Sayfa 80 e kadar cevaplar bulunmakta.

Konu 'Dil ve Anlatım 10. Sınıf' bölümünde Moderatör Bahadır tarafından paylaşıldı.

  1. Moderatör Bahadır

    Moderatör Bahadır Süper Moderatör Yönetici Süper Moderatör

    Katılım:
    27 Şubat 2012
    Mesajlar:
    535
    Beğenileri:
    159
    Ödül Puanları:
    43
    Yer:
    Adana

    S.15 Ölçme ve Değerlendirme Soruları

    1.panel,saygı nezaket
    2.Y,D,Y,D,Y
    3.B
    4.C
    5.D
    6.TARTIŞMADA KURALLAR VARDIR MÜNAKAŞA DA YOKTUR....
    7.KONU DIŞINA ÇIKMAMAYA...
    8.TARAFSIZLIĞI

    Sayfa 16
    Panel - HAZIRLIK
    1)Başka görüşlere saygı duymamızı kolaylaştırır.
    2)Bir konunun birden fazla kolu var ve her kolda farklı alanlarla ilişki olacağından insanın bir konuya bütün yönü ile sahip olması gerekir.
    3)Herkes görüş özgürlüğü ve ifade etme ort***** sahip olmalı.

    Tartışma Ortamı : Konuşmacılar birbirine saygılı nazik ve toleranslı bir biçimde olmalı.

    Sayfa 18
    1)Milli Güvenlik,İstiklal Marşı,M.akif ERSOY hakkında konuşmuş ve modernleşme anlayışı üzerinde durmuş.

    Konuşmacılar ne üzerinde durmuş? Sorusunun cevabı parçanın 2.paragrafı.

    2)Konu üzerine birçok konuşmacı ve dinleyici var ve belirlenen konu hakkında düşünce belirtiyorlar.Resmi hava yok.

    3)kusura bakmayın ama bunu siz bulursunuz artık :( çok özür dileriz.

    4)Konuşma olmadığından dolayı.

    5)Kısa , sade , anlaşılır ve açık ..

    7) Anlatımı güçlendirir.

    Sayfa 20
    TABLO - 1 (1.ETKİNLİK)
    BAŞKAN ->Konuşmacıları yönetmek
    ->Konuyu ortaya koymak
    ->Konuşmacıların konuşması içn rahat ortam hazırlamak
    ->Dinleyicinin görüşünü belirtmesi için izin vermek.
    ->Toplantıyı sonlandırmak.

    TABLO - 2 (2.ETKİNLİK)
    1.boşluk : Başkan izin verirse
    2.boşluk : 3-6 arası
    3.boşluk : Herkesi ilgilendiren sosyal problemlerle ilgilidir.
    4.boşluk : Her konuşmacı konuşmayı farklı yönleri ile ele alır.
    5.noşluk : Süre 10-15 dk. ile sınırlıdır.
    6.boşluk : Panel topluma açık bir tartışma türüdür.



    Sayfa 22
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME

    1) Boşluk doldurma

    1.boşluk : güncel
    2.boşluk : göndergesel

    2)D , D , Y

    3)C

    4)E


    Sayfa 23
    1.Güncel konular
    Göndergesel
    2.D,D,Y
    3.C
    4.E

    Ünite Sonu Ölçme ve Değerlendirme
    1.D
    2.A
    3.C
    4.D
    5.E
    6.B
    7.A
    8.E
    9.D
    10.E
    11.E

    Anlatıma Hazırlık
    Sayfa 27
    Hazırlık
    Sayfa 27’nin Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...


    Sayfa 28
    Sorular:
    1.’’Hüzünlü dönüş’’ adlı metinde yazar neyi, niçin, nasıl anlatmıştır?
    Cevap:peyami Safa hakkında anlatmıştır
    2.Neyi, niçin ve nasıl anlatmak gerektiği üzerinde düşünmeden konuşmanın ve yazmanın tutarlı olup olmayacağını nedenleriyle belirtiniz.
    Cevap:Anlatımın kanıtlayıcı yönü olması.
    3.Yazar, metni hazırlarken hangi kaynaklara başvurmuştur?
    Cevap:peyami Safa hakkında bilgi bulunan kitaplardan ansiklopedilerden faydalanmıştır.
    4.Kaynak gösterilmesi metni hangi yönlerden etkilemiştir?
    Cevap:Kanıtlayıcı yönüyle.
    5.Alıntı yapılan kaynakların ne şekilde verildiğini çeşitli kapıları inceleyerek söyleyiniz.
    Cevap :Dipnot şeklinde.

    Sayfa 29
    Sorular:
    1.Metinde hangi konu üzerinde durulmuştur?
    Cevap:İstanbulun güzelliklerinden bahsedilmiştir.
    2.Yazarların konuya bakış açılarının aynı olup olmadığını açıklayınız.
    Cevap:Her yazarın bakış açısı farklıdır. Örneğin bir yazar bir konuya ön yargılı yaklaşır farklı bir yazar ise o konuya farklı yaklaşır.
    3.Kültür birikiminin,deneyimin ve çevrenin anlatıma nasıl bir etkisi olduğunu açıklayınız.
    Cevap:Çok etkisi vardır.

    (ödevlerin her hakkı blogkafem.blogspot.com sitesine aittir.Lütfen kopyalarından sakının)

    Sayfa 30
    2.etkinlik
    "gece" ve "beş şehir" metinlerinde bütünlüğü sağlayan öğeleri bulunuz. Bu öğelerin anlamlı bir birlik sağlayacak şekilde bir araya getirilip getirilmediğini açıklayınız.
    Cevap:anlamlı bir birlik sağlamazlar her yazının kendi teması ve ifade biçimi vardır.

    Sayfa30
    Sorular
    1)”gençliğe hitabe”metninin hedef kitlesini ve yazılış amacını belirleyiniz
    Cevap:Türk gençlerine yazılmıştır.vatana sahip çıkmaları için
    2)Hhedef kitlesinin ve yazılış amacının metnin anlatımını nasıl etkilediğini açıklayınız..
    Cevap:Hedef kitlesinin belli olması o kişiye karşı hitapta bulunması açısından önemlidir.
    3)Metinden Atatürk’ün tecrübelerini gösteren cümleleri bulunuz.
    Cevap:Seni,bu hazineden ,mahrum etmek isteyecek,dahi ve harici,bedhahların olacak.
    4)Bu metin sizde nasıl bir duygu uyandırdı?
    Cevap:Atatürk’ün bize çalışmamız gerektiğini ve çalışmamı istediğini uyandırdı.

    Sayfa31
    Sorular
    1)Metinden kişisel gözlemlerin anlatıma yansıtıldığı cümleleri gösteriniz.
    Cevap:Ben farkına varmıyorum,adanın tepesine doğru gittiklerini görürdüm,içim cız ederdi.
    2)Metinden hareketle anlatımda gözlemin önemini belirtiniz
    Cevap:Gözlem olduğu zaman kanıtlayıcı olmuş olur.

    Sayfa31
    4.etkinlik
    Hangi metin ve konuşmalarda gözleme ihtiyaç duyulur.Açıklayınız..
    Cevap:Her yazıda ihtiyaç duyulur(makale,gezi yazısı,deneme vb.)

    sayfa 32
    7.etkinlik
    Yyine yalnızım bu sokaklarda gidiyorum bilmeden nereye gittiğimi korkuyorum bana bakan o karanlık sokaklardan sanki üstüme üstüme geliyor sokaklar.
    O eski korkunç günlerden biriydi yine rüzgar ve yağmur bütün sinirini çıkarırcasına nereye denk gelirse vuruyordu. Güneş eski güneş değildi.bulutlar,onun güzelliğini kıskanır gibi üzerini örtmüşlerdi.kazalar,çığlıklar,hasarlar hepsi bir aradaydı insanlar bu felaketin bitmesini çaresizlikle beklediler.


    32. sayfadaki metinler

    SONSUZLUK BU MU?
    Sokaktayım,kalabalık bir sokak arasında
    Koşuyorum,etrafıma bakmadan koşuyorum
    Yolumun ufukla kesişen noktasında
    Sanki beni çağıran bir uçurum görüyorum
    sayfa 33
    12.Etkinlik
    Bu metinelrde bireysel zevk ve anlayışın etkisi büyüktür..yani bireysel zevk ve anlayış yazarın eserine yansır..Çünkü Beş şehir ve Gece metinlerinde İstanbul anlatılıyor..Fakat ikiside aynı değildir..Biiri tarihi olarak bakıyor biri akşamki güzelliğini eserinde yansıtıyor...Sonuç olarak:zevkler farklı olduğundan aynı konu hakkındaki eserlerde farklı olur..

    Sayfa 34
    Hazırlık Soruları
    1.Sevgi,aşk,özlem ,kıskançlık vb.
    3.Sana kalmış.
    4.Vatan millet aşkıyla yazılmış.Ayrıca şehitlere duyulan saygıve sevgi duygularıylada yazılmıştır.
    5.İnsanların mutluluğa ihtiyaç duyduğu,özgür olmadan mutlu olunmayacağını ve mutluluğu paylaşmak deyimine deyinmiştir.
    2. Çalışkanlık ve özgüven
    Bütün insanlar yaşamlarını kontrol altında tutabilmek isteğindedirler. Herkes daha başarılı olabileceği bir noktaya giden yolda bir yol haritasına gereksinim duyar. Yani plan ve programa. İşte bu noktada karşımıza iki önemli yapısal özellik çıkar; Özgüven ve bir işi başarma azmi yani çalışkanlık. Gelgelim, hepimiz bizi şekillendiren alışkanlıkların ve değerlerin ürünleriyiz. Biz ne denli başarma azmi ve özgüvenle donatılmış olsak da çocukluktan başlayagelen alışkanlıklarımız, çevrenin, ailenin, kültürel yapının etkileme gücü ile bizde varolanı törpüleyip bilinci değil de bilinçaltını güçlendirebiliyor.
    Adam çalışkan, çalışkanlığı ile de bugün Türkiye'de futbol gündeminin bir numaralı çalıştırıcısı. Bilerek veya bilmeyerek, bir insan için çalışkanlığın en büyük değerlerden biri olduğunun ayırdında. Ayrıca insanlık tarihine baktığımız zaman bütün büyük işleri çok çalışkan ve azimli insanların başardığı da ortada. İster büyük kuruluşlara, bütün büyük takımlara, büyük insanlara yakından bakın, onların ortak özelliğinin azim ve iş disiplini olduğunu görürsünüz. Kıtaları birleştiren köprülerden tutun da, insanın evreni keşfetmek için yaptığı uzay yolculuklarına kadar bütün insan eylemlerinin esrarlı bir yanı yoktur. Bunların hepsi, uzun süre planlı, programlı ve iş ahlakına dayalı çalışmaların eseridir.
    Söz konusu iş ahlakı olduğunda bir teknik direktör için taviz asla yoktur. Belki başarı için başka alternatifler de vardır ama bunların hiçbiri çalışkanlık kadar değerli ve sonuç alıcı değildir. Diğer yolları seçmek, kolay yoldan başarı elde etmek, kestirmeden zengin oluvermek anl***** gelir ki bu tür kazanımlar asla kalıcı ve uzun ömürlü olamaz.
    İmparatorumuz çalışkanlık gibi başarının en önemli unsuruna sahip olduğu halde bazen yaşama doğru yerden başlamamanın sıkıntısını yaşıyor. Bu durumu yerel maçlarda fazla sıkıntı yaratmıyor çünkü takımı ile diğerleri arasında büyük farklar var. Ancak uluslararası maçlarda bilinçaltı devreye girerek belki de istemediği halde birtakım mazeretlerden medet umar duruma geliyor. Kazandığı prestijin yara almaması için bir anda "Onların 18 yabancısı var benim ise kaybedecek birşeyim yok" deyiveriyor. Bu belki de bir dil sürçmesi ama biz dil sürçmelerinin biliçaltındaki gerçekleri dışa vurma yöntemi olduğunu biliyoruz.
    Koşullar ne olursa olsun bir teknik direktör insanı yetkinleştirenin iş yani emek olduğu gerçeğini hiçbir zaman elden bırakmamalı. Ancak çalışma ile elde edilen kazanımları üst düzeyde üretime dönüştürmenin bir yolu da motivasyondur. Bir ekip birtakım mazeretlere sığınılarak motive edilemez. Böyle anlarda teknik direktörün görevi oyuncularının kapasitelerini sınırlamak değil onların içindeki potansiyeli açığa çıkarmaktır. Yani insanlara yapabileceklerini düşünmedikleri şeyleri yaptırabilmek. Bunun için de bugüne kadar elde edilen kazanımlarla yetinmeden yaşamda olumlu değişikliklerle birlikte yeni ufuklara yönelmek gerekiyor. Olumlu insan yeni hedeflere ve değişime bir fırsat olarak bakar. İyi bir hoca zamanın çoğunu eylemle, azını ise şikayetle geçirir. Şikayet edilen zaman ise, başka bir şey için kullanılabilecek enerjinin ziyan edilmesidir.

    Sayfa 35
    Sorular
    Sayfa 35’in Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...


    Sayfa36
    1.etkinlik
    1.Şiirlerin temasını bulunuz.
    Cevap:Yalnızlık
    2. ”Ömer-i tehi” hikayesi ile bu şiirleri tema bakımından karşılaştırınız
    Cevap: . ”Ömer-i tehi” hikayesinde de yalnızlıktan söz ediliyor fakat o düz yazı şeklinde yazılmıştır.
    3.Özgürlük,yaşama sevinci,ölüm,hoşgörü vb duygular tüm insanlarda ortak olmasına rağmen bunların ifade ediliş biçimleri farklıdır.buna göre metinlerdeki duyguların dile getiriliş yönünden karşılaştırınız.
    Cevap:Herkesin düşünceleri farklıdır. Her birinin yaşadıkları dönem farklıdır.
    5.Şiirde hangi duyulardan yararlanılmıştır.
    Cevap:Dokunma,işitme görme gibi duyulardan yararlanmıştır.

    Sayfa 37
    4.etkinlik

    BAKIŞLAR
    Yine benden yüksek bir not almıştı sınavda.Ne kadar çalışırsam çalışıyım bir türlü geçemiyordum onu.Artık bu durumdan iyice sıkılmaya başlamıştım.Ve bir karar aldım diğer sınavda onu kesinlikle geçecektim.
    Sınav oldukça zordu.Yaptığım cevapları toplasak beş puan etmezdi ama ben yine de geçecektim onu.Sınav sonrası öğretmenle beraber öğretmenler odasına gittim.Biri sorarsa niye geldiğimi tebeşir almaya geldim diyecektim.Ama hiçbir şey olmadı sınav kağıtlarının nereye konulduğunu gördüm ve birkaç tebeşir alıp çıktım.Öğlen öğretmenler odası boşalınca hemen içeri girdim ve sınav kağıtlarını çıkardım.Ve planım isimlerimizi değiştirmekti... Öyle de yaptım ve çıktım odadan.Şimdi sıra sınav sonuçları okunduğu gün onun suratını görmekti.
    Ama öyle olmadı...O gün arka sıramı terk edip en öne oturdum öğretmenin 'aferin!' diyişini daha yakından duyabilmek için.Ve yazılılar okunuyordu.'ali dört ! aferin!' , 'Aslı beş , aferin Aslı! '....' Ezgi sıfır ! umarım bir dahakine çalışma sitilini değiştirirsin' . Dünya başıma yıkıldı öyle utandım ki ama öğretmenin durumu anladığından değil bakışlarından utandım.Bir daha da kıskanmadım kimseyi,ne zaman aklımdan öle bir şey geçse hemen öğretmenin bakışları geldi gözümün önüne...

    Anlatımda sınırlandırma
    1.”sanat,psikolojik roman,eylül,edebiyat,roman”kavramlarını genelden özele doğru sıralayınız.
    Cevap:Eylül-psikolojik roman-roman-edebiyat-sanat
    2.Televizyonlarımıza ulaşan görüntülerin kalitesinde ileti,verici ve alıcının özellikleri ne kadar önemlidir?
    Cevap:Anlamak ve anlatmakla biter her şey
    3.Konu ve tür serbest bırakıldığında öğrencilerin çoğunun yazı yazarken zorlanmasının sebebi ne olabilir?
    Cevap:Öğrenciler zorlanır çünkü konu geneldir.örneğin sanat dense öğrenci sanatı hangi konudan ele alsın mimari mi? Edebiyat mı? Müzik mi?
    4.Yazılara başlık konulmasının sebebi nedir?
    Cevap:Başlık yazının özetidir.
    5.Bir denizi bardağa döksen denizin alacağı yine bardak kadardır. Sözünden ne anlıyorsunuz.
    Cevap:Kapasite ne ise odur.
    6.Futbol sahasında çizgiler olmasaydı ne olurdu?
    Cevap:Belli kurallar olmazdı.


    sayfa 39
    2.Metinin Soruları
    Sayfa 39’un Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...

    SAYFA 40 ÖLÇME DEĞERLENDİRME:

    1).........davranışlar ve sözler.........
    2)D-Y
    3)E



    SAYFA 41
    Ölçme değerlendirme
    1)Etkili bir iletişim için dil gerekir.
    2)En önemli öge dildir.cünkü dil olmassa ileişim sağlanmaz.

    Hazırlık
    1.Etkili bir iletişimin gerçekleşmesi için neler gereklidir?
    Cevap:Dil ve dilin doğru kullanılması
    2.Sizce iletişimde en önemli öğe hangisidir?
    Cevap:En önemli öğe dildir.Çünkü dil olmadan iletişim olmaz.
    3.Anlatımda üslubunuzu amacınıza ve muhatabınıza göre değiştirir misiniz?
    Cevap:Alıcının durumuna göre değiştirilir.Bunun nedeni ise anlatımı daha etkili kılmak ve karsınızdakilerin sizi daha iyi anlamasıdır.
    SAYFA 43 2.etkinlik

    gönderici.....yazar....şair....yok
    ileti......?...........her şey sennde gizli diyor.....ruh ve beden arasındaki ilişki
    kanal...yazı ile.....şair.....yazı
    alıcı.....biz(okuyucular).....okuyucular....okuyuc ular

    sayfa 43
    ölçme ve değerlendirme
    1)Gönderici,alıcı,kanal,ileti ve şifre gibi iletişim ögeleri rol ve işleve göre şekillenir.
    2)D--Y--Y
    3)Doğrudan etkiler.Örn:bilgi vermek isteniyorsa önceden araştırma yapılır.Duygu vermek istiyorsa şiir yazar.









    Sayfa 44
    Hazırlık
    1. Dili geçmiş zaman eki:Eğer bir olay geçmişte yaşanmış ise ve bizde bu olayı bizzat görmüşsek o olay anlatılırken hikaye geçmiş zamanı kullanırız.
    -Miş li geçmiş zaman:Olay yine geçmişte yaşanmışsa ama biz bunu görmemiş başkasından duymuşsak o zaman rivayet geçmiş zaman eki kullanılır.
    2.-dönemin zihniyeti
    -bireysel zevk ve anlayışlar
    -dil ve uslup teknikleri
    -anlatıcının bakış açısı
    -anlatıcının tavrı
    3.Trafikteki şöför için sıkıntı,sokak çocuğu için yalnızlık,çiftçi için sevinç,şair için bir ilham kaynağıdır.
    1.etkinlik
    İki ifadede doğrudur.İstanbul hem güzel hem de kalabalıktır.
    2.etkinlik
    Farklılığa dayanan ifadeler vardır.Tartışılabilir.

    Biz birde bu metine başlık koyduk.''Hayata bakış açısı''

    Sayfa 45
    1.1.metin tartışılır.2.metin tartışılmaz.
    2.1.metin sanat yapmak amacıyla 2.metin bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.
    3.Anlatılır.Her yazar kendine doğrularına ve baakış açısına göre metin yazar.

    3.etkinlik

    Çay konulu öznel anlatım:Senin çayla ilgili düşüncelerin sevip sevmemen gibi..
    Çay konulu nesnel anlatım:Çayın tarihçesini yazabilirsin.

    4.etkinlik
    Aynı şekilde öznel analatımda kendi düşüncelerin nesnel anlatımda bilgi vermek (Kapadokya'nın tarihi)

    Sayfa 46
    1.soru
    Senelerden beri leylek görmüyorum.
    Geçen gün sokakta gölgeleri mor ve ........................ takırtısıyla durdum.
    Senelerden beri hasret kaldığı......................gülümsemesiyle gerilmişti.
    Leylek yaz mevsimini kuşu değil bizzat yazdır.
    Kırmızı gagasının takırtısı ,sese dönüşmüş bir sıcak temmuzdur.
    2.soru
    Sonradan öğrendik ki mısırlılar......................öldürüyorlarmış.


    SAYFA 47
    6.etkinlik
    1.METİN(HİKAYE)......ÖZNEL...DOĞRUDAN...SOMUT
    2.METİN(ŞİİR)..........NESNEL....DOĞRUDAN....SOMUT
    3.METİN.............ÖZNEL.........DOLAYLI......... .SOMUT
    4.METİN.........ÖZNEL......DOĞRUDAN............... SOMUT


    3.etkinlik
    Susuz yaşam mümkün değildir.İnsan gıda almadan haftalarca yaşayabilir.,fakat su içmeden birkaç gün yaşamını sürdürebilir.Biyologlar "susuz hayat olmaz" derler. Bu insanın biyolojik yapısının tartışmasız gerçeğidir.Antik çağda doktorlar hastalarını suyla tedavi ederdi. Su en eski güzellik malzemesi ve en iyi doğal ilaçtır. Temizler, canlandırır, zindeleştirir, güzelleştirir. Yani su hayat iksiridir.
    İnsan vücudunun %70’i sudan oluşmuştur.İnsan vücudu susuzluğa en fazla 3 gün dayanabilir.Su bize aynı zamanda doğal güzellik verir. Vücudu temizler ve önemli besin maddelerini organlara taşır. Suyun içerdiği mineraller ve eser miktardaki elementler dokular ve kemikler için hayati önemi olan yapı taşlarıdır.
    SU İLAÇTIR
    • Su, vücudu içten temizler.Saç ,deri,tırnaklar bunların hepsinin sağlıklı ve temiz olması için suya ihtiyacımız vardır.
    • Su,çok içildiğinde vücudun atıklardan temizlenmesini sağlar.
    • Su, fazla içildiğinde sindirim sistemi ve metabolizma,böbrekler,kalp ve dolaşım görevlerini daha iyi yaparlar.Bu da organlar ve özellikle deri için iyidir.
    • Su bize hayati önemi olan maddeleri sağlar.Taşıma aracı olan kan olmasa vücudumuzda hücreler metabolizma işlemini devam ettiremezler. Kan büyüme hücreleri ve organları hayati önemi olan maddelerle besler.Ne kadar fazla su içersek ,kan daha iyi akar ve vücut fonksiyonları daha iyi çalışır.
    • Su, doyurur ve diyetlerde çok içilmelidir.
    Bu yüzden içme ve kullanma suyu sürekli ve güvenilir bir şekilde temin edilebilmelidir.İnsanların içme,kullanma endüstri ve tarımsal sulama gibi ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra su çeşitli nitelik değişimlerine yani kirlenmeye uğramaktadır.Ayrıca kullanılan su tekrar doğaya geri verilmektedir.Bu nedenle içerik ve miktar açısından son derece kısıtlı olan su kaynakları da kirlenmektedir.Kullanılma özellikleri yok olmakta ve olumsuz sonuçlar açığa çıkmaktadır.
    Bütün bunların sonucu olarak çevre temizliğine dikkat etmeliyiz.İçme suyu kaynaklarımızın korunması daha uzun süre temiz ve sağlıklı su içmemizi sağlar.Ayrıca depolarda sağlıklı şekilde toplanan sular binalarda hidrofor depolarında bekletilmeden kullanılmalıdır.Hidrofor depoları en az yılda bir defa temizlenip bakımı yapılmalıdır.Şebekede basınç yeterli olduğu için hidrofor depoları kullanılmayıp içinde su bekletilmektedir.Bu bekleyen su şebeke kesintilerinde bina içine verilmektedir. Bu durum sakıncalıdır.Depoda bekleyen suyun belli aralıklarla kullanılması ve suya devirdaim yaptırılması gereklidir.Aksi takdirde hidrofor deposunda uzun süre bekleyen suyun özellikleri değişebilir.Şebekeden sağlıklı bir şekilde gelen suyu temiz ve bakımlı hidrofor depolarında toplayarak kullanmalıyız. Hidrofor depolarının bakımı ve temizliğini KASKİ Genel Müdürlüğüne müracaat edildiği zaman yapılmaktadır.

    sayfa 48
    Ölçme ve Değerlendirme
    1.soru : (sırayla).somut,nesnel anlarım,öznel anlatım,dolaylı anlatım ,doğrudan anlatım.
    2.soru : (sırayla) y,y
    3.soru : E
    4.soru : B
    5.soru : B
    6. Anlatımın öznel veya nesnel dolaylı doğrudan somut veya soyut olması bakımından etkiler
    7.soru : Somut Anlatımda,görülen,işitilen duyularla algılanan warlıklardır.
    Soyut Anlatımda,5 duyu ile işitilmeyen anlatımlardır..
    sayfa 50
    Sayfa 50’nin Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...

    Sayfa.51
    4.etkinlik
    1 :D
    2 :A-D
    3 :C
    5 :E
    6 :B
    7 :A
    8 :E
    9 :D
    10:D
    11 : E

    5.etkinlik
    1)a.telafusu kolay olan kelimeler
    b.anlamı bilinen kelimeler
    c.gereksiz sözcükler
    d.yanlış anlamda kelimeler kullanılmaz
    e.belirtisiz cümle olması
    f.uzun dolanbaçlı cümle
    2)Kapalı anlatım olarak
    6.etkinlik
    Dünyada kulağa en ziyad lisan İtalyanca veya Rumcadır.Fakat tecrübe edenler dünyada kulağa en hoş gelen ve anlamayanları bile hayran eden bir lisan varsa İstanbul'da ve devletin büyük şehirlerinde konuşulan Türkçedir.
    7.etkinlik
    DENİZ YILDIZININ HİKAYESİ
    'Bir adam, okyanus sahilinde yürüyüş yaparken, denize telaşla bir şeyler atan birine rastlar. Biraz daha yaklaşınca, bu kişinin, sahile vurmuş denizyıldızlarını denize attığını fark eder ve 'Niçin bu denizyıldızlarını denize atıyorsunuz?' diye sorar. Topladıklarını denize atmaya devam eden kişi, 'Yaşamaları için,' yanıtını verince, adam şaşkınlıkla, 'İyi ama burada binlerce denizyıldızı var. Hepsini atmanıza imkân yok. Sizin bunları denize atmanız neyi değiştirecek ki?' der. Yerden bir denizyıldızı daha alıp denize atan kişi, 'Bak, onun için çok şey değişti,' karşılığını verir.

    Sayfa 52
    Sayfa 52’nin Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...

    S.54 ÇALIKUŞU İNCELEME SORULARI

    1.CÜMLELER,PARAGRAFLAR,KELİMELER VS...DUVARDAKİ TAŞ VE HARÇLARIN YERİNİ TUTAR...
    2.ANLAMLI CÜMLE OLMAYIŞININ NEDENİ EKLERİN KALDIRILMASIDIR.....
    AKŞAM YAKLAŞIYOR,TEWPELERİN ARKASINDAKİ BOĞAZLARA KARANLIK ÇÖKMEYE BAŞLIYORDU..
    CÜMLENİN OLŞUMUNDA EKLERİN BÜYÜK ÖNEMİ VARDIR.EKSİZ CÜMLENİN ANLAŞILMASI GÜÇTÜR...

    sayfa 55
    3.etkinlik
    Kelimler arsında bir anlam ilişkisi olmadığı için.
    5.etkinlik:
    1-tek başına birşey ifade etmediği için belirsizlik ortaya çıkıyor.
    2-bu cümlenin geçtiği paragrafa ihtiyaç duyarız.
    6.etkinlik:
    yolların ıssızlığının verdiği endişedir.
    7.etkinlik:
    bozulmuş dal,çıplak ayak,sel çukurları,seyrek fasılalar,uzun bıyıklı....

    sayfa 56
    8.etkinlik:
    gri bulutlar-ağlayan bulut
    siyah bulutlar-hüzünlü bulut

    alışılmış
    yanık sesli çıngırak
    karanlığın çökmesi
    sel çukurları
    korku uyanması

    alışılmamış
    kırların yalnızlığı
    inler gibi ses çıkaran kağnılar
    sönük akisler

    8.etkinlik
    Alışılmış:Yanık sesli çıngırak, karanlığn çökmesi, sel çukurları, korku uyanması, ince sesli bir kadın.
    Alışılmamış:Kırların yalnızlığı, inler gibi ses çıkaran kağnılar, sönük akisler.


    sayfa 59
    ÖLME ve DEĞERLENDİRME
    Boşluklar
    Sayfa 59’un Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...

    Sayfa 60 daki hazırlık soruları
    1.Paragrafların oluşturulması metni daha kolay anlamamızı sağlar.
    2.Cümlelerin biririyle uyumlu olmasıyla oluşturulur.
    3.Bir insan herşeyden önce düşünmesini bilmeklidir. Düşünmeyen insan hiç bişey yapamaz yazıda böyledir işte yazı yazabilmek için her şeyden önce düşünmek gerekir.

    sayfa 62 ve63 teki soruların cevapları
    1.tema:doğa sevgisi
    konu:Davut'un gülen adaya duyduğu sevgi

    2.gönderici (yazar)--------ileti(doğa sevgisi)--------kanal(gülen ada)-------alıcı (okuyucu)
    bağlam(metin)
    3.doğa sevgisi temasını okuyucuya iletmek amacıyla yazılmış ve okuyucuda bu temanın etkisi uyandırılmaya çalışılmıştır.

    4.anlatıcı doğa sevgisi temasını Davut'un gülen adaya olan sevgisini konu edinerek vermeye çalışmış ve metni oluştururken okuyucuda bu etkiyi uyandıracak bir anlatım şekli ve tutum sergilemiştir.

    5.Davut'un gülen adaya duyduğu sevgiyi anlatmak amacıyla,bu anafikir etrafında oluşturulmuştur.

    1.etkinlik
    bir paragraf çıkarıdığı zaman metnin anlam bütünlüğünün bozulduğu fark edilir.çünkü metni oluşturan paragraflar gerek yargı gerek anlam bakımından metnin anlam bütünlüğünüde oluşturur.

    2.etkinlik
    paragrafta cümleler bir birimdir.belli bir bağlamda iletişime katılan kelimeler,kelime grupları ve cümleler çeşitli yönlerden birbirlerinin anlamını tamamlayarak bir anlatım birimi oluşturur.

    3.etkinlik
    iletişime katılan öğeler /gönderici,alıcı,ileti,kanal,bağlam),alıcıda uyandırılmak istenen etki (tema,konu) ve anlatıcının konu veya nesne karşısındaki tavrı (üslup,anlatım)anlatım türünü belirler.

    4.etkinlik
    Sanatsal Betimleme:
    1.İzlenim kazandırmak amacıyla yazılır.
    2.Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3.Ayrıntılar sübjektif olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmaktır.
    Örnek metinler:s.91-92”İnce Memed” ve “Çarşı”

    Açıklayıcı Betimleme:
    1.Bilgi vermek amacıyla yazılır.
    2.Genel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3. Ayrıntılar objektif (olduğu gibi)olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmak için değil, bir konu hakkında bilgi vermektir.
    5. Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulmaz.
    6.Betimlenecek varlığa kişisel duygu ve düşünceler katılmaz.
    Örnek metinler: s.92”Akdeniz Bölgesi”

    5.etkinlik
    gülen ada hikayesinde kişiler tanıtılırken açıklama ve tanımlamaya ,gülen adanın özelliklerini verilirken betimlemeye ve hikayedeki olaylar anlatılırken öykülemeye başvurularak metnin anlatım türünün hikaye olması sağlanmıştır.metnin türünün oluşmasında anlatım türleri önemli rol oynar.

    6.etkinlik
    yaşamın değişmez olduğunu sanmak açık bir yanılgıdır.

    sayfa 64 ve 65 ölçme ve değerlendirme soruları

    1-A
    2-D
    3-D
    4-C
    5-C
    6-A
    7-A
    8-B
    9-B
    10-B

    sayfa 67

    Sayfa 67’nin Ayrıntılı Full Cevapları blogkafem.blogspot.com adresinde!...



    sayfa 73

    1.doğada gördüğümüz her varlığın ismi olduğu gibi her insanında bir ismi vardır.isim insanı tanıtan ,diğer insanlardan ayıran bir unsurdur.

    2.bilinmeyen varlıkların ismi ,zihinde bir çağrışım uyandırmaz.zihinde çağrışımın uyanabilmesi için ,söylenen varlığın bilinmesi,daha önce görülmüş yada biri tarafından anlatılmış olması gerekir.çağrışım ancak bu şekilde gerçekleşir.

    4.bir tiyatro eserinde kişiler ,mekan ve zaman ''olay''etrafında birleşir

    5.tarihçi kaybedilmiş bir savaşı,kazanılmış gibi anlatamaz;çünkü tarihçinin görevi gerçekleri tüm çıplaklığıyla ,değiştirmeden aktarmaktır.roman yazarı ise ,hayal gücüne bağlı olarak olaylkarı farklılaştırarak anlatabilir.

    1 etkinlik
    ÖRNEK:Ağır adamlarla kahveye girdi Hasan.Olanları düşündü bir süre.Otursam mı oturmasam mı diye bir tereddüt geçirdi.Sonra oturdu bir köşeye isteksiz.Babadan kalma tütün tabakasını çıkardı,kalınca bir sigara sardı.Öyle dalmıştı ki masasına konan çay bardağının sesi bile dikkatini çekmemişti.

    Örnek :

    Hamdi amcamı en son 1960-1961 yıllarında gördüm. Bir iş nedeniyle Ankara'ya gelmişti. Beni görmeden gitmeyi içine sindirememiş, telefon edip geleceğini söylemişti. Tıpkı çocukluğumda babamı beklediğim gibi, camdan cama koşup gelişini bekledim. Uzun yıllar sonra birbirimizi görüp konuşacaktık. Amca yeğen birbirimize sarıldık. Hem sevinçten hem de annemi babamı anımsayıp ağladık. Çocuklarımı kucağına aldı. Onları öpüp öpüp sevdi. Kardeşim Leman Hanım, bunları görseydi, dedi. O gün onu son görüşüm oldu.Düğünü duyduğum zaman ne yapacağımı şaşırdım..



    Sayfa 75
    2.kişi:
    meros kral arkadaş
    zaman: 3gün
    mekan:sirakuza denis

    3.etkinlik:
    meroz: özel taros: cins isim orman, sürü:topluluk ismi yolcu:tekil kişi
    bakışlar: çoğul
    sürü şekil iti bariyle tekildir; ancak çoğuldu.örn: demet

    4.etkinlik zaten çok kolay yapabilirsiniz.

    Sayfa 76

    5. etkinlik
    kıbrısın fethi gerçek kefil kurmaca kişilerdir

    6.etkinlik
    özel isim :danyar,cemile
    cins isim:şal,çoban,duman ,yağmur
    tekil:bozkır, entari,taş toprak
    çoğul:çadırlar,ağızlar,dumanla r
    topluluk:sürü, çalılık

    **bulduğunuz bir isim örneklerinin metne kazandırdıkları : anlatımın belirleşmesini sağlar
    **sürü yerine atlar gelebilir

    7.Etkinlik
    Öğretmenliğimin ilk yıllarıydı.İstanbul un kalabalık semtlerinden bir okulda görevimi severek yapıyordum.bir kaç sene sonra tahinim doğuda bir okula çıktı.oysaki buraya da çok alışmıştım; ama orada da bana ihtiyaç duyan öğrenciler vardı.çaresiz ve heyecanlı bi şekilde yola çıktım.orada neler göreceğimi neler yaşayacağımı bilemiyordum.uzun süren bu yolculuk süresince sürekli bu sorular aklımı meşgul ederken artık gelmiştim.
    Bu köye bahar güzelliğini vermişti herhalde…köyün rengarenk çiçekleri, kuşların güzel sesleri arasında büyülenmemek neredeyse imkansızdı.hele sürü halinde çimlerin arasından geçen o hayvanların köye kattığı güzellik bir başkaydı.bu köye gelmeden önce tanıdığım bi akrabamız benim için önceden bir ev kiralamıştı.okula yakın hoş bi yerdi.en azından okulu aramayacaktım.uzun süren bu yolculuk beni iyice yormuş, gözlerimi kapamaya yetmişti.
    Burada olan ilk günümü okuluma gitmekle geçirecektim.duyduğuma göre uzun zamandır öğrenciler ders görmüyormuşlar.sınıfa gittiğim zaman gülen tatlı yüzlerle karşılınca şaşkın bir ifadeyle gülümsedim.öğrencilerime olabildiğince sıcak davranmaya çalışıyordum.
    Kısa bir süre içerisinde ben öğrencilerime, öğrencilerim ise bana alışmışlardı.belki de hayatımda geçirdiğim en güzel dönemlerdi.şimdi aradan yıllar geçmiş.o zamanlar ders anlattığım küçük çocuklar şimdi büyümüş başkalarına ders veriyorlardı.ve onları bu halde görünce çok başka duygulara kapılıyordum.

    sayfa 79
    "Biz İnsanlar" Metni : ÖYKÜLEYİCİ SANAT METNİDİR.
    İLAHİ BAKIŞ ANLATIMI VARDIR.
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ ZAMAN VE MEKAN VARDIR.
    "On İkiye Bir Var" metni:ÖYKÜLEYİCİ SANAT METNİDİR.
    1. ŞAHIS ANLATIM
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ ZAMAN VE MEKAN VARDIR.
    "Kefil" Metni: 3.ŞAHIS ANLATIM
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ ZAMAN VE MEKAN VARDIR

    sayfa 80
    somut isim:yatak,yorgan,soba,oda
    soyut isim:hüzün,zaman,sıcak
    12.etkinlik
    *-cik,-cağız ekleri sözcüğe küçültme,svgi,acıma anlamları katar.
    *bu anlam -cak,-cek ekleriyle de sağlanabilir.büyü(k)-cek,yavru-cak
    *anneciğimin sesini kaç gündür duymuyorum(sevgi anlamındadır)
    çocukcağızın halini gördün mü?(acıma anlamındadır)
    buraya gelirken daracık bir yoldan geçtik.(küçültme anlamındadır)

    Sayfa 81
    Soru 1:Kişiler,mekan,yer,zaman olay çevresinde metinde verilmek istenen temayı ortaya koymak için bütünleşmiştir
    Soru 2:Kurgulanmış bir olay anlatılmış.Tasarlanmış,hayal edilmiş ve olaydan hareketle oluşturulmuş bir metindir
    soru 3:2 ahbap ve ayının karşılaşması sonucu ortaya çıkmıştır
    soru 5:Ayı ve iki ahbap:çaresiz kalanların neler yapabilecekleri
    biz insanlar:Çaresizlik içinde olan bir insanın durumu
    Soru 6:Evdeki hesabın çarşıya uymaması
    Soru 7:Kişiler,mekan,zaman ve olay örgüsü metnin temasını ortaya koymak için düzenlenmiş ve aralarında anlam ilişkisi kurulmuştur

    NOT:Daha once bu sayfalar dowload lınk olarak verılmıstı ben bunları rardan cıkartıp dırek sızın ıcın attım.

Sayfayı Paylaş