garipçiler, maviciler ve 2. yenicilerin temsilcileri ( edebi kisilik ve eserleri)

Konu 'Edebiyat 12.Sınıf' bölümünde xqyzm tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. xqyzm

    xqyzm Üye

    Katılım:
    14 Aralık 2009
    Mesajlar:
    188
    Beğenileri:
    50
    Ödül Puanları:
    0

    1.birinci garip akımı temsilcileri (edebi kişilikleri ve eserleri)

    2.mavi akımı temsilcileri (edebi kisilik ve eserler)

    3.ikinci yenicilerin temsilcileri (temsilcilerin edebi kisilikleri ve eserleri )

    yardımlarınızı bekliyorum :)
    bergen_mutluay bunu beğendi.
  2. anyone

    anyone Üye

    Katılım:
    18 Ocak 2011
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    16
    Ödül Puanları:
    0
    GARİPÇİLER AKIMI

    Temsilcileri:
    • Orhan Veli Kanık
    • Melih Cevdet Anday
    • Oktay Rifat Horozcu

    Garipçiler, şiirlerini; Garip adlı kitapta yayımlamışlardır. Bu kitabın önsözünde şiir hakkındaki düşüncelerini yayımlamışlardır. Böylece şiire yeni bir bakış açısı getirmişler ve şiirin etrafındaki duvarları yıkmıştır.


    Garip Akımı
    1-Vezin ve kafiyeye karşı çıkmışlardır.
    2-Günlük konuşma dilini şiire uygulamaya çalışmışlardır.
    3-Mecaza,süse ve suniliğe karşı çıkıp;yalnızlığa önem verdiler.
    4-Halk şiirinin anlatım ve deneyimlerinden faydalandılar.
    5-O güne kadar şiirimizde kullanılmayan bir takım sözcükleri kullandılar.
    6-Sıradan insanlar şiire konu olmuştur.
    7-Yaşama sevinçlerini fazlasıyla şiire yansıtmışlardır.
    8-Kaynağını batı şiirinden alan Garip akımı eskiye ait olan her şeyin karşısında
    olup özellikle şairane söyleyişin karşısında olmuşlardır.
    9-Şiirde söz ve anlam oyunları bırakılmıştır.

    Ama Orhan Veli'nin kendisi de kitabının ikinci basımında sanat anlayışını gözden geçirmek gereğini duyacaktır. Özellikle şiirsel gelenek, biçim konularında daha esnek bir tutuma girmiştir. Nitekim ikinci kitabı Vazgeçemediğim'den (1945) başlayarak şiirini değiştirdiği görülür. "Kimi şiirlerde akıl çizgisinden duygu çizgisine kayılır, mizah ve şaşırtma bırakılır, yer yer uyağa ve sıfata başvurulur, sözcük tekrarlarından, müzikten yararlanılır. Hepsinden önemlisi, halk şiirinin dil ve deyişine özenilir" (Asım Bezirci). En ilginç gelişme ise özdedir: Toplumcu şiire yaklaşır Orhan Veli de.

    Garip akımı, gerek ilk yıllarında, gerekse sonraları, değişik sanat anlayışlarına bağlı olanlarca değişik biçimlerde değerlendirilmiştir. Geleneğe bağlı olanlar, Orhan Veli ve arkadaşlarını şiiri ayağa düşürmekle suçlarken; toplumcular, Garipçileri, toplumcu şiiri engelleyen, yozlaştırmayı amaçlayan ve küçük burjuva duyarlığını geliştirmeye çalışan bir devinimin başlatıcısı olarak gördüler. Yazın tarihçileri ise, Garip akımını genellikle yeni şiirin başlangıcı saydılar.

    Bugün de bu tutumların pek değiştiği söylenemez. Ama nesnel bir değerlendirmeyle, Garip deviniminin Türk şiirinin gelişim sürecinde önemlice bir yeri olduğunu söylemek gerekmektedir. Orhan Veli ve arkadaşlarının "serbest nazım" anlayışıyla şiirler yazmaları, bu alanda en çok Nurullah Ataç'tan destek görmeleri sanatın siyasal dışı tutulması eğiliminin iktidarca da desteklenmesi sonucudur. Türk şiiri yeni biçim ve söyleyiş olanaklarıyla zenginleştirilmiş, sokaktaki insanın duyarlılığına açılmıştır.
    bergen_mutluay bunu beğendi.
  3. anyone

    anyone Üye

    Katılım:
    18 Ocak 2011
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    16
    Ödül Puanları:
    0
    MAVİ AKIMI
    Maviciler (Mavi Akımı)
    Atilla İlhan’ın 1952–1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “Mavi” nin etrafında toplanan Orhan Duru, Ferit Edgü gibi sanatçıları oluşturduğu gruptur.Bu sanatçılar, şairane bir sanat anlayışının temsilcisi olmuşlar.
    Daha sonra Mavi dergisi Özdemir Nutku’nun yönetimine geçti ve Atilla İlhan’ın savunduğu toplumsal gerçekçiliğin (sosyal realizm) sözcüsü oldu.Dergi Nisan 1956’da çıkan 36. sayıdan sonra (son mavi) kapatıldı.
    Garip akımına tepki olarak çıkmıştır.Bu topluluğun hedefinde Garip Akımı ve Orhan Veli vardır. Garipçilerin savunduğu birçok görüşe karşı çıkmışlardır. Özellikle şiirin açık olması gerektiği anlayışı Maviciler tarafından tamamen reddedilmişti. Maviciler şiirin bütünüyle açık olamayacağını, anlam kapalılığının şiiri düzyazıdan ayıran önemli bir faktör olduğu görüşündedirler.
    Şiirin basit olamayacağını zengin benzetmeli, içli, derin olması gerektiğini savunmuşlardır.

    Temsilcileri
    Atilla İLHAN
    Fırat Edgü
    Orhan Duru
    Özdemir Nutku
    Yılmaz Gruda
    Ahmet Oktay
    Demirtaş Ceyhun
    Demir Özlü
    Ece Ayhan
    Tahsin Yücel
    bergen_mutluay bunu beğendi.
  4. anyone

    anyone Üye

    Katılım:
    18 Ocak 2011
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    16
    Ödül Puanları:
    0
    İKİNCİ YENİ AKIMI
    •Cemal Süreyya
    • İlhan Berk
    • Edip Cansever
    • Ece Ayhan
    • Turgut Uyar
    • Sezai Karakoç
    • Ülkü Tamer

    * Yeni’ye tepki olarak ortaya çıkmışlardır.
    * İnsanın bilinçaltına inerler,
    * Doğayı, insanı ve gözlemlediklerini kendilerine özgü bir anlayışla verirler.
    * GARİPÇİLERDEN OkTAY RİFAT ve MELİH CEVDET de daha sonra II. Yeni’ye katılmışlardır.
    İlkeleri:
    * Şiirde öykücü anlatım yolu terk edilmelidir,
    * Anlatım kapalı ve soyut olmalıdır,
    * Söyleyiş anlamdan daha önemlidir,
    * Şiir konuşma dilinden uzak, özgün, mantık dokusundan arındırılmış olmalıdır,
    * Şiir toplumsal sorunlara çözüm bulma aracı olmalıdır.
    * Şiirin amacı toplumu eğitmek değildir,
    * Şiirde ahenk; ölçü ve uyak ile değil musiki ve anlatım zenginliğiyle sağlanmalıdır.
    bergen_mutluay bunu beğendi.
  5. xqyzm

    xqyzm Üye

    Katılım:
    14 Aralık 2009
    Mesajlar:
    188
    Beğenileri:
    50
    Ödül Puanları:
    0
    teşekkürler ;)
    bergen_mutluay bunu beğendi.
  6. anyone

    anyone Üye

    Katılım:
    18 Ocak 2011
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    16
    Ödül Puanları:
    0
    önemli degil:)
    bergen_mutluay bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş