Niyazi Mısri'nin Edebi Kişiliği

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde chadlagg tarafından paylaşıldı.

  1. chadlagg

    chadlagg Üye

    Katılım:
    9 Şubat 2011
    Mesajlar:
    5
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    niyaz-i mısri nin edebi kişiliği
  2. Rüzgar

    Rüzgar Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    31 Ekim 2008
    Mesajlar:
    2.028
    Beğenileri:
    875
    Ödül Puanları:
    113
    - Niyaz-i Mısri hakkında çok fazla bilgi yok, özellikle edebi kişiliği hakkında. Fakat aşağıdaki yazıların işine yarayacağını düşünüyorum.


    17. yüzyıl Halveti tarikatının Niyâziyye veya Mısriyye kolunun kurucusu, büyük bir sûfî tasavvuf edebiyatı ustası şairdir.


    İlk eğitimine kardeşleriyle birlikte köyünde başlayan Niyazi Mısri Malatya’lı bilginlerden hem dini alanda hem de tasavvufi alanda dersler alarak kendini yetiştirir. Babasının onu kendi şeyhine bağlanma arzusunun hilafına Niyazi Mısri Malatya’lı Halveti şeyhi Hüseyin Efendiye talebe olur.

    ' NOT:
    Ümmi Sinan ve Halveti Tarikatı
    Asıl adı Yusuf Sinan’dır. Halvetiye tarikatının yiğit başı koluna mensuptur.şiirlerinde Sinan Ümmi ve Ümmi Sinan mahlasını kullanmıştır.Ümmi Sinan’ın bilinen iki eserinden biri Divan’dır.Divan’ın içinde 200’e yakın şiir vardır.”Kutbü’l Meani” adında başka bir eseri olduğu söylenmektedir.Ümmi Sinan eserlerinde sanat gayesinden çok insanları irşad etmeyi esas alır.




    *Niyazi Mısri ve Ehlibeyt

    Mehmet Niyazî-i Mısrî’nin İsa ve Mehdilik konusundaki kararsızlık ve muğlâk hali Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’in nebi olduğu konusunda görülmez. Mısrî bu hususta fikirlerini daha net ortaya koymuştur.

    Nevaidü’l İrfan adlı eserinin elli dokuzuncu sayfasını sadece bu konuya ayırmıştır. Hz. Hasan ve Hüseyin’in nebi olduklarını, ayet ve hadisleri tevil ederek, bu ayetlerde geçen bazı harfleri cifr ve ebced hesaplarıyla hesaplayarak Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’in isimlerine ulaşır.

    Mısrî, bu düşüncelerini ileri sürerken Hz. Muhammed’in (sav) son peygamber (Hatem-ül Enbiya) olduğunu, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’in de farklı bir din ve farklı bir şeriat getirmeden dedelerinin dini üzerinde olduklarını açıkça ifade eder.


    Türkçe ve Arapça manzum ve mensur on ciltten fazla eseri bulunmaktadır. Aruz ölçüsü ile yazdığı şiirlerinde genellikle Nesimî ve Fuzulî’nin, heceyle yazdığı şiirlerinde ise Yunus Emre’nin etkisinde kaldığı görülür. Divanı’nın yanı sıra, “Risaletü’t-Tevhid, Şerh-i Esma-i Hüsnâ, Sûre-i Yusuf Tefsiri, Şerh-i Nutk-ı Yunus Emre, Risale-i Eşrât-ı Saat, Tahir-nâme, Fatihâ Tefsiri, Sûre-i Nûr Tefsiri” eserlerinden bazılarıdır.

Sayfayı Paylaş