucak

    ölçme değerlendirme:
    1:Y,Y
    2:Karşılıksız aşk
    3:" E " şıkkı
    4:Ölümden sonra doğaya dönme isteği

    Sayfa 50
    SORU 1: farklı düşünceleresahip olma,farklı duygular hissetme,farklı ortamlarda bulunma,farklı bir hayat sürme,farklı genelliklere baglı kalma vs.
    SORU 2 : Çok iyi okumak . kafiye,ahenk,ölçü gibi ölçütler göz önünde bulundurulmalıdır. düşünce üretmek.
    SoRu 3 :NeciP fazıl kısaKürek şiirde yagmuru,konu edinmiş ve ondan bahsedilmiştir.Necip fazıl bu şiiri yazdıgında karadenizdeymiş



    sayfa 51
    Ölçme ve Değerlendirme:
    1-Y,Y
    2-Karşılıksız aşk
    3-E
    4-Ölümden sonra doğaya dönme isteği



    sayfa 54
    Ölçme ve Değerlendirme:
    1-Y,D
    2-1.boşluk : Gerçek
    2.boşluk : Zengin
    3-C
    4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için
    5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.


    Sayfa 52

    HazırLık
    1.Boş
    2.Günlük Dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık gerçeğin ifade ediliş biçimidir.GerçekLik günlük dilde oLduğu gibi doğrudan doğruya ifade ediliş Biçimidr.Şiir dilinde ise gerçeklik olduğu gibi değildönüştürülerde farklılaştırılalar verilir.Temelde var olan gerçeklik böylece dönüştürülmüş,imgelenmiştir.
    İnceleme
    1.Boş
    2.Tema,Ahenk UnsurLarı ile gerçekleşmiştir.
    3.Şiirdeki gerçeklik her zaman ve herkez için aynı değildir.Bu gerçeklik kişinin İlgisine,Sezgisine,Kültürüne,a nlayışına ve algısına göre değişiklik gösterir...

    Sayfa 53

    Anlama Yorumlama
    1. soru Şiirler Arasındaki Farklar ve Sebepleri
    Tema aynı olmasına rağmen temayı oluşturan yapı, ahenk, unsurları ve kelimeler farklıdır.Şairlerin yaşadıkları kültür ve hayata bakış açıları farklı olduğu için şiirleri de farklıdır.

    4. soru
    Genel olarak;
    Bütün anlamlar değişmiştir. Soyut anlamlar kazanmıştır.



    sayfa 54:
    ölçme ve değerlendirme:
    1-Y,D
    2-1.boşluk:yan
    2.boşluk:zengin
    3-C
    4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için
    5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.
  8. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    sayfa 56
    ŞİİR GELENEĞİNİN ÖZELLİKLERİ:
    -belirli bir nazım birimi yok
    -serbest ölçü kullanılmıştır.
    -belirli bir uyak düzeni yok
    -konusu herşey olabilir.
    -yabancı kelimeler yoktur
    -imgeler olduğundan anlaşılması zor
    -dil bakımından zengindir
    sayfa 57-58-59-60
    Ölçme ve Değerlendirme:
    1-D,Y
    2-C
    3-halk edebiyatı
    4-mahlas kullanılmıştır.ikisinin de teması aşktır.11li hece ölçüsü kullanılmıştır.nazım birimi dörtlüktür.halk edebiyatı

    1.ETKİNLİK CEVABI:
    Sanat eserinin zenginliğini gösterir.Çünkü birtek nesne veya obje üzerinde çalışılmamıştır.ßu resimde birden fazla objeyi görebilmekteyiz.

    2.ETKİNLİK CEVABI:
    1.metinde şair kendi duygularını anlatmış ve daha çok mecaz anlama yer vermiş.2.metinde ise yazan kişinin düşünceleri değil de daha çok bilgi vermek niteliğinde ve gerçek anlama yer verilmiştir.ßu iki metinde ''ßir Günün Sonunda Arzu'' da daha çok anlamlı olduğunu görüyoruz.ßunun nedeni de şairin mecaz anlama çok yer vermesi ve okuyucular tartafından farklı yorumlanmasıdır.

    3.ETKİNLİK CEVABI:
    Yorum farklılığının sebebi okuyucunun bilgisiyle,kültürüyle,duyguve düşünceleriyle aynı zamanda ruh hali ile ilişkilidir


    1.Sorunun Cevabı:
    ßir günün sonunda arzu şiiri 4 birimden oluşmuştur..
    1.ßirim:Şair durumunu güller ile ilişkilendirerek anlatmıştır.
    2.ßirim:Şair akşam vaktinin kendisinde uyandırdıklarını yazmış.
    3.ßirim:Akşamın dünyaya etkisini anlatmıştır.
    4.ßirim:Akşam saatlerinden dileğini anlatmıştır.
    Teması: Akşamdır.

    2.Sorunun Cevabı:
    Renk yönü ile ilişki kurulmuştur.Kırmızı rengi ile ilişki kurulmuştur.

    3.Sorunun Cevabı:
    ßütün dizeler farklı anlamlara çekilebilir.ßunun nedeni ise kişinin yani okuyucunun ruh haline,bilgisine,duygusuna bağlıdır.

    4.Sorunun Cevabı:
    Evet yorumlanabilir.Şiirde bulunduğubu yeni ve farklı anlamı şiirin bütünlüğüyle ilişkilendirerek sebepleriyle birlikte açıklamak gerekir.

    ANLAMA YORUMLAMA
    1.Sorunun Cevabı:
    Şiirin çok anlamlığından kaynaklanır.Okuyucunun ruh hali,bilgisi,kültürüyle ilişkiilidir.

    2.Sorunun Cevabı:
    -Şiirin çok ya da tek anlamlı olması,
    -Şiirin hangi geleneğe bağlı olması ve geleneğin özellikleri,
    -Şiirin yazıldığı zamanın koşulları

    3.Sorunun Cevabı:
    Zamanın çok çabuk geçtiğini ve insanda büyük değişikler yarattığıdır.

    ÖLÇME DEĞERLENDİRME
    1)D,Y
    2)TEMA
    3)E ŞIKKI
    4)C ŞIKKI

    Ölçme Değerlendirme
    1) D-Y
    2)Kör olmasına yazılacak boş yere.
    3)Çapraz eşlendireceksin.



    sayfa 60
    1)dört birimden luşmuştur
    3)akşam yine akşam yine akşam
    göllerde bu dem bir kamış olsam

    Sayfa 6o
    Ölçme Değerlendirme
    1-)Y,D
    2-)Anlam , aynı tema
    3-)E

    Sayfa 61
    4-) C

    Sayfa 62
    1.Etkinlik
    Abdülhak Hamid Makber şiirini karısının ölümü üzerine yazmıştır.

    Sayfa 63- 4. Etkinlik
    Cahit Sıtkı Tarancı şiirlerinde ölümü , yaşama sevincini dile getirmiştir.



    1-)

    Şairin adı : Ahmet Haşim - Şiirin Adı : Havuz -

    Şairin adı : Karacaoğlan - Şiirin Adı : Semai - Sebebi : Nazm şekli Semai'dir .

    Ölçme Değerlendirme
    1)D,Y
    2) kör olmasına
    3)Kutular çapraz bir şekilde eşleştirilecek

    Sayfa 65
    4-) E
    5-) Şair divan şiirini seviyor , yok olmasını istemiyor . Fakat kendisi de modern şiir yazıyor ..
  9. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    sayfa 67 :
    1)Hikaye metninde anlam kaybı daha az olurdu.Çünkü redif ve kafiye kullanılmamıştır.
    2)çoçuğun ateşlenmesi
    Doktorun gelmesi
    Annenin telaşlanması
    Çocuğun iyileşmesi
    Annenin korkusu
    3)Gerçek hayatta yaşanılabilir niteliktedir ve bu yüzden yaşanılabilir.
    4)-
    5)Lirik şiir
    Aşk, ayrılık, hasret, özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir. Okurun duygularına, kalbine seslenir. Eskiden Yunanlılarda “lir” denen sazlarla söylendiğinden bu adı almıştır. Tanzimat döneminde de bir saz adı olan “rebab” dan dolayı bu tür şiirlere rebabi denmiştir. Divan edebiyatında gazel, şarkı; Halk edebiyatında güzelleme türündeki koşma, semai lirik şiire girer.

    Epik şiir
    Destansı özellikler gösteren şiirlerdir. Kahramanlık, savaş, yiğitlik konuları işlenir. Okuyanda coşku, yiğitlik duygusu, savaşma arzusu uyandırır. Daha çok, uzun olarak söylenir. Divan edebiyatında kasideler, Halk edebiyatında koçaklama, destan, varsağı türleri de epik özellik gösterir. Tarihimizde birçok şanlı zaferler yaşadığımızdan, epik şiir yönüyle bir hayli zengin bir edebiyatımız vardır.

    Lirik Şiir
    Aşk, ayrılık, hasret, özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir. Okurun duygularına, kalbine seslenir. Eskiden Yunanlılarda “lir” denen sazlarla söylendiğinden bu adı almıştır. Tanzimat döneminde de bir saz adı olan “rebab” dan dolayı bu tür şiirlere rebabi denmiştir. Divan edebiyatında gazel, şarkı; Halk edebiyatında güzelleme türündeki koşma, semai lirik şiire girer.

    Pastoral şiir
    Doğa şiirlerini, çobanların doğadaki yaşayışlarını anlatan şiirlerdir. Doğaya karşı bir sevgi, bir imrenme söz konusudur bunlarda. Eğer şair doğa karşısındaki duygulanmasını anlatıyorsa “idil”, bir çobanla karşılıklı konuşuyormuş gibi anlatırsa “eglog” adını alır

    Satirik şiir
    Eleştirici bir anlatımı olan şiirlerdir. Bir kişi, olay, durum, iğneleyici sözlerle, alaylı ifadelerle eleştirilir. Bunlarda didaktik özellikler de görüldüğünden, didaktik şiir içinde de incelenebilir. Ancak açık bir eleştiri olduğundan ayrı bir sınıfa alınması daha doğru olur. Bu tür şiirlere Divan edebiyatında hiciv, Halk edebiyatında taşlama, yeni edebiyatımızda ise yergi verilir.

    Dramatik şiir
    Tiyatroda kullanılan şiir türüdür. Eski Yunan edebiyatında oyuncuların sahnede söyleyecekleri sözler şiir haline getirilir ve onlara ezberletilirdi. Bu durum dram tiyatro türünün ( 19. yy. ) çıkışına kadar sürer. Bundan sonra tiyatro metinleri düz yazıyla yazılmaya başlanır.

    Dramatik şiir harekete çevrilebilen şiir türüdür. Başlangıçta trajedi ve komedi olmak üzere iki tür olan bu şiir türü dramın eklenmesiyle üç kere çıkmıştır.

    sayfa 70
    Ölçme değerlendirme cevapları:
    1) D,Y
    2)Birincisi pastoral
    İkincisi Didaktik
    Üçüncüsü Satirik
    3)şiir
    4) A şıkkı
    72.Sayfa 1.Metin incelemenin cevapları:

    1)Aruz ölçüsü vardır.Dize sonlarındaki ses olaylarıyla ahenk ritim yapılmıştır.

    2)Nazım şekli:Gazel Nazım Birimi:Beyittir.

    3)

    a bölümünün cevapları:
    1.Birim:Cemin devrinin sona erdiğini,
    2.Birim:Halkın arasında iyilik kalmamış sadece selam olduğunu,
    3.Birim:Sevgilinin iyiliği karşısında rakiplerinin ham meyve kalacağini,
    4.Birim:Kötülüklere karşı inkitam alınamadığı,
    5.Birim:Allahtan bu dünyada yapamadığı işleri yapmayı istiyor.

    ß.bölümü:

    Gazel'in birinci ve üçüncü beyti arasında anlam bakımından bir ilişki vardır,Çünkü her iki beyitte de yakınma söz konusudur.

    4)Divan şiiri geleneğine bağlı yazılmıştır.Yabancı isim ve tamlamalar divan şiiri özellikleridir.

    5)İnsanların artık bazı değerleri unuttuğudur.

    6)Gölgede kalan meyve olgunlasamaz.

    7)ßize de saki cem in kadehiyle içki su,bizimde gönlümüz açlsın.

    8)Söz sanatı Telmihtir. 1. beytte kullanılmıştır.
  10. Moderatör Yasemin

    Moderatör Yasemin Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    20 Kasım 2010
    Mesajlar:
    1.833
    Beğenileri:
    1.341
    Ödül Puanları:
    113
    74.Sayfanın cevapları:

    1)Hece ölçüsüyle ritim oluşturulmuştur.Dize sonlarındaki ses benzerliklerinden ahenk,ritim oluşturulmuştur.Nazım birimi dörtlüktür.ßirim sayısı dörttr.Nazım şekli koşmadır.

    2)Nazım şekli: Koşma
    Nazım birimi : kıta (dörtlük)

    3)
    1.Birim:sevgilinin güzelliğinden söz ediyor.
    2.Birim:Aşkın özlemini dile getirmiştir.
    3.Birim:Sevgilinin aşığın üzerindeki etkisini anlatıyor.
    4.Birim:Sevgiliyle dolaşmayı istediğini anlatıyor.
    Teması: Aşk

    4)1.cümlede mecaz anlatım,2.cümlede tekrar mecaz anlatım ve son cümlede benzetme ve mecaz anlam vardır.

    5)Koşmanın ait oldugu dönemde aşk anlayışının sevgiliye bağlı hakim bir anlayış oldugunu anlıyoruz.

    6)1.de mübalaga 2.de Tenasüp

    75.Sayfanın cevapları:

    ETKİNLİK:

    ßenzerlikleri:
    -İkisi de sade dil ile yazılmış,halk deyişlerine yer verilmiştir.
    -İkisinde de (6+5) 11'li hece ölçüsü kullanılmıstır.
    -İkisi de kıtadır.
    -İkisi de koşmadır.
    -İkisinde de aşk konusu temadır.

    Sayfa 77
    1)Nazım birimi dörtlüktür.ßu açıdan koşma,semai nazım şekilleriyle benzerlilik gösterir.Aruz ölçüsü vardır.ßir divam şiiridir.Nazım şekillerinden ise gazel,kaside,şarkı nazım şekilleriyle benzerlilik gösterir.

    2)İstiklal Marşında işlenen konuları inceleyecek olursak şunlardır;Türk milletine sesleniş,ßayrağa sesleniş,Türk'ün yılmaz karakteri,Askerlerin yaptıklarıdır.

    3)Ocağı tütmek soyu devam etmek anlamında,ocağı sönmek ise bunun tam aksine soyunun tükendiği anl***** gelmektedir.

    4)Renk bakımından ilişki kurulmuştur.

    5)Mehmet Akif Ersoy bu sözü ile Kurtuluş Savaşı yıllarının Türk milleti için ne kadar acı verici bir zaman olduğunu anlatmak için söylemiş ve bir daha Türk Milletinin böyle bir felaket ile karşılaşmasını istememiştir.

    6)Kurban olmak deyimi Sana dökülen kanlarımızın hepsi helal dizesi ile uygunluk gösterir.

    7)ßirinci de sevgilinin kaşına benzetilmiş ikinci dizede ise aya benzetilmiştir.

    8)ßu dize demir dağının eritildiği ''Ergenekondan Çıkış'' ile ilişkilendirirebilir.ßu ifade de Türk milletinin zorluklara karşı yılmayacağını gerekirse dağları aşıp engelleri geçebileceğini anlatıyor.

    9)''Ulusun'' ifadesinin anlamı hayvan ulumasıdır.Tek dişi kalmış canavar dizesinde bahsedilen ise ßatı Devletleridir.

    10)
    Sosyal hayatı anlatan dizeler ;
    *ßu ezanlar ki şehadetleri dinin temeli.
    *Ebedi yurdumun üstünde beniminlemeli.Tarihi Geçmişi anlatan dizeler ;
    *ßen ezelden beridir hür yaşadım,hür yaşarım.

    Sana olmaz dökülen kanlarımızın hepsi helal dizelerinde ise Türk milletinin Vatanı için bayrağı için düşünmeden canını verebileceğinin göstergesidir.

    11)Mehmet Akif Ersoy'un İstiklal Marşına yansıyan sanat anlayışı;Milli edebiyat döneminin dili ve söyleyişi.Anlamın okuyucunun ruh haline değilde metne bağlı olması.Şiirlerine yansıyan toplumsal sorumluluk ve gerçek samimiyettir.

    12)Mehmet Akif,kullandığı aruz ölçüsü ve bazı yabancı kökenli kelime gruplarıyla divan şiiri geleneğinden yararlanmış.Özellikle ikinci dörtlükteki halk söyleyişleriyle (kurban olmak,helal etmek) halk şiirine benzetmiştir.

    13) Arkadaşlar yazdığım söz sanatlarını verilen boşluklara sırasıyla yazacaksınız.-Nida (seslenme sanatı)
    -Mecaz-ı Mürsel
    -Mecaz-ı Mürsel
    -Tekrar sanatı
    -Teşhis sanatı
    -Nida (seslenme sanatı)
    -Mubalağa (abatma sanatı)
    -ßenzetme sanatı
    -Teşhis sanatı

    Sayfa 78
    1)Manzumedir.Çünkü,metinde olay örgüsü,kişileri,zaman,yer gibi edebi unsurlar bulunmaktadır.
    2)Manzumenin ritmi 11′li hece ölçüsüyle,kafiye ve rediflerle sağlanmaktadır.
    3)Bu manzumenin nazım birimi dörtlük,ölçüsünün 11′li hece ölçüsü,birim sayısının beş olması nedeniyle koşmaya benzemektedir.Yani bumanzumenin nazım şekli koşmadır.
    4)Nazım birimi örtlüktür.
    5)
    1.Birim:Bektaş subaşı’nın diktiği taştan bahsedilmektedir.
    2.Birim ok atma gününde önemli şahsiyetlerin bulunduğunu keman kaşların sırasıyla oklarını attıklarını söylüyor.
    3.Birim:Bektaş Subaşı’nın ok atışını anlatıyor.
    4.Birim padişahın onun atışını beğendiğini ve ona oku nereden aldığını anlattığını söylüyor.
    5.Birim:Bektaş Subaşı’nın okunu neden aldığını söylüyor.
    Teması:Kahramanlıktır.
    6)
    -Kemankardeşlerin sırasıyla ok atması,
    -Bektaş Sunaşı’nın ok atması,
    -Padişahın Bektaş ile konusması,
    -Bektaşın cevap vermesi.
    7)Manzumenin konusu tarihi bir olaydır.İşleniş bakımından ise kahramanlık teması oldugu için epik bir şiirdir.
    8) -
    9)Manzume de Yavuz Sultan Selim’den ve İstanbul’un fethinden bahsetmektedir.
    10)Ok manzumesinin yaşanmış ya da yaşanılabilecek bir olayın doğal bir dil ile anlatımı vardır.

    SAYFA 79 VE 80

    7.Metin;Şehirlerin Dışından

    1)Şiirde çokca kafiye ve redif kullanılması ve şiirin 7'li hece ölçüsüyle yazılması şiirde bir ritim ve ahengin olduğunu gösterir.

    2)Koşma ve ilahi nazım şekilleriyle benzerlik göztermektedir.Şiirin nazım şekli serbest nazımdır.Çünkü nazım birimi dizedir.Şiirde birim zorunluluğu yoktur.şiir tek birimden oluşmaktadır.

    3)Şiirde şehrin bunaltıcılığından kaçma,doğaya sığınma,doğa güzellikleri ve Canabb-ı Hak konu olarak işlenmiştir.Şiirin teması da ''doğa'' dır.

    4)Şair,doğanın sade.liği ve güzelliğinden,şehrin artık her taraftan insanı kuşatan cam gözlü devlerin istilasına uğradığından behsedilmiştir.ßu da o dönemin şehirsel bir bölge olduğunu göstermektedir.

    5)Doğa teması işlendiği için pastoral şiirdir.

    6)Şehirlerin Dışından adlı şiirde,şair bireysel ve ruh halini yansıtan konuları ele alması ve şiirlerinde tasavvufi düşüncelere yer vermesi örneğin ''Allah'ı zikrede.lim / sulas,kuşlar,halkımız ) olabilir.

    7)''Dervişlik olaydı tac ile hırka / ßir dahi alırdık otuza kırka'' dizeleriyle ''insanın unuttuğu / Allah'ı zikrede.lim / Gül ve sümbül hırkamız '' dizelerinde tasavuf geleneği kullanılmıştır.Yani iki şairin de aynı ayetlerden yararlandığı söylenebilir.Ayrıca '2Allah'ı zikredelim '' gibi sözcüklerde de tasavvufideki ßaki'nin kullanmış olduğu tasavvuf geleneğinden etkilenmiş ve yararlanmıştır.

    8)Mağaralar,ormanlar,ıslık,yıl an,çığlık,çakal gibi sözcüklerde doğal gerçeklik unsurları bulunmaktadır.Şair,doğal gerçekliğe duygu ve düşüncelerini de katmış böylelikle ''şiie gerçekliği'' ni oluşturmuştur.Ayrıca şiirde dere,dağ,ev,tüy,baykuş,deniz gibi sözcüklerde de doğal gerçeklik kullanılmıştır.

    9)Şiir dilinde imgelerin kullanıldığı,sözcüklere yeni anlamlar yüklediğini göstermektedir.

    11)ßu dizelerde dereler ve dağlar,insan gibi düşünülmüş ve teşhis (kişileştirme) sanatı kullanılmıştır.Şair dereleri yol gösterici , dağları ise bir dost,arkadaş olarak görmüştür.

    12)
    *Nüfusun kalabalıklaşmasıyla bir kargaşa ve gürültü ortamının oluşması,
    *ßeton devrine girme,
    *ßilinçsiz bir şekilde şehirsel hayata geçme...
    8-tabiatda var olangerçeklerdir.Sema gibi benzerlikler vardır.
    9-incesel bir dil kullanılmıştır.Cam gözlü devler bina ve apartmanı ifade eder.
    10-Haydi yürü; seslenme sanatı
    Kat Kat çıkmış evlerin; istiare
    O cam gözlü devlerin; teşhis sanatı
    11-teşhiş sanatı kullanılmıştır. Dereler yoldaşımız dosta benzetilmiş.Dağlar omuztaşımız türk milletine benzetilmiştir.
    12-Nüfusun kalabalıklaşması,yeşilliklerin azaldığı,plansız bir artış olduğu sonucudur
    ssinemm ve nekioneki bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş