Tanzimat dönemindeki sanat anlayışı, metin

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde Breaken tarafından paylaşıldı.

  1. Breaken

    Breaken Üye

    Katılım:
    18 Kasım 2011
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    21
    Ödül Puanları:
    9

    Fırat yayıncılık, sayfa 37'de araştırma bölümündeki 1. madde'ye ihtiyacınız olur diye yazıyorum, bizim hoca istedi ben de şu an yazdığım metni sizinle paylaşıcam umarım yardımım dokunur..
    --
    1839 yılında başladığı düşünülen Tanzimat Edebiyatında, öncelikle Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal gibi edebiyatçılar Türkiye'de siyasi Tanzimat devriyle ölçülmeyecek kadar geniş bir aydınlar sınıfı yetiştirmişlerdir. Asıl önem verdikleri unsur ise Türkçe'nin gelişmesidir. Mesela Şinasi'nin (1826-1871) çıkarmış olduğu Tasvir-i Efkar gazetesi örnek olarak gösterilebilir. Namık Kemal ise neslinin en gür sesli şairi ve dava adamı olarak görülmüştür. Ziya Paşa divan şiiri geleneğini sürdürmesine rağmen, siyasi ve sosyal düşünceler, halk dilinin yazı dili olmasını savunan fikirleriyle arkadaşlarının ortak fikirlerine katılmıştır. Bu ilk neslin genel sanat felsefesi “toplum için, vatan için, hürriyet ve halk için sanat” anlayışı olmuştur.

    Tanzimat Edebiyatının ikinci nesli olarak nitelenen Abdülhak Hamit, Tarhan Recaizade, Mahmut Ekrem ve Samipaşazade Sezai ise "Toplum için sanat" felsefesini bırakıp "Sanat için sanat" görüşünü devam ettiren edebiyatçılardır.

    Tanzimat Edebiyatının bu iki nesli arasında Namık Kemal,Şinasi,Abdülhak Hamit gibi güçlü temsilcileri yetişmiş olmasına rağmen, o yıllarda son çırpınışlarını gösteren eski edebiyatla,tutunmaya çalışan yeni edebiyat boğuşma halindedir. Bu devirde okuyan ve yazan kitle arasında eski edebiyata bağlı olanlar daha fazladır.Buna rağmen yeni neslin görüşleri özellikle o dönemler için tamamen yeni olan gazete yazıları,roman,tiyatro,eleştiri gibi yazı türleri kısa zamanda ve kolayca geniş bir kitleye yayılacaktır.

    --
    Vikipedi'den yararlandım son paragraf tamamen alıntıdır.
    Murat AKSOY bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş