fecri ati edebiyatı

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde harbikızemine tarafından paylaşıldı.

  1. harbikızemine

    harbikızemine Üye

    Katılım:
    29 Aralık 2009
    Mesajlar:
    1.576
    Beğenileri:
    859
    Ödül Puanları:
    114

    20 Mart 1909 tarihinde İstanbul’da biraraya gelen sanatçılar 1910 yılında bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna tanıtırlar. Bu, edebiyatımızdaki ilk bildiridir (24 Şubat 1910,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ).

    Bildirilerinde, edebiyatın ciddiye alınması,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    nın daha yakından tanıtılması, düşünce ve edebiyat konularında koferanslar düzenlenmesi, bir Fecr-i Ati kurulması gibi amaçlarının bulunduğunu açıklarlar.

    Geçmişte kaldığını söyledikleri Servet-i Fünun anlayışını eleştirmekle birlikte onların da bir adım ötesine gidememişlerdir.
    Konu, biçim, dil ve anlatım yönünden Servet-i Fünunculardan hiçbir farkları yoktur. Onlar, serbest müztezatı biraz daha serbestleştirmişler ve Servet-i Fünuncuların tam kavrayamadığı

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    in güzel örneklerini veren

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    yetiştirmişlerdir. Bunun dışında edebiyatımıza bir yenilik getirememişler bu nedenle de özentici, taklitçi bir topluluk olarak eleştirilmişlerdir.

    Bu toplulukta yer alan kimi sanatçılar bireysel bir anlayışı devam ettirirken (

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    gibi) pek çoğu da “

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ” hareketine katılmış ve bu anlayışla ürünler vermişlerdir.

    Fecr-i Ati Sanatçıları:
    Ahmet Haşim,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    (Enis Avni),

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    , Faik Ali......

    AHMET HAŞİM (1884-1933): Fecr-i Ati topluluğunun en başarılı santçısı olan Ahmet Haşim topluluk dağıldıktan sonra çalışmalarına bireysel olarak devam eder.
    Şairin yaşamı santını derinden etkiler. Bu nedenle

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    inde çocukluk

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ları, aşk ve doğa konularında yoğunlaşır. Karamsar yaklaşımı onun belirgin özelliğidir. Şiirlerinde ağır ve süslü bir dil kullanmasına rağmen nesirlerinde daha açık ve nispeten yalın bir dil vardır.

    Piyale adlı şiir kitabının önsözünde şiir anlayışını şöyle açıklar: “Şiirin asıl özelliği ‘duyulmak’tır. Şiirin dili musiki ile söz arasında ve sözden ziyade musikiye yakındır. Yani bu dil, bir açıklama vasıtası olmaktan ziyade bir telkin vasıtasıdır ve şiirde musiki anlamdan önce gelir. Bu bakımdan kelimeler, şiire, anlam değerlerinden çok musiki değerleriyle girerler. Şiirin anlam bakımından açık olması zaruri değildir. Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır. Konu ise sadece terennüm için bir vesiledir”.

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    de musikiyi ön plana alan, anlam açıklığını ikinci plana atan,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    da geniş ve akıcı bir telkin yeteneği arayan ve şiirin kaynağını bilinçaltında bulan bu anlayış ile sembolizmin şiir anlayışı arasında yakınlıklar vardır. Ancak sembolist şiirin asıl unsur olan sembol, Haşim’in şiirlerinde yoktur. Onun, anlamı anlaşılmayan veya değişik yorumlara elverişli bulunan şiirleri pek azdır. Bu bakımdan Haşim’i sembolist bir şair olarak kabul etmek pek güçtür.

    Haşim’in şiirine en uygun anlayış tarzının, empresyonizm olduğu kabul edilebilir. Gerçekten şiirlerinde dış dünyaya ait gözlemlerinin kendi iç dünyasında yarattıığı izlenimleri aksettirmesi bu anlayışın en açık göstergesidir.

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ’nin küçücük ve manzun “Mukkadime”si de empresyonizmin özlü bir ifadesinden başka bir şey değildir.

    Eserleri:
    Şiirleri: Göl Saatleri, Piyâle
    Nesirleri: Gurebâ-hane-i Lâklâkan, Bize Göre
    Gezi Notları: Frankfurt

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    si
    hayata_altf4, Dark Prince, angel_tuce ve diğer 2 kişi bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş