dil anlatım kitabı sayfa 67

Konu 'Dil ve Anlatım 11. Sınıf' bölümünde uqursalci tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. uqursalci

    uqursalci Üye

    Katılım:
    26 Kasım 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0

    lütfen acele dil anlatım kitabı sayfa 67. sayfadaki 14.etkinliği yazabilirmisiniz lütfen :)
    __ROCK__ bunu beğendi.
  2. __ROCK__

    __ROCK__ Üye

    Katılım:
    24 Kasım 2010
    Mesajlar:
    12
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Sayfa 67
    Hazırlık-
    1. “Hayatımı Yazsam roman olur.” Sözü, romanın insanı baz alarak yaşadığı ya da yaşayabileceği olayları belirli bir zaman, mekan ve kişiler çerçevesinde anlattığına işaret etmektedir.Çünkü insanoğlu, yaşadığı bu dünyada zamandan, mekandan ve olaylardan bağımsız değildir.

    Sayfa 68
    5. Etkinlik:-
    Ortak olarak okuduğunuz 3 romanı sınıfta anlatınız.
    6. Etkinlik-
    Aşk-ı Memnu romanının olay örgüsü şu şekildedir.
    - Adnan Bey’in eşinin bir süre önce ölmesiyle şimdiki hayatlarının anlatılması.
    - Adnan Bey’in Göksu’da sandal gezintisi yapması ve Firdevs Hanım’la tanışması
    - Adnan Bey’in Bihter ile evlenmesi
    - Bihter’in konağa gelişiyle yeni bir düzenin konakta başlaması.
    - Nihal’in Behlül ile Bihter’in konuşmalarını duyup aralarındaki ilişkiyi öğrenmesi.
    - Beşir’in bütün olup biteni Adnan Bey’e anlatması.
    - Bihter’in intihar etmesi.
    - Adnan Bey ve Nihal’in yeniden baş başa kalması.
    Sayfa 69
    1. Olay örgüsünü oluşturan parçalar, romanın teması etrafında bir araya getirilmiş ve birbirini tetikleyen parçalar olarak kurgulanmıştır.
    2. Aşk-ı Memnu romanındaki olayların kronolojik sırası şöyledir:
    - Adnan Bey’in eşini kaybetmesi
    - Göksu gezintilerine katılması
    - Bihter ile evlenmesi
    - Behlül ile Nihal’in nişanlanması
    - Bihter’in Adnan Bey ile evliliğinin üzerinden bir yıl geçtikten sonra yine bir Göksu gezintisi akşamı benliğini sorgulaması.
    - Behlül ile Bihterin ilişkisinin başlaması.
    - Nilah’in bu ilişkiyi Behlül’ün cüzdanından düşen nottan yola çıkarak öğrenmesi ve bayılması
    - Zenci köle Beşir’in her şeyi Adnan Bey’e anlatması.
    - Bihter’in intihar etmesi.
    Sayfa 69 70 72
    7. Etkinlik
    • Verilen şemaya göre, kronolojik olay zinciri, zamanı bir bütün olarak kapsamaktadır.Olay örgüsü ise bir bütün halindeki bu zamanın belirli bir kısmı ya da anını içermektedir.
    8. Etkinlik
    Kişiler:
    • Adnan Bey: Hali vakti yerinde, kırk beş yaşlarında bir İstanbul beyefendisidir. Eşinin ölümü üzerine Bihter ile evlenmiş ve konağındaki yaş***** devam etmiştir.
    • Bihter: Hafif meşrepliği ile tanınan Melih Bey Takımı’nın bir üyesi ve Firdevs Hanım’ın kızıdır.Sadık kalacağı zengin bir koca bulmak ve mutlu bir yaşam kurmak arzusuyla Adnan Bey ile evlenir.Fakat ona sadık kalamayarak Behlül ile bir aşk-ı memnu(yasak aşk) yaşar.
    • Nihal: Adnan Bey’in masum ve meleksi bir portre olarak sunulan, genç ****** dönemine girişinden Behlül ile nişanlanmasına kadar hayatı hep başkalarının kararı ile yönlendirilen bir kızdır.
    • Behlül:Adnan Bey’in yeğeni olan ve konağa rahatlıkla girip, çıkabilen, Nihal ile nişanlanıp Bihter ile yasak bir aşk yaşayan, Beyoğlu’nun sorumluluk gerektirmeyen günübirlik ilişkilerinden geri kalmayan pragmatik birisidir.
    • Beşir: Adnan Bey’in konağında çalışan ve yaşanan yasak ilişkiye ve Nihal’in acıklı durumuna dayanamayıp her şeyi Adnan Bey’e anlatan zenci köledir.
    *** Aşk-ı Memnu’dan alınan yukarıdaki olay halkasının teması “yasak aşkın ya da ihanetin sonu”dur.
    *** Aşk-ı Memnu romanındaki olay halkalarında bulunan temalar, romanın temasına paralel olarak sunulan, onu değişik açılardan tamamlayan parçalardır.
    3. Soru:Aşk-ı Memnu romanının teması “yasak aşk”tır. Bu tema romanda yaşanan yasak aşkın insan hayatları üzerindeki etkisi üzerinden anlatılmıştır.
    4. Soru:Aşk-ı Memnu romanının teması “yasak aşk”tır.Romandaki bu tema, romanın yazıldığı Servet-i Fünun Dönemi edebiyatçılarının benimsediği “sanat, sanat içindir” anlayışıyla örtüşmektedir.Çünkü bu anlayış bireyselliği beraberinde getirir.Kendisinden önceki Tanzimat Döneminin aksine toplum sorunlarına eğilmek yerine bireysel duyuş, düşünüş ve zevk baz alındığı için böyle bir tema seçilmiştir.Servet-i Fünun romanlarında sosyal çevre, aile ile sınırlandırılarak toplum yerine aile fertleri arasındaki olaylar anlatılmıştır.Servet-i Fünun’un bütün romanlarında “aşk,kötümserlik ve kaçış” üç ana unsur olarak karşımıza çıkar.Aşk-ı Memnu romanının teması da bu bakımdan romanın yazıldığı dönemin özelliklerine uyar.
    Sayfa 73
    9. Etkinlik-
    Aşk-ı Memnu romanındaki mekanlar ve özellikleri şunlardır:
    • Konak: Adnan Bey’in sahibi olduğu, kızı Nihal, oğlu Bülent ve mahiyetinde çalışanlarla birlikte yaşadığı, romandaki olayların ana merkezidir.
    • Göksu: Sandal sefalarının yapıldığı, Adnan Bey’in hayatına yeni bir yön verdiği, Bihter’in içindeki kadını uyandıran dönemin meşur eğlence yeridir.
    • Ada: Roman kahramanlarının ruhen sıkıldıkları zamanlarda bir kaçış ve dinlenme yeri olarak kullandıkları mekandır.
    Sayfa 75 – 77
    10. Etkinlik Tablo-
    Kronolojik Zaman
    • Adnan Bey’in Göksu gezisi
    • Bihter ile Adnan Bey’in evliliği
    • Bihter ile Behlül’ün ilişkisinin başlaması
    • Adnan Bey’in her şeyi öğrenmesi
    • Bihter’in intiharı ana zamanlardır.
    Zamanda Geriye Dönüşler:
    • Romanda Bihter’in evliliğinin üzerinden bir yıl geçtikten sonra kendisiyle hesaplaşırken çocukluğunu hatırlaması romandaki en belirgin geriye dönüştür.

    11. Etkinlik:-
    Olay örgüsündeki zaman, bir bütün olan kronolojik zamanın içinden alınan bir bölüm konumundadır.Kısaca söylemek gerekirse bütünden bir parçadır.
    Sayfa 78
    12. Etkinlik:-Verilen metinden de anlaşılacağı üzere, anlatıcı, romanın olay örgüsü, kişiler, zaman ve mekan unsurlarının belirli bir temaya göre bir araya gelip bir anlam kazanmasındaki temel taşıdır.Başka bir ifadeyle okurun gözleri durumundadır.
    13. Etkinlik – Tablo-
    Hakim(ilahi) Anlatıcının bakış Açısı:
    • her şeyi bilen, her şeye hakim anlatıcıdır.
    …..
    Sayfa 79
    15. Etkinlik-
    • Aşk-ı Memnu romanında öyküleyici ve betimleyici anlatım kullanılmıştır.
    • Romanda dil göndergesel işlevdedir.
    • Söylenmek istenilenin karşı tarafa(alıcı) tam anlamıyla çağrışım yapması, anlatıla doğrultusunda seçilen anlatım türü ve dilin işlevi ile ilgilidir.
    16. Etkinlik-
    • Aşk-ı Memnu romanı realizm akımı doğrultusunda kaleme alınmıştır.
    • Realist anlayış Aşk-ı Memnu romanındaki olay örgüsü, kişiler, zaman ve mekan unsurları ile romanın temasının gerçekçi bir dille anlatılmasını ve okurda gerçeklik duygusu uyandırmasını sağlamıştır.
    Romantizm:
    - Sefiller, Yazarı: Victor Hugo, Konusu: “Jan Valjan’in yaşamı”
    Realizm:
    - Madame Bovary, Yazarı: Gustave Flaubert, Konusu: Yasak Aşk
    17. Etkinlik-
    Okuduğunuz herhangi bir romanla ilgili (ör. Aşk-ı Memnu) kişisel duygu ve düşüncelerinizi yansıtan yazılar kaleme alınız.
    Sayfa 80
    18. Etkinlik-
    Tarihi Roman: Devlet Ana, Osmancık
    Macera Romanı: Monte Cristo, Kontu, Robinson, Cruose,
    Sosyal Roman: Sinekli Bakkal, Saatleri ayarlama Enstitüsü, Kiralık Konak
    Tahlil Romanı: Eylül
    19. Etkinlik:- 1. Grup: Yeşil Gece adlı romandan alınan metin parçası ifadenin bir engele uğramadan akması, gereksiz söz tekrarlarından kaçınılması ile ses akışını bozan, telaffuzu zor seslelere yer vermemesi açısından akıcıdır.
    2. Grup: Verilen metin parçası gereksiz ifadelerin bulunmamasını ve anlaşılması güç cümlelere yer verilmemesi açısından duru-açıktır.
    3. Grup: Verilen metin parçasının sade ve süssüz olması, duygu ve düşüncelerin kesin ve kısa ifadelerle dile getirilmesi açısından yalındır. Romanın akıcı, duru-açık ve yalın olması yapısının ve temasının okura tam anlamıyla ulaşması açısından önemlidir.
    20. Etkinlik-
    Anlatım Bozukluğu bulunan cümleler:
    • Rıhtımdaki – Kıyamet ve Mahşer gününü düşünürken bile tasavvur edemedi – kalabalığı, Galata ve İstanbul sırtlarında birbirinin üstüne kurulmuş, havalara asılmış gibi görünen binaları, kubbeleri bulanık gözlerinin ne çıldırtıcı bir ahret rüyası içinde göründüğünü hatırlıyordu.(Ek fazlalığı)
    • Artık, ne düşündüğünü ne istediğini, bu dünyada vazifesi ne olduğunu biliyordu.(Ek eksikliği)
    Cümlelerin düzeltilmiş halleri:
    • Rıhtımdaki – Kıyamet ve Mahşer gününü düşünürken bile tasavvur edemediği – kalabalığı Galata ve İstanbul sırtlarında birbirinin üstüne kurulmuş, havalara asılmış gibi görünen binaları, kubbeleri bulanık gözlerinin ne çıldırtıcı bir ahret rüyası içinde gördüğünü hatırlıyordu.
    • Artık, ne düşündüğünü ne istediğini, bu dünyada vazifesinin ne olduğunu biliyordu.
    21. Etkinlik-
    İsim: sabah, elbise
    Sıfat: siyah, yeni
    Zarf: birkaç, üçgün
    Zamir: bu, o
    Edat: ….
    Bağlaç: ile, ve
    Ünlem: ….
    Fiil: al- tut-
    • Bu kelime türleri romanın anlamının tam olarak algılanması amacıyla kullanılmıştır.
    Sayfa 81
    23. Etkinlik-
    - Verilen metne göre Atatürk’ün en belirgin liderlik özellikleri doğuştan gelen sezgi, araştırmacı turum, çok okuma özelliği ile kararlı olması ve kararlı davranmasıdır.
    Sayfa 83
    Anlama Yorumlama
    1. Romanın toplumun aynası olduğu düşünülürse toplum için ne kadar önemli olduğu da anlaşılacaktır.Çünkü edebi bir eser olarak roman, ortaya çıktığı toplumun maddi ve manevi bütün kültür unsurlarını başka bir deyişle zihniyetini bünyesinde barındırır.Bununla birlikte topluma yol gösterme ve ilerleme yolunda topluma öncülük etmek gibi bir işleve de sahiptir.
    Sayfa 84 85 86
    24. Etkinlik:
    Roman olay örgüsü, birbiriyle ilişkili olayların zincirleme akışıyla oluşur ve romanın yapı unsurlarından en önemlisini meydana getirir. İşte resimdeki nar da, küçük parçaların bir araya gelmesiyle oluşan bir yapıya sahiptir.
    25. Etkinlik:-
    Siz de okuduğunuz bir romanı (inceleme bölümünde tahlil edilen Aşk-ı memnu ile ders kitabında değişik yönleriyle verilen romanlar gibi) verilen plana göre inceleyiniz.
    26. Etkinlik: -
    Ateşten Gömlek romanında Atatürk bir roman kahramanı gibi fakat geri planda, bir lider olarak anlatılmıştır.Onun vatanı ve milleti için yaptıkları Kurtuluş Savaşı’nın seyrine paralel olarak verilmiştir.
    **çme ve Değerlendirme
    1. ……… karakter ………
    ………tip ………
    ………kahraman anlatıcı ………
    2.
    D
    D
    Y (Romandaki anlatıcı, varlığından söz edilen hayali bir anlatıcıdır.)
    3.Doğru Cevap “C” seçeneğidir. “babamın” sözcüğü gereksiz olarak ikinci kez tekrar edilmiştir.
    4. C
    5. B : “serin” sözcüğü sıfat, diğerleri isimdir.
    6. D: “onun” ve “senin” zamirlerinden hangisi olduğu belirsizdir.
    7.C
    8. C: Soru sıfatı olarak kullanılmıştır.
    9. B
  3. ümran avcı

    ümran avcı Üye

    Katılım:
    28 Kasım 2010
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    2
    Ödül Puanları:
    0
    86 96 arası lütfen...!!
  4. sementa.38

    sementa.38 Üye

    Katılım:
    17 Kasım 2009
    Mesajlar:
    645
    Beğenileri:
    363
    Ödül Puanları:
    64
    Yer:
    kayseri
    SAYFA 92:
    8.ETKİNLİK:


    • Tarihi, coğrafi özellikleri
    • Sosyal, ekonomik, kültürel yaşantısı
    • Ahlak, gelenek ve görenekler gibi bilgiler yer almıştır.
    • Bu bilgilerden yola çıkılarak gezi yazıları sosyoloji, tarih, coğrafya gibi bilim dallarına yarar sağlar.
    9.ETKİNLİK:

    • Okuduğumuz gezi yazıları açık, duru, akıcı ve yalındır.
    • Bu anlatım özellikleri gezi yazıları için önemlidir.Çünkü amaç, okuyucuya bilgi vermektir.
    10.ETKİNLİK:
    Anlatım bozukluğu olan cümlelerin düzeltilmiş hali:
    "Yabancı bir dille lise tahsili görmüş, kafasındaki kavramlar (artmış) ve dünyayı görüş seviyesi yükselmiş bir insan..." (fiilimsi eksikliğinden kaynaklanan anlatım bozukluğu)
    "Yalnız Hristiyan değil hatta müslüman birçok Türk kitlesinin ...(tamlama yanlışlığı)


    11.ETKİNLİK:
    1.cümlede:
    ilerde: ses düşmesi
    köyü-n-ü: ses türemesi ( Türkçe'de iki ünlü harf yan yana gelmediği için "n" kaynaştırma harfi gelmiş)
    savaşçı : benzeşme
    ses daralması yok...
    2.cümlede:
    ses düşmesi yok
    ses türemesi: hak-k-ım-da ("hak" sözcüğüne lütfen dikkat ediniz.Yardımcı eylem( et-) aldığında ses türemesi olmaz; ama "-ı,-a" gibi ünlü ekler aldığında ses türemesi olur.

    ses benzeşmesi yok
    gizlemiyorum: ses daralması ( "yor" eki kendinden önceki geniş ünlüyü (a-e) daraltır.


    SAYFA 93:
    12.ETKİNLİK:

    Metinde dil ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılmıştır.
    13.ETKİNLİK:
    GEZİ YAZISI-ANI KARŞILAŞTIRMASI:
    BENZER YÖNLER:

    • İki türde de açık, sade, anlaşılır, içten bir dil kullanılır.
    • İki türde de dil göndergesel işlevde kullanılır.
    • Her iki türde de açıklayıcı, betimleyici, öyküleyici anlatım türleri kullanılır.
    • Her iki tür de başka bilim dallarına kaynaklık edebilir.
    FARKLI YÖNLERİ:

    • Anılarda amaç yazarın yaşamından ilgi çekici olayları anlatmakken gezi yazıları gezilip görülen yerler hakkında okuyucuya bilgi vermek için yazılır.
    • Gezi yazılarında gözlem önemli bir yer tutar, anılarda ise yazarın kendi yaş***** dair izlenimleri vardır.
    • Anılarda çevreye ait bilgiler gezi yazısı kadar ayrıntılı değildir.
    ANLAMA-YORUMLAMA
    14.ETKİNLİK:

    • Yazara göre ana dilinin zenginliklerinden habersiz olan ve kendi milletiyle bağlarını koparmış insanlar ancak konuştuğu dilin dar çerçevesinde düşüncelerini anlatmak zorunda olur.Böyle bir insan dili daha zengin ve kalabalık yabancı topluluklar arasında kaldığında da kendi ana dilini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalır.
    • Yazar bu görüşünde son derece haklı, çünkü dilini kaybeden milletler yok olmaya mahkumdur.
    • Gezi yazısında işlenen konuyu yazar kendi kişisel gözlemlerine, izlenimlerine ve bakış açısına göre öznel bir şekilde anlatır.
    15.ETKİNLİK:
    Evliya Çelebi son derece dikkatli bir seyyahtır. O, gezdi¬ği yerlerin tarihini, coğrafyasını, iklim ve tabiatını, sanat eser¬lerini, insanlarını, insanlarının giyiniş, yaşayış, dil ve dinleri¬ni, silahlarını, âdetlerini, tanınmış hususiyetlerini, yerleşme şekillerini, kısaca şahsi ve günlük hayattan, cemaat hayatına, manevi hayata kadar bütün unsurları eserine almıştır. Bu du¬rum Seyahatname’nin dünyada eşine rastlanmayan bir zenginlikle önemli bir kaynak olmasını sağlamıştır. Düşünceye ve daha çok göze hitap eden güçlü tasvirler, sıcak bir mizah, mü¬balağa ve secilerle süslü üslubu onu farklı kılan unsurlardır.

    ESERİ 10 CİLTTİR SIRALAMASI ŞÖYLEDİR
    Seyahatine dair bıraktığı 10 ciltlik Seyahatname'nin konuları şu şekildedir.
    I. Cilt: İstanbul ve civarı Eserin birinci cildinde İstanbul'un târihi, kuşatmaları ve fethi, İstanbul'daki mübârek makamlar, câmiler, Sultan Süleyman Kânunnâmesi, Anadolu ve Rumeli'nin mülkî taksimâtı, çeşitli kimselerin yaptırdığı câmi, medrese, mescit, türbe, tekke, imaret, hastane, konak, kervansaray, sebilhane, hamamlar... Fatih Sultan Mehmed zamânından îtibâren yetişen vezirler, âlimler, nişancılar, İstanbul esnâfı ve sanatkârları yer almaktadır.
    II. Cilt: Nisan 1640'ta yaptığı Buca, Batum, Trabzon, Kafkasya, Girit seferi, 1645'te Erzurum, Azerbaycan ve Gürcistan. Osmanlı Devletinin kuruluşu, İstanbul'un fethinden önceki Osmanlı sultanları, Bursa'nın âlimleri, vezirleri ve şâirleri.
    III. Cilt: Şam-Suriye, Filistin-Urmiye, Sivas, El-Cezire, Ermenistan, Rumeli (Bulgaristan ve Dobruca)
    IV. Cilt: İstanbul'dan Van'a kadar yol üzerindeki bütün şehir ve kasabalar, Evliyâ Çelebi'nin elçi olarak İran'a gidişi, İran ve Irak hakkında bilgiler
    V. Cilt: Van, Basra seyahatinin sonu, Oçakov seyahati, Rakoçzi'ye karşı sefer, Rusya seferi, Anadolu asilerine karşı hareket, Çanakkale yolu ile Bursa'ya avdet, Boğdan'a gidiş, Transilvanya seyahati, Bosna'ya gidiş, Dalmaçya seferi, Sofya'ya avdet.
    VI. Cilt: Transilvanya seferi, Arnavutluk'a gidiş, İstanbul'a avdet. Macar seferi, Uyvar'ın muhasarası, müellifin 40.000 Tatarla, Avusturya, Almanya, Flemenk'e ve Baltık Denizine kadar gitmesi. Uyvar'ın zaptı, Belgrad'a avdet. Hersek'e gönderilmesi, Raguza seyahati, Karadağ seferi, Kanija seferi ve Kanizsa-Hırvat memleketi.
    VII. Cilt: Avusturya, Kırım, Dağıstan, Deşt-i Kıpçak, Esterhan.
    VIII. Cilt: Kırım, Girit, Selanik, Rumeli.
    IX. Cilt: Garbi Anadolu, Suriye, Mekke ve Medine seyahati.
    X. Cilt: Mısır.
    • Seyahatname yazıldığı dönemde de bugün de değerinden hiçbir şey kaybetmemiştir.O, eşsiz bir kültür hazinesidir.
    • Öznel anlatıma yer verilmiştir.Örneğin Reşat Nuri'ni hazırlık çalışmasında verilen "Otoray Yolculuğu " adlı metindeki "Yolculukta akşam, insanının gayri ihtiyarî garipsediği, kendini karan¬lık düşüncelere bıraktığı saattir." cümlesi ; "Beserabya Köylerinde" adlı metinde ise "Binbir gece masallarının sihirli değneğini hayal ediyorum.Bir mucize olsa diyorum günün birinde gözlerimizi açtığımız zaman bu güzel ve bayındır köylerin Türk halkıyla beraber Anadolu ya da Trakya'nın bereketli ovalarında yükseldiğini görsek." cümleleri öznel anlatıma örnektir.
    • Dil öğretici metinlerde göndergesel işlevde kullanılır.Çünkü amaç okuyucuya bilgi vermektir.
    16.ETKİNLİK:


    İlk anlam: rüzgar ,lehçe, kelime , köy ,Türkçe
    Yan anlam: kanat
    Mecaz anlam: hafif, ağır, örülmüş, kuşatmıştır
    terim anlam: lehçe


    SAYFA 94:
    17.etkinlik:
    bir gezi yazısı yazınız.Aşağıdaki plan size yardımcı olabilir:
    Giriş bölümünde gezi için yapılan hazırlıklar;
    Gelişme bölümünde
    yolculuk,
    yolculuk sırasında görülen ilgi çekici olaylar;
    varış
    varıştaki ilk izlenimler
    Sırasıyla gezilen yerler ve bunların ilginç, belirgin ve ayırt edici özellikleri(betimlemeler,açıklamalar)
    Sonuç bölümünde ise bu gezinin sizde bıraktığı etki...


    ÖLÇME-DEĞERLENDİRME:

    • 1. öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı
    • öğretici
    • tarihi,coğrafi,ekonomik ve kültürel
    2)

    • (Y)
    • (D)
    • (Y)
    • (D)
    3) (E)
    4) (E) "Şiir ve İnşa" Ziya Paşa'ya ait makaledir.


    SAYFA 95:
    5) (D)
    6) (C)
    7) (B)


    SAYFA 96:
    8) (A)
    9) (C)
    10) (D)
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş