Aristoteles-Etik / Kesitler

Konu 'Felsefe Kulübü' bölümünde P!NqUeEn <3 <3 tarafından paylaşıldı.

  1. P!NqUeEn <3 <3

    P!NqUeEn <3 <3 Üye

    Katılım:
    29 Mart 2010
    Mesajlar:
    747
    Beğenileri:
    168
    Ödül Puanları:
    0

    Etiği üçe ayırıyor:

    1-Teoretik; kendi kendisi için araştırıyorlar.
    2-Pratik; davranışlarımıza kurallar koymak için uğraşıyorlar.
    3-Poetik; yararlı ya da güzel, iyi şeyleri yaratmak için araştıran bilim. En yüce pratik bilim. Toplumsal bir bilim. Etik, poetikanın içinde, onun bir bölümü. Poetika, ne yapmamız gerekeni ö...ğretiyor. Etik, karakter incelemesi yapıyor; karakter bilimi.

    Ona göre insan ruhu iki kısım:
    1-Logossuz yan:

    a)Bitkisel yan
    b)Arzulayan yan (epithemition)

    2-Logoslu yan ;(Dionetik düşünce erdemleri) hakikatle ilgili.

    a)İsteme (pratik yan); başka türlü olabilecek olanları bilmemizi sağlayan yan. Zorunlu olmayanların hakikati.
    Pronesis (mezotesi sağlayan); belirli durumda ne yapılması gerekeni buyuruyor.
    Synesis (bunlar etik erdemler)

    b)Teorik yan; başka türlü olamayacak olanları bilmemizi sağlayan. Zorunlu olanların hakikati. Bunun da iki niteliği:

    Sophia
    Episteme

    Aristoteles’e göre, mutlak iyi yok. Her eylemde başka bir iyi olabilir. Bunun yanında varlık basamağının da en yüksek iyisi var. En yüksek iyinin mutluluk da olduğunu söylüyor.
    Mutluluk; ruhun tam erdeme göre etkinliği.
    Erdem ise ruhun akla göre etkinliği.

    Aristoteles, erdemleri; etik erdemler ve dionetik erdemler diye ikiye ayırıyor.

    Etik erdemler; adalet, cesaret, ölçülülük, şan-şeref sevgisi, cömertlik, ağırbaşlılık…

    Bu erdemler; arzulayan yanla, başka türlü olabilecekleri bilmemizi sağlayan yanın ilişkisinde ortaya çıkıyor. Bunlar, orta olan/ mezotestir. Bizde orta olmayı sağlayan bir yeti var; prhonesis.

    Etik erdemler, istemenin değil, arzulamanın özellikleridir. İsteme amaçlarla ilgilidir ve bilgisel bir tarafı da vardır. Arzulayan yanın, bilgisel bir tarafı yok, amaç da olmayabilir. Ona göre bu erdemler, alışkanlıklar sonucu yapıla yapıla erdem oluyor. Pronesis yoksa, ortayı da bulamıyoruz.

    Dionetik (düşünce) erdemleri; logoslu yanın bütününün özellikleri. Pronesis, sinesis, sophia, episteme birer dionetik düşünce erdemleridir.

    Mutluluğun olması için, erdemin olması lazım ama sadece erdem değil başka şeylerin de olması lazım.
    Aristoteles, kural koymuyor, olan bitene bakarak ontolojik açıklama yapıyor.

    Alıntıdır...
    trashmetal bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş