Edebiyat (Karşılaştırma)

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde koyuncu7171 tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. koyuncu7171

    koyuncu7171 Üye

    Katılım:
    30 Ekim 2009
    Mesajlar:
    4
    Beğenileri:
    5
    Ödül Puanları:
    0

    Tanzimat Şiiri ile Servet-i Fünun'un Farklılıkları örnek şiirlerle incelenmesı

    Yardımcı olursanız
  2. g2ulsah

    g2ulsah Üye

    Katılım:
    13 Mart 2012
    Mesajlar:
    5
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Hem Servet-i Fünun hem de Tanzimat edebiyatı Batı etkisindeki Türk edebiyatının dönemleridir. Bu iki dönemin çok ortak yönü yoktur.​
    Her iki dönemde de Fransız edebiyatı örnek alınmıştır.​ Tanzimat döneminde ve Servet-i Fünun döneminde şiirlerde kullanılan asıl vezin aruzdur; sınırlı sayıda şiirde he​ce vezni kullanılmıştır.​
    Servet-i Fünun edebiyatı ile Tanzimat dönemi arasında önemli farklılıklar vardır:​
    Tanzimat döneminde Batı'dan alınan roman, hikâye, tiyatro gibi türlerde ilk örnekler verilmiştir; ancak bu ilk ör​nekler pek başarılı değildir. Birer deneme olmanın ötesine geçememiştir.​
    Servet-i Fünun döneminde yazılan roman ve hikâyeler oldukça başarılıdır, Batılı nitelik taşır.​
    Tanzimat dönemindeki eserlerde toplumcu bir anlayış vardır. Kölelik, esir ticareti, yanlış Batılılaşma, görücü usu​lü evlilik roman ve hikâyelerdeki başlıca konulardır.​
    Servet-i Fünun döneminde ise romanlarda aşk, hayal-gerçek çatışması, karamsarlık gibi kişisel konular işlen​miştir.​ Tanzimat'ta toplum için sanat düşüncesi, Servet-i Fünun'da sanat için sanat düşüncesi vardır.​
    İki dönemin şiirleri ve şiir anlayışı da birbirinden çok farklıdır. Tanzimatçılar Divan edebiyatı nazım biçimlerini kul​lanarak vatan, hak, kanun, medeniyet, hürriyet, adalet gibi siyasi ve sosyal konuları işlemişlerdir. Servet-i Fünuncular eski nazım biçimlerini tümüyle bırakmış, serbest müstezadın yanı sıra Fransız edebiyatından alınan sone, terzarima gibi nazım biçimlerini kullanmışlardır. Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar aşk, doğa, üzüntü, umutsuzluktur.​
    Tanzimat edebiyatında tiyatro önemli bir yer tutar. Tanzimat yazarları tiyatroyu, toplumu eğitmenin ve yönlendir​menin bir aracı olarak görmüşler, çok sayıda oyun yazmışlardır. Bu oyunlarda halka seslenmek amacıyla sade bir dil kullanmışlardır.​ Servet-i Fünuncular, tiyatro türünü ihmal etmiş, ikinci plana atmış, bu türle pek ilgilenmemişlerdir.​
    Tanzimatçılarda toplumcu bir sanat anlayışı vardır. Onlar Batı' dan aldıkları kavram ve görüşleri halka aktarma​ya çalışmışlar; bunun için de dilin sade olması gerektiği düşüncesini benimsemişlerdir. Şiirde kullandıkları dil ağırdır; nesir türündeki eserlerinde sade bir dil kullanmaya çalışmışlardır.​
    Servet-i Fünuncuların topluma yönelik bir hedefleri yoktur; sanat anlayışları bireycidir. Servet-i Fünuncular hem şiirde hem de romanda süslü, sanatlı, ağır bir dil kullanmışlardır. Onlar seçkin bir zümre için eser vermişlerdir.​
    Tanzimat edebiyatının ilk dönem sanatçıları genel olarak romantizm akımından etkilenmişlerdir. Tanzimat ede​biyatının ikinci döneminde şiirde romantizm, romanda ise realizm akımının etkileri görülür.​
    Servet-i Fünun edebiyatında roman ve hikâyede realizm ve natüralizm akımlarının; şiirde ise sembolizm ve parnasizm akımlarının etkisi vardır.​
    Tanzimat dönemi yazarları anlatım sırasında öznel davranır, taraf tutar, kişiliğini gizlemez. Okura öğüt verir, yol gösterir; olayın akışına müdahale eder, konu ile ilgisi olmayan gereksiz ayrıntılara girer.​
    Anlatılanlar çoğu zaman masal karakteri taşır. Roman ve hikâyelerde, sözlü edebiyat ürünleri olan halk hikâye​si ve masalın etkileri görülür.​
    Servet-i Fünun dönemindeki roman ve hikâyeler teknik yönden oldukça başarılıdır. Yazar, kişiliğini gizler, kesin​likle olaya karışmaz, taraf tutmaz. Psikolojik tahliller ve tasvirler başarılıdır.​ Tanzimat dönemi eserlerinde olay ön plana çıkar. Servet-i Fünun'da ise tasvir ve tahlillere de önem verilir.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş