Dil ve anlatım kitabı cevapları........

Konu 'Dil ve Anlatım 9. Sınıf' bölümünde Fatos_saglam tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0

    Sayfa 3=soru 2)tarih önesi devirlerde bu şekiller yazı olarak kullanılırdı.İnsanlar bu şekillerle birbirlerile iletişim kurarlardı…

    sayfa 4=soru 1)metne göre iletişim iki kişi arasındaki her türlü anlam alışverişine denir
    soru 4)Dille gerçekleştirilen iletişim hem sözlü hem de yazılı olarak gelecek nesillere aktarılmak için saklanabilir.Bu sebepten dolayı dille gerçekleştirilen iletişim diğer iletişimlerden daha da gelişmiştir

    sayfa 5=çünkü insanların aralarındaki sorunlarını çözebilmesi için
    çünkü insanların düşüncelerini birbirlerine aktarması için
    çünkü çağımızı modernleştirmek için
    çünkü kültürümüzü geliştirmek için

    Sayfa 6=4.etkinlik)gönderici=babam,i leti=bilgisayarıkapa ttın mı,kanal=sözlü,alıcı=çocuk,dön üt=evet,bağlam=ev ortamı

    sayfa 6,5.etkinlik=gönderici:trafik ışığı
    ileti:dur
    alıcı:arabalar
    dönüt:arabalar durur
    bağlam:yol ortamı

    sayfa 7,9.etkinlik
    oduncu=ağaçlar
    çiftçi=hasat zamanı
    öğretmen=okulların açılması

    10.etkinlik=dil göstergesi:konuşmak
    doğal gösterge:bitkiler,havalar,sıca klık


    sayfa 8
    11.etkinlik=konuşarak karşı tarafa söylemek istediğimizi rahat anlatırız
    bakarken yüz mimiklerimiz ve ifadelerimizlede iletişim sağlayabiliriz

    sayfa 9
    15.etkinlik
    kulgak:kulak
    kangı:hangi
    edgü:etki
    kadgu:kaygı

    ôLÇME VE DEĞERLENDİRME
    1.gönderici:baba ileti:kavga etmemesi dönüt:artık kavga etmeyin
    alıcı ğul

    sayfa 10
    soru 3:1 yanlış,2doğru

    4:a
    5:b
    6:c
    7:b
    8:a

    sayfa 15:ölçme ve değerlendirme
    1.soru
    d
    d
    2.soru
    e

    sayfa 16 hazırlık soruları
    1-bir toplumun tarihsel süreç içinde ürettiği ve kuşaktan kuşağa aktardığı her türlü manevi özelliklerin bütünüdür.
    3-dil,yazı,tarih,toplumsallık

    20.sayfa
    Anlama Yorumlama
    4.etkınlık
    ağız,şive,insan,gelenek görenek,konuşma,lehçe denir

    sayfa 19: 2.yukarıdakiverilen metinlerde konuşma dilinde yazı diline……..
    KONUŞMA DİLİ YAZI DİLİ
    ööretmen öğretmen
    duyduuma duyduğuma
    ayrılcakmışsınız ayrılacakmışsınız
    iişallah inşallah
    dooru doğru
    diildir değildir
    eyer eğer
    hakkaten hakikaten
    diyer diğer
    öörencileriniz öğrencileriniz
    üzülücez üzüleceğiz
    herkez herkes
    geş geç
    te de
    deyerinizi değerini v.b....

    ôLÇME DEĞERLENDİRME SAYFA 21:
    1-) *Dil, *Yazı dili
    2-)D,Y
    3-)D
    4-)E
    5-)B
    6-)D

    ————–
    ÜNİTE SONU ôLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI SAYFA 23:

    1-)A
    2-)D
    3-)A
    4-)E
    5-)A
    6-)D
    7-)C
    :cool:C

    SAYFA 27:

    1. KÖKEN: soy, asıl.
    3.kütüphanede kitaplar daha toplu, düzenli,herhangi bir kitap arandığında bulma kolaylığıolabileceği için sınıflandırılır.
    4.dillerin hepsi ortak bir soya sahiptirve bu diller zaman içerisinde soylarından kopup kendi soylarını oluşturmaya başlar, akrabalıklar oluşur.
    5.ortak dil ailesine mensup dillerin aynı yapıda olması gerekmez.çünkü diller sürekli yenilerme değişme içerisindedir, dil ailesinden kopabilir.
    6.türk dili geni bir tarihe sahiptirve yenileşme içerisindeçeşitli kollara ayrılmıştırböylece daha geniş coğrafyalara ayrılmıştır.

    1. ETKİNLİK SAYFA 29:

    Tek Heceli Diller: Çince, Tibetçe ve Afrika dilleri.
    Eklemeli diller: Türkçe, Moğolca ve Macarca.
    Çekimli Diller: Arapça,İngilizce ve Fransızca.
    ————–
    **ÇME DEĞERLENDİRME SAYFA 30:

    1-)
    …….Akraba diller ya da diller ailesi denir.
    …….Hint-Avrupa

    2-) *D
    *Y ==> Çünkü çekimli dildir.
    *Y ==> çünkü moğolcadır.
    *Y ==> Çünkü Bantu dil ailesindendir.

    3-)E
    4-)C
    5-)B
    6-)E
    7-)A

    Sayfa 31

    1:türk dilini inceleyecek,kurallarını ve kaidelerinin belirleyecek bir teşkilat kurulmasını istiyor…

    2:Türk Milleti’nin tarihi insanlık tarihi kadar eskidir. “Türk” sözü tarihin en eski çağlarından beri kullanılıyordu ve belirli bir kavmin yada kavimler birliğinin adı olarak mevcuttu.
    Türkler’in köklü ve çok zengin bir tarihe ve kültüre sahip olması nedeniyle birçok bilim adamı “Türk” adının nereden geldiği hakkında araştırmalar yapmış, bu araştırmalar neticeside Türk adı ilk defa MÖ. XIV. yy’da “Tik” vveya “Tikler” adıyla geçmeye başlamıştır. Diğer bir görüşe göre ise Türk adı MÖ. XIV. yy’dan öncede varolduğudur. Zira Türk ırkının tarihi insanlığın tarihi kadar eskidir. Bu gerçeği kavmi ve milli mitolojilerde ve tarihi oluşumlarda izaheden eski kayıtlarda görmek mümkün olmaktadır.

    3.din,coğrafya, ve kültürlerin farklı oluşu dilin değişmesine sebeptir




    Sayfa 36 3. etkinlik

    Bilge kağan yazıtı - eski türkçe göktürk dönemi
    Altın yaruk - eski türkçe göktürk dönemi
    Divanü lügat-it-Türk - eski türkçe karahanlı dönemi
    Çalıkuşu - türkiye türkçesi
    Fuzuli divanı - osmanlı türkçesi
    Yunus emre divanı - eski anadolu türkçesi
    Muhakemetü’l-lügateyn - çağdaş
    Nutuk - türkiye türkçesi
    Devlet ana - türkiye türkçesi

    **çme Ve Değerlendirme Sayfa 38

    1.) Göktürk
    2.) Doğru,doğru,-,yanlış
    3.) e)Karahanlı türkçesi




    Sayfa 39
    1) B
    2) C
    3) A
    4) E
    5) E
    6) D
    7) B
    8) D
    9)A


    Sayfa 43 te

    1.soru
    üçüncü şahsın şiirinde noktalama işaretleri yok bu yüzden vurgu ve tonlamaya önem verilmez düz yazı gibi okunur ötekisinde ise vurgu ve tonlamya önem verilir çünkü nerde durup nerde sesimizi yükseltçeğimizi biliriz
    2.soru
    duraklama yerleri noktaların olduğu cümleler
    3.soru
    duraklamalar anlamı etkiler


    Sayfa 45

    1)perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.
    2)farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur
    3)arkasındaki:
    parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.
    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır
    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,”y” kaynaştırma harfidir
    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.
    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !

    Sayfa 47
    5. etkinlik
    Bir solukta okumaya çalıştığımız metinde noktalama işaretleri yok.Bu yüzden duraklamadan,vurguya dikkat etmeden okuyoruz. Bu da metinden hiç birşey anlamamamıza sebep oluyor.
    Diğer metinde ise noktalama işaretleri var. Noktalama işaretlerine,vurguya,tonlamaya dikkat ettiğimiz için metin rahatlıkla anlaşılabiliyor.
    6.etkinlik
    noktalama işaretlerine ve anlama dikkat ederim
    7. etkinlik
    1. zorlaştırıyor
    2. eder özellikle tutukluk kusuruna sahip olan kişilerde
    3. evet çünkü okuması güçlü olmayan bir kişi ikinci okumada bazı boğumlama kusurlarını düzeltebilir
    4. duraklardaki nefesi göstermektedir

    4.soRuuu = O = yuvarlak-kalın-geniş
    U =yuvarlak-kalın-dar
    A =geniş-kalın-düz
    Ö=yuvarlak-ince-geniş
    E=düz-geniş-ince
    I=kalın-dar-düz
    İ=ince-dar-düz

    ölçme değerlendirme
    1.tonlama
    durak
    2.d/y
    3.gi/yok/iz/tah/şak/dan/ba/du/şim/çık/lan/çü/miş/bak/bak/bek/daş/ten



    sayfa 51:

    2. ETKİNLİK :

    AİLE : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    MİLLET:Türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz
    AD : -
    SAAT : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    TREN :türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz
    PLAN : '' '' '' ''
    VİRAJ :türkçe kelimeler ''J'' harfi ile bitmez
    JETON : türkçe kelimeler ''j'' harfi ile başlamaz
    KATİP : türkçe kelimeler de ince ''A'' harfi yoktur
    KAĞIT : türkçe kelimelerde ince ''A'' yoktur


    3. ETKİNLİK :

    ÜNLÜ (HECE DÜŞMESİ) : İLERLE-
    ÜNLÜ TÜREMESİ : azıcık
    ÜNSÜZ YUMUŞAMASI : kaşığı
    ÜNSÜZ TÜRMESİ : hakkı
    ÜNLÜ DARALMASI : anlıyor
    ÜNSÜZ DÜŞMESİ : yüksel-
    ÜNSÜZ BENZEŞMESİ: sınıfça

    52. 3 .sorunun dewamıı
    düzlük yuvarlak uyumu K.Ü.U.=okuyor,-ken[bilmiyorumm],onunki,-leyin[bilmiyorum bunuda],morumtrak,orhangil

    54 ve 55
    1-
    b,c,d,g,ğ ünsüz yumuşaması
    p,ç,t,k " benzeşmesi
    hece düşmesi " düşmesi
    ünlü türemesi " türemesi
    2-D,D,D,D,D
    3B 4C 5C 6A


    SAYFA 58:
    5.ETKİNLİK:
    yanlış yazılmış kelimeler-kelimelerin doğru yazımı-yazılış sebebi
    - tv’de: TV de: tv büyük yazılır.
    - baştanbaşa: baştan başa: ikilemeler ayrık yazılır.
    - evde ki hesap: evdeki hesap: ek olan -ki bitişik yazılır.
    - deniz altı(araç): denizaltı: birleşik yazılır.
    - yaptıki: yaptı ki: bağlaç olan -ki ayrı yazılır.
    - geldi: Geldi: cümledir. cümleler büyük harfle başlar.
    - Ahmet bey: Ahmet Bey: özel isimlerden sonra gelen ünvanlar büyük harfle başlar.
    - hiçmihiç: hiç mi hiç: -mi ayrı yazılır.
    - gelmiyen: gelmeyen
    - bir takım(insanlar): birtakım


    ôLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1. boşluk: birleşik
    2. boşluk: birleşik
    2-D, Y, Y
    3-D
    4-E
    5-D
    6-B
    7-E
    8-kelimelerin doğru yazılmış halleri: burnuna, Kazakça, terk etmek, redetmek, anlayacak, büyükçek, Karabük’e 23′te
    9- bağlaç olan -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan -ki

    Teşekür etmen yeterlii!..... :)):330::330::p
    kaan955, iremnurgül, elf_ayca ve diğer 4 kişi bunu beğendi.
  2. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    sayfa 80-81-82-83-84-85-86-87 CEVAPLAR

    sayfa 80;1.sorusu;dıdaktık bıır sıırdır.
    7 lık hece olcusuyle yazılmısıtr.
    3.soru;1.konuda;
    kendı ıcınden ne hıssederse onu yaptıgını soyluyor.
    2.konuda
    evlerın bınaların olusaumunu bınaların ve evlerın yok olusmunu anlatıyor.
    3.konuda;
    velvelerın oldugu gun tukenmesını(bıtmesını)soyluyor.
    81.9.soru;;

    tezat sanatı:zıt kavramlarınnın bır arada kullanılması cennet =cehennem gıbı
    tesbıh sanatı;benzeyen benzetme sanatı edatlı sanat tek unsuru ıstıare

    sayfa 82;1.soru;;
    nazım bırımı beyıttır.
    kafıye kullanılmıstır.
    hece olcusu vardır.
    mubalaga sanatı kullanılmısıttr.
    3.soru::
    camı avlusundan bahsedıyor. bu camınınde eskı oldugunu soyluyor..

    sayfa 83;;1.soru;nazım seklı 2 lı dızelerden olusmustur.
    hece olcusu yoktur.
    kafıye duzenlı degıldır.
    duygusal lırık bır sıırdır.
    3.soru;;
    benzetme
    4.soru;;
    sevgılıye duyulan özlem onu hatırlamak.sevgıluye duyulan ozlem var.saırın sevdıgıne olan özlemm
    6.soru;;
    hasret konus vardır.ışık=somuttur.
    7.soru;;kısılestırme sanataı kullanıolmısıtç
    8.soru;;ask ve hasret bakımından lırık bır sıır.

    olcme degerlendırme;;1.soru;;
    D Y
    2.soru,;kısılestırme yanı teshıs sanatı nvardır.
    3.soru;;E
    4.soru;,D



    sayfa 84:
    ölçme ve değerlendirme:
    1-D,Y
    2-uygunluk(tenasüp)
    3-C
    4-D
    5-hüsn-ü tahlil sanatı ile açık istiare vardır.
    sayfa 86:
    2.ünite ölçme değerlendirme:
    1-Y,D
    2-didaktik
    3-modern şiir
    4-D
    5-telmih
    6-E
    7-D
    8-E
    9-E
    10-A
    sayfa 87:bulmaca:
    1-zihniyet
    2-yöntem
    3-türkü
    4-manzume
    5-didaktik
    6-koşma
    7-kafiye
    8-ahenk
    9-aruz
    10-beyit
    11-aliterasyon
    12-epik
    geçen seneki kitaptan yaptım kontrol edin



    olcme ve degerlendırme sayfa 96;;
    1.soru bosluk doldurma;sosyal hayatını yansıtmıstır.
    2.soru;d..y
    3.soru;c4.soru;osmanlı donemı=sen devamını getırırsın
    100.1.soru;olaylar ve olay orgusu
    6.soru;;
    kara memıs nasıl bır ınsandır=vatanını cok seven olmeyı goze alan ıyı bır ınsandır.
    duragan dınamık=dınamıktır.cenge cıkmak ıcın elınden gelenı yapıyor.
    hıkayenın hangı kısmı….=6.olayda.cunku oglunu gormustur.onunla bırlıkte cenge cıkmak ıstemektedır.
    kara memısın sızın sosyal ve toplumsal….=yok
    kara memısın dıger karakterler ….=yok
    kara memıs kendı kısılıgının farkında mı….=farkında .cunku vatanı için herseyı goze alıyor.sızce gercek hayatta….=olabılır.



    97.,98.,99. 103.,104.,105. sayfadaki metinler

    FORSA

    Hazırlık
    3.Olay zamanı ve kurgu zamanı

    Olay zamanı:Osmanlı Devleti’nin yükselişi

    Kurgu zamanı:Olayların kaç yıl içerisinde geçtiği (40 yıl)

    Tema:Vatan hasreti

    Forsa:Eski savaş gemilerine verilen ad.

    1.olayda beklentisi vardır.

    Mekan:gemi,çiftlik,bağ evi

    100 sayfa
    4.İnsanın yaşayabileceği normal olaylar
    5.Son bölüm

    Ömer Seyfettin
    -ilk Milli Edebiyatı başlatan kişidir.



    KIRK YALAN MASALI

    Teması:Büyüklerin vasiyetlerini dinleyip israftan kaçınmak.

    üzengi:Ata binmek için ayağımızı bastığımız yer
    cevahir:Mücevher,elmas,yakut gibi değerli taş
    yular:Atın dizginleri

    Temayla ilişkili cümleler

    -Şehzade de bakar ki soytarının biri,babasının vasiyetini bunu yedirir.içirir.sarayına yerleştirir.

    -Hazıra dağ dayanamayacağı için bu üç adam böyle har vurup harman savurarak kısa zamanda büyük şehzadenin bir sandık altınını tüketirler.
    -Tam pazara giderken sarı tüylü adam yanına gelip Şehzadem nereye gidiyorsun? diye sorar.

    -Şehzade de Nereye gideceğim ? Bir sandık altını yedik bitirdik,kaldık parasızElimize Birkaç altın geçirebilmek için atı satmaya gidiyorum diye cevap verir.
    Olay Örgüsü

    -padişahın oğullarına vasiyet etmesi
    -padişahın ölmesi
    -padişahın vasiyetinde söylediği kişilerin gelmesi
    -ellerindeki servetin bitmesi eşyaları satmaları
    -yalan söylemesini istemesi iki şehzadenin söyleyememesi son şehzdadenin söylemesi ve bütün her şeyi alması
    Miş’li geçmiş geniiş zaman kullanılmıştır.


    BAY KORBES

    Olay zamanı:Masallarda olya zamanı yoktur.

    Temayla ilgili cümleler

    -ocağın başına gelip ateş yakmak istemiş ama kedi hemen oracıktan kül olup yüzüne savurmuş.

    -Bay Korbes kızgınlıkla yatağın üzerine itmiş kendini

    -Oda acıdan ah vah etmeye,cığlıklar atmaya başlamış.

    -Öfkesinden kudurarak evden kaçıp gitmeye davranmış.

    -cansız yere serilip kalmış.Anlaşılan pek kötü yürekli biriymiş

    Bay Korbes:Kötü birisi

    Masalın kahrama sadece insanlar değildir.Her türden varlık masalın kahramanlarıdır.

    Teması:Kötüler hak ettiği cezayı bulur.

    İyilikle kötülüğün karşılaştırılması yapılıyor



    103 Cevaplar

    Biz geçen sene şöyle yapmışız.

    KIRK YALAN MASALI

    Teması:Büyüklerin vasiyetlerini dinleyip israftan kaçınmak.

    üzengi:Ata binmek için ayağımızı bastığımız yer
    cevahir:Mücevher,elmas,yakut gibi değerli taş
    yular:Atın dizginleri

    Temayla ilişkili cümleler

    -Şehzade de bakar ki soytarının biri,babasının vasiyetini bunu yedirir.içirir.sarayına yerleştirir.

    -Hazıra dağ dayanamayacağı için bu üç adam böyle har vurup harman savurarak kısa zamanda büyük şehzadenin bir sandık altınını tüketirler.
    -Tam pazara giderken sarı tüylü adam yanına gelip Şehzadem nereye gidiyorsun? diye sorar.

    -Şehzade de Nereye gideceğim ? Bir sandık altını yedik bitirdik,kaldık parasızElimize Birkaç altın geçirebilmek için atı satmaya gidiyorum diye cevap verir.
    Olay Örgüsü

    -padişahın oğullarına vasiyet etmesi
    -padişahın ölmesi
    -padişahın vasiyetinde söylediği kişilerin gelmesi
    -ellerindeki servetin bitmesi eşyaları satmaları
    -yalan söylemesini istemesi iki şehzadenin söyleyememesi son şehzdadenin söylemesi ve bütün her şeyi alması
    Miş’li geçmiş geniiş zaman kullanılmıştır.



    107-109 Cevaplar

    hazırlık:
    1:ilk resme baktığımızda dıştan bir görünüm war ikinci resimde sepetçiler kasrının içinden bi görünüm war üçüncüde ise arkadan bir görünüm war buu resimlerin farklı olmasının sebebide resmin değişik yerlerden çekilmişş olmasıdır.
    inceleme
    1:kafa kağıdı:kahraman anlatıcının bakış açısı
    suç:gözlemci figürünün bakış açısı
    eşek:kahraman anlatıcının bakış açısı
    2:değildir.
    4:betimlemeyi kullanarak dile yüklediği değerler.
    6:göndergesel.
    8:kullanmayızz.dil:edebi dil
    ölçme değerlendirme:
    1: y,d
    2:kahraman anlatıcının bakış açısıyla
    3:d
    4:d
    5:ilahi bakış açısı



    sayfa 109;
    anlama yorumlama;1.soru;;
    gonderıcılık işlevınde yazılmıstır.
    2.soru;;
    yazılan olayları dısarıdan izlemıs ızlenımlerı yazmıs ılahı bakıs acısı vardır.
    3.soru;;
    ıstanbuluhn ozellıklerınden bahsetmıs.cosku verıcı bır metındır.surukleyıcıdır…
    4.soru;;
    ılahı bakıs acısı vardır.
    5.soru;;
    evet.anlatıcı olayları kendı ınandırıcılıgı ıle anlatır.bu sorudan fazla emın degılım gecen senekı konularım ama eksık yazmısım …
    olcme degerlendırme;;1.soru;Y D
    2.soru;;
    ılahı bakıs acısıyla yazılmıstır.
    3.soru;;E
    4.soru;,C

    ölçme değerlendirme
    1,y d
    2,mustafa meraki efendi ve mehmet
    3,c
    4d
    6,kitaplarla içli dışlı olduğu

    kırk yalan masalı olay örgüsü
    *babasının ölümü ve vasiyeti
    *sarı tüylü mavi gözlü adamın saraya gelmesi
    *kösenin gelmesi
    *cücenin gelmesi
    *paraya israf etmeleri
    *sehzadenin pazara çıkması
    *şehzadenin cüceyi yenmesi
    100,sayfadaki tablo
    (sırasıyla yazıyorum)
    esir düşmüş insan vatan sever cesur
    dinamik
    bütün metin
    olumsuz yönde
    vardır
    vardır
    evet kendinden emin
    olabilir
    forsanın 10,sorusu
    osmanlının yükselme dönemi 70,yıllar arası



    113-115-116-117-118-119-120-121-122-123 CEVAPLAR

    117.sayfa cevapları
    1.y d
    2.çocuklarının olmaması
    3.d
    113.sayfa
    1.d y
    2.hikaye
    3.d
    Kübra Alptekin ve nehir ece bunu beğendi.
  3. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    115.sayfa
    1)anlamladırılmaz
    2)bitmemiş senfoni ve moby dick metinlerinden alınan cümlelerden yazının edebi metin olduğu anlaşılmaktadır.ama diğer verilen cümleler bilgi vermek amacıyla yazılmış bir düzyazıdır.edebi bir metin değildir

    117. sayfa 1. etkinlik:
    Ahmet Hamdi Tanpınar (23 Haziran 1901 İstanbul-24 Ocak 1962 İstanbul) Türk romancı ve şairdir.
    Lise öğrenimini Antalya Lisesi’nde tamamladıktan sonra 1923 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ni bitirdi. Liselerde, yüksek okullarda çeşitli dersler okuttu. 1939 yılında İstanbul Üniversitesi’nde Yeni Türk Edebiyatı profesörlüğüne atandı. 1942-1946 yılları arasında Maraş Milletvekili olarak görev yaptı. Bir süre Milli Eğitim müfettişliği yaptıktan sonra 1949 yılında Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’ndeki görevine döndü.
    Gençlik yıllarında Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in talebesi ve dostu olmuş, Batı edebiyatından Paul Valery ile Marcel Proust’u kendisine üstad olarak seçmiştir. Bu yazarlar edebiyatta güzellik ve mükemmeliyete ön planda yer verirler. Onlara göre edebiyat, tıpkı resim ve musiki gibi “güzel sanat”tır. Onlardan farkı, boya ve ses yerine, insanı ve hayatı anlatmada bu iki vasıtadan çok daha zengin olan dili kullanmasıdır.
    Tanpınar şiiri hayatının en büyük ihtirası haline getirmiş, fakat asıl kabiliyetini şiir estetiğine göre yazdığı mensur eserlerde göstermiştir. İlk şiiri 1920’ de yayımlanmıştı. Geniş okuyucu kitlesi onu umumiyetle lise kitaplarına ve antolojilere giren “Bursa’da Zaman” şiiri ile tanır. Altmış kadar şiirinden ancak otuz yedisi ile, tek şiir kitabını ölümüne yakın çıkardı: Şiirler (1961; Bütün Şiirleri adıyla genişletilmiş olarak 1976). Şiirlerinde bir imaj ve müzik kaygısı taşıdığı, hikaye ve romanlarında da, başta zaman tema’sı olmak üzere, psikolojik anları, bilinçaltını aradığı, yansıttığı görülür. (Geniş bilgi Prof. Mehmet Kaplan’ ın Tanpınar’ ın Şiir Dünyası;1964 kitabında).
    Çeşitli baskıları olan eserleri Dergah Yayınları’ nda toplanmaktadır. Enis Batur, 1992 yılında Ahmet Hamdi Tanpınar’ dan “Seçmeler” adlı bir kitap hazırladı. Yazar ile ilgili yayınlanmış en son eser 2007 yılının sonunda çıkan “Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa”dır. Eser Tanpınar’ın 1953 yılında yazmaya başladığı ve 1962 yılında vefatına kadar tuttuğu notlardan oluşmaktadır.



    1 soru=hanedarlık yönetimi vardır.dini inanç vardır.
    2 soru=
    3 soru= olaganüstü özellikler vardır.gerçekçilige aykırıdır.
    4 soru=
    5 soru=
    6 soru=iyilik ve kötülüktür temel çatışması.
    teması ise=kötüler cezasız kalmaz
    7 soru=ilahi bakış açısı vardır.anlatıcı herşeyi bilir.
    8 soru=metnin anlamı ile ilişkilidir cümleler.yanlız yan anlam degerleri zayıftır. dil göndergesel işlevde kullanılmıştır.
    9 soru=
    10 soru=
    11 soru=olamaz çnkü masallar anonimdir.



    119.SAYFADAKİ SORULARIN CEVAPLARI:
    1.soru:edebiyatı Mümtaz’a ihsan sevdirmiştir.Batu edebiyatınıçılarını örnek almasını sağlamış divan edebiyatını iyi öğrenmesini sağlamıştır.
    2.soru:eski divanları okumuş,tari zevkini almış.fransız şairlerinden etkilenmiş.
    3.soru:Edebiyata olan ilgi,tarih,ıtrı(müzik),resim Mümtaz’ın ilgi duyduğu alanlardır.
    4.soru:Ahmet Hamdi Tanpınar’ın hayatıyla romanın kahramanı Mümtaz arasındaki benzerlikler:antalya,tarih,edebiyat
    5.soru:fransız edebiyatına ilgi duymuş,yahya kemal onun hocası ve dostu olmuş,yahya kemal’in yolundan gitmiş,sanata,edebiyata,tarihe ve müziğe ilgi duymuş,fransız şairlerinden etkilenmiş,batı edebiyatını örnek aldığı gibi divan edebiyatını iyi öğrenmiş,eserlerinde tarih sevgisi zaman,biliçaltı ve aşk konularını işlemiş,edebiyatı müzik ve resimle birleştirmiş…



    SAYFA:121-122-123 Cevaplar

    SAYFA 123
    TABLO
    karakter/tip nasıl bir insandı?(bunlar tiptir)
    -kız: iyi,sabırlı/ şehzade: iyi, sabırlı
    tip durağan mıdır dinamik midir?
    -ikiside dinamiktir
    masalın hangi kısmı sizin tip hakkında böyle düşünmenize neden oldu?
    -kız: sürekli hareketkli/ şehzade: kızı ipten kurtarması
    sosyal ortam ve çevre bu tipi nasıl etkilemiştir?
    -kız: zengin-fakir hayatı yaşaması olumsuz/ şehzade: yanlış kişiyle evlenmesi olumsuz
    bu tipin sizin sizin sosyal ve toplumsal yapıdan darkkı var mı?
    -kız: var/ şehzade: var
    bu tipin diğer tipler üzerinde etkisi var mıdır?
    -kız: var/ şehzade: var
    tip kendi kişiliğinin farkında mı..
    -kız: farkında/ şehzade: farkında
    sizce gerçek hayatta bu masaldaki…..
    -kız: olmaz/ şehzade: olmaz

    6.soru:
    temel çatışma:iyi ile kötü arasındaki çatışmadır
    tema:gerçeklerden, kaderden kaçılmaz. iyiler herzaman kazanır.
    7.soru:ilahi bakış açısı 3.tekil şahıs anlatım vardır.





    SAYFA 128-129-130-136-137-138-139-140-143-146 CEVAPLAR

    OĞUZ KAĞAN DESTANI

    -Hun dönemi destanlarındandır.
    -M.Ö 174-209
    -İslamiyet öncesi Türk Destanıdır.
    -Kahraman bakış acısıyla yazılmıştır.

    Zihniyet
    Sosyal,siyasi,ekonomik ve dinidir.

    Oğuz Kağan’ın kişiliği

    -cesur
    -kahraman
    -adaletli
    -yiğit

    Kurgu zamanı

    Oğuz Kağan’ın doğumundan yaşlılığına kadar olan zamandır.

    -Kılıç,ok,yay,kargı,bakır,gümüş,demir madenleri kullanılmıştır.

    Olay örgüsü

    -Oğuz Kağan’ın doğması
    -Kırk günlükken konuşması
    -Halkı gergedandan kurtarması
    -Hükümdar olması
    -Evlenmesi ve üç çocuğu olması
    -ikinciye evlenmesi ve üç çocoğunun olması
    -Ziyafet vermesi
    -Kendisine tabi olanlarla iyi geçinmesi
    -Siyasi birliği sağlaması
    -Oğullarına devleti bırakması

    Teması:Mete Han’ın Orta Asya’da Türk Birliğini kurması

    Kişiler
    -Altun Kağan
    -Ay Kağan
    -Oğuz Kağan
    -Urum Kağan
    -Uruz Kağan
    -Dağ,Deniz,Gök
    -Gün,Ay,Yıldız

    NOTLAR

    -Destanlarda ki kahramanlar olağanüstü özelliklere sahiptir.
    -Destanda ki olaylar olağan ve olağanüstüdür.
    -Destanlar genelde mazmundur.
    -Anonimdir.

    Olağanüstü olaylar

    -Anasını sütünü bir kere emer
    -Çiğ et,çorba ve şarap ister
    -Dile gelir.
    -Kırk gün sonra büyür yürür ve oynar
    -at sürüleri güder,ata biner av avlar

    Oğuz Kağan’a hanlık ünvanı verilmesi:Hiç kimseinni yaklaşamadığı gergedanı Oğuz Kağan’ın öldürmesi ona hanlıkünvanı verilmesini sağlamıştır.



    Oğuz Kağan’da

    -Yönetim şekli
    -Göçebe hayat
    -Din anlayışı
    -Kullandıkları madenler
    -Cihangirlik anlayışı
    -Eğlence anlayışı
    -Çok eşlilik
    -Belgelik anlayışı
    gibi anlayışlara rastlanır.
    OĞUZ KAĞAN (TABLO)

    Tip nasıl bir insandır? Oğuz Kağan fiziksel özellikleri ve karakteriyle bir kahramanın bütün özelliklerini taşıdığı için bir tiptir.Cesur,kahraman,adaletli,yiğittir.

    Karakter/tip durağan mıdır ,dinamik midir? Tip kesinlikle dinamiktir.Destan boyunca ön plandadır hiç durmaz hep savaşır.

    Destanın hangi kısmı szin karakter/tip hakkında böyle düşünmenize neden oldu? Oğuz Kağan’ın kahramanlığını ilan ettiğii bölüm

    Sosyal ortam ve çevre bu karakteri nasıl etkilemiştir? Oğuz Kağan’ın olağanüstü özellikler taşıması toplumun ondan beklentilerinin fazla olmasına yol açmıştır.O da bu sorumluluklarını başarılı bir şekilde yerin getirmiştir.

    Bu karakterin /tipin sizin sosyal vetoplumsal yapınızla farkı var mıdır? Yoktur.Bugünkü toplumsal yapıda kendi millei için feda edecek kişilere rastlamak oldukça zordur.Ama yinede toplumumuz kendini kurtaracak kahramanlar beklemektedir.

    Bu karakterin diğer karakterler üzerinde etkisi var mıdır? Vardır.Boylara isimler ve oğullarına hanlık verilmesi

    Karakter kendi kiiliğinin farkında mıdır? Farkındadır.Dünya kağanı ilan etmes itaat edenlere dost etmeyenlere düşman kesilmes

    Sizce gerçek hayatta bu destandaki karakter gibi davranan biri var mıdır? Hayır.Olağanüstü özellikler taşıması ve değişen yaşam koşulları gerçek hayatta böyle kahraman olmasını imkansızlaştırır.



    sayfa 135:
    1- devleti bir kişi yönetiyormuş,
    ölümlü olduklarına inanıyorlarmış
    Allah’a inandıkları sonuçlarına ulaşabiliriz

    sayfa 136:
    5- tema: aşk için herşey yapılır
    6- a) ilahi bakış açısı
    b) herkes kendi dininden kişiyle evlenir

    TABLO:
    sırasıyla yazıyorum
    kerem: tiptir. iyi biri, dinamik, keremin sürekli aslıyı araması, var, var, farkında, olmaz
    aslı: tiptir. iyi, güzel biri, dinamik, aslının anne ve babasıyla kaçması,
    var, var, farkında, olmaz



    135-136 cewapları

    1-birinci cümle: halk hikayelerinin gerçekliğe bakışını ** dilini anlatan sosyal bir gerçekliği anlatır.
    2.**3. cümle: dönemin dini değerlere ** kutsal kişilere nasıl bakıldğını gösterir.

    2- birnci cümle:cümle hikayenin hangi zamanda anlatıldığını net bir şekilde göstermez.

    3- kerem ile aslı metindeki mekanlar hikayedeki olayların mekanla birlikte değişebileceğini göstermektedir.

    4- ” yorgun argın dünyasından geçti öyle bir aleme göçtü ki rüya alemi mi desem mana alemi mi desem,ne desem;ak saçlı bir pir yamacına dikilip eğitti.

    5- metindeki temel çatışma iyi kötü arasındadır.metnin teması aşıkların kawuşmasını hiçbir gücün engelleyemeyeceğidir.bu tema yani aşk ** aşıkların kawuşmaları türk edebiyatında çok kullanılmştır.

    6-a: verilen örneklerden hareketle anlatıcının olaylar ** kahramanlarla ilgili her türlü bilgiye sahip olduğunu anlatıcı kendine göre hızlandırıp yawaşlattığını söleyebiliriz.

    b: bu ifadelerden hareketle halk hikayelerinin kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktarılmasını göstermesidir

    7- iki metinde de olağanüstü olaylara yer **rilir.
    * iki metinde de döneme ait özellikler tespit edilmektedir.
    * iki metinde de ilahi bakış açısı kullanılmıştır.
    * iki metinde sözlü bir geleneğin mahsülüdür.

    8- halk hikayelerinde şiirsel ** halkın anlayacağı bir dil kullanılmıştır.

    9- bu ifadeler metindeki anlamın oluşmasını sağlamaktadır.

    10- her iki tipte aşkı için herşeyi göze alan gerçek aşık tipleridir.
    *kerem dinamik aslı durağandır.
    *hikayenin her bölümü
    *kerem olumsuz aslı olumsuz
    *farklıdır
    *kerem ailesinin etkisi wardır
    *kerem farkındadır aslı farkındadır
    *hayır olamz

    11- türk edebiyatı bu özelliğe sahip ilk “Dede Korkut” hikayeleridr.genellikle aşk ** dini konular işlenir.özellikle koşma şeklinde olur.



    SAYFA:140 Cevaplar
    1-harname deki olay ve olay örgüsü şunlardır;
    *eşeği tanıtılması
    *eşeğin sahibinin onu serebest bırakması
    *eşeğin otlağa gitmesi,orada otlayan öküzleri görmesi
    *eşeği pir eşeğe gitmesi
    *eşeğin buğday tarlasına gitmesi
    *tarla sahibinin eşeği görmesi
    *eşeğin pir eşekle karşılaşması
    2-harnamede belirli bir zaman ve mekan ifadesi yoktur.Mesevide ”birgün” şeklinde bir zaman ve ”otlak buğday tarlası” şeklinde de mekan ifadeleri vardır.bu durumda mesnevideki zamanın ve mekanın belirsiz olduğunu göstermektedir
    3-harnamedeki kahraman eşek,eşek sahibi,pir eşek ve tarla sahibidir.bu kahraman ve bunların etrafında şekillenen olay örgüsü doğal gerçeklikle ilişkilidir.şair yaşadığı olaylarla ilişkilendirilirse,kendisi yerine eşeği hükümdaryerine eşeğin sahibini,pir eşeği mürşidi,tarla sahibini ise köylüler veya eşkiyalar için sembol olarak kullanmıştır.
    4-harnamedeki temel çatışma ”adalet-adaletsizlik”çatışmasıdır.metnin teması ise”elindeki ile yetinmek”tir.
    5-metindeki tema ve tema etrafında şekillenen olaylar,sosyal hayattaki bireylerin ellerindekilerle yerinme,onlara rıza gösterme,daha fazlasını elde etmekiçin birtakım yollara sapma ilkeleriyle örtüşmektedir.
    6-mesnevi nazım şeklinin özellikleri şunlardır:
    *nazım birimi beyittir
    *aruz ölçüsü kullanılır.aruzu kısa kalıpları kullaılır.
    *her beyit kendi arasında kafiyelidir
    *sembolik tarzda yazılır
    *olay örgüsü,kişiler,zaman, ve mekan unsurlaı bulunur.
    7-harnamenin yazılış amacı yaşanan bazı olayları edebi bir biçimde ifade etmektedir.bu nedenle eserde,şiir dilinin ifade biçimleri kullanılmıştır.mesnevinin şiirle benzer yönleri,ritim,ahenk ve yapı unsurlarıdır.mesnevinin şiirden farklı yönleri ise olay örgüsü ve bu olay örgüsüne bağlı kişiler,zaman ve mekan unsurlarının bulunmasıdır.
    8-harnemede kahraman olarak eşek ve öküzün seçilmesi birbiriyle kıyaslanabilecek farklarının olmasındandır.bu farklılık etkenlerle yetinme teması ve onun etrafında gelişen olay örgüsüyle,elindekilere rıza göstermeyen eşek ve eşekten üstün olan öküzün eksiklik ve fazlalıkları üzerine kurulmuştur.
    9-verilen beyitlerin ilki kahramanların halini ve ruh durumunu bilen”ilahi bakış açısına sahip bir anlatıcıya;ikinci beyit ise kahraman ağzından yazıldığı için ”kahraman anlatıcının bakış açısı”na sahiptir.
    10-anlatıcı olay örgüsünü oluşturmada ve kahramanların ruh hallerini yansıtmada etkilidir.
    12-beyitlerdeki ”ılduz” sözcüğü günümüzde yıldız şeklini almıştır.yıldız sözcüğü baht talih anlamındadır. şairde beyitte bizim acaba bahtımız talihimiz yokmudur anlamında kullanmıştır.
    13-harnamede şeyhi’nin yaşadığı bir olay sembolik olarak anltılmıştır.şair döneminin mesnevi nazım şeklini kullanan şirlerin en ustasındandır.mutasavvuf olmasına karşın tasavvufi unsur kullnmamıştır.rahat ve lirik bir söyleyişi vardır.şiirlerinin nükte dolu olduğunu ”şeyhi uzatma nalevüahün nüktedandır bilür şahan-şahün”beyitiyle ifade edilmiştir.
    14-şeyhi’nin sembolik anlatımı tercih etmesi hem durumnu hem de sosyal eşitlik konusunu daha rahat ve etkili,aynı zamanda edebi ve dikkat çekici bir tarzda ifade etmek istemesindendir…
    nehir ece bunu beğendi.
  4. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    teşekür etmyi unutmayın arkadaşLar .)
    my seda bunu beğendi.
  5. eR60

    eR60 Üye

    Katılım:
    7 Ocak 2010
    Mesajlar:
    45
    Beğenileri:
    68
    Ödül Puanları:
    0
    Teşekkürler :D
  6. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    önemLi deiL...:p
  7. sassy_girl

    sassy_girl Üye

    Katılım:
    28 Şubat 2010
    Mesajlar:
    4
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    teşekkürLer çok yardımı oLdu.. : )
    Fatos_saglam bunu beğendi.
  8. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    ÖnemLi diiL ne demek yardımcı oLabİldiysem .)
  9. Kübra Alptekin

    Kübra Alptekin Üye

    Katılım:
    2 Ekim 2010
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    çok teşekkürler tatlım :) çok işime yaradı...
    Fatos_saglam bunu beğendi.
  10. Fatos_saglam

    Fatos_saglam Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    38
    Ödül Puanları:
    0
    :):):) ÖnemLİ Diil
    MAHMUT123 bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş