TANZİMAT EDEBİYATI

Konu 'Türk Edebiyatı Ders Notları' bölümünde DWL tarafından paylaşıldı.

  1. DWL

    DWL Üye

    Katılım:
    27 Ekim 2007
    Mesajlar:
    339
    Beğenileri:
    14
    Ödül Puanları:
    16

    TANZİMAT EDEBİYATI

    I. Dönem

    1- Toplumcu bir yaklaşımı vardır. Halk şiirini örnek almayı, dili arılaştırmayı düşünmüş fakat başaramamıştır.
    2- Divan Edebiyatı nazım biçimleri sürdürülür. ( Kaside, Gazel, Murabbaa, Şarkı…)
    3- İçerik Divan’ a göre değildir. ( Eşitlik, Özg. , Adalet, İns. Hakları ) dış aynı iç farklı hale geldi.
    4- Dil Divan edebiyatına göre sadeleşti. Şiirde konu bütünlüğü sağlandı.
    5- Düz yazı önem kazandı. Batı edebiyatından alınan türlerde örnek verildi.
    6- Romanda Romantizmin etkisinde kalındı. İyiler hep iyi, kötüler hep kötü.
    7- Esirlik, Görücü Usulü evlilik, Yanlış batılılaşma, Züppelik gibi konular işlendi.
    8- Yazar romanın akışını keserek bilgiler veriyor. Ahmet Mithat Efendi – Namık Kemal.
    9- Tanzimat ikiliklerle doludur. Yeninin yanında eski sürer. Piyano – Ud Kadı – Yargıç Medrese – Okul vb.

    Sanatçıları

    a. Şinasi : İlklerin sanatçısıdır. ( Gazete, Makale, Tiyatro, Atasözü, İmla…) Şinasi şiire düşünce cümlesini getirmiştir. ( Reşit Paşa Kasidesi )
    Eser è Şair Evlenmesi, Durub – u Emsal – i Osmaniye, Tercüme – i Manzume…

    b. Namık Kemal : Tanzimat edebiyatının en coşkun, taşkın, heyecanlı bir başka değişle Lirik şairidir. Birçok alanda eser vermiştir.
    Roman è İntibah, Cezmi
    Tiyatro è Vatan, Celalettin Harzemşah, Gülnihal, Akif Bey, Karabela, Zavallı Çocuk.
    Eleştiri è Tahrib – i Harabat, Takip ( Bunları Ziya Paşaya karşı yazmıştır ).
    Tarih è Kanüe, Silistre, B. İslam Tarihi, Osmanlı Tarihi, Hürriyet Kasidesi.

    c. Ziya Paşa : Terk – Bent’ leri ile ünlüdür. Hayatı ikilikleri ile doludur. Şiirlerini tamamen Divan şiiri üslubu ile yazmıştır.
    Divan şiiri Antolojisi è Harabat J.J. Ruso
    Terk-i Bent è Bağdatlı Ruhiye, Nazire çevirileri de
    Tarih è Engizisyon Tarihi, Endülüs Tarihi vardır.
    Diğer Eserleri è Rüya, Zafername, Eşar-ı Ziya, Veraset Mektupları

    d. Ahmet Mithat Efendi : Düz yazı ustasıdır. Yazı makinesi gibidir. Her yazısında insanı bilgilendirir.
    Öykü è Letaif – i Rivayet, Kıssdan Hisse
    Roman è Dürdane Hanım, Yeniçeriler, Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Dünyaya İkinci Geliş, Felatun Beyle Rakım Efendi, Henüz On Yedi Yaşında
    Gezi è Avrupa’ da Bir Ceylan
    Not : İnsanımıza okumayı sevdirmiştir.

    e. Ahmet Vefik Paşa : Moliler çevirileri ile ünlüdür.
    Uygulamaları è Zor Nikah, Zoraki Tabip, Kadınlar Okulu, Tartüf
    Dil Çalışmaları è Lehçe – i Osmani, Secere – i Türki

    f. Şemsettin Sami :
    Roman è Taaşuk – u Talat ve Fitnat.
    Dil Çalışmaları è Kamus – u Türki, Fransevi Kamüs – ül Alam.

    II. Dönem

    1- II. Dönem toplumsaldan bireysele geçiş dönemidir.
    2- Romantizm den Realizm’ e geçiş dönemidir.
    3- Dil ağırlaşıyor.
    4- Yani nazım biçimleri denenir.
    5- Aruz ölçüsü sür-ction_end -->

    SANATÇILARI

    a. Recaizade Mahmut Ekrem : Şiirlerinde çok romantik, romanlarında realist öz taşır.
    Roman è Araba Sevdası
    Tiyatro è Afife Anjelik, Vuslat, Atala, Çok Bilen Çok Yanılır.
    Şiir è Nüat Ekrem, Nağme – i Seher, Yadigar – ı Şebap
    Eleştiri è Zemzeme
    Ders Kitabı è Talim – i Edebiyat

    b. Abdülhak Hamit : Şiire biçimsel yenilikler getirmiştir. Okumak için tiyatro yazıyor. İşlediği konular Doğa, ölüm, ölüm karşısında insanın çaresizliği, Tanrıya sığınmadır.
    Tiyatro è Fenten, Eşyer, İbni Musa, Tarık, Tezer, İlhan, Liberte
    Düzyazı è Macera – ı Aşk, Sabr – ü Sebat, İçli Kız, Duhter – u Hindu
    Şiir è Sahra, Belde, Hacle, Ölü, Bunlar Odur

    c. Sami Paşazade Sezai :
    Roman è Sergüzeşt = Esirlik kurumu eleştiriliyor.
    Öykü è Küçük Şeyler = İlk Realist öykülerimizdendir.

    d. Nabizade Nazım :
    Roman è Zehra = Edebiyatımızın ilk Psikolojik romanıdır.
    Öykü è Karabibik = İstanbul dışına çıkıp köyü anlatan ilk natüralist öykü.

    e. Muallim Naci :
    Roman è Ömer’ in Çocukluğu = Otobiyografik
    Tiyatro è Heder
    Eleştiri è Demdeme
    Sözlük è Lugat – ı Naci

    TANZİMAT DÖNEMİNDE İLKLER

    İlk Çeviri : Yusuf Kamil Paşa = Fenelon dan Telemak
    İlk Tiyatro : Şinasi = Şair Evlenmesi. Batılı anlamda ilk Namık Kemal = Vatan Piyesi
    İlk Roman : Şemsettin Sami = Taaşuk – ı Talat ve Fitnat
    İlk Öykü : Ahmet Mithat Efendi = Kıssadan Hisse, Letaf – i Rivayet< BR>İlk Köy Romanı : Nabizade Nazım = Karabibik, Mahmet Rauf = Peyani Safa
    İlk Psikolojik Rom. : Nabizade Nazım = Zehra ( Eylül – Dokuzuncu Hariciye Koğuşu )
    İlk Folklor Den. : Şinasi = Durub – u Emsal – i Osmaniye
    İlk Realist Öykü : Şami Paşazade Sezai = Küçük Şeyler
    İlk Şiir Çevirisi : Şinasi = Tercüme – i Manzume
    İlk Realist Roman : Recaizade Mahmut Ekrem = Araba Sevdası.

Sayfayı Paylaş