Edebiyat proje ödevimi yapamıyorum :(((((((

Konu 'Edebiyat 12.Sınıf' bölümünde ayfer21 tarafından paylaşıldı.

  1. ayfer21

    ayfer21 Üye

    Katılım:
    3 Aralık 2009
    Mesajlar:
    16
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    2

    Cumhuriyet döneminde toplumcu şiir ama 3 dönemin de olması gerekiyormuş ama ben bulamıyorum çıkmıyor yardım edin bana lütfen .
  2. Moderatör Bahadır

    Moderatör Bahadır Süper Moderatör Yönetici Süper Moderatör

    Katılım:
    27 Şubat 2012
    Mesajlar:
    535
    Beğenileri:
    159
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Adana
    Toplumcu Şiirin Önemli Temsilcileri

    1. NAZIM HİKMET (1902 – 1963)

    • Toplumcu gerçekçi edebiyatın öncüsü olup, ilk şiirlerini ölçülü ve uyaklı yazmıştır.
    • Rusya’daki öğrenim yıllarında Fütürist şair Mayakovski’nin sanat görüşünü benimsemiş, ölçülü ve uyaklı şiiri bırakmıştır.
    • Rusya’dan döndükten sonra öz, biçim ve tema bakımından yeni şiirleriyle serbest nazmın ve toplumcu şiirin ilk örneklerini vermiş; bu yönüyle pek çok şairi etkilemiştir.
    • Şiir dışında roman, tiyatro, masal, mektup gibi türlerde eserler vermiştir.
    • “Memleketimden İnsan Manzaraları” ve Kuruluş Savaşı’nı anlattığı “Kuvayı Milliye Destanı” önemli eserlerindendir.
    • Eserleri:
    • Şiir: 835 Satır, Jokond ile Si-Ya-u, Memleketimden İnsan Manzaraları, Kuvayı Milliye Destanı
    • Tiyatro: Kafatası, Yusuf ile Menofis
    • Roman: Kan Konuşmaz
    • Masal: Sevdalı Bulut
    • Mektup: Kemal Tahir’e Mahpushaneden Mektuplar
    2. RIFAT ILGAZ (1911 – 1993)

    • Toplumcu gerçekçi bir şair ve yazardır.
    • Özellikle 1940’lı yıllarda yoksulların yaşamlarını anlattığı şiirleriyle, toplumcu gerçekçi şairlerin önemli temsilcilerindedir.
    • “Markopaşa” dergisinde mizahi yazılar yazmıştır.
    • En önemli eserlerinden olan Hababam Sınıfı, başlangıçta tiyatro olarak yayımlanmıştır.
    • Eserleri:
    • Şiir: Sınıf, Yaşadıkça, Devam, Bütün Şiirleri
    • Roman: Karartma Geceleri, Sarı Yazma
    • Mizahi Hikâyeler: Don Kişot İstanbul’da, Radarın Anahtarı
    • Mizahi Romanlar: Hababam Sınıfı, Pijamalılar
    3. CEYHUN ATUF KANSU (1919 – 1978)

    • Önceleri halk şiirinden etkilenen şair, 1940’lı yıllarda toplumcu gerçekçi şiire katılarak serbest şiirler yazmaya başlamıştır.
    • Şiirleri dışında makale, hikâye, deneme türlerinde de yazan sanatçı, “Dünyanın Bütün Çiçekleri”, “Kızamuk Ağıdı” adlı şiirleriyle sevilmiştir.
    • Eserleri:
    • Şiir: Bağbozumu Sofrası, Bağımsızlık Gülü, Sakarya Meydan Savaşı, Yanık Hava

    VE BUDA İŞİNE YARAYACAK OLAN ŞİİR ÖRNEKLERİ

    ACILARA TUTUNMAK
    acı çekmek özgürlükse
    özgürdük ikimiz de
    o yuvasız çalıkuşu
    bense kafeste kanarya
    o dolaşmış daldan dala
    savurmuş yüreğini
    ben bölmüşüm yüreğimi
    başkaldıran dizelere

    kavuşmak özgürlükse
    özgürdük ikimizde
    elleri çığlık çığlık
    yanyana iki dünya
    ikimiz iki dağdan
    iki hırçın su gibi
    akıp gelmiştik
    buluşmuştuk bir kavşakta
    unutmuştuk ayrılığı
    yok saymıştık özlemeyi
    şarkımıza dalmıştık
    mutluluk mavi çocuk
    oynardı bahçemizde

    aramakmış oysa sevmek
    özlemekmiş oysa sevmek
    bulup bulup yitirmekmiş
    düşsel bir oyuncağı
    yalanmış hepsi yalan
    sevmek diye birşey vardı
    sevmek diye birşey yokmuş
    acılardan artakalan
    işte bu bakışlarmış
    kuğu diye gözlerimde
    gün batımı bulutlarmış
    yalanmış hepsi yalan
    savrulup gitmek varmış
    ayrı yörüngelerde

    acı çektim günlerce
    acı çektim susarak
    şu kısacık konuklukta
    deprem kargaşasında
    yaşadım birkaç bin yıl
    acılara tutunarak
    acı çekmek özgürlükse
    özgürdük ikimizde

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...



    İSMET ÖZEL (1944- . )
    • Halen Bilgi Üniversitesi'nde şiir üzerine dersler vermekte ve Gerçek Hayat dergisinde haftalık, Milli Gazete'de günlük fıkralar yazmaya devam etmektedir.
    • Şiirlerinde mistisizm ve batı şiiri geleneğini birleştirmiştir.
    • Önceleri sol ve maddeci görüşü savunan İsmet Özel, sonraları Müslüman dünya görüşüne bağlanır.
    • ŞİİR: Evet İsyan, Geceleyin Bir Koşu, Cellâdıma Gülümserken, Bir Yusuf Masalı .
    Mataramda Tuzlu Su
    West Indies, Kızıl Elma, İtaki, Maçin!
    Uzun yola çıkmaya hüküm giydim.
    Beyazların yöresinde nasibim kalmadı
    yerlilerin topraklarına karşı suç işledim
    zorbaların arasında tehlikeli bir nifak
    uyrukların içinde uygunsuz biriyim
    vahşetim beni baygın meyvaların lezzetinden kopardı
    kendime dünyada bir acı kök tadı seçtim
    yakın yerde soluklanacak gölge bana yok
    uzun yola çıkmaya hüküm giydim.

    Uzak nedir?
    Kendinin bile ücrasında yaşayan benim için
    gidecek yer ne kadar uzak olabilir?
    Başım açık, saçlarımı ikiye ortadan ayırdım
    kimin ülkesinden geçsem
    şakaklarımda dövmeler beni ele verecek
    cesur ve onurlu diyecekler
    halbuki suskun ve kederliyim
    korsanlardan kaptığım gürlek nara işime yaramıyor
    rençberlerin o rahat ve oturmuş lehçesinden tiksinirim
    boynumda bana yargı yükleyenlerin
    utançlarından yapılma mücevherler
    sırtımda sağır kantarı gizli bilgilerin
    mataramdaki suya tuz ekledim, azığım yok
    uzun yola çıkmaya hüküm giydim.

    Bir hayatı, ısmarlama bir hayatı bırakıyorum
    görenler üstünde iyi duruyor derdi her bakışta
    askerden kantinden satın aldığım cep aynası
    bazı geceler çıkarken
    Uçarı bir gülümseyişle takındığım
    muşta gibi lükslerim de burda kalacak
    siparişi yargıcılar tarafından verilmiş
    bu hayattan ne koku, ne yankı, ne de boya
    taşımamı yasaklayan belgeyi imzaladım
    burada bitti artık işim, ocağım yok
    uzun yola çıkmaya hüküm giydim.

    İSMET ÖZEL

    ATAOL BEHRAMOĞLU (1942- . )
    ŞİİR: Bir Ermeni General, Bir Gün Mutlaka, Ne Yağmur Ne Şiirler.

    Yaşadıklarımdan Öğrendiğim Bir Şey Var

    Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var:
    Yaşadın mı, yoğunluğuna yaşayacaksın bir şeyi
    Sevgilin bitkin kalmalı sevilmekten
    Sen bitkin düşmelisin koklamaktan bir çiçeği

    İnsan saatlerce bakabilir gökyüzüne
    Denize saatlerce bakabilir, bir kuşa, bir çocuğa
    Yaşamak yeryüzünde, onunla karışmaktır
    Kopmaz kökler salmaktır oraya

    Kucakladın mı sımsıkı kucaklayacaksın arkadaşını
    Kavgaya tüm kaslarınla, gövdenle, tutkunla gireceksin
    Ve uzandın mı bir kez sımsıcak kumlara
    Bir kum tanesi gibi,bir yaprak gibi,bir taş gibi dinleneceksin

    İnsan bütün güzel müzikleri dinlemeli alabildiğine
    Hem de bütün benliği seslerle, ezgilerle dolarcasına
    İnsan balıklama dalmalı içine hayatın
    Bir kayadan zümrüt bir denize dalarcasına

    Uzak ülkeler çekmeli seni, tanımadığın insanlar
    Bütün kitapları okumak, bütün hayatları tanımak arzusuyla yanmalısın
    Değişmemelisin hiçbir şeyle bir bardak su içmenin mutluluğunu
    Fakat ne kadar sevinç varsa yaşamak özlemiyle dolmalısın

    Ve kederi de yaşamalısın, namusluca, bütün benliğinle
    Çünkü acılar da sevinçler gibi, olgunlaştırır insanı
    Kanın karışmalı hayatın büyük dolaşımına
    Dolaşmalı damarlarında hayatın sonsuz taze kanı

    Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var:
    Yaşadın mı büyük yaşayacaksın, ırmaklara, göğe, bütün evrene karışırcasına
    Çünkü ömür dediğimiz şey, hayata sunulmuş bir armağandır
    Ve hayat, sunulmuş bir armağandır insana

    ATAOL BEHRAMOĞLU

    BEBEKLERİN ULUSU YOK

    İlk kez yurdumdan uzakta yaşadım bu duyguyu
    Bebeklerin ulusu yok
    Başlarını tutuşları aynı
    Bakarken gözlerinde aynı merak
    Ağlarken aynı seslerinin tonu
    Bebekler, çiçeği insanlığımızın
    Güllerin en hası, en goncası
    Sarışın bir ışık parçası kimi
    Kimi kapkara bir üzüm tanesi
    Babalar, çıkarmayın onları akıldan
    Analar, koruyun bebeklerinizi
    Susturun susturun söyletmeyin
    Savaştan, yıkımdan söz ederse biri
    Bırakalım sevdayla büyüsünler
    Serpilip gelişsinler bir fidan gibi
    Senin benim hiç kimsenin değil
    Bütün bir yeryüzünündür onlar
    Bütün insanlığın gözbebeği
    İlk kez yurdumdan uzakta yaşadım bu duyguyu
    Bebeklerin ulusu yok,
    Bebekler, çiçeği insanlığımızın
    Ve geleceğimizin biricik umudu.

    ATAOL BEHRAMOĞLU


    ayfer21 bunu beğendi.
  3. ayfer21

    ayfer21 Üye

    Katılım:
    3 Aralık 2009
    Mesajlar:
    16
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    2
    teşekkürler :) Ama eksik bana daha fazlası lazım üç dönemin olsun demiştim (toplumcu şiirin ) proje ödevi wermek zorundayım lütfen yardımcı olun
  4. Moderatör Bahadır

    Moderatör Bahadır Süper Moderatör Yönetici Süper Moderatör

    Katılım:
    27 Şubat 2012
    Mesajlar:
    535
    Beğenileri:
    159
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Adana
    Ekliyebileceğim pek fazla bir şey kalmadı bunların dışında ;


    Serbest Nazım ve Toplumcu Şiirin Özellikleri

    • Pragmatik, yani çıkarcı şiirdir.
    • Şiir tezlidir, savunulan bir görüş vardır ve bu görüş kendini şiirde belli eder.
    • Şair, toplumun bir parçası olduğu için şiirlerini toplumsal bir kaygı ile yazmalıdır.
    • Şair ancak toplum şiirleri yazarak kendini geliştirebilir. Bireysellikten önce kolektiflik vardır.
    • Dilin harekete geçiren gücünden, etkisinden yararlanılmıştır.
    • Söylev üslubundan yararlanılmıştır.
    • Geniş kitlelere hitap etmek, onları harekete geçirmek için yazılmıştır.
    • Şiirde biçimden çok içeriğe önem vermişler bu sebeple de ölçüsüz, kafiyesiz şiirler yazmışlardır.
    • Gelecekçilik (fütürizm) akımından etkilenmişlerdir.

    Gelecekçilik (fütürizm): 20. yüzyılın başlarında İtalya’da ortaya çıkmıştır. Şiirde temel öğelerin cesaret, isyan ve cüret olduğunu savunmuşlardır. Edebiyatın durgun değil hareketli, barışçıl değil kavgacıl olmasını istemişlerdir. Savaşı övmüşler ve geçmişi kötülemişlerdir. Bizde

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    , ünlü Rus şairi gelecekçi Mayokovski’den etkilenmiştir.



    TEMSİLCİLERİ

    • Nâzım Hikmet
    • Rıfat Ilgaz
    • Aziz Nesin
    • Ceyhun Atuf Kansu
    • Ahmed Arif
    • Ercüment Behzat Lav
    • Arif Damar
    • Şevket Süreyya
    • Vedat Nedim Tör
    • Enver Gökçe
    • Şükran Kurdakul
    • Mehmet Başaran


    NAZIM HİKMET (1902-1963)

    • Rusya’da öğrenim gördüğü yıllarda Mayakovski’nin sanat görüşünü benimsemiştir.
    • Rusya dönüşü öz, biçim ve tema bakından yeni şiirleriyle serbest ve toplumcu şiirin öncüsü oluştur.


    • 835 Satır, Sesini Kaybeden Şehir, Taranta Babu’ya Mektuplar, Simavna Kadısı Oğlu Şeyh Bedrettin Destanı: Şiir
    • Kafatası, Bir Ölü Evi yahut Merhumun Hanesi, Sabahat, Ferhat ile Şirin, İnek, Unutulan Adam, Ocak Başında Yolcu, Yusuf ile Menofis, İvan İvanoviç Var mıydı: Oyun
    • Kan Konuşmaz, İt Ürür Kervan Yürür, Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim: Roman


    RIFAT ILGAZ (1911-1993)

    • Özellikle Hababam Sınıfı romanıyla tanınmış, hem yazın yaşamında hem de kişisel yaşamında toplumcu bir tutum sergilemiştir.
    • Yoksulların yaşamını, mizahi öğelerle yansıtmıştır.


    • Yârenlik, Sınıf, Yaşadıkça, Devam, Üsküdar’da Sabah Oldu, Soluk Soluğa, Karakılçık, Uzak Değil, Güvercinim Uyur mu, Kulağımız Kirişte, Ocak Katırı, Alagöz: Şiir
    • Radarın Anahtarı, Don Kişot İstanbul’da, Kesmeli Bunları, Nerde O Eski Usturalar, Saksağanın Kuyruğu, Hababam Sınıfı Baskında, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı: Öykü
    • Hababam Sınıfı Bizim Koğuş, Karadeniz’in Kıyıcığında, Meşrutiyet Kıraathanesi, Karartma Geceleri, Sarı Yazma, Yıldız Karayel, Hababam Sınıfı İcraatın İçinde: Roman
    • Yokuş Yukarı, Kırk Yıl Önce Kırk Yıl Sonra: Anı


    AZİZ NESİN (1915-1995)

    • İlkin şiir yazmış, sonra mizah öğeleri ağır basan öykülere yönelmiştir.
    • Yapıtlarında toplumun aksayan yanlarını, türedi, zıpçıktı tiplerini, mizahın gereği abartılı bir anlatımla dile getirmiştir.


    • Sondan Başa, Seviye On Ölüme Beş Kala, Kendini Yakalamak, Hoşçakalın: Şiir
    • Toros Canavarı, Düdükçülerle FırçacılarınSavaşı, Tut Elimden Rovni, Hadi Öldürsene Canikom: Oyun
    • Zübük, Şimdiki Çocuklar Harika, Tatlı Betüş, Surnâme, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz: Roman
    • Geriye Kalan, Damda Deli Var, Kördöğüşü, Ah Biz Eşekler, Biz Adam Olmayız, Bülbül Yuvası Evler, Vatan Sağolsun, Yaşasın Memleket: Öykü


    CEYHUN ATUF KANSU (1919-1978)

    • Halk dilinden, halk söyleyişlerinden geniş biçimde yararlanarak, halkın özlemlerini, sevinçlerini, acılarını ve yaşama savaşımını coşkulu bir söyleyişle dile getirmiştir.
    • Şiirlerinin kaynağını hoşgörü, insanlık sevgisi, ulusal bağımsızlık ve doğa oluşturur.


    • Bir Çocuk Bahçesinde, Bağbozumu Sofrası, Çocuklar Gemisi, Yanık Hava, Haziran Defteri, Yurdumdan, Bağımsızlık Gülü, Sakarya Meydan Savaşı, Gül ve Gökyüzü: Şiir


    AHMED ARİF (1927-1991)

    • Şiirlerinde hep ezilen insandan yana olmuş ve ezilenlerin kardeşliğine vurgu yapmıştır.
    • Türkü, ağıt ve masalların hem içli, hem gür sesi ve özüyle beslenmiş, toplumcu şiirlerinden oluşan tek kitabı Hasretinden Prangalar Eskittimi yayımlamıştır.


    ARİF DAMAR (1925-2010)

    • Toplumsal içeriği yoğun, dilde ve biçimde dikkatli, titiz şiirleriyle tanınmıştır.


    • Günden Güne, İstanbul Bulutu, Alıcı Kuş, Seslerin Ayak Sesleri, Alıcı Kuşu Kardeşliğin, Ölüm Yok ki, Ay Ayakta Değildi, Acı Ertelenirken, Yoksulduk Dünyayı Sevdik: Şiir
    ŞEVKET SÜREYYA AYDEMİR (1897-1985)

    • Türk tarihinde önemli rol oynayan önemli kişilikleri inceleyen eserleri ile ünlenmiştir.
    • Kendi yaşamını anlattığı Suyu Arayan Adam, Atatürk ve İnönü dönemlerini incelediği üçer ciltlik Tek Adam ve İkinci Adam adlı kitapları en ünlü yapıtlarıdır.
    • Toprak Uyanırsa adlı romanında bir Anadolu köyünün, bir aydının öncülüğüyle kalkınmasını anlatmıştır.


    VEDAT NEDİM TÖR (1897-1985)

    • Şevket Süreyya Aydemir ve Yakup Kadri ile birlikte Kadro dergisi kurucuları arasında yer almıştır. Makale ve fıkra yazarlığının yanı sıra, romanı ve sahne oyunları ile tanınmıştır.


    • İşsizler, Fevkâlasriler, Hayvan Fikri Yedi, Kör, Köksüzler, Üç Kişi Arasında: Oyun


    ENVER GÖKÇE (1920-1981)

    • Sosyalist düşünceyi benimseyerek toplumcu şiirler kaleme almıştır.
    • Şiirlerinde halk söyleyişinin olanaklarından yararlanmıştır.


    • Dost Dost İlle Kavga, Panzerler Üstümüze Kalkarlar, Eğin Türküleri: Şiir


    ŞÜKRAN KURDAKUL (1927-2004)

    • 1943-1953 yılları arasında çeşitli dergilerde yayımlanmış şiirlerinden sonra toplumcu-devrimci sanata yönelmiştir.
    • Şiirleri eleştirmenler tarafından genellikle “duyarlı ve söyleyiş ustalığını belli eden, kitleler önünde yüksek sesle okunmaya elverişli, toplumcu gerçekçi şiirler” olarak tanımlanmaktadır.
    • Toplumcu şiirlerin yanı sıra öykü, inceleme ve araştırmalarıyla da tanınmıştır.


    • Tomurcuk, Zevklerin ve Hülyaların Şiirleri, Giderayak, Nice Kaygılardan Sonra, Halk Orduları, Acılar Dönemi, Ökselerin Yöresinde, İhtiyar Yüzyıla: Şiir
    • Tanığın Biri, Beyaz Yakalılar: Öykü
    • Zindandaki Şair: Oyun


    MEHMET BAŞARAN (1926-…)

    • 1950’li ve 1960’lı yıllarda güçlenen Köy Edebiyatı hareketinin şiirde önde gelen temsilcilerindendir.
    • Toplumcu düşünceyi didaktizme yenik düşmeden şiirlerine sindirmeyi başarmıştır.


    • Ahlat Ağacı, Karşılama, Nisan Haritası, Kocakent, Pıtraklı Memleket, Gök Ekin, Meşe Seli: Şiir
    • Mehmetçik Mehmet: Roman
    ayfer21 bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş