mevlana,yunus emre,hacı bektaş veli nin ahlak felsefesindeki görüşleri??

Konu 'Felsefe' bölümünde burcu_. tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. burcu_.

    burcu_. Üye

    Katılım:
    11 Eylül 2008
    Mesajlar:
    19
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    1

    arkadaşlar yazarsanız sevinirim..

  2. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.273
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
    Haci Bektas Veli, ahlak felsefesini ise söyle ifade etmistir: "Nefsine, hiddetine, eline, beline, diline sahip ol."
    Haci Bektas: "Düsmaninizin bile insan oldugunu unutmayiniz" diyerek cagdas siyaset bilimcilerin ve insan haklari savunucularinin verdikleri kavgaya günümüzden 700 yil önce katilmistir.
    Ayrica: "Hicbir milleti asagilamayiniz" diyerek de dünya insanlik ailesinin gelecegini ta o günden görmüstür.
    Kadin erkek esitligini ise söyle ifade etmistir:
    "Erkek disi sorulmaz, muhabbetin dilinde.
    Hak'kin yarattigi her sey yerli yerinde:
    Bizim nazarimizda, kadin-erkek farki yok.
    Noksanlikla, eksiklik senin görüslerinde
  3. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.273
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
    Mevlana : Mevlana’ya göre öncesiz, sonrasız mutluluk, güzel iyi ve mutlak doğru olan Tanrı gücünü ve yüceliğini göstermek için bu evreni yaratmıştır. O halde evren Tanrı’nın kendini gösterdiği görüntüler alanıdır. Vahdet-i Vücud (varlığın birliği) adı verilen bu anlayışa göre tanrı evrenin özü, diğer varlıklar ise belirtileridir. Yani evren Tanrı’nın güzelliğinin bir görüntüsüdür. İnsan ise eşref-i mahluktur (varlıkların en şereflisi). Tanrı, insanı diğer yarattıklarından ayrı tutarak ona Tanrı’nın bilgisine ulaşma şerefi vermiştir. Varlıklar içinde bir tek insan, Tanrı’nın verdiği ilahi ruh ile Tanrı’nın özünü ve güzelliğini sezebilir. Ancak bedensel ve toplumsal zevkler Tanrı’ya ulaşmayı engeller. Bunun için insan bu zevklerden uzaklaşıp aşk yolu ile Tanrı’ya ulaşmalıdır. Aşk sayesinde insan, Tanrı’nın yarattığı her şeyi Tanrı adına sever. Mevlana’nın felsefesi, aşk temelinde evrensel bir ahlak yasasının varlığını kabul eder.

    Yunus Emre : Mevlana gibi Yunus Emre’ye göre de gerçek varlık Tanrı, doğru bilgi ise Tanrı’yı tanımaktır. Tanrı’ya ulaşmanın yolu ise hiçbir çıkar beklemeden sevmektir. Varlık, Tanrı’nın bir yansımasıdır. O halde evrendeki her şey Tanrısaldır ve her şeyi sevmek gerekir. Sevgi, insanı Tanrısal öze götürür. Yunus Emre de evrensel ahlak yasasının varlığını kabul eder.

    Hacı Bektaş Veli : Hacı Bektaş Veli de “vahdet-i vücud” anlayışını kabul ederek evrenin Tanrı’nın güzelliğinin bir yansıması olduğunu kabul eder ve Tanrı’ya ulaşmanın yolunu üç aşamada gösterir.

    - Vahdet-i Şuhud aşamasında insan çevresinde gördüğü her şeyi Tanrı ile açıklar.

    - Vahdet-i Kusud aşamasında, insan çevresinde gördüğü değişik şeylerin aynı “öz” den geldiğini anlar.

    - Vahdet-vücud aşamasında ise her şeyin tek bir varlığın insan biçimdeki belirtisi olduğunun bilincine varır.

    Vahdet- vücud aşamasında insan “kamil kişi” (olgunlaşmış insan) olur ve yaratanla yaratılanı bir görür.

    Hacı Bektaş Veli de evrensel ahlak yasasının varlığını kabul eder.


    --------------------------------------------------------------------------------


    burda hepsi de var!
  4. (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯)

    (¯`•вєуαz мєℓєк•´¯) Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    5 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.273
    Beğenileri:
    310
    Ödül Puanları:
    36
  5. tür_sev

    tür_sev Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    arkadaşım bilgiler için çok teşekkürler eline sağlık
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş