Din Nasihattir

Konu 'Dini Bilgiler' bölümünde abdulmelik tarafından paylaşıldı.

  1. abdulmelik

    abdulmelik Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2009
    Mesajlar:
    974
    Beğenileri:
    964
    Ödül Puanları:
    0

    Din Nasihattir!

    Ihtimal ki sizin de akliniza "nasihat" kelimesi, "ogut" "tavsiye" gibi anlamlari cagristiriyor. O halde, "din nasihattir" diyen Efendimizi (asm) "din oguttur" mu demek istemis. Diyanet Isleri Baskan Yardimcisi ve ayni zamanda hadislere sadece ilmî degil kalbî vukufiyetine da tanik oldugum muhterem Prof. Dr. Mehmet Gormez'in makalesi, insallah sizin de hayatinizda bir devrim yapar.. Mutlaka okuyun!

    *Peygamber efendimizin bazi hadisleri vardir ki bu hadisler hadisin ozunu olusturan ana temanin cevrildigi dilde karsiliginin tam olarak bulunmamasindan dolayi, anlaminda degismeler meydana gelmektedir. Bu gibi durumlarda izlenecek yol peygamber efendimizden bize kadar intikal eden rivayetler butunu cercevesinde hadisleri degerlendirmek ve ne anlama geldigini tespit etmektir. Biz bu calismamizda Hz. Peygamber'in dini tanimlayan bir hadisini, Arapcadaki anlam kaymasindan ve bu anlam kaymasinin dikkate alinmamasindan dolayi Turkce'ye tercume edilirken hadisin nasil yanlis anlasildigini ortaya koymaya calisacagiz.

    Din ve Nasihat

    Muteber hadis kaynaklarinda gecen ve gunumuze kadar dilden dile dolasarak gelen ve Temim Ed-Dari'den rivayet edilen bir hadiste Hz. Peygamber soyle buyurmustur: 'Din nasihattir. Biz kime (yahut kim icin) diye sorduk O da Allah'a, Kitabina, Rasulune, Muslumanlarin (mesru) idarecilerine ve butun Muslumanlara dedi.'

    Bu hadiste gecen anahtar kavram 'nasihat' kelimesidir. Hz. Peygamberin 'nasihat' kelimesinden ne kastettigi belirlenmeden Islam'in dortte birine denk kabul edilen bu hadisin dogru bir sekilde anlasilmasi mumkun degildir.

    Kaynaklara gore 'nasihat' kelimesinin manasini birkac kelime ile izah etmek mumkun degildir. Cunku bu kelimenin Arapca'da cok genis manalari bulunmaktadir.

    Nasihat, bir seyi ve bir kimseyi icten ve gonulden sevmek, ona baglanmak, ihlas sadakat ve samimiyet demektir. Ari, duru, saf oldu demektir. Icinde aldatma duygusu olmayan, kalbi halis kimseler icin nasih veya nasuh ifadesi kullanilmistir. Nitekim Kur'anda icten gelerek yapilan samimi tevbeler icin Tevbe-i Nasuh ifadesi kullanilmistir. Yani sahibini bir daha gunaha goturmeyen halis tevbedir. Ayrica Arapcada bir kumas parcasinin elbiseye donusturulmesi olayini ifade etmek icin 'nasuh' kelimesi kullanilmistir. Bu sebeple Arapca'da dikis ignesinin bir adi 'minsah'tir. Eger biz kelimenin bu anl***** esas alacak olursak icten ve gonulden yapilan tevbeler icin 'nasuh' kelimesinin kullanilmasinin sebebi 'gunahlarla yirtilan dinin tevbe ile yeniden dikilmesi'nden kaynaklanmaktadir.

    Ayrica 'nasihat' kelimesi; insanlari iyiye ve guzele sevketmek icin yapilan guzel konusma vaaz, ogut verme, tavsiye etme, ihtar etme, ibret verici ders gibi ifadelerin yerlerine de kullanilmistir. Bizim dilimize de sadece bu anlami ile gecmis ve 'nasihat edilen kimsenin hayrini istemek' diye ifade edilmistir.

    Burada esas yapilmasi gereken Hz. Peygamberin 'Din nasihattir' derken bu anlam gruplarindan hangisini kastettigini belirlemek konunun en onemli noktasini teskil etmektedir. Peygamber efendimizden rivayet edilen hadislerde 'nasihat' kelimesi 'samimiyet, icten ve gonulden baglilik' manasinda kullanilmistir.

    Bir hadis-i serifinde Peygamberimiz: 'Muslumanin Musluman uzerinde alti hakki vardir: Selam verdiginde sel***** almak, aksirdiginda kendisine dua etmek, hastalandiginda ziyaret etmek, davet ettiginde icabet etmek, oldugunde cenazesine istirak etmek ve giyabinda ona karsi samimiyeti elden birakmamak.'

    Muslumanlarin sadece birbirlerinin yuzlerine karsi degil, birbirlerinin giyabinda da samimi olmalari, evli esler arasinda da nasihat (icten ve gonulden baglilik) ozellikle aranmistir.

    Yine bir hadis-i serifinde peygamber efendimiz: Bir mu'min icin takva'dan sonra saliha bir es kadar hayirli ve yararli bir sey olamaz, emrettiginde itaat eder, yuzune baktiginda sevinc duyar, uzerine yemin ictiginde yeminini bosa cikarmaz ve onun giyabinda gerek nefsi ve gerekse mali konusunda samimiyeti ve bagliligi devam eder.

    Din Nasihattir, Nasihat Samimiyettir!

    'Nasihat' kelimesine; ihlas, samimiyet, icten ve gonulden baglilik anl***** verdigimiz takdirde zit anlami, aldatmak, kandirmak, ve iki yuzlu davranmak olur. Nitekim kaynaklarda da 'nasihat' kelimesinin karsiligi olarak 'giss' yani 'aldatmak' veya 'adavet' yani 'dusmanlik' kelimesi kullanilmistir. Deylemi 'el-Firdevs' adli eserinde soyle demektedir: 'Her alimle oturmayin! Sadece sizi bes seyi terk edip, bes haslete davet eden; yani sekden yakin'e, kibirden tevazuya, riya'dan ihlasa, ragmetten rahbete, adavetten nasihate davet eden alimlerle oturun.' Kurtubi'ye gore nasihatin ziddi ihanettir. Buna gore Allah'a Rasulune, ve Kitabina karsi nasihat (samimiyet) icinde olmayanlar ihanet icindedirler. Beyhaki'ye gore Muslumanlarin birbirlerine karsi nasihat (samimiyet) icinde olmanin uc alameti vardir.

    Bunlar:

    1. Kalbin Muslumanlarin elem ve kederlerinden dolayi huzun duymasi

    2. Muslumanlarin acilarina katlanmak

    3. Muslumanlari faydali olan her iste bilgilendirmek.

    Ebu Abdillah Muhammed b. Nasr el-Mervezi, nasihat kelimesinin asil anlami kim olursa olsun kalben baglanmaktir. Nasihat farz ve nafile olmak uzere ikiye ayrilir. Farz olan nasihat Allah'in emirlerini yerine getirmek ve haram kildiklarindan kacinmak derecesinde baglanmaktir, demektedir.

    Butun bu anlatilanlara ragmen gerek ulkemizde, gerekse Islam aleminin diger bolgelerinde nasihat kelimesini aldatilmak, kandirilmak, ihanet, adavet ve iki yuzlu davranmanin ziddi olarak ' ihlas samimiyet, icten davranmak, gonulden baglanmak' anlami degil de 'ogut vermek, vaaz ve tavsiye, ihtar etme' gibi anlamlari on plana cikmis ve bu hadis 'din samimiyettir' yerine 'din vaaz ve irsaddir' seklinde anlasilarak, hem dinin dortte biri oldugu kabul edilen bu hadisin yanlis anlasilmasina hem de Hz. Peygamberin yaptigi tek din tanimimin gozlerden kaybolmasina yol acmistir.

    Simdi dinin dortte birine denk gelen bu hadisin anahtar kelimesi olan 'nasihat'i yanlis anladigimizda dinin dortte biri vaaz ve irsad, dogru anladigimizda ise dinin dortte biri ihlas ve samimiyet olacaktir.

    Oyleyse din nasihattir, nasihat ise samimiyettir.
  2. abdulmelik

    abdulmelik Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2009
    Mesajlar:
    974
    Beğenileri:
    964
    Ödül Puanları:
    0
    Ebü Rukayye Temîm İbni Evs ed-Darî radıyallahu anh' den rivayet edildiğine göre, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem :

    "Din nasihattir" buyurdu. Biz kendisine:

    - Kimin için nasihattir? dedik. Peygamber Efendimiz:

    - "Allah, Kitabı, Resulü, mü'minlerin yöneticileri ve tüm müslümanlar için nasihattir" buyurdu
  3. !!emine!!

    !!emine!! Üye

    Katılım:
    20 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    532
    Beğenileri:
    629
    Ödül Puanları:
    94
    Yer:
    Istanbul
    Güzel olmuş..Sonunu da güzel bir hadisle noktalamışsın.:)
    Gerçekten bunu konu yanlış anlaşılıyor.Konuya açıklık getirdiğin için sağol Abdulmelik.....
    abdulmelik bunu beğendi.
  4. abdulmelik

    abdulmelik Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2009
    Mesajlar:
    974
    Beğenileri:
    964
    Ödül Puanları:
    0
    Rica ederim..:)
  5. ayceNuR

    ayceNuR Üye

    Katılım:
    21 Ekim 2010
    Mesajlar:
    701
    Beğenileri:
    867
    Ödül Puanları:
    0
    H a r i k a kardeşcağızım (= . . Teşekkürler
  6. abdulmelik

    abdulmelik Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2009
    Mesajlar:
    974
    Beğenileri:
    964
    Ödül Puanları:
    0
    Rica ederim...:)

Sayfayı Paylaş