Milli Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı.

Konu 'Türk Edebiyatı Ders Notları' bölümünde HaYaT SéRSéRi tarafından paylaşıldı.

  1. HaYaT SéRSéRi

    HaYaT SéRSéRi Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2011
    Mesajlar:
    2.006
    Beğenileri:
    1.061
    Ödül Puanları:
    114
    Yer:
    uçurumun dibi.

    Milli Edebiyat Akımı ( 1911 - 1923 )

    Mehmet Emin Yurdakul.
    Ömer Seyfettin.
    Ahmet Hikmet Müftüoğlu.
    Halide Edip Adıvar.
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu.

    Dönemin Bağımsız İsimleri
    Mehmet Akif Ersoy
    Yahya kemal Beyatlı.

    1) Günümüz Halk Edebiyatı.
    Aşık Veysel ŞAtıroğlu.
    Erzurumlu Yaşar Reyhani.
    Karslı Murat Çobanoğlu.
    Şeref Taşlıova.

    2) Cumhuriyet Dönemi (1923 - ... )

    Faruk Nafiz Çamlıbel
    Ahmet Kutsi Tecer.
    Necip Fazıl Kısakürek.
    Refik Halit Karay
    Memduh Şevket Esendal
    Reşat Nuri Güntekin.
    Nazım Hikmet Ran
    Arif Nihat Asya
    Fazıl Hüsnü Dağlarca.
    Zeki Ömer Defne
    Ahmet Muhip Dranas.
    Orhan Veli Kanık
    Halit Fahri Ozansoy.

    A) Hikaye
    Sait Faik Abasıyanık.
    Haldun Taner
    Orhan Kemal
    M. Şevket Esendal
    S. Kudret Aksal
    Halikarnas Balıkçısı.

    B) Roman
    Peyami Safa
    Ahmet Hamdi Tanpınar.
    Kemal Tahir
    Tarık Buğra
    H. Nihal Atsız
    Yaşar Kemal
    Orhan Kemal

    C) Tiyatro
    Necati Cumalı
    Turan Oflazoğlu
    Recep Bilginer
    Refik Erduran
    Haldun Taner.

    D) Gezi ve Anı
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu.
    Yusuf Ziya Ortaç
    Abdülhak Şinasi Hisar.
    İsmail Habib Sevük.

    E) edebiyat Tarihi.
    Fuat Köprülü
    Ahmet Hamdi Tanpınar.
    Vasfi Mahir Kocatürk.





  2. HaYaT SéRSéRi

    HaYaT SéRSéRi Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2011
    Mesajlar:
    2.006
    Beğenileri:
    1.061
    Ödül Puanları:
    114
    Yer:
    uçurumun dibi.
    MİLLİ EDEBİYAT AKIMI.

    1789 Fransız İhtilali'nin yaydığı ulusçuluk düşüncesi Türk Aydınlarını da etkiler ; aydınlar '' Türkçülük '' düşüncesine bağlanırlar. Tanzimat yazarlarının başlattıkları dil ve tarih çalışmaları Türkçülüğün kültürel ortamını hazırlar. Türk Derneği, Türk Ocağı gibi kuruluşlar; Türk Yurdu , Yeni Mecmua gibi yayın organları Türkçülük düşüncesinin yayılmasını sağlar. 1911'de Selanik'te Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem ve Ziya Gökalp tarafından çıkarılan '' Genç Kalemler '' dergisinde başlayan hareket, Türkçenin sadeleşmesinde büyük rol oynar ve bu dönem '' Ulusal ( Milli ) Edebiyat Akımı ( 1911 - 1923 ) '' olarak adlandırılır.

    MİLLİ EDEBİYAT AKIMININ ÖZELLİKLERİ.
    1. Ulusal değerler ele alınmış ; konu olarak '' ulusal tarih, yurt ve toplum sorunları '' işlenmiştir.
    2. Şiirde dörtlük nazım birimi ve hece ölçüsü gibi ulusal biçimler kullanılmıştır.
    3. Eserler '' Sade Türkçe '' ile yazılmıştır.


    Ömer Seyfettin'in '' Yeni Lisan '' adını verdiği '' Sade Türkçe '' nin özellikleri şunlardır :
    a) Türkçe karşılığı bulunan yabancı sözcükler dilimizden atılacak ; '' güneş '' varken '' Şems '' , '' Ge-ce '' varken '' Leyl '' yada
    '' Şeb '' denmeyecektir.
    b) Arapça-Farsça dil kuralları, Osmanlıca tamlamalar kullanılmayacaktır.
    c) Yazı dili ve konuşma dili ayrılığı son bulacak, İstanbul halkının konuştuğu Türkçe, yazı diline esas alınacaktır.
  3. HaYaT SéRSéRi

    HaYaT SéRSéRi Üye

    Katılım:
    15 Ekim 2011
    Mesajlar:
    2.006
    Beğenileri:
    1.061
    Ödül Puanları:
    114
    Yer:
    uçurumun dibi.
    MİLLİ EDEBİYAT AKIMININ BAŞLICA TEMSİLCİLERİ.

    ÖMER SEYFETTİN. (1884-1920)
    1. Küçük öykü türünün edebiyatımızda ilk büyük temsilcisidir.
    2. Serim-düğüm-çözüm bölümleriyle geliştirilen olaylara dayanan ve genellikle okuyucuyu beklenmedik sonuçlarla şaşırtan öyküleriyle Türk edebiyatında '' Maupassant tarzı '' nı temsil eder.
    3. Öykülerinin bir bölümünde, kendine güvenini yitirmiş Türk toplumuna moral vermek amacıyla milli tarihin kahramanlık sayfalarından alınmış konuları ; bir bölümünde batılaşmanın yol açtığı toplumsal aksaklıkalrı işlemiş, ayrıca Türkçenin sadeleşmesine ve Türkçülük akımına öncülük etmiştir.

    YAPITLARI
    Bomba, Yüksek Ökçeler, Gizli Mabet, Asilzadeler, Bahar ve Kelebekeler, İlk Düşen Ak, Beyaz Lale, Efruz Bey...


    ALİ CANİP YÖNTEM (1877-1967)
    1.
    Sanat yaşamına Fecr-i Ati'de başlayan Ali Canip, Ulusal Edebiyat Akımını destekleyen makaleleri ve hece ölçüsü ile yazdığı şiirleriyle tanınmış, edebiyat ve edebiyat tarihimiz üzerine araştırmalar yapmış ve okul kitapları yazmıştır.

    YAPITLARI
    Geçtiğim Yol, Milli Edebiyat Meseleleri ve Cenap Bey'le Münakaşalarım, Ömer Seyfettin...


    ZİYA GÖKALP (1876-1924)
    1.
    Ömer Seyfettin ve Ali Canip'ten sonra Genç Kalemler kadrosuna katılan Gökalp, şairliğinden çok Türkçülük akımının önderi olarak tanınır.
    2. Hece ölçüsü ile yazdığı manzumelerde didaktik özellikler ağır basar. Bu manzumelerin konularını, folklordan, tarihten ve destanlardan alır.
    3. Türkçülük konusunda görüşlerini '' Türkçülüğün Esasları '' adlı eserinde belirtmiştir.
    4. Sade Türkçenin benimsenmesi ve milli bir edebiyatın gerçekleşmesi için yazı dili, konuşma dili ayrılığının kalkması gerektiğini savunmuştur. Gerek nesirlerinde, gerek şiirlerinde konuşma diline yakın, doğal, kolay anlaşılır bir dil kullanmıştır.

    5. Ziya Gökalp'in başka bir önemli özelliği de Durkheim'in '' İçtimai Mefkürecilik '' diye adlandırılan görüşlerini Türk toplumunun koşullarına uygulayan; ünlü bir toplumbilimci (sosyolog) oluşudur.

    YAPITLARI
    Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık, Türkçülüğün Esasları, Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Türk Medeniyet Tarihi, Malta Mektupları..


    MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966)
    Sanat yaşamına Fecr-i Ati'de başlayan Köprülü, asıl ününü tarih ve edebiyat tarihi alanlarındaki çalışmalarıyla kazanmış, edebiyat tarihini bilimsel yöntemlerle incelemiş, ilk bilim adamımızdır. Türk edebiyatını bir bütün olarak bilim dünyasına tanıtmıştır.

    YAPITLARI
    Türk Edebiyatı Tarihi, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Söz Şairleri Antolojisi.


    MEHMET EMİN YURDAKUL (1869-1944)
    1. Servet-i Fünun sanat anlayışına karşı çıkarak, sade bir dille ve hece ölçüsüyle yurt ve kahramanlık şiirleri yazmıştır.
    2. Türk-Yunan savaşıyla ilgili olarak yazdığı '' Cenge Giderken '' adlı şiiri Yurt içinde ve dışında geniş yankı uyandırmış, Genç Kalemler kadrosuna katılmıştır.
    3. Batı şiirinden alınan nazım şekillerini de kullanmış; ancak, şiirde iç ahengi göz ardı ettiği, hece ölçüsünü sadece hece sayısının eşit olması gibi değerlendirdiği için eleştirilmiştir.


    YAPITLARI
    Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Turana Doğru, Zafer Yolunda, Mustafa Kemal, Ankara..









Sayfayı Paylaş