servet-i fünun döneminin özellikleri çalışma kağıdı

Konu 'Edebiyat 11.Sınıf' bölümünde angel_tuce tarafından paylaşıldı.

  1. angel_tuce

    angel_tuce Üye

    Katılım:
    8 Mart 2009
    Mesajlar:
    55
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0

    Servet-i Fünun Döneminin Genel Özellikleri
    1) ‘Sanat için sanat’ ilkesine beğlıdırlar.
    2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır. Beyitin

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    üzerindeki egemenliğine son verirler. Cümle istediği yerde bitebilir.
    3)

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    cular

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    sünü kullanırlar. Ancak

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    un dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak, bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir.
    4)
    Onlar ‘her şey şiirin konusu olabilir’ görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siayasal baskıları nedeniyle aşk, doğa, aile hayatı ve gün****k yaşamın basit konularına eğilmişlerdir.
    5)
    Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır.
    6)
    ‘Sanatkârâne üslup’ ve yeni bir ‘vokabüler’ (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır.
    7) ‘Kafiye kulak içindir’ görüşünü benimserler.

    8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır.
    a) Batı’dan aldıkları ’sone’ ve ‘terza-rima’
    b)

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ından alıp, türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat)
    c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler


    9) Şiirde olduğu gibi

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    da da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar.

    10) Romanda,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    tizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar.

    11)
    Romanda da dil ağır, üslup sanatkârânedir.
    12)
    Roman tekniği sağlamdır.
    13)
    Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular, İstanbul’un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır.
    14)
    Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir.
    15) Bu dönem sanatçıları, devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilik,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir.

    16) Her bakımdan Avrupalılaşmak gerektiğine inanmışlar ve Batının ilim, sanat ve

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ından yararlanmaya çalışmışlardır.

    17) Dîvan

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ı büyük

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    de zaafa uğratılmış, en ufak bir hamle yapamayacak hale getirilmiştir.

    18) “Sanat, sanat içindir” anlayışı hakimdir. Bu yüzden sanatçılar

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    yerine aydın zümreye seslenmişlerdir.

    19) Ortaya koyulan edebî ürünlerin ağırlık noktasını aşk, tabiat, merhamet, sanatkârın kendi

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    yaşayışı ve yakın çevresi gibi ferdî konular ve psikolojik tahliller teşkil eder.
    20) Şiir, hikaye,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    , edebi tenkit,

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ve mensur şiire çok önem verilerek bu türlerde Batılı örneklere ulaşılmış;

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    , mizah ve

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    tarihi gibi türler sönük kalmıştır.
    21) Bu dönem şairleri, Dîvan

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ı

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    şekillerinin pek çoğuna yer vermediler. Verdiklerinde ise çok büyük değişiklik yaptılar. Ayrıca Fransız şiirinden aldıkları sone-terza-rimo gibi Batı

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    ını klasik

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    şekillerini kullandılar.
    22) Hece vezni önemsenmemiş, bu vezinle sadece çocuk şiirleri yazılmıştır. Aruza önem verilmiştir. Nazım, nesre yaklaştırılmıştır. Göze göre

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    değil, kulağa göre

    Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...

    anlayışı benimsenmiştir.
    23) En kusurlu yönleri, dil ve üsluptur. “Sanat, sanat içindir” anlayışı ile hareket ettikleri için, konuşma dilinden uzaklaşarak, anlaşılamayan bir dil ile süslü, yapmacık bir söyleyişe yöneldiler.

Sayfayı Paylaş