Türk halk müziği biçimleri ve örnekleri

Konu 'Müzik Dersi' bölümünde kadiryılmaz tarafından paylaşıldı.

  1. kadiryılmaz

    kadiryılmaz Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2008
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0


    arkadaşlar çok acil...

  2. kadiryılmaz

    kadiryılmaz Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2008
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
  3. MaKeaTyTtö!

    MaKeaTyTtö! Üye

    Katılım:
    9 Kasım 2007
    Mesajlar:
    666
    Beğenileri:
    17
    Ödül Puanları:
    16
    Türler, Şekiller, Biçimler: Türk Halk Müziği ezgileri yapı bakımımdan uzun hava ve kırık hava olmak üzere ikiye ayrılır. Kırık hava; belirli bir dizisi olan ve bu dizi içerisinde belirli bir usulle seyreden ezgileridir. Kırık havalar, anlatım ve söyleniş biçimi gibi çeşitli unsurlara göre ''zeybek'', ''bengi'', ''güvende'', ''bar'', ''horon'' gibi değişik isimler alırlar. Uzun hava; belirli bir dizisi olan ve bu dizi içerisinde belirli seyri bulunup, serbest bir ağızla söylenen ezgileridir. çoğu zaman bir solist ses tarafından söylenmekle beraber, ''gurbet havası'' gibi ezgilerde eşlikli okumaya da rastlarız. Hem yöreden yöreye, hem de okunuş üslubu bakımımdan uzun havalar da ''maya'', ''hoyrat'' ''bozlak'', ''gurbet havası'', ''divan'', ''yol havası'' gibi formlara, biçimlere ayrılırlar. Bunlardan birkaçını açıklayalım: Mayanın, özel ezgisi yanında, en belirleyici unsuru sözlerdir. Hece ölçüsünün 8+3= 11 kalıbıyla yazılmış, dört dizeli şiirler söylenir. Doğu Anadolu'da yaygın olan bir uzun hava biçimidir. Ayrıca ''cılgalı maya'', ''düz maya'' gibi çeşitleri de vardır. Divan da aruz ölçüsünün ''failatün, failatün, failatün, failün'' kalıbıyla yazılmıştır. Daha sonra halk şiirinin 15'li hece ölçüsü ile söylenen şiirlere de ''divan'' denmeye başlanmıştır. Aruz ölçüsü ile şiir yazan şairlerin şiirlerini ''divan'' adında bir çeşit antolojide toplamalarından dolayı, bu tür yazılmış ve halk arasında da yaygın olarak söylenen parçaların hepsine bugün ''divan'' denmektedir. ''Müstezat'', ''Semai'', ''Kalenderi'' gibi çeşitleri hem şiir biçimi, hem ezgi bakımımdan birbirinden farklı olmasına karşılık, hep divan diye anılmaktadır.
    Türk Halk Müziği ezgileri ayrıca sözsüz (çalgısal-enstrümantal) ve sözlü olmak üzere de ikiye ayrılırlar. Sözsüz ezgiler, belirli bir veya birden fazla çalgıya, söz eşliksiz olarak çalman kırık hava veya uzun hava türündeki ezgilerdir. Oyun havalarını, peşrevleri, güreş havalarını ve uzun hava ayaklarını (zemin, yol gösterici ezgi) örnek verebiliriz. Sözlü ezgiler, çalgı eşliği olsun ya da olmasın, halk şiiri tarzında yazılmış sözler aracılığı ile sadece sözle icra edilen ezgilerdir. Sözlü halk ezgilerinin en çok rastlanılan biçimleri ''bentlerden'' sonra, ''bağlantı'' (nakarat, kavuştak, dönderme) denen belirli kalıpların tekrar edildiği biçimlerdir ki; buna ''türkü'' adı verilir. Türküler, genellikle belirli bir konuyu işleyen ve anlam bakımından birbirine bağlı bentlerden meydana gelmiştir .Türkülerin diğer bir yaygın şekli ise ''mani dörtlük'' lerinden oluşan şeklidir. Bu dörtlüklerin arka arkaya kullanımında bir anlam bütünlüğü yoktur. Sonradan bir araya getirilmişlerdir.

    Bentlerden oluşan türkülere örnek:
    I. bent : Dön beri dön beri de yüzün göreyim
    Yüzün görenlere kurban olayım
    Nakarat : Gel gülüm gel ha gel gel
    (Kavuştak- Bağlantı) Gel şirin gel di gel gel
    Di gel di gel adına kurban
    Di gel di gel şanına hayran
    Di gel di gel gadan ben alım.
    II. Bent : Evlerin önü de paşa makamı
    Çıkmaz kalem ile yazdım vefamı
    Nakarat : Gel gülüm gel ha gel gel
    Gel şirin gel di gel gel



    Umarım doğrudur ya...
  4. melek111

    melek111 Üye

    Katılım:
    13 Nisan 2011
    Mesajlar:
    2
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    müzikkkkkkkk

    !!!!!!!!!!!!!!!111türk halk müziği örnekleri acil pazartesiye!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  5. fatma 464

    fatma 464 Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2011
    Mesajlar:
    21
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

Sayfayı Paylaş