Sayfa:156-157-158-159-160-161-163.-164-165-166-167-168-169-170..173 CEVAPLAR

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde Moderatör Güleda tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. Moderatör Güleda

    Moderatör Güleda Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    10 Ocak 2009
    Mesajlar:
    7.623
    Beğenileri:
    4.563
    Ödül Puanları:
    113

    GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER

    HAZIRLIK:

    1)Bir tiyatro oyununda olaylar,sahnede canlandırılarak anlatılır.

    2)Herhangi bir tiyatro ya da sinemada seyredilenlerin bütünüyle yazıya aktarılması bu sanat dallarının ‘’göstermeye bağlı ‘’ olmasından dolayı mümkün değildir.


    İNCELEME:

    1.ETKİNLİK:

    -Göstermeye bağlı metinlerin edebiyattan farklı yönü , sahnede canlandırılması ,göstermeye bağlı olmasıdır.
    -:Edebiyatla ortak yönü ise , ‘’eser metni’’nin olmasıdır.
    -Bu sebeple tiyatro , kendine özgü kuralları ve özellikleri olan,edebiyattan ayrı bir güzel sanat dalıdır.

    1)
    Trajedi:Elektra
    Dram:Hamlet
    Komedi:Cimri

    2)
    Koçyiğit Köroğlu adlı metinde ‘’Köroğlu’nun Bolu Beyi ile mücadelesi’’ anlatılmaktadır.Metindeki temel çatışma ‘’iyi-kötü’’ çatışmasıdır.Tema ise ‘’kötülük,cezasız kalmaz.’’dır.
    Yeni bilmeceler adlı metinde ise bir ‘’toplumsal eleştiri’’ söz konusudur.Metindeki temel çatışma ‘’eski-yeni’’ çatışmasıdır.Teması ise ‘’bilinçsiz modernleşme’’dir.

    3)Koçyiğit Köroğlu ve Yeni Bilmeceler adlı metinler karşılıklı konuşmalara dayandığı için anlatıcı yoktur.

    4)Koçyiğit Köroğlu ve Yeni bilmeceler adlı metinlerde karşılıklı konuşmalar,söylenmek istenenin doğrudan ifade edilmesi,yan anlam değerinin zengin olmaması,anlatıcının bulunmaması ve sahnelenmek üzere yazılması bu metinleri hem dil ve anlatım özelliklerini hem de anlatmaya bağlı edebi metinlerden farklı olduğunu göstermektedir.

    5)Dekor , sahne , perde , suflör , tablo , tirad , kulistir.

    6)Koçyiğit Köroğlu adlı metnin dramatik örgüsü şöyledir;
    -Çocuklu kadının Bolu Beyi’ne çıkışması,
    -Demircioğlu’nun ölmesi,
    -Kalenin alınması,
    -Köroğlu’nun gitmesi.

    7)Metindeki cümleler kısa ,açık ve yan anlam değeri bakımından zayıftır.Karşılıklı konuşmalara dayanan metinde bir anlatıcı da yoktur.

    8) TABLO:



    Odabaşı:Yiğit bir savaşçıdır.
    Köroğlu:HaLkı için mücadele eden bir kahramandır.
    Kavuklu:Neşeli ve halktan birisidir.
    Pişekar:Okumuş,orta sınıftan birisidir.


    Odabaşı:hareketlidir.
    Köroğlu:Hareketlidir.
    Kavuklu:Hareketlidir.
    Pişekar:Hareketlidir.


    Odabaşı & Köroğlu : Ana karakterler oldukları için her bölümde hareketlilerdir.
    Kavuklu & Pişekar : Ana tipler oldukları için her bölümde hareketlilerdir.


    Odabaşı & Köroğlu :Çevre karakterlerin davranışlarını etkilemiştir.
    Kavuklu & Pişekar :Sosyal ortam ve cevre kişilik özelliklerini belirlemiştir.


    Odabaşı:Yoktur.
    Köroğlu:Diğer karakterleri yönlendirdiği için vardır.
    Kavuklu:pişekar üzerinde etkilidir.
    Pişekar:Kavuklu üzerinde etkilidir.


    Odabaşı & Köroğlu:Davranış ve konuşmaları farkında olduklarını göstermektedir.
    Kavuklu:Davranışları ve sözleri farkında olmadığını gösterir.
    Pişekar:Davranışları ve sözleri farkında olduğunu göstermektedir.


    Odabaşı & Köroğlu:Bugün kü toplum yapısından farklı oldukları için olamaz.
    Kavuklu & Pişekar :Kişilik özellikleri bakımından gerçek hayatta karşılaşılabilecek tiplerdir.



    ANLAMA YORUMLAMA:


    1)Tiyatro göstermeye bağlı bir güzel sanat dalı olarak ‘’dramatik sanatlar’’dan biridir.

    2)Tiyatyo metinlerindeki temel ifade biçimi ‘’gösterm’’ ve ‘’anlatma’’dır.

    3) Geleneksel tiyatro türlerini modern tiyatro türlerinden ayıran özellikler:

    -Yazılı bir metinin bulunmayışı.
    -Belirli tip ve karakterlerin yer alması.
    -Usta-çırak ilişkisiyle sonraki nesillere aktarılması.


    4)Bir tiyatro metninin okunması ile sahnede oyun olarak seyredilmesi arasında farklılıklar vardır.Sahnelenen bir oyunun görselliğinin olması elbette konunun anlatımı ve etkisi açısından daha etkilidir.

    5)Göstermeye bağlı edebi metinler ‘’konu’’ ve ‘’tiyatro tekniği’’ ölçüt alınarak gruplandırılır.


    Ö.LÇME-DEĞERLENDİRME

    1)Y-Y

    2) BOŞLIĞA : karagöz / orta oyunu / meddah /köy seyirlik oyunları denilecek.

    3)E şıkkı

    4) Birincisi : Trajedi
    İkincisi : Dram
    Üçüncüsü : Komedi



    UMARIM İŞİNİZE YARAR… =)
    Son düzenleyen: Moderatör: 19 Nisan 2009
    ömrümün miladi, BlaCk's, denq ve diğer 22 kişi bunu beğendi.
  2. Moderatör Güleda

    Moderatör Güleda Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    10 Ocak 2009
    Mesajlar:
    7.623
    Beğenileri:
    4.563
    Ödül Puanları:
    113
    b.GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLERİ İNCELEME

    HAZIRLIK

    2)Bir tiyatro metnindeki sahne,dekor ve kostüm özellikleri ile metindeki yönlendirme ifadeleri,metindeki tema ve işlenen konuya göre belirlendiği,bunların etrafında şekillendirildiği için, farklı şekillerde sahnelemek tiyatro metninin temasından ve konusundan uzaklaşılacağı için uygun olmaz.

    İNCELEME

    1)Karagöz’ün Ağalığı adlı metnin olay örgüsü şöyledir;
    —Hacivat’ın şarkı söyleyerek perdeye gelmesi.
    —Karagöz’ün gelerek Hacivat’a sarılması.
    —Karagöz’le Hacivat’ın kavga etmesi. Hacivat’ın kaçması.
    —Hacivat’ın yeniden perdeye gelmesi, Karagöz’ün tokat atması, Hacivat’ın gitmesi.
    —Hacivat’ın tekrar perdeye gelmesi. Karagöz’ün tokadıyla geri gitmesi.
    -Hacivat’ın konuşmlar sonunda tokat atması ve Hacivat’ın gitmesi.


    2)TABLONUN CEVAPLARI:

    -Karagöz:Sıradan,sözleri yanlış anlayan halktan birisidir.
    Hacivat:Okumuş,ukala,aydın kesimin temsilcisi birisidir.

    -Karagöz & Hacivat: Olay örgüsü bu tiplerin etrafında örüldüğü için harekerlidirler.

    -Karagöz & Hacivat: Ana karakterler oldukları için romanın her bölümünde hareketlidirler.

    -Karagöz:Yaşadığı toplumsal ortam kişilik özelliklerini belirlemiştir.
    Hacivat:Okumuş,aydın çevre onun kişilik özelliklerini belirlemiştir.

    -Karagöz & Hacivat : Her iki tip de bugünkü toplumsal yaşamdan ‘’kişilik özellikleri’’ bakımından farklı değiLdir.

    -Karagöz:Hacivat üzerinde etkisi vardır.
    Hacivat:Karagöz üzerinde etkisi vardır.

    -Karagöz:Saflığı ve yanlış anlamaları kişiliğinin farkında olmadığını göstermektedir.
    Hacivat :Davranışları ve ukalalığı kişiliğinin farkında olduğunu göstermektedir.

    -Karagöz & Hacivat : Gerçek hayatta bu tiplerin kişilik özelliklerini taşıyan kişilerle karşılaşılabilirler.


    3)Karagöz Hakkında Bilgiyi

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    bu siteden bulabilrsiniz.


    4)Karagöz oyunundaki Hacivat,Karagöz,Tiryaki,Beberuhi,Tuzsuz,**** Bekir,Çengi,Zenne,Acem,Rum,Yahudi,Ermeni,Arap,Arnavut,Laz Hayrettin ve Muhacir Hüsmen Ağa gibi tiplerin varlığı dönemindeki sosyal yapı renkliliğini ve bir imparatorluk yapısının varlığını göstermektedir.Farklı bölgeler,farklı din ve diller kısaca kozmopolit yapı imparatorlukların temel unsurlarıdır.Karagöz oyunundaki bu durum,oyunun imparatorluğun bir aynası olduğunu göstermektedir.


    5)Karagöz’ün Ağalığı adlı metnin temel çatışması ‘cahil-bilgili’ çatışmasıdır. Teması ise ‘’yanlış anlama’’dır.


    6)Verilen ifadelere göre metin yanlış anlama üzerine kurulmuştur.Ayrıca metinde tekerleme ve dil oyunlarına başvurulmuştur.


    7)Verilen ifadeler,metnin teması olan ‘’yanlış anlama’’yla uygunluk göstermektedir.


    8)Karagöz Ağalığı adlı metnin bir yazarı yoktur.Bu oyunlar yazılı olmadıkları için gözlemler dahilinde yazılırlar.


    9)AHA ÖNCEDEN İZLEDİĞİNİZ BİR KARAGÖZ OYUNU İLE KARŞILAŞTIRACAKSINIZ!


    2.METİN:
    SİNAN


    1)Metindeki oLay örgüsü şu şekildedir;
    -Sinan’ın Süleymaniye’yi açması için Kanuni’ye altın anahtar uzatması,
    -Sinan’ın camiyi açması.
    -Kanuni’nin dua etmesi.

    2)Metinde mekan olarak Süleymaniye Camii kullanılmaktadır. Süleymaniye ile ilgili kısmi betimlemelerin yapıldığı metinde belirgin bir zaman ifadesi yoktur. Fakat metindeki isimler olayların zamanını gösteren anahtar sözcüklerdir. Metindeki zaman ve mekan özellikleri metnin teması olan ‘’Koca Sinan’’ın yaşadığı dönemi ve meşhur eserini göstererek temayla örtüşmektedir.

    3) TABLONUN CEVAPLARI :

    -Sinan:Usta bir mimardır.
    Sai:Çoşkulu birisidir.
    Süleyman:Kudretli bir hükümdardır.
    Ebussuud:**çülü ve vakarlı birisidir.

    -Sinan&Sai : Hareketlidirler.
    Süleyman&Ebussuud: Hareketlidirler.

    -Sinan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Olay örgüsü bu karakterler etrafında şekillendiği için oyunun her bölümü.

    -Sinan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Sosyal ortam ve çevre karakterlerin sosyal konumlarını belirlemiştir.



    -Sinan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Tarihi şahsiyetler olarak bugüntü toplumsal yapıdan farklıdırlar.

    -Snan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Karakterlerin diğer karakterler üzerine etkileri yoktur.

    -Sinan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Karakterlerin davranış ve konuşmaları farkında olduklarını göstermektedir.

    -Snan,Sai,Süleyman,Ebuussuud : Tarihi şahsiyetler olarak günümüzde u karakterlet gibi davranan birileri olamaz.

    4) a)Verilen ifadeler Süleymaniye’nin muhteşem yapısını , Türk milletinin Allah’a karşı olan sevgisinin taşlanmış şeklini ve dünya hakimiyetinin bir işareti olduğunu dile getirmektedir.

    b)Verilen metni anlam yönünden zengin ve etkili kılan imgelerin varlığı çağrışım gücünün ve yan anlam değerinin zengin olmasıdır.

    5)Sinan adlı metindeki gerçeklik unsurları kahramanlar ve Süleymaniye Camii’dir.Yazar bu doğal gerçeklik unsurlarını eserinde kurmaca gerçeklik haline getirmiştir.

    6) Metnin temel çatışması ‘’eser-insan’’ çatışmasıdır.Teması ise ‘’Mimar Koca Sinan’’dır.

    7)nan adlı metin yazarın,’’günlük yaşam gerçekleriyle tarihsel gerçekleri sanatın potasında eriterek yansıtığını,sağlam ve güçlü bir tiyatro tekniğine sahip olduğunu ve dilin imkanlarından ustaca yararlandığını göstermektedir.



    UMARIM İŞİNİZE YARAR.. =)
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş