Evrenselyayincilik cevaplari

Konu 'Dil ve Anlatım 11. Sınıf' bölümünde laleli tarafından paylaşıldı.

  1. laleli

    laleli Üye

    Katılım:
    2 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    9
    Beğenileri:
    6
    Ödül Puanları:
    0

    SAYFA 27
    1.İnsanların geçmişten bugüne kadar kullandıkları iletişim araçları hakkında biraraştırma yapınız.

    Günümüzekadar kullanılan iletişim araçlarının neler olduğunu yaptığınız araştırmalardanda yararlanarak söyleyiniz. Bu iletişim araçlarından hangilerinin hâlenkullanıldığını belirtiniz







    Geçmişteinsanlar, duman, ateş, güvercin gibi çeşitli yollarla iletişim kurmayaçalışmışlardır. İlk Çağ'da insanlar, mağara duvarlarına çizdikleri resimlerleiletişim kurmuşlardır. Yazının icadıyla insanlar yazıyla daha kolay bir şekildeiletişimi sağlamışlardır. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle iletişim çok dahakolay hale gelmiştir. (telefon, televizyon, internet)



    2.Cemal Süreya ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın hayatları ve edebi kişilikleri hakkındabir araştırma yapınız.



    3.Özel mektup türünde yazılmış metinler bulunuz. Beğendiğiniz bir metnisınıfınıza getiriniz.





    HAZIRLANALIM







    Atatürk Lisesi Müdürlüğüne,
    ANKARA
    Okulunuzun Hazırlık B sınıfı 368 numaralı öğrencisiyim. Babamın iş yerinden okulunuz öğrencisi olduğuma dair “Öğrenci Belgesi” istenmektedir. Bu belgenin tarafıma verilmesi için gereğini yapılmasını saygılarımla arz ederim.

    Adres:
    Emre sok. Birlik apt. 22.01.2006 No:12/17 İMZA:
    ANKARA Yelda KIZILDAĞ

    SAYFA 32

    1.ETKİNLİK
    Cemal Süreya, Azra Erhat, Ahmet Hamdi Tanpınar’a ait mektupları ve sınıfa getirdiğiniz
    özel mektuplardan birkaç tanesini okuyunuz. Getirdiğiniz metinlerin yazılış amaçları,
    dil, anlatım ve şekil özellikleri hakkında tartışarak bu tür metinlerin ortak özelliklerini belirleyiniz.
    Belirlediğiniz özellikleri tahtaya yazınız.











    Cemal Süreyya’nın Mektubu
    Azra Erhat’ın Mektubu
    Tanpınar’ın Mektubu
    Yazılış
    Amaçlan
    Eşine duyduğu özlem
    Azra Erhat, çok sevdiği arkada­şına uğrayamadığı için bu mek­tubu yazmıştır.
    Tanpınar yazar arkadaşın­dan yardım istemek için mektubu yazmıştır.
    Dil ve Anlatım Özellikleri
    Sanatlı, şairane bir dil vardır. Şiirsel anlatım, duygular ve imgeler yer alır.
    Mektup, günlük konuşma diliyle yazılmıştır. Edebiyatla ilgili konu ve kavramlar dikkat çeker.
    Mektupta günlük konuşma dili kullanılmıştır. Edebi ve sanatsal bir konu ele alın­mıştır.
    Şekil
    Özellikleri
    Düz yazı biçiminde yazılmıştır. Mek­tupların başlığı sol üst köşede, tarih sağ üst köşede, mektubu yazanın adı soyadı sonunda sağ alt köşededir.
    Mektubun şekil özellikleri mek­tup türünün kurallarına uygun­dur.
    Mektubun şekil özellikleri mektup türünün kurallarına uygundur.



    2.ETKİNLİK

    CemalSüreya'nın mektubunda tarih sağ üstte, imza sağ alttadır. (sağa yakın)

    (3. ETKİNLİK )

    CemalSüreya’nın mektubunda kağıt düzeni kurallara uygundur. Kağıdın sağ - sol, alt -üst boşlukları uygundur.

    CemalSüreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplardaki hitap cümlelerini

    inceleyiniz.Gönderici ve alıcı arasındaki yakınlığın hitap biçimini nasıl etkilediğinibelirtiniz.





    Cemal
    Süreyya’nın
    Mektubu
    Azra Erhat’ın Mektubu
    Tanpınar’ın
    Mektubu
    İki eş arasındaki sevgi ve yakın­lığa bağlı olarak “hayatım” şeklin­de hitap ve sa­mimi bir anlatım vardır.
    Yakın bir arkada­şı olan Halikarnas Balıkçısı'na yazdığı bu mek­tupta
    “Canım Balık­çım” hitabını kul­lanmıştır.
    Yakın arkadaşı Bedri Rahmi Eyüboğlu’na yazmış olduğu mektupta “Kar­deşim, aziz kardeşim” gibi hitaplara yer vermiştir.









    CemalSüreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplarını dil ve cümle yapısı

    bakımındaninceleyiniz. Gönderici ile alıcı arasındaki ilişki metnin üslubunu etkiliyormu? Metinlerden

    örneklervererek düşüncelerinizi açıklayınız.





    Metinlerinüçünde de açıklayıcı anlatım kullanılmış. Yazarlar ve edebiyatçılararasında yazılmış bu mektuplarda edebi ve özenti bir dil vardır. Duygu vedüşünceler bir sanatçı üslubuyla aktarılmıştır.


  2. laleli

    laleli Üye

    Katılım:
    2 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    9
    Beğenileri:
    6
    Ödül Puanları:
    0
    Sayfa8
    Gezi yazısı -->Öğretici metin
    Tiyatro -->Sanatsal metin
    Şiir -->Sanatsal metin
    Roman -->Sanatsal metin
    Masal -->Sanatsal metin
    Fıkra --> öğretici metin
    Hikaye -->Sanatsal metin
    Deneme -->öğretici metin
    Röportaj -->Öğretici metin(aynı zaman da sözlü anlatım türü)
    Söyleşi -->Öğretici metin
    Anı -->Öğretici metin
    Eleştiri --> Öğretici metin
    Mülakat --> Sanatsal metin(aynı zaman da sözlü anlatım türü)
    Makale --> Öğretici metin
    Otobiyografi -->Öğretici metin
    Biyografi --> Öğretici metin

    sayfa 11
    Hazırlık
    1.soru -->Adlarina,türlerine,alfabeye göre
    2.soru -->kendi düşüncenizi söyleyeceksiniz
    3.soru -->Gerçekte olmayan şeyler

    sayfa 13
    1.etkinlik
    Sitem ------> Sevgiliye olan sitem
    Güğüm ------>Evine duyduğu özlem
    Mağlova Suya Kavuştu ----->Su kemeri hakkında bilgi verme
    Sinema ---> sinema hakkındaki görüşler
    1.etkinlik 2. nokta ---->Görüş farklılığı
    1.etkinlik 3.nokta -----> Mağlova su kemeri öğretici metin olduğu için burada yan ve mecaz anlam kullanilmaz kullanılsada günlük yan ve mecaz anlamlar kullanılır.Ancak Sitem adlı şiirde amaç sanat yapmak olduğu için mecaz ve yan anlamlar kullanılır.
    1.etkinlik 3.nokta----->yan ve mecaz anlam kullanma şeklinde Sıralayacak olursak Sitem,Güğüm,Sinema ve mağlova suya kavuştu şeklinde olcaktır.
    2.Etkinlik Tablo ---->
    Sitem----> yazılış amacı:Sanat yapmak
    Gerçeklikle ilişkisi:Kurmacadır
    İşlevi:(dilin işlevleri olarak nitelendiriliyor):Şiirsel işlev
    GÜĞÜM----->Yazılış amacı:Sanat yapmak
    Gerçeklikle ilişkisi:Kurmaca
    İşlevi:Heyecana bağlı işlev
    MAĞLOVA SUYA KAVUŞTU----->Yazlış amacı:Bilgi vermek
    Gerçeklikle ilişkisi:Gerçekçidir
    İşlevi:Göndergesel işlev
    SİNEMA----->Yazılış amacı:sanat yapmak amaçlıdır fakat bazı yerlerde bilgide vermekte
    Gerçeklikle ilişkisi:Gerçekçidir
    İşlevi:Heyecana bağlı işlev ile kanalı kontrol işlevi birlikte kullanılmıştır.
    sayfa 16
    3.Etkinlik
    Sayfiyede yaz -----> Göstermelik metin
    Güğüm ------> Anlatmalık metin
    4.Etkinlik------->Normal günlük bir telefon konuşma örneği yapacaksınız.
    5.etkinlik----->
    Göndergesel işlev:İleti,dilin göndergeyi olduğu gibi ifadee etmesi amacıyla düzenlenir.
    Alıcıyı harekete geçirme:İleti,Alıcıyı harekete geçirmek amacıyla düzenlenir.
    Heyecana bağlı:İleti,göndericinin iletinin konusu karşısındaki duygu ve heyecanlarını dile getirmek amacıyla oluşturulmuştur.
    Kanal Kontrol işlevi:İleti,kanalın iletmeye uygun olup olmadıgını öğrenmek amacıyla düzenlenmiştir.
    Dil ötesi:İleti,dille ilgili bilgiler vermek amacıyla düzenlenir.
    Şiirsel işlev:edebi metinlerde kullanır.İleti,metnin kendisidir.
    6.etkinlik
    Sitem:Şiirsel işlev
    Güğüm:Heyecana baglı işlev
    Mağlova Suya kavuştu:Göndergesel işlev
    Sinema:Heyecena bağlı işlev
    Sayfiyede yaz:Alıcıyı Harekete geçirme
    6.etkinlik 2. nokta:Dilin işlevleri metnin hangi türde yazıldığını belirler.
    7.etkinlik:
    Sitem------>Lirik anlatım
    Güğüm------>Betimleyici anlatım
    Mağlova suya kavuştu------>Açıklayıcı anlatım
    Sinema------->Lirik anlatım
    8.etkinlik
    Öyküleyici----->Hikaye,roman,anı,söyleşi
    Betimleyici------>Roman,hikaye,gezi yazısı,röportaj
    Açıklayıcı------>ansiklopedi,ders kitapları
    Lirik----->şiir,roman,hikaye,tiyatro
    Söyleşmeye----->Hikaye,Roman,tiyatro,röportaj
    9.etkinlik
    Cevdet bey ve oğulları----->3.şahıs anlatıcı,İlahi bakış açısı
    Aganta burina burinata------->1.şahıs analtım,Kahraman bakış açısı
    10.etkinlik
    Öğretici metinlerin özellikleri:
    -Bilgi vermek amaçlıdır
    -Kesinlik vardir
    -Uslup kaygısı yoktur
    -Söz sanatları kullanılmaz
    Sanat metinlerinin özellikleri:
    -Sanat yapmak amaçlıdır
    -Kesinlik yoktur
    -Uslüp kaygısı vardır
    -Söz sanatları kullanılır.
    Arasındaki farklar:
    -Öğretici metinlerde bilgi vermek amaçlıdır,sanatsal metinlerde amaç sanat yapmaktır.
    -Öğretici metinlerde kesinlik varken,sanatsal metinlerde kesinlik söz konusu degildir.
    -Öğretici metinlerde söz sanatlarina ve mecazlara yer verilmezken,sanatsal metinlerde yer verilir.
    ANLAMA YORUMLAMA
    Hikaye---->sanatsal
    Eleştiri---->Öğretici
    Makale---->öğretici
    Söyleşi----> Öğretici
    Mektup---->Öğretici
    Haber yazısı---->Öğretici
    Forum---->Öğretici
    Fabl---->sanatsal
    Münazara---->Öğretici
    Deneme---->Öğretici
    Masal---->sanatsal
    Tiyatro---->Sanatsal
    Günce(günlük)---->öğretici
    Gezi yazısı---->öğretici
    Fıkra---->Öğretici
    Söylev---->Öğretici
    Röportaj---->Öğretici
    Roman---->Sanatsal
    Destan---->Sanatsal
    Mülakat---->öğretici
    Anı---->Öğretici
    Şiir---->sanatsal
    Konferans---->Öğretici
    Biyografi---->Öğretici
    sayfa20
    2.soru---->
    1.nokta:Bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.Chang ve Eng kardeşler hakkında bilgi veriyor.
    2.nokta:Araştırılırsa kanıtlanabilir.
    3.nokta:Açıklayıcı-öğretici analtım.
    4.nokta:Genellikle temel anlamlarıyla kullanılmıştır çünkü bilgi vermekte.
    5.nokta:Hayır göstermemektedir.
    6.nokta:Göndergesel işlev.
    7.nokta:Size kalmış
    3.SORU:Oda size kalmış
    sayfa 21 4.soru:
    Anlatı---->görüdğü bir olayı analtıyor
    Kitap Arkası yazısı---->Bir yaız hakkındaki görüşler
    Olasılıksal---->bir yeri,kişiyi iç ve dış olarak betimliyor.
    Ölçme Değerlendirme
    BOŞLUK DOLDURMA:
    ---->heyecana bağlı
    ---->sanatsal ve öğretici
    ---->sanatsal
    ---->tiyatro
    DOĞRU YANLIŞLAR:
    ---->d
    ---->d
    ---->y
    ---->y
    ÇOKTAN SEÇMELİ:
    ---->C
    ---->D
    ---->C
    SORULAR:
    1.SORU:iletisi---->insanın ölüm korkusundan güçlü duygularının oldugunu,Bilmek öğrenmek gibi!
    2.SORU:türü---->Açıklayıcı anlatım
    3.SORU üşünceyi geliştirme yolu---->Örneklendirme
    ÜNİTE DEĞERLENDİRME SORULARI:
    BOŞLUK DOLDURMA:
    ---->göndergesel(2. boşluk ---->şiirsel)
    ---->anlatmaya ve göstermeye
    ---->Şiir anlatmaya;tiyatro göstermeye;masal anlatmaya
    ---->Boş
    ---->İmge
    DOĞRU YANLIŞ:
    ---->Y
    ---->Y
    ---->D
    ---->Y
    ---->D
    ---->D
    ÇOKTAN SEÇMELİ:
    ---->E
    ---->B
    ---->E
    ---->B
    ---->E
    ---->D
    aşıklar bunu beğendi.
  3. laleli

    laleli Üye

    Katılım:
    2 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    9
    Beğenileri:
    6
    Ödül Puanları:
    0
    sayfa 34 teki 12 .etkinlik cevabı:Bu mektupta dil bilgisi unsurları bağdaşıklık ve bağlaşıklık sağlayacak biçimde kullanılmıştır. yenilenen sözcükler ,eş ve yakın anlamlı sözcükler anlatıma bütünlük katmıştır, aynı kökten türeyen kelimeler parçaya ses ahangi katmıştır
    sayfa 35 teki 15 etkinlik: Mektup şiirsel bir uslupla yazılmıştır. Akıcı bir anlatım sergilemiştir.günlük yaşamla ilgili gelişmeleri ve duyguları edebi bir söyleyiş tarzıyla dile getirmiş
    Sayfa 44 teki 1. etkinlik (PARİS) metni:Günlüklerin ortak özellikleri
    Günlükler kısa, içten ve sevecen yazılardır.
    Olayı yaşayan kişi tarafından yazılır.
    Yazar günlükleri kendisi için yazmıştır.
    Günlükler, tarih atıldığı için inandırıcı yazılardır.
    Günlüklerde gözlem ve kişisel dikkatin önemi büyüktür.
    Kısa yazılardır.
    Günlükler; roman, gezi yazısı, hatıra gibi metin türlerinde kullanılabilir.
    ________________________________________
    Sayfa 45 teki etkinlikler (GECE DEFTERİ)
    2- Bu metinde yazar yaşadıklarını günü gününe yazmış. Nerden anlayoruz diyorsanız "Mahallemi Gambettayı dolaşıp geldim. Gambettadan kalgan bir otobüse bindim. "cümlelerinden anlarız.
    3- Parisle ilgili gözlemlerinde kendi düşüncelerini de aktarıyor. Gözlemleri:
    Pariste parisli pek az artık Bir havaalanı sanki parsi. PARİSTE GÖKYÜZÜ YOK. bENDE OLMAYAN GÖKYÜZÜNÜ DÜŞÜNÜYORUM.
    4-Günlük tutmanın bir içtenlik ve cesaret işi olduğunu anlıyoruz.

    Gündelikler her ne kadar yazarın gnlük yaşamını yansıtsa da yazarla ilgili her şeyi yansıtmaz. yazar kendi yaşamıyla kendi düşünceleriyle ilgili bilgilerin sadece okuyucuyu alaka eden kısımlarını günlüğe yazar.
    dolayısı ile günlük yazarı okuyucuyu dikkate alarak yazar.
    5-Günlükler yazarların merak edilen yönlerini ortaya koyar. Özellikle ölen yazarlarımızın hayat hikayeleri,düşünceleri merak edilir. Onların yazdıkları anı ,günce hem kendilerinin hem de yaşadıkları dönem hakkında bize bilgi verirr
    6-İçe Dönük Günlükler; ( özel ruhbilimsel günlük ) Yazarın bir bakıma kendi kendi ile konuşmasıdır. İçinde bulunduğu doğal ve toplumsal çevreden yakınır. Bu metinlerde yazarın yaşadığı duygusal coşkunluğu bulabileceğimiz gibi, çeşitli kavramlar hakkındaki düşüncelerin yazarın bilincindeki açılımlarını da bulabiliriz. Stendhal’ın günlüğü, Rus yazar Alexander Sergeyeviç Puşkin’in “ Gizli Günce” bu metinlere örnek gösterilebilecek niteliktedir. Fransız yazarı Andre Gide ve bizde Nurullah Ataç bu türün başta gelen ustalarındandır.


    Dışa Dönük Günlükler ; Bu tip günlüklerde yazarlar, alaycı bir tavırla dönemin olaylarını, siyaset ,sanat ve edebiyat adamlarını ya da gündelik sıkıntılarını öykü tekniği kullanılarak anlatmaktadırlar. Bu tür günlüklerde yazar kendi zaman dilimi içindeki tutum ve davranışlardan,düşünsel akımlardan haber verir. Bu nedenle de bu günlükler birer belge değeri taşır. Yaşadığı hayat kesitlerini, çeşitli konulardaki izlenimlerini öykü tekniği ve zengin betimlemeler aracılığıyla günlüğüne yansıtan ünlü öykücümüz Tomris Uyar ‘ın günlükleri dışa dönük niteliğe sahiptir. Bu türler dışında bir de sanat eserlerinin oluşumu ve gelişini ile ilgili günlüklerde vardır. Yazar eserinin gelişme evrelerini günü gününe anlatırken çektiği sıkıntıları, kaygılar çalışma yöntemini de bize göstermiş olur.

    Sayfa 47 VE 48 etkinlikleri: (ÇALIKUŞU-BİR DAĞCININ GÜNCESİ)
    7. ETKİNLİK:

    Çalkuşu Feride2nin tuttuğu günlüklerden yola çaıkarak yazılmıştır. Bir dağcının güncesi ise hem günce hem anı özelliği taşıyor. Ayrıca çalışkuşu bir romandır.

    8.ETKİNLİK:
    Özellikleri

    1 .Yaşanan olayların, izlenimlerin günü gününe yazılması ile oluşur.

    2 .Birinci kişi ağzından yazılmış kısa ve özlü yazılardır.

    3. İnandırıcı, içten ve samimidirler.

    4 .Konuşma diline yakın bir dil kullanılır.

    5 .Yazarın kişiliğini, görüşlerini ve ruhsal yapısını yansıtırlar.

    6 .Gerçekler, yaşanılanlar değiştirilmeden, çarpıtılmadan yazılır.

    7 .Tarih ( biyografi, anı,günce … ) için birer belge değeri taşır.

    9.ETKİNLİK:
    Parsi------Öykğleyici Anatım ve Betimleyici Anlatım
    Gece Defteri: Açıklayıcı anlatım

    10 ETKİNLİK:
    Amaç: Kişi kendini ifade eder,psikolojik olarak olsa da onu rahatlatır.
    Günlük, kişinin özel yazılarıdır. Günce yazarı, güncelerini kendi duygu, düşünce ve izlenimlerini unutmamak, ileride o anki duygularını ve yaşadıklarını tekrar okumak için yazar. Günce, bir çeşit mektuptur. Yazarın kendine yazdığı ama postaya vermeyip bir kenara koyduğu mektuplardır. Dolayısıyla yazar güncesini kendisi için kaleme alır.

    Yazmada alışkanlık ve süreklilik kazanmak yazı ile arasında güçlü bir bağ oluşturmak isteyenler de günce yazar. Burada günce yazan kişi, günceleri ile kalemine hız kazandırmayı, bir üsluba ulaşmayı amaçlar. Bu özelliğinden dolayı usta yazarlar gençlere günce yazmalarını öğütler. Çünkü her gün günce defterine biraz daha yazmak, insanın yazma ve dili kullanma yeteneğini geliştirebilir. Başarılı yazılar yazmak isteyenler, bir günce defteri tutmakla, günce yazmakla, yazma alışkanlığı kazanabilir.

    Günce yazmayı alışkanlık hâline getiren bir öğrenci, gelecekte büyük bir şair, bir yazar olabilir. Günceler yarının usta kalemlerini yetiştirmede en yararlı türdür.

    Yazar duygu,düşünce ve yaşantısını geleceğe taşımak yılar sonra yeniden hatorlamak için günce yazar. Günlük yazmada hem bireysel amaçlar hemde toplumsal amaç olduğu unutulmamalıdır. Çünkü yazarlar o döenmle ilgili bilgileride aktarırlar.

    Gece defteri metinde dil göndergesel işlevde,paris metninde ise hem göndergesel hemde sanatsal işlevde kullanılmıştır.

    11.ETKİNLİK:
    Günlükler, hatıra defterleri, insanların içlerini boşalttıkları bir arkadaş gibi dertleştikleri dert ortaklarıdır. Geçmişin geleceğe aktarılmasında bir köprü vazifesi gören sırdaşlardır. Her insan bu dünyada hem sosyal bir varlık, aynı zamanda da kalabalıklar içinde bile kendisini yalnız hissedebilen bir bireydir.


    Öz annesi babası yakınları da olsa kimseye açamadığı duyguları vardır kişilerin. Anlatmak, paylaşmak, içini dökmek belki de düşüncelerini duygularını bir düzene sokmak hatta kendi kendisiyle hesaplaşmak ister. Kişinin kendi kendisini anlamasında, kendi derin duygularını ifade etmeyi geliştirmesinde günlüklerin önemli bir yeri vardır.

    Dil gelişimi ve duygusal yönü gelişmiş ve gelişmeye müsait bireyler daha çok günlük tutarlar. Kişinin kendisini sözel olarak ifade etme imkanı bulamaması ya da buna cesaret edememesi de günlük yazmasını teşvik edebilir. Acılar olgunlaştırıcı, geliştiricidir.

    Kız çocukları bilhassa ülkemizde erkek çocuklara göre daha erken günlük tutmaya başlarlar. Bunda kız çocukların dil gelişiminin ve duygusal yapılarının erkeklerden biraz farklı olması etken olsa da bu farklılıklarda yetişme tarzı da rol oynar. Anneler kız çocuklarıyla duygusal konuları erkek çocuklarıyla ise problemleri daha fazla konuşmameyillidirler.Bunda çocukların yapısal olarak farklı konularafarklı ilgi göstermesi de etkili olur.


    SAYFA 50DEKİ ETKİNLİK
    S SAYFA 53 TEKİ "HAZIRLANALIM"
    1-Anı kelimesi "yaşantı,eski,dostluk,geçmiş tarih gibi çağrışımlar uyandırırı.
    2- SİZ CEVAPLAYIN
    3- Bir olayı onu yaşayanın kaleminden okumak ,ağzından dinlemek etkileyici tabiki de inandırıcıdır
    LÜTFEN YORUMLARINIZI ESİRGEMEYİNİZ."BİR GÖNÜL ADAMI" PARÇASINA AİT 57- VE 58 SAYFADAKİ ETKİNLİKERİ
    1. ETKİNLİK -Bir kimsenin, özellikle tanınmış kişilerin yaşadıkları dönemde gördükleri ya da yaşadıkları ilginç olayları gözlemlerine ve bilgilerine dayanarak anlattıkları yazı türüdür.
    Tanınmış sanatçı, siyasetçi, ve bilim adamlarının yazdığı anılar onların yaşayışlarını, yaşadıkları dönemdeki önemli olayları anlatması bakımından önemlidir.
    Özellikleri :
    1 – Yaşanmakta olanı değil, yaşanmış bir konuyu anlatır.
    2 – İnsan belleğinde iz bırakan olay ve olguları anlatır
    3 - Tarihsel gerçeklerin öğrenilmesine katkı yaptığı için tarihçilere ışık tutar.
    4 – Tanınmış, bilim, sanat ve politika adamlarının yaşamlarını çalışma ve
    araştırmalarını anlatır.
    5 – Yazarın unutulmasını istemediği gerçekleri kalıcı kılar.
    6 – Geçmiş birinci kişinin ağzından kişisel yargılar ve yorumlarla verilir

    2.ETKİNLİK- Yazar geçmişte yaşadıkları ile ilgili üzerinde oluşan düşünceleri ve izlenimleri aktarmıştır. Bu bir anıdır.
    3.ETKİNLİK: olaylar haldun tanerin etrafından meydana geliyor. Aslında bu metnin anlatıcısı yazarın kendiisidir.
    4 ETKİNLİK: İçten,gerçekçi ve inandırıcı olmasını sağlar.
    5 ETKİNLİK: Evet bir belge niteliği taşırlar.Çünük dönemin siyasi ve sosyal özelliklerini yansıtır bize dönemlerle ilgili bilgiler veriri.
    Haldun taner için şöyle diyebilirz:nazik ve kibar biri.
    6.ETKİNLİK:
    metni yazarken kaynak olarak aldığı kendi yaşantısı.Haldun tanerin yakın çevresi ve yazılarından faydalanmıştır.
    Şu bilgiler haldunla ilgilidir.
    Kemal tahirin arkadaşı,tiyatro yazarı,dönemin beğenilen bir sanatçısı,iyi ölçülü bir insan,öykü yazamyı denemiştir,1986 da hayatını kaybetmiştir.
    7 ETKİNLİK: şÖYLE SÖYLEYEYİM. Anı ayzarları aslında herhangi bir kaynağa ihtiyaçta duymayabilirler. Anıda anlatılanlar bütünüyle gerçektir. Anı olayların değiştirilmedenn olduğun gibi aktarılmayı gerektirir.
    aşıklar bunu beğendi.
  4. laleli

    laleli Üye

    Katılım:
    2 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    9
    Beğenileri:
    6
    Ödül Puanları:
    0
    Dil ve anlatım evresel yayıncılı sayfa 27 den 41 e kadar



    1. İnsanların geçmişten bugüne kadar kullandıkları iletişim araçları hakkında bir araştırma yapınız.
    Günümüze kadar kullanılan iletişim araçlarının neler olduğunu yaptığınız araştırmalardan da yararlanarak söyleyiniz. Bu iletişim araçlarından hangilerinin hâlen kullanıldığını belirtiniz
    Geçmişte insanlar, duman, ateş, güvercin gibi çeşitli yollarla iletişim kurmaya çalışmışlardır. İlk Çağ'da insanlar, mağara duvarlarına çizdikleri resimlerle iletişim kurmuşlardır. Yazının icadıyla insanlar yazıyla daha kolay bir şekilde iletişimi sağlamışlardır. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle iletişim çok daha kolay hale gelmiştir. (telefon, televizyon, internet)
    2. Cemal Süreya ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın hayatları ve edebi kişilikleri hakkında bir araştırma yapınız.
    3. Özel mektup türünde yazılmış metinler bulunuz. Beğendiğiniz bir metni sınıfınıza getiriniz.
    HAZIRLANALIM
    Atatürk Lisesi Müdürlüğüne,
    ANKARA
    Okulunuzun Hazırlık B sınıfı 368 numaralı öğrencisiyim. Babamın iş yerinden okulunuz öğrencisi olduğuma dair “Öğrenci Belgesi” istenmektedir. Bu belgenin tarafıma verilmesi için gereğini yapılmasını saygılarımla arz ederim.
    Adres:
    Emre sok. Birlik apt. 22.01.2006 No:12/17 İMZA:
    ANKARA Yelda KIZILDAĞ
    SAYFA 32

    1.ETKİNLİK
    Cemal Süreya, Azra Erhat, Ahmet Hamdi Tanpınar’a ait mektupları ve sınıfa getirdiğiniz
    özel mektuplardan birkaç tanesini okuyunuz. Getirdiğiniz metinlerin yazılış amaçları,
    dil, anlatım ve şekil özellikleri hakkında tartışarak bu tür metinlerin ortak özelliklerini belirleyiniz.
    Belirlediğiniz özellikleri tahtaya yazınız.
    Cemal Süreyya’nın Mektubu Azra Erhat’ın Mektubu Tanpınar’ın Mektubu
    Yazılış
    Amaçlan Eşine duyduğu özlem Azra Erhat, çok sevdiği arkada¬şına uğrayamadığı için bu mek¬tubu yazmıştır. Tanpınar yazar arkadaşın¬dan yardım istemek için mektubu yazmıştır.
    Dil ve Anlatım Özellikleri Sanatlı, şairane bir dil vardır. Şiirsel anlatım, duygular ve imgeler yer alır. Mektup, günlük konuşma diliyle yazılmıştır. Edebiyatla ilgili konu ve kavramlar dikkat çeker. Mektupta günlük konuşma dili kullanılmıştır. Edebi ve sanatsal bir konu ele alın¬mıştır.
    Şekil
    Özellikleri Düz yazı biçiminde yazılmıştır. Mek-tupların başlığı sol üst köşede, tarih sağ üst köşede, mektubu yazanın adı soyadı sonunda sağ alt köşededir. Mektubun şekil özellikleri mek¬tup türünün kurallarına uygun¬dur. Mektubun şekil özellikleri mektup türünün kurallarına uygundur.
    2. ETKİNLİK
    Cemal Süreya'nın mektubunda tarih sağ üstte, imza sağ alttadır. (sağa yakın)
    ( 3. ETKİNLİK )
    Cemal Süreya’nın mektubunda kağıt düzeni kurallara uygundur. Kağıdın sağ - sol, alt - üst boşlukları uygundur.
    Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplardaki hitap cümlelerini
    inceleyiniz. Gönderici ve alıcı arasındaki yakınlığın hitap biçimini nasıl etkilediğini belirtiniz.
    Cemal
    Süreyya’nın
    Mektubu Azra Erhat’ın Mektubu Tanpınar’ın
    Mektubu
    İki eş arasındaki sevgi ve yakın¬lığa bağlı olarak “hayatım” şeklin¬de hitap ve sa¬mimi bir anlatım vardır. Yakın bir arkada¬şı olan Halikarnas Balıkçısı'na yazdığı bu mek¬tupta
    “Canım Balık-çım” hitabını kul¬lanmıştır. Yakın arkadaşı Bedri Rahmi Eyüboğlu’na yazmış olduğu mektupta “Kar¬deşim, aziz kardeşim” gibi hitaplara yer vermiştir.
    Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplarını dil ve cümle yapısı
    bakımından inceleyiniz. Gönderici ile alıcı arasındaki ilişki metnin üslubunu etkiliyor mu? Metinlerden
    örnekler vererek düşüncelerinizi açıklayınız.
    Metinlerin üçünde de açıklayıcı anlatım kullanılmış. Yazarlar ve edebiyatçılar arasında yazılmış bu mektuplarda edebi ve özenti bir dil vardır. Duygu ve düşünceler bir sanatçı üslubuyla aktarılmıştır.
    SAYFA 33
    6. ETKİNLİK
    “Şadan’ın düğününe gelemedim, o sırada seni de göremedim. Ama şimdi evdeymişsin, telefonla da konuşmak olmaz, sevmezsin bari birkaç satır yazayım diyorum. Mavi kâğıt üzerine de olsun, öylesini daha çok seversin, sen canım canım mavi ustam."
    Yukarıdaki ifadelerinden hareketle mektuplaşmanın karşılıklı konuşmalardan farkını belirtiniz.
    Mektuplarda anlatılanlar düşünülerek, mantık ve dil zevkinin süzgecinden geçirilerek yazılır. Karşılıklı konuşmalarda ise ifadeler biraz daha sıradan bir üslupla dile getirilir.
    7. ETKİNLİK
    Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’a ait mektupların yazılış amacını ve amacın nasıl gerçekleştiğini yazalım.
    Cemal Süreya'nın mektubu Azra Erhat'ın Mektubu A. Hamdi Tanpınar'ın Mektubu
    Yazılış amacı ve amacın nasıl gerçekleştiği Eşinin yokluğunda hissettiklerini ona anlatmak için yazmış Yazar, arkadaşına uğrayamadığı için bu mektubu yazmış Yazar, arkadaşından bir tercüme için yardım istemek amacıyla bu mektubu yazmış
    8 ETKİNLİK
    Örnekte de görüldüğü üzere özel mektupların sonuç bölümünde muhatapla ilgili merak edilenler dile getirilir, selam ve iyi dilekler iletilir.
    9 ETKİNLİK
    öZEL MEKTUPLAR: (kısa bilgi)
    Akraba ve dost gibi yakın çevredeki insanlara yazılan mektuplardır. Bu mektuplarda doğal ve samimi bir anlatım yer alır.
    mektup türü ve özellikleri ayrıntılı bilgi:

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...


    10 ETKİNLİK
    Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplarında dilin hangi işlevde kullanıldığını belirtiniz.
    Cemal Süreya'nın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
    Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
    Azra Erhat'ın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
    11. ETKİNLİK
    Bir yakınınıza istediğiniz herhangi bir konuda özel mektup yazınız.
    SAYFA 34
    12. ETKİNLİK
    Cemal Süreya'nın mektubundan alınan paragrafta dil bilgisi unsurları bağdaşıklık ve bağlaşıklık sağlayacak şekilde kullanılmıştır. Parçada yinelenen sözcükler, eş ve yakın anlamlı sözcükler anlatıma bütünlük katmıştır. Aynı kökten türeyen sözcüklerin tekrarıyla ses ahengi sağlanmıştır.
    13 ETKİNLİK
    Cemal Süreya’nın mektubundan alınan aşağıdaki cümlelerde noktalama işaretlerinin hangi amaçlarla kullanıldığını tabloya yazalım:
    Nokta * Bunu bilmeni isterim. Yargı bildiren cümlelerin sonuna ko¬nur.
    Virgül * Ne yumuşak, çağrışımlı, bağışçı, düşçül şeydir ıhlamur.
    * Akşam eve döneyim, kapıyı sen aç.
    * N'olur, akkavakızı, anla beni. Eş görevli kelimelr ara¬sında, farklı eylem ve yargılar arasın¬da kullanılır.
    Tırnak
    İşareti * “Dolanırım Paris’imin sokaklarını,
    * Orada ölmeye cesaretim yok.”
    * Hiçbir şey bozamaz beraberliğimizi. “Üçüz, gözüz biz.” Alıntı, söz ve cümleler tırnak içinde kullanılır.
    Vurgulanmak istenen sözler tırnak içinde kullanılır.
    İki Nokta * Bir de şeyi bilmeni isterim: Benden yanlış yere, yok yere kuşkulanı¬yorsun.
    * Şöyle şeyler: “Ankara’ya gelince seni rahatsız ederiz.” Açıklama bölümlerinden önce kulla¬nılır.
    Noktalı
    Virgül * Adamlar geçiyor; yüzsüz, gözsüz, gülüşsüz adamlar. Yargıları ve eş görevli kelimeleri bir¬birinden ayırmak, gruplandırmak için kullanılır.
    Üç Nokta 'Gözlerin...
    *Kimin malında gözümüz olmuş. (...) Kime kıl kadar kötülüğümüz olmuş. Tamamlanmamış cümlelerin sonuna konur. Anlamı tamamlanacak sözlerin yerine
    Soru
    İşareti *Sen de öyle şeyler düşünüyor musun? ’Bana her yönden güveniyorsun, değil mi? Soru ifadesi taşıyan cümlelerin so¬nunda kullanılır.
    Yay ve Köşeli Ayraç *... bir Fransız filmi: adı: “Je Suis un Sentimental" [jö Suin Sentimental (Duygulu Bir Adamım Ben)]
    Bende eski kahvemde oturmaktayım. (...) Karşıda Haydarpaşa Garı, gri bir ev ödevi gibi. Açıklama amacıyla kullanılır. Yay ay¬raç içinde tekrar açıklama yapmak gerekirse köşeli ayraç kullanılır.
    Ünlem
    İşareti ’Zuhal’im, Hayat! *Aşk büyüdü, Aşk! Seslenme, duygu ve coşku bildiren kelime ve cümlelerin sonunda kulla¬nılır.
    Kesme
    İşareti *Gece Memo’yla hep seni konuştuk.
    *Ülkü Tamerler ve Buyrukçu’yla düğün eylemiştik. özel isimlere gelen çekim eklerini ayır¬mak için kullanılır.
    Düzeltme
    İşareti *Hâlâ başım dönüyor şenlen, esrikim şenlen, seviyorum seni. Ünlüleri uzatmak için
    Bazı ünsüzlerin ince okunduğunu göstermek için (burada l ünsüzü ince okunur.
    sayfa 35
    14 ETKİNLİK
    Cemal Süreya’nın mektubundan alınan aşağıdaki cümlelerde koyu yazılan sözcükleri inceleyiniz. Bu tür sözcüklerin yazılışıyla ilgili kuralları belirleyip verilen örnekteki gibi tabloya yazınız.

    15. ETKİNLİK

    Cemal Süreya’nın mektubunu akıcılık bakımından inceleyiniz. Metinde ses akışını engelleyen aynı ya da yakın seslerden oluşmuş sözcükler kullanılıp kullanılmadığını; karmaşık, anlaşılması güç cümle kuruluşlarına yer verilip verilmediğini belirleyiniz. Yaptığınız çalışmadan hareketle metnin akıcı olup olmadığını belirtiniz.
    Şiirsel bir üslupla yazılmıştır. Akıcı bir anlatım vardır.
    SAYFA 36
    17. ETKİNLİK

    Yukarıdaki mektubun göndericisini, alıcısını ve yazılış amacını söyleyiniz.
    Yukarıdaki mektup resmi mektup örneğidir. Gönderici, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, alıcı ise İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüdür. Yazılışı amacı "Gönül Projesi" adlı etkinliğe öğrencilerin katılmasını sağlamaktır.
    18. ETKİNLİK
    4. metin olarak verilen mektubu şekil özellikleri bakımından inceleyiniz. Sayı, konu, tarih,gönderici, alıcı, isim, imza ve ekler bölümlerinin mektubun hangi kısımlarında yer aldığını belirtiniz. Resmî mektupların şekil özelliklerinin nasıl olması gerektiğini belirtiniz.
    Resmi mektuplarda mektubu gönderen kurumun adı üst ortada yer alır. Başlığın sol alt köşesinde sayı ve konu, sağ alt kısmında tarih bulunur.
    Alıcı olan kurumun adı asıl açıklamanın yapılacağı yere, yazının üst kısmına yazılır. Gönderici olan kurumun en yetkilisi adına mektubun sağ alt köşesinde isim açılır. Yetkilinin imzası bulunur.
    19 . ETKİNLİK
    İncelediğiniz resmî mektubun dil ve anlatım özelliklerini daha önce incelediğiniz özel mektuplarla karşılaştırarak aralarındaki farklılıkları belirtiniz. Resmî mektuplarda özel mektuplardaki gibi samimi bir dil kullanılır mı? Düşüncelerinizi nedenleriyle açıklayınız.
    Resmi mektuplarda ciddi ve resmi bir dil kullanılır.
    20 ETKİNLİK
    İncelediğiniz resmî mektupta dilin hangi işleviyle kullanıldığını söyleyiniz.
    Göndergesel işlevde kullanılmıştır.
    21 ETKİNLİK

    5. Metin
    Yukarıdaki mektubun göndericisini, alıcısını ve ne amaçla yazıldığını belirtiniz.
    Mektubun göndericisi: Umut Yılmazer
    Mektubun alıcısı: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
    Atatürk Araştırma Merkezi Kitap Satış Bürosu
    Mektubun Yazılış Amacı: Kitap istemkek
    22. ETKİNLİK:
    Yukarıdaki mektubu şekil özellikleri bakımından inceleyiniz. Tarih, gönderici, alıcı, isim, imza bölümlerinin mektubun hangi kısımlarında yer aldığını belirtiniz. Sayı ve konu bölümlerinin iş mektuplarında yer alıp almadığını söyleyiniz. İncelediğiniz mektuptan hareketle iş mektuplarının şekil özelliklerinin nasıl olması gerektiğini açıklayınız.
    Mektupat tarih sağ üst köşededir. Tarihten sonra alıcını adresi yazılmıştır. Sonra alıcıya hitaben yazılmış açıklama mektubun yazılış amacını ortaya koyar. Göndericinin adı, soyadı, imzası sağ alt köşede, adresi ise sol alt köşededir. Bu mektup bir iş mektubudur.
    İş mektuplarında sayı, konu gibi bölümler yoktur.
    23. ETKİNLİK:
    İncelediğiniz metinlerden hareketle resmî mektuplarla iş mektupları arasındaki farklılıkları belirtiniz.
    Resmi Mektup İş Mektubu
    Sayı, konu gibi açıklamalar ve özellikler vardır. Sayı,konu gibi özellikler yoktur. İş mektuplarında kullanılan dil resmi olsa da günlük konuşma diline biraz daha yakındır.
    24. ETKİNLİK
    İncelediğiniz iş mektubunun dil ve anlatım özelliklerini resmî ve özel mektupların dil ve anlatım özellikleriyle karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları açıklayınız.
    Resmi Mektup İş Mektubu
    Resmi, ciddi bir anlatım vardır. Üst makamdan alt makama gönderildiği için "rica ederim" ifadesiyle bitirilmiştir. Ciddi bir dille yazılır. Dildeki resmiyet ve ciddiyet resmi mektuba göre daha azdır. Kişiden kuruma gönderildiği için "arz ederim" ifadesi kullanılmıştır.
    25. ETKİNLİK:
    İncelediğiniz resmî mektup ve iş mektubunda hangi anlatım türüne başvurulduğunu belirtiniz. Kullanılan anlatım türü ve mektupların yazılış amaçları arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
    Hem resmi mektupta hem de iş mektubunda açıklayıcı anlatım türü kullanılmıştır. Bu mektuplarda bir görevi bildirme, bir siparişte bulunma gibi durumlar söz konusu olduğu için açıklayıcı anlatım türünün kullanılması gerekir.
    26. ETKİNLİK:
    İncelediğiniz mektuplardan ve yaptığınız etkinliklerden hareketle iş mektuplarının özelliklerinin neler olduğunu belirtiniz.
    28. ETKİNLİK:
    İş mektuplarında dil alıcıyı harekete geçirme işlevinde kullanılır.
    6 metin
    DİLEKÇE

    29. ETKİNLİK:
    Yukarıdaki mektubun göndericisini, alıcısını ve ne amaçla yazıldığını belirtiniz.
    Mektubun göndericisi: Ahmet Element
    Mektubun Alıcısı: ASKİ Müdürlüğü
    Yazılış Amacı: Su borusunun patlaması üzerine oluşan problemin çözülmesi
    30 ETKİNLİK:

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...


    31. ETKİNLİK:
    İncelediğiniz dilekçede konu ve istek, kısa ve özlü bir şekilde anlatılabilmiş midir? Dilekçelerde konu ve isteğin kısa ve özlü anlatılması niçin önemlidir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
    Dilekçelerde istek kısa ve öz biçimde ifade edilmelidir. İsteğin ne olduğu, şikayetin konusu açık, yalın bir ifadeyle anlatılmalıdır.
    33. ETKİNLİK:
    Mektuplar yazılış amaçlarına göre özel mektup, resmi mektup ve iş mektubu olmak üzere üçe ayrılır.
    34. ETKİNLİK:
    “Arızanın giderilmesi hususunda gereğinin yapılmasını arz ederim.” cümlesinde dil hangi işleviyle kullanılmıştır? Dilekçenin yazılma amacı ile metinde kullanılan dilin işlevi arasında nasıl bir ilişki olduğunu belirtiniz.
    Burada alıcıyı harekete geçirme işleviyle kullanılmıştır.
    35. ETKİNLİK:
    Cemal Süreya'nın mektubu- öyküleyici anlatım
    Azra Erhat'ın mektubu - açıklayıcı anlatım
    Resmi mektup - açıklayıcı anlatım
    İş mektubu - açıklayıcı anlatım
    Dilekçe - açıklayıcı anlatım
    sayfa 39
    ANLAMA VE YORUMLAMA
    1. İncelediğiniz özel mektuplardan hangisini daha içten buluyorsunuz? Niçin? Konunun, metnin üslubunu etkileyip etkilemediğini açıklayınız.
    Kendiniz cevaplayınız.

    2. “Haydarpaşa garı, gri bir ev ödevi gibi.”, “ Aynı sapta tüveyçlerini birbirine dönmüş iki çiçek gibiyiz, bir de tomurcuğumuz var.” dizelerinde yazar hangi söz sanatlarına başvurmuştur?
    tüveyç: çiçek tacı
    Benzetme sanatı vardır. Haydarpaşa garı, gri bir ev ödevine benzetilmiş. İkinci cümlede yazar, kendisini ve seslendiği kişiyi çiçeğe benzetmiş.

    3. Cemal Süreya hakkındaki araştırmanızı sınıfla paylaşınız.

    4. Cemal Süreya’nın şair olması dilini nasıl etkilemiştir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
    Cemal Süreya, mektupta günlük yaşam konularını şiirsel anlatımla yazmış.

    5. “Yüzüğünden öperim.” , “Susunca seni sustuk. Uyuyunca seni uyuduk.” cümleleri gerçek anlam mı, yan anlam mı ifade etmektedir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
    Yan anlam ifade etmektedir.

    6. “Epey çalıştım. Şimdi de o meşhur Fellows var ya, Xanthos’u soyup soğana çeviren, onun ilk yolculuğunun güncesini çeviriyorum.” (Azra Erhat 1915-1982), “Adalet, bildiğin gibi. Şöyle bir sekiz senede Kafka’nın sevgilisi Milena’ya mektuplarını tercüme ediyordu.” (Ahmet Hamdi Tanpınar 1901-1962 ) cümlelerindeki altı çizili kelimeleri anlamları bakımından karşılaştırınız. Aynı yüzyılda yaşayan yazarların dil tercihindeki farklılıkları hangi nedenlerden kaynaklanabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
    Eş anlamlı sözcüklerdir. Aynı anlama gelen farklı sözcükleri kullanmaları yazarların kültürel ortamıyla ve çevresiyle ilgilidir.

    7. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektubundaki “müsait, neşir, imkân, istida, müracaat, behemehâl, hâletiruhiyenin, izah, kabil, mesele, neşr, vasıta” kelimeleri yerine hangi kelimeler kullanılabilir? Ahmet Hamdi Tanpınar hakkında yaptığınız araştırmadan yola çıkarak onun dil tercihi ile zihniyeti arasında bir ilişki olup olmadığını açıklayınız.
    müsait- uygun

    imkan-olanak
    neşir-yayın
    istida- dilekçe
    behemehal- mutlaka
    kabil-mümkün
    neşr-yayın
    müracaat-başvuru
    haletiruhiye-psikoloji, ruhsal durum
    izah-açıklama
    mesele-sorun
    vasıta-araç
    8. Tebrik, davetiye, teşekkür, taziye yazıları hangi mektup türü içerisinde değerlendirilebilir?
    Düşüncelerinizi açıklayınız.

    Özel mektup türü içinde değerlendirilebilir.
    9. Mazeret sınavına alınmanız için okul idaresine bir dilekçe yazınız.

    10. Aşağıdaki mektup üzerinde hitap, gövde, bağlama ve sonuç bölümlerini gösteriniz. Yay ayraç içerisinde verilen tarih ve gönderici adını mektubun uygun yerlerine yazınız (4 Temmuz 1958, Halikarnas Balıkçısı). Ayrıca mektupta adres kısmının nereye yazılması gerektiğini belirtiniz.
    Merhaba canım canım canım, (hitap bölümü)
    Çarçabuk çırpıştırıyorum. (...) “Romanı ver satayım şu sıkıntıdan kurtulayım, sana başka bir tane yazarım.” dedim. Ha meşe odununa konuşmuşsun ha ona. Avukat bir resmî ültimatom yazacaktı. Çünkü üç sene basmayınca editör haklarını kaybediyor. Adam kıvrandığımı görüyor, söylediğim de pek makul fakat oralı değil. Yine çatmak için dün matbaada odasına gittim, kimse yok. Dolapta da bizim roman. Romanı aldım, çıktım. Şimdi İstanbul’a geleceğim, birkaç gün sonra. Romanı satacağım. Ama hâlim fena, sıkıntıdan bütün gövdem ürtiker gibi bir şey oldu. Kaşınmaktan uyuyamıyorum. İstanbul’a beş altı gün sonra geleceğim. Sen gazetelere göz kulak ol. Roman yani “Yol Ver Deniz Uluç Ali Geliyor” cinsinin en iyilerindendir. On ila yirmi bin arasında alabilirim. Akşam’a bak, 200 tefrikalıdır, altı ay sürer. Hâlim ürtiker. Ha, Azra! Guide Blue (Gayd Blu)’yu benim için satın al. Gelince parasını veririm.
    Seni çok öperim. (sonuç bölümü)
    Hitap bölümünden sonraki paragraf gövde ve bağlama bölümü
    yazılış tarihi sağ üst köşeye
    göndericinin adı soyadı sağ alt köşeye
    adres sol alt köşeye yazılmalıdır.
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    A. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun sözcükler yazınız.

    • Mektuplar yazılış amaçları bakımından ÜÇ gruba ayrılır. Bunlar ÖZEL mektuplar,
    İŞ mektupları, RESMİ mektuplar ve .......................(EDEBİ MEKTUPLAR ayrı bir gruba alınabilir. Edebi Mektuplar, özel mektplar içerisinde de sayılabilir.) (Bir de AÇIK MEKTUP vardır.)
    • “Konu” ve “sayı” bölümleri RESMİ mektuplarda yer alır.
    • Kişilerce çeşitli makamlara ya da dairelere bir dileği iletme amacıyla yazılan mektuplara DİLEKÇE denir.
    B. Aşağıdaki cümlelerde yargı doğru ise yay ayraç içerisine “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
    • Asıl söylemek istediklerimiz, mektubu bize yazdıran nedenler mektubun gövde bölümünde
    dile getirilir. (D )
    • Mektubun dil ve anlatım özellikleri; mektuplaşanların yakınlıklarına, kişilik özelliklerine göre değişiklik gösterir. ( D )
    • Dilekçelerde dil, alıcıyı harekete geçirme işleviyle kullanılır. ( D )
    • Dilekçeler alt makamdan üst makama yazılmışsa “... rica ederim.” ifadesiyle biter. ( Y)
    • Özel mektuplarda dilin göndergesel ve heyecana bağlı işlevi genellikle bir arada kullanılır. (D )
    • Özel mektuplar el yazısından ziyade bilgisayar veya daktilo gibi araçlarla yazılmalıdır. (Y )
    C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.
    1. Özel mektuplarla ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi yanlıştır?
    A) Kâğıdın sağ üst köşesine mektubun yazıldığı yer ve tarih yazılır.
    B) Hitap bölümü, alıcıyla gönderici arasındaki yakınlığın derecesine göre değişebilir.
    C) Hitap cümlesinden sonra satır başı yapılarak gövde kısmına geçilir.
    D) Sonuç bölümünde sevgi, saygı ve iyi dilekler bildiren ifadelere yer verilir.
    E) Kâğıdın sol alt köşesine göndericinin ismi yazılır ve imza atılır.
    cevap E

    2. Aşağıdakilerden hangisi mektupların dil ve anlatımını etkileyen hususlardan değildir?
    A) Mektubun yazılış amacı
    B) Alıcı ve gönderici arasındaki yakınlık
    C) Mektubun konusu
    D) Mektubun planı
    E) Yazarın dil tercihi
    cevap D
    (Arkadaşlar cevapları hazırlamak epey zamanımı aldı. Eksiğim olabilir. Tamamlamak istedğiniz yerler varsa ya da ek bilgiler vermek isterseniz - bu konuyla ilgili bilgilendirici linkler varsa- yorum kısmına yazabilirsiniz.)
    Bir teşekkürü esirgemeyin. Hepinize iyi çalışmalar dilerim.
    feyza beyza ve aşıklar bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş