hazırlık

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde qs-emre tarafından paylaşıldı.

  1. qs-emre

    qs-emre Üye

    Katılım:
    17 Ekim 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    sayfa 83 deki hazırlık çalışmalarını yapan varmı
  2. Özlem

    Özlem Bu ülke sizi de unuttu(!) - SOMA Özel Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2009
    Mesajlar:
    4.040
    Beğenileri:
    3.106
    Ödül Puanları:
    113
    Yer:
    Konya
    SAYFA 83:
    OĞUZ TÜRKÇESİNİN ANADOLU'DAKİ İLK ÜRÜNLERİ(13.-14.YY)


    [FONT=&quot]HAZIRLIK:[/FONT]
    [FONT=&quot]Tasavvuf [/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]

    • [FONT=&quot]Tanrı'nın niteliğini ve evrenin oluşumunu varlık birliği anlayışıyla açıklayan dinî ve felsefi akımı.Lütfen ayrıntılı bilgi için [/FONT]

      Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    [FONT=&quot]UYARI: Bu ilahi incelenirken beyit nazım birimiyle yazılanı değil dörtlük birimiyle yazılanı dikkate alınmıştır. (BEYİTLE YAZILANINDA İÇ KAFİYE OLDUĞUNU UNUTMAYINIZ.)[/FONT]

    EK BİLGİ: Bu ilahiyi aşağıdaki videodan Hayri KÜÇÜKDENİZ'İN enfes yorumuyla dinleyebilirsiniz...

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...




    [FONT=&quot]GEL GÖR BENİ AŞK NEYLEDİ[/FONT]
    [FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Ben yürürüm yane yane [/FONT]
    [FONT=&quot]Aşk boyadı beni kane "ane" zengin uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]Ne âkilem ne divane[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi [/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Gâh eserim yeller gibi [/FONT]
    [FONT=&quot]Gâh tozarım yollar gibi "ler gibi" redif , "l" yarım uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]Gâh akarım seller gibi[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Akar sulayın çağlarım[/FONT]
    [FONT=&quot]Dertli ciğerüm dağlarım "rım" redif ; "ağla" zengin kafiye [/FONT]
    [FONT=&quot]Şeyhim anuban ağlarım[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Ya elim al kaldır beni[/FONT]
    [FONT=&quot]Ya vaslına erdir beni "dır beni" redif ; uyak yok [/FONT]
    [FONT=&quot]Çok ağlattın güldür beni[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Ben yürürüm ilden ile[/FONT]
    [FONT=&quot]Şeyh soraram dilden dile "ile" zengin uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]Gurbette halim kim bile[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]

    [FONT=&quot]Mecnun oluban yürürüm[/FONT]
    [FONT=&quot]Ol yâri düşte görürüm "(u)rüm" redif ; uyak yok [/FONT]
    [FONT=&quot]Uyanıp melûl olurum [/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Miskin Yunus biçareyim[/FONT]
    [FONT=&quot]Baştan ayağa yareyim "yim" redif; "are" zengin uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]Dost elinde avareyim[/FONT]
    [FONT=&quot]Gel gör beni aşk neyledi[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Şiirdeki bazı kelimelerin anlamları: (ek bilgi) [/FONT]
    [FONT=&quot]ışk: aşk[/FONT]
    [FONT=&quot]Âkil:akıllı[/FONT]
    [FONT=&quot]divane: deli ,çılgın[/FONT]
    [FONT=&quot]neyledi: ne yaptı[/FONT]
    [FONT=&quot]geh: (kah) bazen, bazı zaman[/FONT]
    [FONT=&quot]sulayın: su gibi[/FONT]
    [FONT=&quot]dağlaram: yaralarım[/FONT]
    [FONT=&quot]anuban: anıp, anarak[/FONT]
    [FONT=&quot]vasl: sevgiliye kavuşma[/FONT]
    [FONT=&quot]miskin:(tasavvufta) yoksul, benliğinden geçmiş kişi[/FONT]
    [FONT=&quot]yâre: yara[/FONT]
    [FONT=&quot]melûl: kederli, dertli[/FONT]
    [FONT=&quot]il: memleket[/FONT]
    [FONT=&quot]âvâre: serseri, başıboş, boş gezen [/FONT]
    [FONT=&quot]SAYFA 84:[/FONT]
    [FONT=&quot]DÖRTLÜKLER HALİNDE YAZILANA GÖRE: [/FONT]
    [FONT=&quot]ölçü: 8'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]uyak: şiirde gösterilmiştir.[/FONT]
    [FONT=&quot]redif: şiir üstünde gösterilmiştir.[/FONT]
    [FONT=&quot]sese dayalı edebi sanatlar: 1.beyitte "n" seslerinin tekrarıyla ali terasyon, "e ve a" seslerinin tekrarıyla asonans yapımıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]Her beyitte ünsüz harf tekrarıyla aliterasyon ünlü ses tekrarıyla asonans yapılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]YAPI UNSURLARI:[/FONT]
    [FONT=&quot]Nazım birimi: dörtlük [/FONT]
    [FONT=&quot]nazım birimi sayısı: 7[/FONT]
    [FONT=&quot]uyak şeması: aaab/cccb/dddb/eeeb/fffb/... düz uyak şeması vardır.[/FONT]
    [FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]TEMA: İlahi aşk[/FONT]
    [FONT=&quot]Nazım Türü: İlahi [/FONT]

    KİTAPTAKİ BEYİTLE YAZILANA GÖRE:
    AHENK UNSURLARI:
    Ölçü: 16'lı hece ölçüsü
    Uyak:İç kafiyeler vardır.Yukarıda dörtlükte yazılanda gösterilmiştir.
    Redif: "gel gör beni ışk neyledi"

    YAPI UNSURLARI:
    nazım birimi: beyit
    nazım birimi sayısı: 7
    uyak şeması: ab/cb/db/eb/fb...

    [FONT=&quot]2) "şeyhüm" "ışk" , miskin", "avare" gibi düşünceler tasavvuf düşüncesini yansıtır.Tasavvufta mutlak sevgili ve dost Allah'tır. Allah'ın dışındaki her şey geçicidir.Şiirdeki "aşk" hakiki aşk olan Allah aşkıdır. Dünyadaki her şey Allah'a ulaşmak için bir araç olarak görülür. Okuduğunuz şiirde "gel gör beni aşk neyledi" sözüyle şair Allah aşkından yandığını ONA kavuşmak istediğini vurguluyor.. Şiirde gece - gündüz Allah aşkıyla yanıp tutuşan, dünya malına değer vermeyen, Allah aşkını zenginlik ve fakirliğe tercih eden bir dervişin düşünceleri dile getirilmiştir. Bu tasavvuf düşüncesidir. Yunus Emre'nin bu şiirinde 13 ve 14. yüzyılda Türk edebiyatında etkisini hissettiren tasavvuf düşüncesini, dolayısıyla çağının sanat, kültür ve din anlayışının yansımalarını görmek mümkündür.[/FONT]
    [FONT=&quot]3) Metnin yazılış amacı Allah aşkını ifade etmek ve tasavvuf düşüncesini geniş halk kitlelerine ulaştırmak olduğundan konuşma diline yakın, yalın sade bir dil kullanılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]4) Bu şiir, 12. yüzyılda Ahmet Yesevi'yle başlayıp 13. yüzyılda en olgun örneklerini veren tasavvuf anlayışı geleneğine göre yazılmıştır.Şiirde soyut bir gerçeklik olan ilahi aşk anlatılmıştır. Şiirsel gerçeğin ifade aracı imge ve sestir. Şair bunu dile getirirken çeşitli edebi sanatlarla somutlaştırma yoluna gitmiştir. Şiiri okurken Allah aşkının derdiyle yanıp tutuşan bir Yunus Emre âdeta bir tablo gibi gözümüzde canlanmaktadır.Şiirin nazım türü İLAHİ'dir. Dinî-tasavvufi edebiyatta; Allah'ın varlığı, birliği, Allah sevgisi gibi konuları işleyen nazım türüne ilahi denir.Yunus Emre, şiirlerinde tasavvuf düşüncesini ve ilahi aşkı halkın kolayca anlayabileceği bir dille yazmıştır. Bu şiirinde de şairin edebî görüşünü yansıtan bir konuyu (ilahi aşkı) işlediğini görüyoruz. Açıklık, yalınlık, derinlik, içtenlik ve heyecan, Yunus'un şiirinin başlıca özelliklerindendir. Bu özellikleri şiirlerinde başarıyla uygulayan Yunus Emre için "Tasavvufî halk şiirinin en lirik şairidir" ifadesini kullanmak yanlış olmaz.Sözcüklerin ve eklerin yazılışına baktığımızda 13. yüzyılın dil özelliklerini görürüz: (tozaram,dağlaram,kaldur,oluban,anuban ...) Eserlerinde Arapça ve Farsça sözcüklere de yer vermiştir. Ancak bu sözcükler Türk halkının diline girmiş, konuşulan, anlaşılan sözcüklerdir. Bu yönüyle Yunus Emre'yi Eski Anadolu Türkçesi'nin kurucularından sayabiliriz. Yunus Emre, o dönemde edebiyat dili olarak Türkçeyi, canlı biçimde kullanmıştır. Türkçenin kültür ve edebiyat dili olarak gelişmesine büyük hizmeti olmuştur.[/FONT]
    [FONT=&quot]Yunus, şiirlerinde hem ulusal ölçümüz heceyi hem de Araplardan aldığımız aruzu kullanmıştır. Nazım birimi olarak hem beyit hem de dörtlük kullanmıştır. Şiirlerini daha çok ilâhi, nutuk ya da nefes türünde söyleyen Yunus Emre; hür düşünceli, anlama değer veren, Vahdet-i Vücud inancını ve ilâhî aşkı anlatan bir mutasavvıf şairdir.Vahdet-i Vücud inancına göre tek gerçek varlık Allah'tır. Ondan gayrı ne varsa, yani bütün evren O'nun yansımasıdır. Allah bilinmeyi dilemiş, kâinatı yaratmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]5) "Aşkın kana boyması", yeller gibi esmek" yollar gibi tozmak" akarsu gibi çağlamak" dertli ciğerini dağlamak", "Mecnun olup yürümek" Miskin Yunus" "baştan ayağa yaralı olmak" "dost ilinden avare olmak" Bu ifadeler soyut bir gerçeklik olan "ilahi aşkı" somutlaştırmak ve farklı durumları ifade etmek için kullanılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]6) "şeyhüm" "ışk" "mecnun" miskin" "avare" gibi sözcükler din ve tasavvufla ilgilidir.Bu kelime ve kavramların[/FONT]
    [FONT=&quot]koşukta yer almamasının sebebi koşuk nazım türünün İslamiyet öncesi sözlü edebiyat dönemine ait olmasıdır.Tasavvuf düşüncesi İslamiyet'in kabul edilmesinden sonra görülür.[/FONT]
    [FONT=&quot]7) "âkil, divâne, hâl , Mecnûn ,melûl, yâre, âvâre, bîçâre" gibi sözcükler kapalı ünlülerin bulunduğu sözcüklerdir..Koşuk adlı metinde kapalı heceler yoktur.Çünkü bu sözcükler İslamiyet'in kabulünden sonra Arap ve İran edebiyatından dilimize girmiştir.Kapalı heceler dilin musikileşmesinde ve ahenginde önemli bir yere sahiptir.Nihat Sami BANARLI'ya göre ise "Uzun hece, âdeta dilleri tek sesli olmaktan kurtarıp çok sesli yapan ve dillere büyük müzikalite sağlayan ses unsurları ve âdetâ Türkçenin notası olmuştur."[/FONT]
    [FONT=&quot]8) İlahi metninde İslam medeniyetinin şekillendirdiği Türk kültürünün ve tasavvuf düşüncesinin izleri görülmektedir.Koşıkta ise İslamiyet'ten önceki göçebe Türk toplumunun yaşam biçimi görülmektedir.



    Alıntıdır.

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...



    Cevapların hepsi burada mevcut zaten.
    Arama yapmadan neden konu açıyorsunuz !

    İyi Forumlar..




    [/FONT]
  3. hazal95

    hazal95 Forumdan Uzaklaştırıldı

    Katılım:
    20 Ekim 2009
    Mesajlar:
    20
    Beğenileri:
    4
    Ödül Puanları:
    0
    ellerinize sağlık...................

Sayfayı Paylaş