divan/halk/modern şiir

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde bluebey tarafından paylaşıldı.

  1. bluebey

    bluebey Üye

    Katılım:
    14 Ekim 2010
    Mesajlar:
    80
    Beğenileri:
    18
    Ödül Puanları:
    0

    Divan Şiirleri hakkında:

    Divan edebiyatı, daha çok şiir türünde örnekler içerir ve düzyazı eserler azdır. Divan şiiri, kurallarını Arap ve İran edebiyatından alan aruz ölçüsüyle yazılmıştır. Bunun yanında Nedim ve Şeyh Galip gibi bazı şairlerde hece ölçüsüyle yazılmış şiirlere de rastlamak mümkündür. Divan şiirinde daha çok Kur'an, Muhammed'in sözleri olan hadislar, peygamber ve kutsal kişilere ilişkin öyküler, tasavvufun ortaya attığı sorular, ünlü bir İran efsanesini konu alan Şehname gibi konular işlenmiştir. Bu şiirlerde Türk kültürüne ilişkin ögelerden de yararlanılmıştır. Divan şairi bu konuları, aruz ölçüleri içinde ve çok yaygın biçimiyle beyitlerle yazmıştır. Tek satırdan oluşan dize ya da mısra, genelde şiirin en küçük birimidir. Divan şiirinde ise en küçük birim beyitten, yani iki mısradan oluşur. Sözcük olarak beyit “ev” anl***** gelir. Mısra' ise, çift kanatlı bir kapının kanatlarından her birine verilen addır.
    Aruz ölçüsünde açık ve kapalı heceler çeşitli kalıplarda, kendilerine özgü bir düzen içinde sıralanır. Şairler eserlerini yazarken seçtikleri kalıba mutlaka uymak zorundadır. Aruz, esas olarak hecelerin uzunluğu ve kısalığı temeline dayanan bir şiir ölçüsüdür.
    Aruz ölçüsü nazım şekillerine göre değişik kalıplarda kullanılır.


    Halk şiirleri hakkında:


    Halk şiirleri, yüzyıllarca, kuşaktan kuşağa halkın dilinde dolaşıp günümüze ulaşmayı başaran eserlerdir.

    Ozanlar, sevdikleri ve sevmedikleri herşeye karşı tepkilerini sazları eşliğinde şiirler okuyarak dile getirmişler ve bu şiirler halk tarafından öyle beğenilmiştir ki yazıya dökülmeden, dilden dile dolaşarak günümüze kadar gelebilmişlerdir.

    Yunus Emre, Dadaloğlu, Kuloğlu, Pir Sultan Abdal, Köroğlu ve Aşık Veysel en tanınmış halk şairlerimizdir.
    Acep su yerde varm'ola
    Soyle garip bencileyin
    Bagri basli gozu yasli
    Soyle garip bencileyin

    Gezdim Urum ile Sami
    Yukari Illeri kamu
    Cok istedim bulamadim
    Soyle garip bencileyin

    Kimseler garip olmasin
    Hasret oduna yanmasin
    Hocam kimseler duymasin
    Soyle garip bencileyin

    Soyler dilim aglar gozum
    Gariplere goynur ozum
    Meger ki gokte yildizim
    Soyle garip bencileyin

    Nice bu dert ile yanam
    Ecel ere bir gun olem
    Meger ki sinimde bulam
    Soyle garip bencileyin

    Bir garip olmus diyeler
    Uc gunden sonra duyalar
    Soguk su ile yuyalar
    Soyle garip bencileyin

    Hey Emre'm Yunus bicare
    Bulunmaz derdine care
    Var imdi gez sardan sara
    Soyle garip bencileyin

    Yunus Emre


    Modern Şiir Hakkında:

    Modern Şiir:Batılılaşma/çağdaşlaşma amacına dönük Atatürkçü modernleşme modeli düşünsel,dilsel ve kurumsal düzeylerde kendini hızla göstermekteyken edebiyat bu değişimin en belirgin alanı olmuştur.

    Tanzimat Edebiyatı ile açılan Avrupai yazın türleri hem teknik hem içerik olarak edebiyata farklı bir boyut getirmiştir.

    Ne azap,ne sitem bu yalnızlıktan,
    Kime ne ,aşılmaz duvar bendedir,
    Süslenmiş gemiler geçse açıktan,
    Sanırım gittiği diyar bendedir

    N.Fazıl Kısakürek


    Baksan bir uzaklık var hangi yana
    Hangi eşyaya dönsen boş bir ayna;
    Varmak istediğin uzak bir limana
    Gemiler beni almadan kalkıyor.

    A Muhip Dıranas

Sayfayı Paylaş