realizm

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde meleqqq tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. meleqqq

    meleqqq Üye

    Katılım:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    7
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    realizm bütün herşeyi yani konusu eserleri kapsamlı olarak yardımcı olursanız sevinirim
  2. ayse_gul

    ayse_gul Üye

    Katılım:
    5 Mart 2009
    Mesajlar:
    83
    Beğenileri:
    70
    Ödül Puanları:
    0
    19.yüzyılın ikinci yarısında romantizme tepki ola*rak doğmuş bir sanat ve edebi akımdır realizm. Bu döneme kadar geiinen süreçte, fen bilimle*rinde ve toplumsal bilimlerde önemli gelişmeler olmuştur. Özellikle deneysel bilimlerde gelinen aşama, olguların duygu, hayal ve metafizikle değil, maddi gerçeklerle açıklanması sonucunu doğur*muştur.
    Realizmin doğuşundaki ikinci önemli etken, dü*şünsel alanda August Comte’un pozitivizm (olguculuk ) felsefesidir. Pozitivizm, neden - sonuç ilişkisine önem veren, doğayı ve insanları bilimin İki temel aracı gözlem ve deneyle açıklamaya çalışan felsefi bir düşünce sistemidir. Realizmin romantizme üstünlüğü, Gustave Flaubert‘in 1857′de yazdığı “Madam Bovary” romanı ile gözler önüne serilmiştir.
    Realizmin Özellikleri:
    1. Realist Sanatçılar, anlattıklarında gözleme ve belgeye dayanır. Yazarlar bilgiyi anket yöntemiyle toplamış*lar, sonradan yapıtlarında kullanacakları malzemeyi günlük gözlemler olarak not etmişlerdir.
    2 .Realist sanatçılar, yapıtlarda kendi kişiliklerini gizlemişler, toplumu ve insanı bilim adamı nesnelliğiyle, iyi-kötü, güzel-çirkin demeden yansıtmışlardır.
    3. Realizm Konuları gerçek yaşamdan alındığından, ola*ğanüstü oiay ve kişilere yer verilmez. Olay ve kişi*ler, günlük yaşamda yaşanma ya da görülme olası*lığı olan nitelikler taşır. Bunlar yapıtlarda ayna ya da fotoğrafçı gerçekçiliği ile yansıtılır.
    4. İnsanlar, yaşadıkları çevreyle birlikte ele alınmıştır. İnsan kişiliğinin oluşumunda çevrenin etkisi ve önemi belirtilmiştir. Doğa ve insan betim*lemeleri ölçülüdür. Süs olsun diye yapılmamıştır.
    5. Realist sanatçılar,”sanat için sanat” anlayışı*na sahiptir. Sanatı ve edebiyatı toplumu değiştirme, eğitim ve mücadele aracı olarak görmediler.
    6. Realist yapıtlarda açık, yapmacıksız, söz sa*natlarından uzak bir üslup kullanılmıştır. Sanatçılar biçim ve güzelliğine, kusursuzluğuna önem vermiş*lerdir,
    Realizmin Önemli Sanatçıları:
    H. de Balzac…………………. roman, öykü, tiyatro
    Stendhal……………………….. roman
    Gustave Flauberte………… roman
    Dostoyevski………………….. roman
    Tolstoy………………………….. roman
    A. Çehov……………………….. öykü, tiyatro
    M. Gorki…………………………. roman
    Danielde Foe………………… roman
    Charles Dickens…………… roman
    Emest Hemingway……….. roman, öykü
    Jack London…………………. roman
    Mark Twain……………………. roman
    RELİZMİN TÜRK EDEBİYATINDAKİ ETKİSİ:
    Realizmden etkilenme İlk, Tanzimat’ın ikinci ya*rısında başlar. Hemen hemen tüm edebi dönemler*de etkisini göstermiştir. Recaizade Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası”, Samipaşazade Sezai’nin “Sergüzeşt” romanları realist etkiyi taşıyan ilk ro*manlarıdır. Servet’i Fünun’dan Halit Ziya, Mehmet Rauf realizmden etkilenmiştir. Servet’i Fünun dö*neminin bağımsız yazarları Hüseyin Rahmj ve Ah*met Rasim realist etkiler taşır. Milli edebiyat ve Cumhuriyet döneminden Yakup Kadri, Halide Edip, Ömer Seyfettin, Reşat Nuri, Memduh Şevket Esendal realist etkisiyle yazan diğer yazarlardır.
    Realizmin Türk Edebiyatındaki Temsilcileri:
    Recaizâde Mahmut Ekrem……… roman
    Samipaşazâde Sezai………………. roman, öykü
    HalitZiya Uşaklıgil……………………. roman
    Mehmet Rauf……………………………. roman
    Refik Hallt Karay……………………… roman
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu….. roman
    Halide EdipAdıvar……………………. roman
    Diğer Akımlar:

    İdealizm
    Kişiselcilik
    Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk)
    Sürrealizm
    Dadaizm
    Fütürizm
    Kübizm
    Ekspresyonizm
    Empresyonizm
    Sembolizm
    Parnasizm
    Naturalizm
    Realizm
    Romantizm
    Klasisizm
    Hümanizm
    Edebi akımlar
    meleqqq bunu beğendi.
  3. Mαvi αdα.

    Mαvi αdα. Üye

    Katılım:
    17 Eylül 2011
    Mesajlar:
    74
    Beğenileri:
    52
    Ödül Puanları:
    0
    Realizm Akımının Oluştuğu Ortam

    19. yüzyılda deneysel Dilimler son derece gelişmişti. İnsanın hayatını değiştiren birçok teknolojik yenilik ortaya çıkmış, bilim kendini ispatlamıştı.
    Auguste Comte'un ortaya attığı Pozitivizm felsefesi de bu dönemde, insanın sadece gördüğüne inanması şeklinde özetlenebilecek bir görüşü savunmuşlardır. Bunun bilim sahasında geçerliliği ispatlanmış ve sosyal bilimlerde de geçerli olacağı savunulmuştur. İşte Pozitivizm'in edebiyata uygulanması Realizmi doğurmuştur.

    Realizm Akımının Felsefesi

    Realizm, Pozitivizmin bir koşulu olarak gözleme büyük değer vermiştir. İnsanın duygularının onu aldatacağı savunulmuş, görülenin olduğu gibi verilmesinin gerekliliği üzerinde durulmuştur. "Roman dediğin, bir uzun yol üzerinde gezdirilen aynadır." görüşüyle gerçeğe verilen değer anlatılır.
    "Tarih yazılı belgelerle meydana getirildiği gibi, bugünkü roman da, romancının kendisinin dinlediği ya da doğrudan derlediği belgelerle meydana getirilir, tarihçiler geçmiş zamanın, romancılar ise şimdiki zamanın hikayecisidir." sözleri realistlerin tüm felsefesini ortaya koyar.

    Realizm Akımının Konusu

    Realizm'de konu gerçek hayattır. Olağanüstü görülen istisnai olaylara yer verilmez. Okura yaşanmış bir olay ya da yaşanabileceğinden şüphe edilmeyecek bir olay sunulur.
    Realizm'de anlatılan kişi, tam anlamıyla insandır. Çevresiyle davranışlarıyla, tutkularıyla en ince ayrıntısına kadar tanıtılan bir insan görülür eserde. Elbette bu insan çevresinin bir ürünü olan, çevresindeki şartlara göre karakter kazanmış biridir.

    Realizm Akımının Dili ve Üslubu

    Realizm'de, sanatçı eserle okuru başbaşa bırakmak için kendini gizler. Bu yönüyle Klasisizm'e benzer. Olaylan yan tutmayan, nesnel bir bakışla inceler sanatçı.
    Eserde biçim kusursuzluğu çok önemlidir. Kılı kırk yaramasına yapılan gözlemin aynı titizlikle anlatılmasına, üslubun açık, sağlam, yapmacıksız, söz oyunlarından uzak olmasına önem verilir.
    "Söylenmek istenen şey ne olursa olsun, elbette onu anlatacak tek bir sözcük, canlandıracak tek bir fiil, nitelendirecek tek bir sıfat vardır. İşte yazar bunu buluncaya kadar uğraşacak, yaklaşık olanla yetinmeyecektir." sözleri realistlerin anlayışını ortaya koyar.

    Realizm Akımında Kullanılan Edebi Türler ve Temsilcileri

    Realizm, bir roman ve hikaye akımıdır. Tiyatro, Romantizm'den sonra artık pek görülmez. Şiir ise realist anlayışla yazılır; ancak adına "Parnas" denir.
    Realizm birçok ülkede yaygın bir kullanım bulmuştur. İlk ürünlerini Romantiklerle çağdaş olan Stendhal, Balzac, Merime vermiştir.

    Stendhal: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı
    Balzac : Vadideki Zambak, Eugenie Grandet, Goriot Baba
    Gustave Flaubert: Madam Bovary, Salambo, Duygusal Eğitim
    Charles Dickens : Oliver Twist, David Copperfield
    Gogol: Ölü Canlar, Müfettiş
    Turgenyev: Rudin, Babalar ve Oğullar, Taşralı Kadın
    Dostoyevski: Suç ve Ceza, Karamazof Kardeşler, Budala
    Tolstoy: Savaş ve Barış, Anna Karanina, İvan ilyiç'in Ölümü
    Gorki: Ana, Üç Kişi
    Mark Twain : Tom Sawyer'in Maceraları
    Anton Çehov: Vanya Dayı, Vişne Bahçesi
    Mihail Aleksandroviç Şolohov: Ve Durgun Akardı Don
    Ernest Hemingway: Çanlar Kimin İçin Çalıyor?
    John Steinbeck: Gazap Üzümleri
    Herman Melville: Moby Dick


    Realizmde Roman Anlayışı:

    "Her şey görmekten ibarettir. Üstatların gözüyle değil, kendi gözlerinle doğruyu görebilirsin. Bunun için de biraz beklemen lazım. Kendi duygu ve görüşlerini de eserlerine katma. Bir sanatçının orijinalliği, "büyük şeyler"de değil, önce "küçük şeyler"de görülür. Şaheserler, basit konular üzerindeki önemsiz ayrıntılardan meydana gelmiştir.
    "Roman dediğin, bir uzun yol üzerinde dolaştırılan bir aynadır. Bir bakarsın göklerin maviliğini, bir bakarsın yolun irili ufaklı çukurlarında birikmiş çamuru görürsün. Sonra da kalkıp heybesinde bu aynayı taşıyanı ahlaksızlıkla mı suçlayacaksınız? Aynası çamuru gösteriyor diye aynaya kabahat bulmak olur mu? Böyle çamurlu çukura bulunan yola, daha doğrusu suyun akmasını, kokmasını, çamur çukurları meydana getirmesini önlemeyen temizlik müfettişine..."Marie-Henri Beyle Stendhal

    TÜRK EDEBİYATINDA REALİZM

    Recaizade Mahmut Ekrem (Araba Sevdası)
    Nabizade Nazım (Karabibik, Zehra)
    Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar)
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu (Kiralık Konak, Yaban......)
    Memduh Şevket Esendal (Ayaşlı ve Kiracıları)
    Reşat Nuri Güntekin (Romanlarıyla)
    Refik Halit Karay (Romanları ve hikayeleriyle)
    Sait Faik Abasıyanık (Roman ve hikayeleriyle)
    meleqqq bunu beğendi.
  4. meleqqq

    meleqqq Üye

    Katılım:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    7
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    teşekkürler :)
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş