Ritim ahenk ve yapi unsurlari (Herhangi bitanesini yapmaniz bile yeterli)

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde maylo tarafından paylaşıldı.

  1. maylo

    maylo Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    15
    Beğenileri:
    2
    Ödül Puanları:
    0

    Orhan Veli kanik - istanbulu dinliyorum

    Cahit Sıtkı tarancı- otuz beş yaş
    -
    ahmet kutsi tecer-nerdesin
    -
    necip fazıl kısa kürek-kaldırım
    -
    karaca oğlan koşma
    -
    fuzuli gazel
    -
    Yunus emre ilahi
    -
    Ritim ahenk ve yapi unsurlari


    Bunlarin arkadaşlar Ritim,ahenk,yapı unsurlarini bulmaliyiz yardim ederseniz cook memnun olurum
  2. Moderatör Bahadır

    Moderatör Bahadır Süper Moderatör Yönetici Süper Moderatör

    Katılım:
    27 Şubat 2012
    Mesajlar:
    535
    Beğenileri:
    159
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Adana
    Orhan Veli kanik - istanbulu dinliyorum Buyur;
    Şiirde bir İstanbul özlemiyle karşılaşıyoruz. Şiirin ilk dizelerinde, şiiri söyleyenin (şair ile şiiri söyleyeni ayrı tutabiliriz pekâlâ; bkz. Gösterge Eleştirisi, Mehmet Rifat), İstanbul'dan uzak bir yerde, gözlerini kapatarak (İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı); şehrin sesini duyuşunu, dolayısıyla şehrin görüntüsünü ve anılarını zihninde canlandırışını izleriz.

    İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı;
    Önce hafiften bir rüzgâr esiyor;
    Yavaş yavaş sallanıyor
    Yapraklar, ağaçlarda,
    Sucuların hiç durmıyan çıngırakları;
    İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı.

    Ağların dalyanlardan yavaş yavaş çekilmesi; Kapalıçarşı'nın serinliği, Mahmutpaşa'nın hareketliliği ve renkliliği; doklardan gelen çekiç sesleri ve bahardaki ter kokuları, söyleyenin zihninde yer eden belli başlı anlar/görüntüler/izlerdir.

    Loş kayıkhanelerin betimlenmesi ve lodos uğultusuyla İstanbul özlemi, okurun da zihninde oluşur böylece. Gözlerini kapamak/yummak ''anaekseni'' yle, şiirin öznesinin İstanbul'a olan uzaklığı okurda iyice belirginleşir.

    Ancak, şiiri söyleyen; yukarıda dediğimiz gibi, İstanbul'dan uzakta bir yerde gözlerini kapatarak İstanbul'u düşlediği gibi merkezin çok yakınlarında örneğin Boğaz'da (ya da adada) bir yerde gözlerini kapatıp da bu görüntüyü zihninde canlandırmış olabilir.

    Bir üçüncü durum ise gerçekten uzak bir yerdeyken, ikinci durumda da söyleyebilir. Her üç durumdan birini seçmek bize (okura) kalmış.

    Şiirin bu imgesel atmosferi zihnimizde anılara/özleme ilişkin bir görüntü oluştururken sonraki dizelerde şiirin içine bir ''öykücük'' girer ve şiir anlatımcı bir tarza doğru yol alır:

    İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı;
    Bir yosma geçiyor kaldırımdan;
    Küfürler, şarkılar, türküler, lâf atmalar.
    Bir şey düşüyor elinden yere;
    Bir gül olmalı;
    İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı.

    Yosmanın elinden düşen gül, onun masumiyeti olabilir. Dolayısıyla, ''düşmüş bir kadının'' yaşamıdır da kırmızı gül aynı zamanda. Onun harcanmış yılları, gençliği vb. vb.


    Bu yosma, şiiri söyleyenin sevgilisi de olabilir, nitekim son öbekte şiir bizi böyle bir izlenime sürükler.

    Bir kuş çırpınıyor eteklerinde;
    Alnın sıcak mı değil mi, biliyorum;
    Dudakların ıslak mı değil mi, biliyorum;
    Beyaz bir ay doğuyor fıstıkların arkasından
    Kalbinin vuruşundan anlıyorum;
    İstanbul'u dinliyorum.

    Bu öbekte şiirin öznesinin sevgilisine seslendiği açık. Ancak sevgilisi, yukarıdaki yosma da olabilir bu özlem atmosferinde başka biri de.

    Kuş, yosmanın elbisesinin eteklerindeki bir motif olarak karşımıza çıkıyor. Eteklerdeki çırpınan kuş motifi, yosmanın özgürlüğünü yitirişinin anlatımına kadar ***ürdüğü gibi; İstanbul'un eteklerinde/çevresindeki kırlık yerlerdeki kuşların yani doğanın kendisinin imgesel anlatımına da yol alabiliriz.

    Şiiri söyleyenin (belki de şairin) konumu, varlıksal olarak durduğu yeri -ayın fıstıkların üstünden (Çamlıca'dan) yükseldiğini düşünürsek- Galata ve çevresi olarak belirtebiliriz. Bahar aylarıysa zaman, bu görüntüyü Çamlıca'nın tepesinde yakalayabiliriz. (Benzer şekilde adada da olabilir). Şiirin öznesi, aslında bu görüntüyü izleyebilecek her yerde olabilir.

    Farklı biçimlerde ''okunabilen'' bir şiirdir ''İstanbul'u Dinliyorum.'' Zaten bir şiiri, bir edebiyat yapıtını, bir sanat yapıtını ''büyük'' yapan, bizi farklı anlamlara sürükleyebilmesi; çevresinde (anlam katmanlarında) dans edebilmemizdir.
  3. Moderatör Bahadır

    Moderatör Bahadır Süper Moderatör Yönetici Süper Moderatör

    Katılım:
    27 Şubat 2012
    Mesajlar:
    535
    Beğenileri:
    159
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Adana
    Cahit Sıtkı tarancı- otuz beş yaş Buyur;
    AHENK UNSURLARI
    1.Şiirde şekil ve muhtevanın ideal uyumudur.
    2.Dizeleri oluşturan kelimelerdeki şiiri oluşturan dizelerdeki seslerin uyumu demektir.
    3.Şiirle düz yazıyı birbirinden en önemli özellik ahenktir.
    4.Ahenk unsurları armoni ve ritm olmak üzere iki başlık altında ele alınır.

    ARMONİ
    1.Ard arda gelen dizelerdeki seslerin uyumu demektir.
    2. Bu uyum birbirine yakın ünlü ve ünsüz seslerin tekrar edilmesiyle sağlanır.
    Aliterasyon: ünsüz seslerin ard arda tekrar edilmesiyle elde edilir.

    Bir büyük boşlukta bozuldu büyü
    Canımdan canına nice can aksın ey can


    Asonans: ünlü seslerin ard arda tekrar edilmesiyle elde edilen armonidir.

    Ayağın sakınarak basma aman sultanım
    Dökülen mey kırılan şişe-i rindân olsun

    RİTM
    1.Şiirde uyak ve ölçünün ustalıklı kullanılmasıyla elde edilen ahenktir.

    Târik-i gülzâr-ı âlem / mâlik-i mülk-i âdem
    Münkirine mahz-ı mâtem / müminine sûrsun
    Itrî

    Ne sabahı göreyim ne sabah görüneyim
    Gündüzler size kasın verin karanlıkları
    Islak bir yorgan gibi sımsıkı bürüneyim
    Örtün üstüme örtün serin karanlıkları
    Necip Fazıl Kısakürek

    Yukarıdaki birinci şiirde ritim hem iç uyakla hem de aruz ölçüsüyle ikinci şiirde ise ritim hem uyakla hem de hece ölçüsüyle sağlanmıştır.

    Not: Armoni ve ritimle birlikte şiirde asıl ahenk şairin kattığı canlılık ve ruhla sağlanır
  4. Moderatör Gizem

    Moderatör Gizem Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    22 Eylül 2012
    Mesajlar:
    637
    Beğenileri:
    356
    Ödül Puanları:
    63

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Orhan Veli kanik - istanbulu dinliyorum

    Cahit Sıtkı tarancı- otuz beş yaş
    -
    ahmet kutsi tecer-nerdesin
    -
    necip fazıl kısa kürek-kaldırım
    -
    karaca oğlan koşma
    -
    fuzuli gazel
    -
    Yunus emre ilahi
    -
    Ritim ahenk ve yapi unsurlari


    Bunlarin arkadaşlar Ritim,ahenk,yapı unsurlarini bulmaliyiz yardim ederseniz cook memnun olurum
    Genişletmek için tıkla...

    "• Forumda dönem ödevi sormak kesinlikle yasaktır. (Araştırma,proje ödevi vs.)" yapamadığınız yerleri sorun demiştim.

Sayfayı Paylaş