Photoshop Kullanma Klavuzu

Konu 'Photoshop' bölümünde Moderatör Gül tarafından paylaşıldı.

  1. Moderatör Gül

    Moderatör Gül Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    3 Kasım 2009
    Mesajlar:
    2.216
    Beğenileri:
    973
    Ödül Puanları:
    0

    Photoshop Kullanma Klavuzu..
    SECİM ARACI ve OZELLİKLERİ
    Marquee Tool’un (seçim aracı) kısa yok tuşu M.Bu işlevi büyük aracımız,Dijital grafik işleme programlarıyla birlikte doğmuştur.Gerçek hayatta,tablo yaparken,desen çizerken bu gibi araca hiçbir şekilde ihtiyaç duymamaktayız.İşlevi çok basit.belirli bir bölgeyi işaretlemenizi ve işaretli olduğu sürece hangi işlemi yaparsınız yapın bu sadece bu bölgeye etki etmesini sağlamaktadır.Resim sanatıyla uğraşanlar özel püskürtme yöntemi ile çalışmayı duymuşlardır.Bu çalışmada bazı bölgeler kağıt ile kapatılır ve sadece açım olan bölgelere püsküren boyanın eskimesini sağlanır veya yağlı boya tablolarda çalışırken paftamızın 4 kenarının en dışına sökülebilecek şekilde 2-3 cm’lik çerçeve yapıştırılır.Tablo üzerine son fırçe darbesi konulduktan ve eser dinlendirildikten sonra bu yapıştırılan kağıt sökülür ve altında boyanmayan alan temiz bir şekilde görülür.Be kenarlara da paspartü denir. Gördüğünüz gibi geröek hayatta bir veya iki işlemde böyle bir araca ihtiyaç duymaktayız.Lakin bu araç Photoshop’un en can alıcı özelliklerinden biridir.Kısa bir giriştem sonra aracımızı açıklayalım.
    1.Rectangular Marquee Tool: Dikdörtgensel seçim aracı
    2.Elliptical Marquee Tool:Eliptik seçim aracı
    3.Single Row Marquee Tool:Tek piksellik satır seçim aracı.
    4.Single Column Marquee Tool:Tek piksellik sütun seçim aracı
    5.Crop Tool:Kes çıkar aracı
    6.Rectangular Marquee Tool:Aracımızı seçtikten sonra resmimizin üzerine geliyoruz ve faremzin sol tuşuna basılı tutuyoruz,bu andan itibaren faremizin yerini değiştirerek(sol fare tuşumuz hala basılı) seçim alanımızın diğer sınır köşesini belirliyoruz.Faremizin sol tuşunu bıraktığımızda bir kutu çizdiğimizi ve bu kutunun kenarlarının seçim alanı olduğunu belirtici hareketli aktif bir çerçeve oldupunu görüyoruz.Tüm Photoshop seçim elemanlarında olduğı gibi bu kapalı şeklimizin iç bölgesi işaretlenmniş ve işlemlerimizin etki edeceği alandır.Dış bölgesine ise hiçbir şekilde bir işlem uygulamamız mümkün değildir.
    Elliptical Marquee Tool:Çalışma mantığı aynı “Rectangular Marquee Tool” gibidir.Ancak yarattığı seçim alanı elipsel bir alan olur.
    Single Row Marquee Tool:Çalışma mantığı ilk iki seçim biçiminden farklı olarak bu araç farenizin sol tuşuna tek tıklama ve bırakma yöntemi ile çalışır.Tuşa basıp sürüklemeniz sadece seçim alanının yerinin ince ayarını yapmanızı sağlayacaktır şeklinde düşünmek yanlış olmayacaktır.Tıklıyorsunuz ve tuşu bıraktığınızda dokunduğunuz tek pikselin bulunduğu satır komple boydan boya seçecektir.Bu özellik bize web grafikleri veya hassas çizimler yapmamız gerektiği zamanlarda tek satır seçmemizi sağlayacaktır.Bu yardımcı Photoshop’a özgü bir elemandır.
    Single Column Marguee Tool:Çalışma mantığı “Single Row MargueeTool” ile aynıdır.Tek tıklama sistemiyle çalışır ancak bu sefer satır yerine tek piksellik bir sütunu komple seçer.Bu yardımcı Photoshop2a özgü bir elemandır.
    Crop Tool:”Rectangular Marguee Tool “ mantığı ile bir dikdörtgensel bölge çizilir.Çizimin hemen ardından seçili alanın köşelerinde ve kenarlarında birer tane kutucuk oluşması dikkatinizi çekecektir.Köşelerdeki kutular ile seçim alanının yatayla yaptığı açı saat



    yönünde veya saat yönünün tersine değiştirilebilir.Kenarlardaki kutucuklarla ise kutunun boyutu değiştirilebilir.Minik kutunun üzerine geldiğinizde fare imlecinin değiştiğini farkedeceksiniz.Tıkla ve imlecin yerini değiştir yöntemi ile değişiklik yapıldğını farkedeceksiniz.Ancak bu araçta daha önceden karşılaşmadığımız bir eleman çıktı karşımıza.Çizdiğiniz dikdörtgensel bölgenin merkezine dikkatlice baktığınızda bir simge görürsünüz.Bu merkez nokta Photoshop’ta bir çok araçta belirecektir.Amacı bölgenin merkezini size belirtmektir.Bu noktanın üzerine gelip tıkladığınızda ve onu başka bir yere taşınığınızda çizdiğiniz cismin ağırlık merkezini taşımış olrsunuz ve yapacağınız açı değişiklikleri merkez bu nokta olmak üzere cisimlere etki edecekti

    SECİM ARACLARI NEREDE İŞİME YARAR
    Web sitenizde basit bir tuş oluşturmaktan tutun siyah-beyaz fotoğrafları renklendirmeye ,yeni şekiller tasarlamaya kadar pek çok alanda işimize yarayacaktır. Seçim aracımızla dikdörtgen seçim yaptık.peki ya kare veya daire eni boyuna eşit şekillerde seçimler nasıl yapabilirsiniz?İşte bu noktada seçim aracımıza “Marquee Tool”a ait option penceresini incelememiz gerekiyor.”Window” menüsünden “show options” seçeneğini seçerek ayarlar penceresini görüntüleyebilirsiniz.Standart bir Photoshop 5 veya 5.5’de ayarlar penceresi “Navigator” penceresinin arkasındadır.”Navigator” penceresi çiziminize yaklaşmak”Zoom in”, uzaklaşmak “Zoom out” veya çizim üzerinde gezinmek “Pan” amacıyla kullanılan birimdir.Araç çubuğumuzdan Dikdörtgensel Seçim aracımızı “Rectangular Marquee Tool” seçiyoruz ve karşımıza gelen ayarlar “Option” penceresini incelemeye başlıyoruz.
    Feather:Sözlük anlamı “kuş tüyü”’dür.Hangi nedenden dolayı bu araca kuş tüyü denmesinin nedenine gelince;saçlarımıza bakın veya bir kuş tüyüne...Tüy köklerinin veya saç köklerinin gövdeye bağlandığı bölgede yoğunluk çok fazladır ancak uçlara gidildikçe seyrekleşir.İşte bu yoğunluk farklılığını andırdığı için bu araca “Feather” denmiştir.Girdiğimiz değer en fazla yoğun nokta ile en az yoğun nokta arasındaki piksel sayısıdır. Style:Seçim aracımızın seçim mekanizmasını değiştiren özelliktir.Üç farklı çeşidi vardır.
    1-Normal:Sıradan seçim tarzı.Şu ana kadar hep bu yöntemi kullandık
    2-Constrained Aspect Ratio:Bu seçenekte sizden iki değer girmeniz istenir.Birinci değer genişlik(width). İkinci değer ise yüksekliktir(height).Ancak bu bir ölçü birimi değil orandır.Örneğin 100x100 şeklindeki bir kutunun oranı 100/100’den (width/height) 1’dir veya 800x600’lük bir grafiğin oranı 800/600’den 1.333333333333333 şeklindedir.Yapacağınız seçimin yüksekliğinin genişliğine oranını buradan belirleyebilirsiniz.
    3-Fixed Size:Bu seçenekte de sizden iki değer girmeniz istenir.Ancak bu değerler bu defa oran değil boyuttur.Örneğin 100x100 boyutlarında bir kutu çizmek istiyorsanız eğer bu değerler width=100, height=100 şeklinde girmeniz gerekmektedir.Değerleri arzu ettiğiniz gibi ayarladıktan sonra çizim ekranınıza farenizin sol tuşu ile tek tık yapmanız yeterlidir.Tıkladığınız piksel seçim kutunuzun sol üst köşesi olacak şekilde yerleştirilecektir.Ancak siz 100x100’lük seçme kutunuzu çizim bölgenizin sağ sınırına 80 piksel ve alt sınırına örneğin 90 piksel kala olacak şekilde tıkladıysanız Photoshop imlecinizin nerde olduğuna bakmaksızın seçim bitiştirilecektir.Lütfen uygulama yapın ve 5 uzun cümlenin aslında ne kadar basit bir olayı anlattığına şahit olun.
  2. Moderatör Gül

    Moderatör Gül Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    3 Kasım 2009
    Mesajlar:
    2.216
    Beğenileri:
    973
    Ödül Puanları:
    0

    ELİPTİK SECİM ARACI ve OZELLİKLERİ


    Dikdörtgensel seçim aracından farklı olarak Anti-aliasing isimli bir özelliğe rastlıyoruz.Bu özellik nedir inceleyelim.

    Anti-Aliasing Kavramı:
    Bilgisayar tarihinde 16 renkten 256 renge geçiş ile doğmuş bir özelliktir.Tek piksellik çizgiler bir açı kazandığında veya bir eğride oluşan rahatsız edici çıkıntıların çizgi renginden daha açık bir renk ile yumuşatılması ve boşlukların zemin rengindendaha koyu bir renkle doldurulmasıdır.Anack bu işlem mm bazında yapıldığı için, çok yakınlaştırılmadıkça (zoom in)farkedilmez .

    PEKİ AMA NE İŞİME YARAYACAK

    Yıllar önce 16 renkli grafik kartlarımız ile çizim yaparken koyduğumuz her piksel önemliydi.Anti-aliasing diye bir özellik yoktu.Özellikle 2 renkli modlarda çalışma yapanlar bilirler.Gerçektende çok hoş grafiklere rastlayabiliyorduk maksimum 2 renk kullanılmasına rağmen Uzun yıllar geçti ve kullanılabilir renk sayımız arttı. Ancak tasarımcılar bu zamanları unutmayarak nostalji amacıyla şu an tüm dünyada “piksel design” diye adlandırılan piksel tasarım sistemini tekrar yaygınlaştırdılar.Bu tasarım şu an yazımız konusu olmaması nedeniyle açıklanmayacaktır.Size vereceğim birkaç linki inceleyerek piksel tasarım örneklerini görebilirsiniz. KALIBER10000 , TURKCELL- Hayat paylaşınca güzel! , ASP.NET Dexign - Making Profitable Websites With ASP.NET .Bu nostalji modasının dışında birde cep telefonlarının ekranlarındaki logolar ile gündeme geldi.Bu logolar 2 renkli olmaları ve piksel tasarım tarzı ile olmaları nedeniyle anti-aliasing kullanılmaksızın çizilmektedir.

    EKSTRA SECİM ELEMANLARI

    Shift Tuşu:Herhangi bir seçim aracı ile bir seçim yaptığınızı varsayalımBu seçili alana yeni bir seçim alanı EKLEMEK için Shift Tuşu ile ikinci seçim işlemini yapın
    CTRL Tuşu:Herhengi bir bölge sçili iken CTRL tuşuna basılı tuttuğumuzda fare imlecimizin değiştiğini farkedeceksiniz.Eğer bu halde seçili alanın iç bölgesine tıklayıp sürüklerseniz o bölgeyi kesmiş ve taşımış olursunuz,eğer seçili alanın dışında tıklayıp sürüklerseniz cismi kesmeden tüm katmanı komple taşımış olursunuz.Kısaca özetlememiz gerekirse CTRL tuşu TAŞIMA işlemlerinde kullanılmaktadır.
    ALT Tuşu:Bu tuş SHIFT TUŞU ile ters işlevlere sahiptir.SHIFT ekleme ALT ise çıkarma işlemi işlemi yapar.Örneğimizde bir dikdörtgenden bir elips çıkartılmış ve içi boyanmıştır.Dikkat edilmesi gereken tek husu bahsettiğimiz”ALT tuşu klavyenin sol tarafında bulunandır.Kesinlikle ALT Gr ile karıştırılmamalıdır. PSD FORMATINI KULLANARAK SEÇİLİ ALAN BİLGİSİNİ SAKLAYABİLİR MİYİM? Evet bu mümkün.Seçimi yaptıktan sonra “select” menüsünden “save selection” seçeneğinizi seçin.Böylece PSD dosyanızın içine seçili alan bilgisi de eklenecektir ve dökümanı bir sonraki yükleyişinizde “select” menüzünden “load selection” seçeneği ile geri çağırmanız mümkün olacaktır.

    MENULER ve ARACLAR

    1.Effects:Text Tool ile yarattığınız yazılara,şeffaf katmanlardaki objelere ve renk değerine sahip seçim alanlarına (selection) uygulanabilir.Genellikle yazılara gölge verme, neon ışığı tarzı parlamalar ekleme gibi amaçlar için kullanılır.
    2.Filters:Şeffaf katmanlardaki objelere , şeffaf olmayan katmanlara. Seçim alanlarına uygulanır.Tek uygulanamadığı birim render edilmemiş textler yani metinlerdir.En geniş efekt seçeneği bu türde mevcuttur.Eserlerinizi sulu boyaya, pastel boya çalışmasına dönüştürmekten tutun da, eski fotğraf görüntüsü haline getirmeye, bulanıklığını
    değiştirmeye kadar birçok görsel geliştirme burada mevcuttur.
    3.Color Effects(Adjust):Render edilmemiş textler hariç her türlü seçenekle birlikte çalışan ,sadece renklere etki eden bir araçtır.Bu araç ile grafikleriniz siyah beyaza dönüştürülebilir, renk sayısı azaltılabilir, parlaklık ve aydınlık ayarları yapılabilir.Bir nevi kamera objektif ayarı gibi düşünürek akılda kalıcı hale getirmiş olabiliriz sanıyorum.
    4.Layer Effects:Katmanlara farklı geçirgenlik özellikleri vererek oluşturulan görsel zenginlik aracıdır.Benim kişisel görüşüm, diğer efekt tiplerinden daha yararlı ve yapaylıktan en uzak olan bu araç olduğudur.
    Effects: (Layer menüsünden ulaşılıt)Bu effectleri uygulamanız için şeffaf bir katmanda geçirgenliği 0 ile 100 arasında 1 pixel bile olsa boyanmış bir bölgeye ihtiyacımız var.Yani tamamiyle şeffaf bir alana uygulayamıyoruz.Text Tool ile yarattığımız bir yazı veya sembole bu aracı uygulayabilirsiniz. Effect çeşitlerini biraz inceleyelim Bunlar ;Drop Shadow(gölge oyunu), Inner Shadow(iç gölge), Outer Glow (dışa parlaklık), Inner Shadow (içe parlaklık),Bevel and Emboss (şev ve kabartma), Color Fill (renge boyamadır)
    Drop Shadow:Layer menüsü altında Effects seçeneği altında bulunmaktadır.İstediğiniz bir alanın gölgesini yaratarak grafiğinize boyut kazandırmanızı sağlar.Bu araçla ilgili ayarları ve sonuşları görelim
    Opacity:photoshop genelinde “opacity” geçirgenlik şeffaflık anl***** gelmektedir.Başka bir deyişle gölgemizin yoğunluğu...Standart değerimiz %75’dir.%100 değeri en koyu gölgeyi oluşturur.
    Angle :Türkçe karşılığı açıdır.Işık kaynağı ile cismimizin arasındaki sanal doğrunun yatayla yaptığı a.ı olduğunu söyleyebiliriz.Standart değer 120 derecedir.
    Use Global Angle:Türkçe karşılığı genel açı değerini kullan olduğunu söyleyebiliriz.Bu seçeneği seçtiğiniz takdirde grafiğinizdeki tüm gölge açıları ile ortak açı değerini kullanmış değerini kullanmış olursunuz.Bu seçenek seçili iken değiştirdiğiniz açı değerinin grafikteki tüm gölgelerin (hangi katmanda olduğu önemsiz) açıları değiştirecektir.
    Distance:Türkçe karşılığı "uzaklıktır".Gülgenin düştüğü zemin ile cisim arasındaki uzaklığı ayarlamak için kullanılır.Standart değeri 5’tir.
    Blur:Türkçe karşılığı “bulanıklık”tır.Feather ile benzer mantığa sahiptir.Standart değeri 5’tir.
    Intensity:Türkçe karşılığı “şiddet”tirGölgemizin koyuluğu belirlememizi sağlar.Standart değer 0’dır En şiddetli gölge 600 değeri ile elde edilir. İpucu1:Angle ve distance değerlerini sayısal olarak girerek istediğin görüntüyü elde edemiyorsanız farenizin imlecini çizim bölgenizdeki gölgenizin üzerine getirin ve sol tuşa basılı tutarak hareket ettirin.Gölgenizin yerinin zahmetsizce değiştiğini göreceksiniz.
    İpucu2:Efektimizin adının sağ tarafında “Apply” adlı bir checkbox olduğunu göreceksiniz.Photoshop’da bir cisme birden fazla efekt uygulayabilirsiniz.Uygulanan efektler için ”Apply” seçili olmalı.Seçili olmayan efektler uygulanmaz.
    Inner Shadow:Layer menüsü efffects seçeneği altındadır. Drop Shadow’un aksine bu efket cismimizin daha uzakta gömülü gibi görünmesini sağlar. Lütfen sizde deneyerek ikisinin arasındaki farkı anlayın.
    Outer Glow:Cismimizin etrafına neon ışıklarını andıracak bir aydınlanma kazandırmak için kullanılır.Opacity,Blur ve Intensity ayarları gölgeleme işlemleri ile aynıçalışır; bu nedenle tekrar açıklamıyorum.Efekti aktif hale getirmek için “Apply” kutusunu işaretlemeyi unutmayın.
    Inner Glow:Neon tarzı aydınlanmayı cismin içine uygulanmasını sağlar.Çalışma mantığı ve ayarları önceki efektlerimiz ile yanıdır.Sadece en altta "Center” ve “Edge” olmak üzere iki ayar görmekteyiz.”Center”, aydınlanmayı cismin ortasında dışarı doğru , “Edge” ise kenarlardan ortaya doğru uygulamayı sağlar.
    Bevel and Emboss: Bu efekt aydınlatma ve karartmayı kullanarak cismimizin kabarık ve kabarık ve zemine gömülü. Zeminden yukarı şişkin görünmesi gibi çeşitli görüntüler üretiyor.Özellikleri öncekiler ile aynı.Ancak birkaç ufak farklılım var bunları da ezberlemeniz gerekmiyor.Her seferinde deneme yanılma ile elde etmek istediğiniz görüntüleri yakalayabilirsiniz.”Highlight”bölümü cismin aydınlık bölümünün özelliklerii “Shadow” bölümü de tahmin edeceğiniz gibi karanlık bölümün özelliklerini belirlemenizi sağlamaktadır.”up” seçeneği ile ışık kaynağımızı sol üste, “down” seçeneği ise sağ alta alır. Color Fill:Bu efekti uyguladığınız cismin rengini değiştirmenizi sağlar.Sistem şöyle çalışıyor.Uyguladığınız cismin aynısında bir cisim daha yaratır.Bunu bir üstte olmak üzere yeni bir katmana alır.Verdiğiniz şeffaflık ve katman efektini de birleştirerek tek katmana indirmiş şekilde size sunar.Sonuç tek katmandır.

    SECİM İŞLEMİ VE BİCİMLENDİRMELER

    Bu bölümün amacını anlatmak için biçimlendirmeden ne kastetdiğimizi anlatalım.Bir cismin, boyutlarını değiştirme;yatayla yaptığı açıyı değiştirme;eğme;bükme; şeklini değiştirme;perspektif kazandırma;çevirme gibi işlemler... Bu işlemleri şeffaf bir katmandaki bir cisme veya bir yazıya ve şeffaf olmayan bir katmana uygulayabiliriz.Aracımız ”Edit” menüsünde “Free Transform” veya “Transform” olarak geçiyor.Hemen “Transform”un alt başlıklarını sıralayalım.
    Transform/Scale:Seçili alanın ,Textin veya seçili bir bölge yoksa tüm katmanın en, boy ölçülerini değiştirmeye yarar.Sağ ve sol kenarlardaki küçük kutular ile yaptığımız boyut değişiklikleri enine; üst ve alt kenarlardaki küçük kutular ile yapılan boyut değişikliği de boyuna değişiklik yapılmasını sağlar.Köşelerden yapılan değşiklik ise her iki doğrultuda cismin eb ve boyunu değiştirmenizi sağlar
    Transform/Rotate:Seçili alanın.Textin veya seöili bir bölge yoksa tüm katmanın yatayla yaptığı açıyı değiştirmenizi sağlar.
    Transform/Skew:Seçili alanın,Textin veya seçili bir bölge yoksa tüm katmanın biçimini değiştirmenizi sağlar.Birbirinden bağımsız köşelerden çekiştirerek uygulanır.Dikkat edilmesi gereken tek nokta, bu araç diğer transfom araçlarından farklı olarak “render” edilmemiş “textlere” uygulanamamaktadır.
    Transform/Perspective:Seçili alana, Texte veya seçili bir bölge yoksa tüm katmana perspektif kazandıran bir araçtır.Bu aracın kullanılmasındansa “Distort” aracının kullanılması daha doğal görüntüler elde etmenizi sağlar.
    Transform/Rotate 180:Seçili alanın,Textin veya seçili bir bölge yoksa tüm katmanın yatayla yaptığı açıyı 180 derce değiştirir.
    Transform/Rotate 90CW:Seçili alanın,Textin veyaa seçili bir alan yoksa tüm katmanın yatayla yaptığı açıyı 90 derece saat yönünde değiştirir.(CW:Clockwise-saat yönünde)
    Transform/Rotate 90CCW:Seçili alanın,Textin veyaa seçili bir alan yoksa tüm katmanın yatayla yaptığı açıyı 90 derece saat yönünün tersine değiştirir( CCW:counter clockwise.Saat yönüne ters yönde)
    Transform/Flip Vertical:Seçili alanın,textin veya seçili bir alan yoksa tüm katmanın x eksenine göre simetriğini almayı sağlar.Cismi baş aşağı çevirdiğini söyleyebiliriz.Eski cismi siler yani kopyalama yapmaz.
    Transform/Flip Horizontal:Seçili alanın,textin veya seçili bir alan yoksa tüm katmanın y eksenine göre simetriğini almamızı sağlar.Cismin sağını soluna çevirdiğini de söyleyebiliriz.Eski cismi siler yani kopyalama yapmaz.
    Free Transform:Scale,Rotate Flip gibi işlemleri bu araç ile yapabilirsiniz.Kolaylık ve hız kazandırmak için üretilmiş bir komuttur.”Trasform” seçeneğinin altındaki “Numeric” seçeneğini ile değerleri sayısal olarak ve daha hassa bir biçimde girmenizi sağlar.Örneğin çok hassa bir çizim yaparken bir cismi 1 derece rotate gerektiğini düşünelim.İşte o zaman önce “Numeric” seçeneğini seçerek sayısal değer girebilir ve milimetrik değişiklikler yapabilirsiniz.

    TYPE TOOL(YAZI ARACI) ve OZELLİKLERİ

    Kullanım amacı grafiklerinize yazılar veya semboller eklemektir. “T” kısa yol tuşu ile de ulaşabilirsiniz.
    Font:Yazı tipimizi belirlediğimiz bölüm burasıdır.Kullandığınız sistemdeki fontları bu bölümde görebilirsiniz. Photoshop’un ayrıca kendine ait bir font dizisi bulunmamaktadır,sisteminizdeki yüklü fontları kullanır.Photoshop’un diğer programlara göre ek*** bir yönünü ilk defa burada görüyoruz.Çoklu dil (multi language) fontları desteklememekte ve bu tür fontları “western” yani ingilizce halleriyle kullanıyor olmasıdır. Diğer tüm diller için bir yama olmasına rağmen Türkçe bulunmamaktadır. İpucu:Türkçe karakter setli bir font bulamadık diyelim.Bu durumda Ş,Ç,Ö gibi harfler üretmek için ”.” veya ”,” virgülleri harflerin gerekli yerlerine taşıyarak oluşturabilirsiniz.Unutmayın nokta veya virgüller farklı katmanda olmalı.
    Stil:Yazınızın eğik,altı çizili,kalın olması gibi özelliklerini buradan ayarlıyoruz.”Bold” kalına, “Italic” eğiğe, “underline” ise altı çiziliye karşılık gelmektedir. Underline: Faux Bold, Faux Italic yazınıza font stillerine ek olarak ekstra eğiklik, ekstra alt çizgi veya ekstra kalınlık eklemeyi sağlamaktadır. Size:Boyut.Yazımızın boyutunun sayısal olarak gireceğimiz bölümdür.İki birim çeşidi vardır; bunlar,point ve pixeldir.Genelde pixel birimi kullanmanızı öneririm.
    Tracking:Yazınızın harfleri arasındaki boşluğu belirlememizi sağlar.”Fractional Widths” seçeneği aktif iken harfler arasındaki bu aralıklar birbirine eşit değildir.Ancak seçili değilse tüm harfler arasındaki boşluklar birbirine eşit olur.”Fractional Widths” özelliğini yok sayarsak bu özellikte girdiğimiz değer tüm harflere aynı miktarda etki eder.İmlecinizin bulunduğu noktanın sağındaki ve solundaki harflerin arasıı genişletmek veya daraltmak istiyorsanız Kerning seçeneği Auto durumda bulunmamalı ve bir değer girmelisiniz.Unutulmaması gereken nokta “Kerning” sadec imlecin bulunduğu boşluğa etki eder tüm harfler arasındaki boşluğa değil.
    Baseline:Harfin bulunduğu yüksekliğin satır tabanına ne kadar uzaklıkta olacağı verilir.Sıfırın altındaki değerler harfş satır altına isıfır üstü değerler ise satır yukarısına ***ürür.Uygulanabilmesi için harf veya harf kümesi seçilmelidir.

    Anti-alias:Geçen sayfalarda anlattığımız keskin hatları yumuşatma sistemidir.Yumuşak görüntülü yazılar yazmak için bu seçenek seçili olmalı.Ancak piksel tasarım üzerinde veya renk sayısı çok düşük olması gerekli bir grfaik üzerinde çalışıyorsanız bu özelliği kapatmanız gerekir.Anti-aliasing seçenekleri etkisizden en etkiliye doğru “None”, “Crisp”, “Strong” ve “Smooth”dur.
    Preview:Oluşturduğunuz yazıyı grafiğinize yeni katman olarak eklemeden önce çizim alanında öngörümünü yapmanızı sağlar.Eğer seçili ise ayarlarda yapacağınız değişiklikler gerçek zamanlı olarak çizim ekranınızda izlenebilmektedir

    TYPE TOOL ve OZELLİKLERİ HAKKINDA KISA KISA

    Type Tool penceresi içindeki ayarlardan bir kısmı yazının tümüünr bir kısmı ise sadece imlecinle seçtiğiniz harflere etki etmektedir.Örneğin “Color” özelliğinde yaptığınız değişiklik bir kısım harfleri seçmiş olmanıza rağmen tüm yazıya etki edecektir.”Anti-alias” özelliğindeki bir değişiklik de yine tüm yazımıza etki edecektir. Bu iki özelliğimiz dışında kalanlar sadece seçtiğimiz harflere etki etmektedir.Örneğin “size” ile sadece seçtiğiniz harflerin boyutunu değiştirebilirsiniz. “baseline” ise sadece seçtiğiniz harflerin satır alt çizgisine uzaklığını belirleyebilir veya “tracking” ile seçtiğiniz harfler arasındaki uzaklığı değiştirebilirsiniz.

    TYPE TOOL ve TRANSFORM

    Geçen derslerde öğrendiğiniz “transform” çeşitleri ve “type tool” özelliklerini kullanarak bir uygulama yapmanızı isteyeceğim.”type tool” aracı ile birlikte “tracking,baseline,size” özelliklerini her harf için farklı değerlere sahip olacak şekilde kullanmanızı ve oluşan yazımıza tüm “transform” şekillerini (scale,rotate,skew. distort,perspective)kullanmanızı isteyeceğim.Ancak bu işlemleri uygularkenbir sorun ile karşılaşacaksınız.Hadi siz deneyin hemen ardından dersimize devaö edelim ve sorunu çözelim. “Transform” işlemleri esnasında karşılaşmanızı beklediğim sorun yazımıza “distort” ve “perspective” araçlarının uygulanamamasıdır..Bu araçların uygulanacağı cisim önceden de belirttiğimiz gibi vektör olmayan solid yüzeylerdir.”Text Tool” ile ürettiğimiz. Yazımız sold değil vektöreldir.Bu vektörel cismi solide çevirebilmek için “Layer” menüsünden “Type” seçeneğinin altındaki “Render Layer” komutunu kullanmanız yeterlidir.Artık “distort” ve “perspective” özelliklerinide uygulayabilirsiniz.
  3. Moderatör Gül

    Moderatör Gül Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    3 Kasım 2009
    Mesajlar:
    2.216
    Beğenileri:
    973
    Ödül Puanları:
    0


    RENKLER ve PHOTOSHOP

    Photoshop birçok konuda olduğu gibi renkler konusunda da rakiplerine fark atıyor.Hiç vakit kaybetmeden bu eşsiz araçların kullanımlarına geçiyorum.Bilinçli ilerleyen bir photoshop kuıllanıcısı olmak için lütfen şu araçların üzerinde vakit harcayınız.”Levels. Brightness/Contrast, Hue/Saturation, Invert” .Bu araçlar en temelleri olup en çok kullanılanlardır.

    Levels:”Image” menüsünde ve “Adjust” seçeneğinde bulunur.RGB modunda çalışırkeni 4 channel (kanal) seçeneği ile dökümanımızdaki renk aralıklarını ve minimum,maksimum değerlerini ayarlamamızı sağlar.R (red) modunda iken kırmızı, G(green) modunda iken yeşil, B (blue) modunda iken mavi renk aralığını belirlemeye olanak tanır.Genellikle taradığınız fotoğraflarınızın veya Webcam’lar ile aldığınız görüntülerin orijinal renklerine döndürülmesine kullanabilirsiniz.



    Curves: Level mantığı ile aynıdır ancak bu kez renk ayarlarını eğrilerle yapıyoruz.Eğrinin üzerine gelip sol fare tuşu ile basılı tutup getirmek istediğimiz yere bırakıyoruz.Tavsiyem bu aracı tek rengin tonlarından oluşan dökümanlarda veya bölgelerde kullanmanız.Örneğin siyah beyaz bir butona ****lik bir görüntü vermek için bu aracı kullanmak en doğrusudur.
    Color Balance: Özellikle CMYK’dan RGB moduna geçişteki renk değişimlerini; açık, orta ve koyu ton seçenekleri olmak üzere düzeltme yapmakta kullanılır.
    Brightness/Contrast: Dökümanınızın aydınlık ve zıtlık renk ayarları üzerinde değişiklik yapmanızı sağlar.Tıpkı televizyonlarıımızda olduğu gibi... Hue/Saturation: Dökümanımızın renk,parlaklık ve aydınlık ayarlarını değiştirmemizi sağlar.Eğer “Colorize” aktif durumda ise aracın kullanımı değişir.Tüm renkleri belirlediğiniz rengin tonlarına çevirir.”Hue” renk değerini, “saturation” parlaklığı, “lightness” ise aydınlığı temsil eder Desature:Grafiğimizi siyah-beyaz hale getirir.
    Replace Color:Replace’nin kelime anlamı bir şeyi yenisiyle değiştirmektir.Dökümanımızdaki belirli bir rengi seçip onu diğer bir renk ile değiştirmemizi sağlar
    Selective Color:Kırmızı, yeşil, sarı, mavi mor, beyaz, gri gibi belirli renkleri seçerek dökümandaki miktarlarını ayarladığımız bir araçtır.Çok kullanışlı bir araç olmadığı ve kullanımı pek rahat olmadığı için üzerinde durmuyorum, şimdilik sadece ne olduğunu bilmeniz yeterli.
    Channel Mixer:Bir CMYK’yi RGB’ye çevirmede yardımcı bir araç daha...Grafiğimizdeki kırmızı,mavi ve yeşillerin miktarlarındaki oynamalaıı yapmamızı sağlar
    Invert:Grafiğimizin negatiflerini alır.
    Equalize:Grafiğimizdeki aydınlık bölgeleri daha aydınlık kılarak parlaklığı arttırır.
    Threshold:Bitmap grafiğinizin aydınlık ve karanlık noktalarını açığa çıkartır veya geri plana iter.”Threshold Level” ne kadar arttırılır ise canlı noktalar o denli açığa çıkar, ne kadar azaltılırsa kör noktalar o denli açığa çıkar .Sonuç grafik siyah-beyaz oluyor.
    Posterize:Grafiğimizdeki renk sayı seviyesini belirlememizi sağlar.Örneğin 2 renk seviyeli, 3 renk seviyeli, 7 renk seviyeli gibi...Açılan kutucuğa kaç yazarsanız renk sayı seviyesini o sayıya indirir.Unutulmaması gereken sadece renk sayısını indirdiğidir, dökümanı “Indexed Color”a çevirmez.(8 bite indirmez veya yükseltmez)
    Variations:Grafiğinizin üzerindeki görsel olarak sarı, kırmızı, yeşil gibi renklerin miktarını arttırabiliyorsunuz.Bunun yanında aydınlık , karanlık ayarlarını da görsel bir şekilde yapabiliyorsunuz.Ayar çubuğu ”Fine”a yaklaştıkça ince ayar;”Coarse”e yaklaştıkça kaba ayar moduna geçilmiş olur. NOT:Web grafikleri genellikle az yer kaplamalıdırlar ve bu nedenle “Image” menüzünden



    “Adjust” seçeneğindeki “Indexed Color”a dönüştürülmelidirler.Bu seçenek grafiğimizi 256 renge dönüştürür ve dosya boyutunu azaltır.Fakat bu seferde grfaiklerinize uygulanacak efektler ve araçlar çok azdır

    PHOTOSHOP ve ACTIONLAR UZERİNE

    Actionlar bir çeşit photoshop makro dosyalarıdır.Bir dizi işlemi ardı ardına tek tuşa tıklamakla yaptırmanızı sağlar.Örneğin birçok dokümanı siyah-beyaz hale getirip boyutunu 100x100 sabit değerine getirmek istiyorsunuz...Bu adımları sırasıyla takip edersiniz ve her dökümana tek tıklama ile uygulatabilirsiniz. Genel olarak actionların yanlış anlaşıldığı görüşündeyim.Actionlar bildiğiniz komutları ardı ardına dizerek size işlemlerinizde kolaylık sağlayacak dosyalardır.Asla bir bilmediğiniz bir efektin action dosyasını download edip uygulayarak grafikler üretmek değildir.Örneğin sürekli e-posta yoluyla sorduğunuz “TV LINES”ın action dosyasını bulmak değildir bir photoshop kullanıcısının işi. O tekniği öğrenip hız kazanmak ve enerjiden tasarruf etmek için kendi oluşturmasıdır.Bu amaç dışı kullanımlar nedeniyle size öğretici bir özellik taşımadığını aksine kullanıcıyı tembelliğe ***ürdüğünü düşünüyorum. Sizin yapacağınız actionlardan kaçmak değildir tabi ki,elinize geçen action dosyalarını incelemek ve hangi işlemleri hangi sıra ile neden yaptığını anlamaktır.Bu şekilde onları çok yararlı bir amaç için kullanmış oluruz.

    LAYER EFEKT(katman efektleri) ve OZELLİKLERİ

    Katmanları önceki konularımızda hatırladığınız üzere asetet olarak düşünebileceğimizi söylemiştik.Ancak bu şeffaf kağıtların çeşitli özellikleri olabiliyor.Tam geçirgen, yarı geçirgen ve bunlar gibi...Photoshop’ta bu özellikler çok çeşitlidir.Bunlar sırasıyla;”Normal , Dissolve , Multiply, Screen, Overlay, Soft Light, Hard Light, Color dodge, Color Burn, Darken, Lighten, Difference, Exclusive, Hue, Saturation,Color,Luminosity”dir.Şimdi sırayla bu bize çok yabancı terimleri öğrenelim.
    Normal:Sıradan asetat katmanıdır.Şeffaflığı “Opacity” adlı bölümden değiştirilebilir.%o değeri tam geçirgen (şeffaf)dır.%100 değeri de geçirgen olmayan katman özelliğini verir.Ara değerlerde gezinerek o anki çalışmanıza en uygun geçirgenlik seviyesini belirkeyebilirsiniz.
    Dissolve:Türkçe karşılığı “dağılma”,”erime” dir.Uyguladığınız katmandaki feather görünümündeki bölümleri kendi özel dağılma algoritmasına göre düzenler,Bu efekt daha çok pürüzlü,dağınık,kirli çizgi veya yüzeylerin yapımında kullanılır.Daha iyi anlayabilmek için Photoshop’unuzda bir örnek yapın.
    Multiply:İki kaymanı birbirine kombine eder.Sanki iki şeffaf kağıdı ardı ardına koyup onların içerisinden bakıyormuşuz gibi...Ancak sonuçta elde edilen görüntü siyah renklerin hakim olduğu koyu bir görüntüdür.Eğer bu etkinin kullanıldığı katmanda siyah renk varsa aynen değişime uğramadan siyah olarak sonuca yansır.Beyaz renk varsa beyaz reng,n üzerine geldiği renık değişmeden aynen bırakılır.Matematiksel algoritması etkileşen iki rengin R,G,B değerleri çarpılır ve sonuç 255’e bölünür.Böylece oluşan rakamlar sırasıyla



    sonuç renginin R,G,B’sini oluşturur.
    Screen:İki image’in birbirine kombine edilmesiyle bu defa açık renklerin hakim olduğu bir görüntü elde edilir. Daha teknik açıklayacak olursak iki fotoğraf negatifi üst üste konulup fotoğrafın foto kağıdına basılması ile oluşan görüntü elde edilir.Beyaz renk etkiyen renk de olsa etki edilen de olsa sonuç beyazdır.Siyah ise birlikte kombineye girdiği rengi değiştirmez.Bu araç kısaca katmanların zıt renklerine(invert) multiple işlemini uygular.Bu nedenle Multpily’nin düşmanıdır diyebiliriz
    Overlay:Bu efekt tamamiyle “Multiply” ile “Screen” efektlerinin orta noktasını bulmak için üretilmiştir.
    Soft Light:Bu efekt hafif şiddettek, bir spot ışığın verdiği etkiyi vermek için üretilmiştir.Kimi renk değerlerini “Multiply” eder. Kimilerini ise “Screen”...Etki eden renk koyu ise “Multiply” ;açık ise "Screen” uygular.Sonuçta oluşan image’ın kontrastının (zıtlık) yüksek olacağını söyleyebiliriz.Çünkü açık renkler daha açılır,koyu renkler ise daha koyulaşır.
    Hard Light: ”Soft Light”ın daha şiddetli olan bir çeşididir.Bu defa etkiyen renk siyah ise sonuç kesin olarak siyah; beyaz ise sonuç kesin beyazdır.
    Color Dodge:Photoshop’un en etkileyici efektlerinden biridir ve benim kişisel favorim olduğunu söyleyebilirim. Bu etki ile uygulanan renk,uygulayıcının renk değerlerine bağlı kalarak parlaklaştırılır.
    Color Burn: ”Color Dodge”ın tamamen karşıtıdır.Yanma, kor ateşi gibi amaçlar için kullanılabilir.
    Darken:Etkileşen renklerden koyu olankarı baskın kılar.
    Lighten: ”Darken”ın tam karşıtıdır.
    Difference: Etkileşen renklerden daha açık tonda olanı bulur ve diğer renkten bu rengin R,G ve B değerlerini çıkartır
    Exclusion: ”Difference” ile çalışma mantığı aynıdır ancak daha yumuşak sonuçlar verir.Siyah rengin etkileşiminden siyah renk doğar.Beyaz rengin etkileşiminden uygulanan rengin karlıt rengi oluşur.Ara tonlarda da yine uygulanan rengin karşıt rengi sonuç olarak elde dilir. Hue:Etki eden renk ile atki edilenin “Hue” değeri kombine edilir.”Saturation” ve “Luminosity” değerleri değişmez.
    Saturation: ”Saturation” rengin şiddetidir diyebiliriz.Etki eden ile edilenin kombinasyonu sonucunda üretilen renk elde edilir.”Hue” ve “Luminosity” değerleri değişmez.
    Color:Rengin farklı bir şeffaf katmanının diğer katmanlara etkimesidir.Daha anlaşılır bir anlatım yapmak gerekirse renkli güneş gözlüklerini (turuncu,mavi,yeşil) taktığınızda etrafınızı sırf o rengin tonlarında görmeniz sonucunu yaratır.


    Luminosity: ”Luminosity” rengin parlaklığıdır.Etki eden renk ile etkiyen rengin “Luminosity” değerleri kombine edilir.”Hue” ve “Saturation” değerleri değişmez.”Color” efektine benzerlik gösterdiğini söyleyebiliriz. Yukarıda anlatılan katman özellikleri tanımları gereği size karmaşık, akılda kalmaz görünmüş olabilir.Bu anlatımları kesinlikle aklınızda tutmak gibi bir gereksinim duymayacaksınız.Kafanızdan geçirdiğiniz bir görüntüyü elde etmek için her katman modunu tek tek deneyin, belki de oluşturmak istediğiniz görüntülerden daha iyilerini tesadüfen üretebilirsiniz. Öneriler Daha doğal görüntüler elde etmek için “Color Burn” ve “Color Dodge” gibi ekstrem efektleri %100 opacity ile kullanmamaya çalışın.Uygun değerler %10 ile % 80 arasındadır.Tabi bazı durumlar hariç... “Color Dodge” efekti ile açık renkler özellikle beyaz kullanmak hoş sonuçlar doğuracaktır.Çok koyu renkli zeminlere uygulamaktan kaçının çünkü çok koyu zeminler bu efektin etkisini öldürür. “Color Burn” efekti ile koyu renkler özellikle siyah kullanın.Çok açık renkli zeminler bu efektin etkisini yok edeceğinden bu tür zeminlere pek uygulanmamalıdır. “Overlay” efektini kullanırken mutlaka beyaz rengin verdiği etkiyi görmelisiniz “Opacity”nin %50 nin altında olması daha iyi sonuçlar verecektir.

    OĞRENMEDİĞİMİZ BİR ŞEY KALMASIN

    Define Pattern:Bu komutu açıklamadan önce “Pattern”in ne olduğundan bahsetmek gereğini düşünüyorum.Pattern’in kelime anlamı “desendir”.Bir yüzeyi bir desen ile kaplamak isteyebilirsiniz.Bunu tabi ki sizinde tahmin ettiğiniz gibi copy paste yöntemi ile yapamayız .10 cm karelik bir yüzeyi 1 cm karelik bir desenle kaplamamız için tam 100 kere paste işlemi yapmamız gerekecektir.Bu yöntem de asla kabul edemeyeceğimiz kadar uğraştırıcı ve zaman alıcıdır.Bu desenler Photoshop’ta ve bir çok gelişmiş programda copy ile aldığınız bir sprite değil de pattern olarak adlandırılmış özel bir objedir.Sprite’ler paste edilebilir ancak döşenemezler. (non-tileable).Pattern’lar da döşenebilir ama paste paste edilemezler.Döşeme işlemi için bu özel obje geliştirilmiştir.Belirli bir bölge seçim aracı ile seçilir ve “edit” menüsünden “define pattern”seçilir.Böylece seçilen alan desen olarak hafızaya alınır.Bu işlemden sonra istediğiniz kadar copy işlemi yapın bir sonraki “define pattern” işlemine kadar hafızadaki desen bilgisi değişmez.Peki desenleri nasıl kullanacağız?
    Fill:Belirli bir seçim alanını veya katmanı belirlenen bir renkte veya önceden belirlenmiş bir desen ile boyamayı sağlar. Contents: Doldurma işlemini yaparken neyin kullanıldığını bu bölümde belirleyebiliyoruz.Örneğin;”foreground color” paletinizdeki çizim rengi;”backround color” paletinizdeki çizim rengi;”pattern”,”define pattern” ile hafızaya aldığınız desen;”history”,”undo” yapılmayı bekleyen geçmişteki düzeltmeler;”black” siyah renk;”%50 Gray” siyah ile beyazın tam ortasında bulunan gri;”white” ise beyaz renktir.



    Blending Opacity:Etki yüzdesi...%100 en etkili;%0 en etkisizdir.Buna resmin saydamlık oranı da denebilir.Opacity değeri azaldıkça resim arkasını daha çok gösterecektir.
    Mode:Bu konumuzda öğrendiğimiz katman efektlerini bu bölümde boyama işlememiz esnasında kullanma şansımız var.
    Preserve Transparency:Bu seçenek seçili olduğu sürece yaptığınız işlemler katmandaki şeffaf olmayanbölgelere etki edecek, şeffaf olan bölgelere dokunmayacaktır.Bu seçenek Photoshop genelinde birçok yerde karşımıza çıkabilir,herzaman aynı işlevdedir.

Sayfayı Paylaş