Edebi akımlar, Türk ve dünya edebiyatlarındaki temsilcileri

Konu 'Edebiyat 12.Sınıf' bölümünde ymks55 tarafından paylaşıldı.

  1. ymks55

    ymks55 Üye

    Katılım:
    11 Mart 2009
    Mesajlar:
    15
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    Edebi akımlar,Türk ve dünya edebiyatındaki temsilcileri? acil lazım bulursanız sevinirim...
  2. Moderatör Güleda

    Moderatör Güleda Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    10 Ocak 2009
    Mesajlar:
    7.623
    Beğenileri:
    4.563
    Ödül Puanları:
    113
    HÜMANİZM:
    * İnsana değer vermek esastır.
    * Tabiatı Tanrı yaratmıştır düşüncesi kabul edilmiştir.
    * İnsanı sevip onu yüceltme.
    * Dante bu düşüncenin temsilcisidir.

    RÖNESANSÇILAR:
    * Hem hümanizmin getirdiklerin hem de 16.yy bilim ve akılcılığını benimsemişlerdir.
    * Özgürlük düşüncesini geliştirirler.
    * Petrarca, Montaigne, Bocan, Cervantes, Shakspeare bu dönemde eser verirler.

    KLASİSİZM
    * 17.yy ortalarında Fransa'da ortaya çıkan edebiyat akımıdır.
    * Akla ve sağduyuya değer verirler.
    * İnsandaki tabiata, insanların iç dünyasına saygı göstermek esastır,
    * Konularını eski Yunan ve Latin edebiyatından alırlar.
    * Kahramanları seçkin kişilerdir. Sıradan insanlara eserlerinde yer vermezler.
    * Önemli olan konu değil konunun işleniş biçimidir
    * Dil, üslup kusursuz bir şekilde işlenmiştir. Dil açık, yalın ve soyludur.
    * Sanat için sanat görüşünü savunurlar.
    * Sanatçı eserde kendini gizler.
    * Tiyatroda üç birlik kuralına uyulur.(olay, zaman, mekân)
    * Bu akımın en önemli temsilcileri: Moliere ,Corneille, Racine, La Fontaine, La Bruyere, Daniel Defoe
    * Türk edebiyatında ise Şinasi ve Ahmet Vefik Paşa *********dır.

    ROMANTİZM
    * Fransa'da 1830 yıllarında klasizme tepki olarak doğmuştur.
    * Klasik edebiyatın kural ve şekilleri bırakılır.
    * Konular eski Yunan ve Latin edebiyatı yerine Hıristiyanlıktan tarihten ve günlük yaşamından alınır.
    * Akıl yerine duygulara ve hayallere önem verirler.
    * Sanatçılar kendi eserlerinin kişiliklerini gizlemezler.
    * Sanat toplum içindir görüşünü benimsemişlerdir.
    * Tabiat önemlidir. Gözlem ve tasvire önem verilir.
    * Konular işlenirken iyi, kötü, doğru, yanlış gibi karşıtlıklardan yararlanırlar.
    * Üç birlik kuralı terk edilir.
    * Temsilcileri: J. J. Rousseau, Voltaire, Victor Hugo, Goethe, Schiller, Chateaubriand, George Sand
    * Türk edebiyatında ise Namık Kemal, A.Hamit Tarhan, A.Mithat Efendi.

    REALİZM
    * 19.yy'ın ikinci yarısında Fransa'da romantizme tepki olarak doğmuştur.
    * Konu gerçekten alınır. Olay ve kişiler yaşanan ve yaşayan kişilerin benzerleridir
    * Kişilerin ruhi davranışlarını etkileyen onların kişiliklerini çizen çevre ve ortamın tanıtılmasına önem verilir.
    * Betimlemeler yazarın gözüyle yapılmaz kahramanın gözüyle yapılır.
    * His ve hayale kapılmadan toplum gerçeklerini olduğu gibi yansıtır.
    * Sanat için sanat görüşünü savunurlar.
    * Hikâye ve Romanda uygulanır.
    * Temsilcileri: Honero De Balzac, Stendhal, Gustave Flubert, Tolstoy, Dostoyevski, Ernest Hemingvay, Steinbeck
    * Türk edebiyatında ise; Recaizade Mahmut, Nabizade Nazım Yakup Kadri, R. Halit Karay

    NATÜRALİZM
    * Determinizm anlayışını romana getiren bu akım 19. asrın ikinci yarısında Fransa'da ortaya çıkmıştır.
    * Determinizme göre tabiat olaylarında aynı sebepler aynı sonucu doğurur. Natüralistler, Determinizmi topluma ve insan uyguladılar.
    * Toplum büyük bir laboratuar, insan deney konusu, sanatçı da bilgin sayıldı.
    * İnsan kişiliğini anlatabilmek için soya çekim yasalarından ve toplum biliminden yararlandılar.
    * Romanlarda kahramanların portreleri ince ayrıntılarına kadar verilir.
    * Yazar eserde kişiliğini gizler.
    * Gözlem ve tasvir önemlidir.
    * Eserlerinde hayatı bütün yönüyle anlatırlar.
    * Bedenden ayrı bir ruh yoktur.
    * Dil her seviyedeki insanın anlayabileceği bir düzeyde tutulmuştur
    * Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eserler verilmiştir.
    * Temsilcileri: Emile Zola, Goncoutr Kardeşler, Guy De Maupassent, Alphonse Daudet
    * Türk edebiyatında ise; H. Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım, Beşir Fuat

    PARNASİZM
    * Romantik şiir anlayışı ile Fransa da ortaya çıkmıştır.
    * Doğal güzelliğe ve dış görünüşe büyük önem verir.
    * Sanat sanat içindir ilkesini savunmuştur.
    * Nesneleri dış görünüşünü aktarmışlardır.
    * Kelimeler seçilerek kullanılır. Kelimelerin sıralayışı ve ahenk önemlidir.
    * Kafiye ve Redife önem verilir.
    * Romantizm*********de bırakılan eski Yunan ve Latin kültürüne dönüşmüştür.
    * Temsilcileri: Th. Gauthier, Theodore Debanvaille, Francois Coppee
    * Türk edebiyatında ise; Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin, Yahya Kemal

    SEMBOLİZM
    * 19.yy'ın son çeyreğinde ortaya çıkmıştır.
    * Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün değildir. Nesneler değişerek anlatılabilir.
    * Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan sembolistler yaşatmaya çalışırlar.
    * Şiirde anlam açıklığından kaçındılar.
    * Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir.
    * Şiirde alaca karanlık üzüntü ve ay ışığı, gün doğumu, gün batımı gibi belli belirsiz varlıklar görüntüleri yansıtırlar.
    * Şiirde musiki her şeyden önce musiki ilkesini savundular.
    * Sanat için sanat anlayışına bağlılardır.
    * Dil herkesin anlayacağı seviyede değil oldukça ağırdır
    * Temsilcileri: Baudelaire, P. Verlaine, A. Rimbaud
    * Türk edebiyatında ise; Ahmet Haşim, A. Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, biraz da Cenap Sahabettin

    SÜRREALİZM (GERÇEK ÜSTÜCÜLÜK)
    * Kelime anlamı "gerçek üstüncülük" demek olan bu akım 1924'te Fransa'da çıkmıştır.
    * Sürrealistler Sigmund Freud*********un etkisinde kalmışlardır.
    * Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar.
    * Hipnotize edilmiş insanlara şiir söylettiler.
    * Akıl ve mantık değersizdir. İnsanı yönlendiren İçgüdü, bilinçaltıdır demişlerdir.
    * Temsilcileri: Breton Aragon, Paul Eluard
    * Türk edebiyatında ise; Orhan Veli ve arkadaşları, Cemal Süreyya, İlhan Berk (II. Yeniciler)

    FÜTÜRİZM
    * Geleceği makineleştiren sanattır.
    * 20.yy. başında Marinetti tarafından kurulmuştur.
    * Geçmişin sanat değerlerini bırakmalı ve yeni anlatım biçimleri bulmalı.
    * Makinalaşma çalışmaları kutsallığı savunulmalıdır.
    * Temsilcileri: Marinetti ve Mayatovski
    * Türk edebiyatında ise: Nazım Hikmet

    EGZİSTANSİYALİZM ( VAR OLUŞÇULUK)
    * Var olmayı her şeyden önce görenlerdir. Bu akıma var oluşçuluk da denir.
    * İnsan kendi değerlerini kendi oluşturabileceğini bilmelidir.
    * İnsan bütünüyle özgür olmalıdır.
    * Temsilcileri: J.Paul Sartre, Simon de Beauvoir, A.Camus

    DADAİZM
    * Kelimeleri rasgele kullanmak suretiyle oluşan şiirlere denir.
    * Dil ve estetik kurallarını yıkma.
    * Şiir gelişimini güzel seçilmiş kâğıt üzerine dizilmesiyle yazılır.
    * Temsilcileri: Tristan Zara, L.Aragon, Paul Elaud

Sayfayı Paylaş