sayfa 135,136,137,138

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde __emel__ tarafından paylaşıldı.

  1. __emel__

    __emel__ Üye

    Katılım:
    24 Kasım 2008
    Mesajlar:
    2
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0

    sayfa 135,136,137,138 bu sayfaları yapan varsa lütfen yardım etsin!!!..:confused:
  2. Rüzgar

    Rüzgar Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    31 Ekim 2008
    Mesajlar:
    2.028
    Beğenileri:
    875
    Ödül Puanları:
    113
    Sayfa135
    BİRİMLERDE ANLATILANLAR
    Şair, sevgilisine seslenerek neşelenmek için Sadabad'a davet etmektedir.
    Şair, Sadabad'da eğlenmek amacıyla neler yapacaklarını anlatmaktadır.
    Şair, Sadabad'da eğlenmekten, Kasr-ı Cihan'ı seyretmekten bahsetmektedir.
    Şair, sevgilisini yine Sadabad'a davet ederek eğlenmeyi teklif etmektedir.

    Birim Değeri: Bent - Birim Sayısı: Dört - Şiirin Teması: Kadın (sevgili)

    c)Farklılaşma olmaz. "Kadın" teması etrafında oluşturan birimlerdeki anlam aynı birimde başlayıp aynı birimde bitmektedir. Bu durum anlam bakımından bir farklılaşma olmasını engeller.

    2)Şarkı, Lale Devri'nin ünlü şairi Nedim'e aittir. Lale Devri, lale bahçeleriyle, imar faaliyetleriyle ve eğlenceleriyle ünlü bir dönemdir.

    3)Şiirin ahenginin bozulmasına sebep olur.

    b)Şiirin ahengini sağlamak, söylemek istenenin vurgusunu artırmak amacıyla tekrar edilmiştir. Ayrıca nazım şeklinin bir özelliği olarak tekrar edilen dizelere "nakarat" denir

    S.136
    ç. kırmızı, çiçeklerin rengini ifade ettiği için
    4. soyutluktan somuta çevirdiği için
    çok mecaz anlamlı kelimeler söz konusu değil
    8.aruzla yazılmış,nazım şekli bakımından,bentlerle yazılmış olması , arapça ve farsça kelimeler sade de olsa kullanılmış
    9.hayatın sevilince güzel olduğu
    NEDİM
    en önemli eseri divanıdır
    kendine özgü mecazları mazmunları ve sade istanbul türkçesi ile divan şiirinin en güçlü şairlerinden biridir
    soyut bir dünyası olan divan şiirine samutu sokmayı başarmıştır
    şarkı nazım şeklini en iyi kullanan şairdir
    şiirlerinde lale devrinin özellikleri görülür
    tamamen din dışı konular işlemiştir
    mahlileşme akımının en önemli temsilcilerindendir

    S.136 7.Etkinlik

    imgeler..............ifade ettiği anlam ...................kullanılış şekli
    dil ....................... konuşma dili ....................... gönül
    demin ....................... az önce ....................... anını
    dem ..................... kan , zaman ....................... an
    serv ......................... ağaç ...................... sevgilinin boyu
    name-i aşk ................. şarkı sözü ..................... aşk kitabı
    gam
    kopuz
    ney
    came-i aşk
    ab-ı revan

    sayfa 138

    1.a.birim değer:bent
    birim sayısı:dokuz
    BİRİMLERDE ANLATILANLAR
    1.sevgilinin saçını yüzüne dökülmüş görünce gönlün ona aşık olduğu anlatılmaktadır.
    2.sevgilinin bu sevgiye hiç değer vermediği,adını bile anmadığı anlatılmaktadır.
    3.aşığın umutsuzluğu anlatılıyor
    4. aşık sevgilisinin peşinden koşan diğer aşıklardan yakınmaktadır.
    5.aşık sevgili için kendini feda ettiğini anlatmaktadır.
    6.aşık umutsuz durumunu anlatıp,bu sevgiye engel olamadığndan bahsetmektedir.
    7.aşık sevgili ile geçirdiği bir anı herşeyden üstün tutmaktadır.
    8.aşık bu hale düşmek istemediğini fakat gönlüne söz geçiremediğinden bahsetmektedir.
    9.şair aşk kitabının ancak kendi adıyla okunabileceğinden bahsetmektedir.

    c. murabba nazım şeklinin özellikleri;
    dört dizelik bentlerden oluşur.
    4 ile 8 arası bent yazılır
    her konuda murabba yazılmasına rağmen dini ve öğretici konular ile mersiye,yergi,övgü daha çok kullanılmıştır.
    2.şair aşk yüzünden bedbaht ve ümitsiz bir durumdadır.bu hal şiirin bütün dizelerinde hissedilmektedir.şairin bu ümitsiz durumunu en iyi yansıtan dize ise her bentte tekrarlanan "Vay gönül vay bu gönül vay gönül ey vay gönül"dizesidir.
    3.şair 8. bentte aşk ile müzik arasında bir ilişki kurmuştr.aşkın müzikle birlikteliği duyguları ifade etmedeki rolü düşünülürse günümüzde de bu ilişkinin devam ettiği görülür.bugün bile hala şarkıların çoğunun aşk temasını işlemesi aşk duygusunun evrensel olduğunun da bir göstergesidir.

Sayfayı Paylaş