Milli edebiyat döneminin önemli temsilcileri

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde sementa.38 tarafından paylaşıldı.

  1. sementa.38

    sementa.38 Üye

    Katılım:
    17 Kasım 2009
    Mesajlar:
    645
    Beğenileri:
    363
    Ödül Puanları:
    64
    Yer:
    kayseri

    ÖMER SEYFETTİN
    (1884-1920)



    Maupassant (olay) tarzı olay hikayeciliğinin bizdeki en büyük ismidir.

    Hikayeciliği meslek olarak gören ilk sanatçıdır.

    Genç Kalemler dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” makalesiyle dilin sadeleştirilmesi gerektiğini savunmuştur.

    Uzun cümlelerden, söz oyunlarından, yabancı sözcük ve tamlamalardan kaçınmış, konuşma ve yazı dili arasında bir uyum kurmaya çalışmıştır.

    Realist bir yazardır.






    Hikayelerinde milli bilinci uyandırma ve güçlendirme amacı taşımıştır.

    “Toplum için sanat” anlayışıyla milli değerlere yönelmenin önderliğini yapmıştır.

    Mizahtan da yararlanarak toplumdaki aksayan yönleri eleştirmiştir; bu bakımdan hikayeleri toplumsal hiciv karakteri taşır.

    Hikayeleri teknik açıdan zayıftır, tasvirlere, psikolojik tahlillere önem vermez, daha çok olayı ön plana çıkarır.






    Türk tarihi, toplum sorunları, çocukluk anıları ve balkanlardaki Türkler, başlıca konulardır.

    Hikayelerinde menkıbe, efsane, destan, halk fıkraları ve tarihten yararlanmıştır.

    Kitaplaştırmadığı az sayıda şiirleri de vardır.



    ESERLERİ

    Hikaye:
    Ashab-ı Kehfimiz,
    İlk Düşen Ak,
    Yüksek Ökçeler,
    Bomba,
    Bahar ve Kelebekler,
    Beyaz Lale,
    Aşk Dalgası,
    Gizli Mabet,
    Tarih Ezeli Bir Tekerrür,
    Pembe İncili Kaftan,
    Kaşağı,
    Falaka,
    Kızıl Elma Neresi,
    Başını Vermeyen Şehit,
    Diyet,
    And,
    Teke Tek,
    Kütük,
    Efruz Bey,
    Yalnız Efe...

    ALİ CANİP YÖNTEM
    (1887-1967)


    Fecr-i Ati topluluğundan Genç Kalemler dergisine geçmiştir.

    Genç Kalemler dergisinin başyazarlığını kabul etmiş böylece Ö.Seyfettin ve Ziya Gökalp’a katılarak milli edebiyatın öncülerinden olmuştur.

    Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.

    Eleştirileri, makaleleri ve edebiyat tarihi araştırmalarıyla tanınmıştır.





    ESERLERİ:

    Şiir: Geçtiğim Yol

    Makale: Milli Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey’le Münakaşalarım

    Antoloji: Türk Edebiyatı Antolojisi


    ZİYA GÖKALP
    (1876-1924)


    Türkçülük akımını sistemleştiriştir ve Türk milliyetçiliği fikrini “Türkiyecilik”, “Oğuzculuk ve Türkmencilik”, “Turancılık” devrelerine ayırmıştır.

    Şair ve yazar kimliği kadar sosyolog olarak da önemlidir; sosyoloji çalışmalarında Emile Durkheim’den etkilenmiştir.

    Türk sosyolojisinin kurucusu olarak görülmüştür. Ona göre millî vezin hece veznidir.

    İslamiyet öncesi Türk tarihiyle ilgili araştırmalar yapmıştır.




    Konuşma dilinin aynı zamanda yazı dili olmasını, edebi eserlerde İstanbul ağzının esas alınmasını ve heceyi kullanmak gerektiğini savunmuştur.

    Edebiyatı, fikirlerini yaymak için bir araç olarak kullanmıştır. Sanat yapma kaygısı yoktur.

    Şiir ve nesir alanında eserleri vardır.

    Dile önem vermiştir. Eserlerini sade bir dille yazmıştır. Türk dilinin gelişmesi yolunda çaba harcamıştır. Türkçe karşılıkları olan Arapça ve Farsça kelimelerin atılmasından, Türkçeleşmiş kelimelerin de artık Türkçe sayılmasından yanadır.



    ESERLERİ:

    Dergi: Yeni Mecmua, Küçük Mecmua

    Şiir: Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık

    Makale: Türkleşmek — İslamlaşmak — Muassırlaşmak

    İnceleme: Türkçülüğün Esasları, Türk Medeniyeti Tarihi

    Mektup: Malta Mektupları



    MEHMET EMİN YURDAKUL
    (1869-1944)


    “Türk Şairi”, “Milli Şair” unvanlarıyla anılmıştır.

    Milli duyguları dile getirdiği ilk şiiri “Cenge Giderken”le heceyle şiir yazma eğiliminin öncülüğünü yapmıştır.

    Anadolu insanının acılarını, düşmana karşı mücadelesini coşkun bir dille anlatan ilk şairdir.

    Bütün şiirlerinde sade bir dil ve hece ölçüsü kullanmıştır.

    Aruz ölçüsünden hece ölçüsüne geçiş bu yazarla başlamıştır.




    ESERLERİ:

    Şiir:
    Türkçe Şiirler,
    Türk Sazı,
    Ey Türk Uyan,
    Tan Sesleri,
    Ordunun Destanı,
    Aydın Kızları,
    Zafer Yolunda,
    Ankara,
    Turan’a Doğru,
    İsyan ve Dua



    AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU
    (1860-1927)


    Önceleri Servet-i Fünun topluluğu içinde yer aldı.

    Yeni Lisan hareketini benimsedikten sonra milli konularda sade bir dille eserler yazmıştır.

    Milli edebiyat döneminde yazmış olduğu küçük hikayeleri ile tanınır. Bu hikayelerini “Çağlayanlar” adlı kitabında toplamıştır.

    Hikayelerinde milli duygular ve heyecanlar önemli yer tutar.

    Türkçülük faaliyetleriyle yakından ilgilenmiş, Türkçenin sadeleşmesinde büyük hizmetleri olmuştur.

    ESERLERİ:

    Hikaye: Haristan ve Gülistan, Çağlayanlar

    Roman: Gönül Hanım

    MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ
    (1890-1966)


    Edebiyata Fecr-i Ati’yle ve şiirle girdi, sonraları Milli Edebiyat’a katıldı.

    Türk kültürü, dili ve uygarlığıyla ilgili önemli çalışmalar yaptı.

    Türk edebiyat tarihi alanında dünyaca ünlü bir bilim adamıdır.

    Ordinaryüs Profesör unvanını almıştır.

    Hoca Ahmet Yesevi ve Yunus Emre’yi tanıtmıştır.




    ESERLERİ:

    Edebiyat tarihi — Makale:

    Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar,

    Türk Edebiyatı Tarihi,

    Azeri Edebiyatına Ait İncelemeler,

    Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları,

    Türk Saz Şairleri...

Sayfayı Paylaş