Uyak (Kafiye) - Redif [Konu anlatımı]

Konu 'Edebiyat 9.Sınıf' bölümünde мoʀαoʀ tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. мoʀαoʀ

    мoʀαoʀ Üye

    Katılım:
    28 Ekim 2008
    Mesajlar:
    993
    Beğenileri:
    635
    Ödül Puanları:
    94

    Uyak (Kafiye)

    [FONT=&quot]Dize sonlarındaki ses benzeşmesine [FONT=&quot]uyak[/FONT] denir; ancak, benzeşen seslerin uyak sayılması için an*lamca ve görevce farklı olması gerekir. Başka bir deyişle, farklı anlamdaki iki sözcük, farklı kökler*deki benzer sesler ya da farklı görevlerdeki ekler uyak oluşturabilir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç[/FONT]
    [FONT=&quot]Bu son fasıldır ey ömrüm nasıl geçersen geç[/FONT]
    [FONT=&quot]Farklı anlamdaki "geç" sözcükleri uyak oluşturmuş[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bir zafer müjdesi burada her isim[/FONT]
    [FONT=&quot]Sanki tek bir anda gün, saat, mevsim[/FONT]
    [FONT=&quot]Farklı köklerdeki "sim" sesleri uyak oluşturmuş[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Yiyin efendiler, yiyin, bu can katan sofra sizin[/FONT]
    [FONT=&quot]Doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin[/FONT]
    [FONT=&quot]"Sizin" sözcüğündeki "-in" tamlayan eki ile "yi*yin" sözcüğündeki "-in" kişi eki uyak oluşturmuş[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]1. REDİF[/FONT]
    [FONT=&quot]Dize sonlarındaki benzer sesler, anlamları farklı ol*mayan aynı sözcüklerde ya da aynı işlevdeki ekler*de bulunuyorsa uyak oluşturmaz; redif adını alır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]O gün gelsin neşemiz tazelensin de [FONT=&quot]gör[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]Dünyayı hele sen bir barış olsun da [FONT=&quot]gör[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]"gör" sözcükleri aynı anlamda olduğu için rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Günlük güneşlik bir kaldırım[FONT=&quot]dan[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]Aşktı değip geçen yanımız[FONT=&quot]dan[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]-dan ekleri aynı görevde olduğu için rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Redifin bulunduğu dizelerde (yukarıdaki örnekler*de olduğu gibi) uyak ya hiç yoktur ya da (aşağı*daki örneklerde olduğu gibi) rediften önceki ben*zer seslerdedir:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Kapadı geçtiğim yollan sis[FONT=&quot]ler [/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]Tutuştu içimde birikmiş his[FONT=&quot]ler[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]-ler ekleri aynı görevli ekler olduğu için redif; -is sesleri farklı köklerdeki benzeşen sesler olduğu için uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan [FONT=&quot]yollar[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]Uykuya varmış gibi görünen yılan [FONT=&quot]yollar[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot]"Yollar" sözcükleri aynı kök ve eklerden oluştuğu için redif; -an sesleri, biri ek, diğeri kökte olduğu için uyaktır.)[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]2. UYAK TÜRLERİ[/FONT]
    [FONT=&quot]Uyağı oluşturan sesin sayısına (ve ünlü ünsüz ol*ma özelliğine) göre üç tür uyak vardır.[/FONT]
    [FONT=&quot]1. Yarım uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]2. Tam uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]3. Zengin uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bu sınıflandırmanın dışında, ayrıca iki uyak türü daha vardır: [FONT=&quot]Tunç uyak [/FONT]ve[FONT=&quot] cinaslı uyak[/FONT].[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]a.Yarım Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]* Sadece bir ünsüz benzerliğine dayanan uyaktır. Genellikle [FONT=&quot]halk şiirinde[/FONT] kullanılmıştır:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Dadaloğlum der ki belim bük üldü[/FONT]
    [FONT=&quot]Gözümün cevheri yere dök üldü[/FONT]
    [FONT=&quot]Bu dizelerde "bük-" ve "dök-" köklerindeki "k" ünsüzü yarım uyak, "-ül-dü" ekleri rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Çağdaş şairlerimiz de zaman zaman yarım uyak*tan yararlanmıştır:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Seninle başbaşaydık aşkım, kaç kez[/FONT]
    [FONT=&quot]Nice bin pencerede, nice kış yaz[/FONT]
    [FONT=&quot](Ahmet Muhip Dıranas)[/FONT]
    [FONT=&quot]"kez" ve "yaz" sözcüklerindeki "z" ünsüzü yarım uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Çıkakları yakın olan ünsüzlerle (c - ç, ç - s, s - ş, l - r, ğ - y, d -t, z - s) yarım uyak yapıldığı da görülür; ancak bu durumda uyak za*yıf kalır:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Atın höyük sağrı kalkan döşlüsü[/FONT]
    [FONT=&quot]Kalem kulaklısı çekiç başlısı[/FONT]
    [FONT=&quot]Güzelin dal boylu samur saçlısı[/FONT]
    [FONT=&quot]Severim kır atı bir de güzeli[/FONT]
    [FONT=&quot](Dadaoğlu)[/FONT]
    [FONT=&quot]Bu dörtlükte döş-, baş-, saç- köklerindeki s - ç sesleri yarım uyak yapılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Geleneksel şiirimizde yarım uyak, tek bir ünsüzle yapılmıştır. İki ünsüzle ya da tek bir ünlüyle yapı*lan uyağı da yarım uyak kabul edenler olmakla bir*likte bu konuda bir açıklık ve görüş birliği yoktur.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]b. Tam Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]* Bir ünlü bir ünsüzle yapılan uyaktır. Çağdaş şiiri*mizde en çok kullanılan uyak türüdür.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bu afyon ruhu gibi baygın mahalleden[/FONT]
    [FONT=&quot]Hayalimde tek çizgi bir sen kalmışsın sen[/FONT]
    [FONT=&quot]"-den" ekiyle "sen" kökündeki "-en" sesleri tam uyaktır.)[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli[/FONT]
    [FONT=&quot]Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli[/FONT]
    [FONT=&quot]"elemli" ve "nemli" sözcüklerindeki "-em" sesle*ri tam uyak, -li yapım eki rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Ünsüz benzerliği olmayan uzun â, uzun û ve uzun î ünlüleri de tam uyak kabul edilmiştir:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Meyhane böyledir bir içen daimâ içer.[/FONT]
    [FONT=&quot]Mahfice başlayan giderek bi-riyâ içer.[/FONT]
    [FONT=&quot]"daima" ve "bi-riyâ" sözcüklerindeki â uzun ünlü*sü tam uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot]* Kimilerince yarım uyak sayılan tek bir kısa ünlü benzeşmesini tam uyak kabul edenler de vardır. Ancak, bu anlayıştakiler arasında, sadece "a" ve "u" ünlülerini tam uyakla sınırlayanların da bulun*ması bu konudaki belirsizliği daha da artırmaktadır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]c. Zengin Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]* İkiden çok sesin benzeşmesiyle yapılan uyaktır. Benzer seslerin üçü geçmesi uyağı güçlendirse de doğallığı bozabilir. Bu bakımdan zengin uyağı kulak tırmalayıcı bir ses yığınına dönüştürmeden kullanabilmek ustalık gerektirir.[/FONT]
    [FONT=&quot]* [/FONT]
    [FONT=&quot]Artık demir almak günü gelmişse zamandan[/FONT]
    [FONT=&quot]Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan[/FONT]
    [FONT=&quot]"zaman" ve liman" sözcüklerindeki "-man" ses*leri zengin uyak, "-dan eki" rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bir deniz mağarası kadar kuytu ve serin[/FONT]
    [FONT=&quot]Hazların âleminde yumulmuş kirpiklerin[/FONT]
    [FONT=&quot]Benzer sesler olan "-erin, "serin" süzdüğünde köke ait, "kirpiklerin" sözcüğünde ise "-ler ve -in" eklerine ait olduğu için uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Arapça ve Farsça sözcüklerdeki bir uzun ünlü ve bir ünsüzle yapılan uyaklar da zengin uyak sayılır:[/FONT]
    [FONT=&quot]Teselliden nasibim yok, hazan ağlar baharımda[/FONT]
    [FONT=&quot]Bugün bir hânmânsız serseriyim öz diyarımda[/FONT]
    [FONT=&quot]Farklı iki kökteki "-âr" sesleri zengin uyak, "-im" ve "da" ekleri ise rediftir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]d. Tunç Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]* Uyaklı sözcüklerden biri, olduğu gibi diğer sözcü*ğün içinde yer alıyorsa buna tunç uyak de*nir. Tunç uyak genellikle zengin uyağın bir çeşidi olarak görülür:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Kimi solgun, sarışın; kimi ak, kimi kara [/FONT]
    [FONT=&quot]Kiminin arkasından görünüyor Ankara[/FONT]
    [FONT=&quot]Bu dizelerde "kara" sözcüğü zengin uyak olup "Ankara" sözcüğün içinde geçtiğinden aynı za*manda tunç uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]e. Cinaslı Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]* Cinas, yazılış ve söylenişleri aynı, anlamları ayrı olan sözcüklerin birlikte kullanılması sanatıdır. Cinaslı sözler, dize sonlarında uyak olarak kulla*nılabilir. Bu durumda cinas sanatıyla birlikte ci*naslı uyaktan da söz edilir. Cinaslı uyak aynı za*manda zengin uyaktır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Üftedelerle gerçi o mâh senli benlidir.[/FONT]
    [FONT=&quot]Benlik ederse de yakışır çifte benlidir.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Cinaslı uyak, halk şiirinde özellikle [FONT=&quot]manilerde[/FONT] çok kullanılmıştır:[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Güle naz[/FONT]
    [FONT=&quot]Bülbül eyler güle naz[/FONT]
    [FONT=&quot]Girdim bir dost bağına[/FONT]
    [FONT=&quot]Ağlayan çok gülen az[/FONT]

    Uyak Örgüsü

    [FONT=&quot]Uyaklar seslerinin sayısı ve özelliğine göre türle*re ayrıldığı gibi, dizelerde sıralanış özelliği bakı*mından da sınıflandırılabilir:[/FONT]
    [FONT=&quot]1. Çapraz uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]2. Sarma uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]3. Düz uyak [/FONT]
    [FONT=&quot]4. Örüşük uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]5. Mani tipi uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]6. Koşma tipi uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]7. Gazel tipi uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]a. Çapraz Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot]Dört dizeli bentlerde birinci ile üçüncü dizenin ve ikinci dize ile dördüncü dizenin uyaklı olmasıdır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Ne içimdeyim zamanın [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Ne de büsbütün dışında [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Yek pare geniş bir anın [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Parçalanmaz akışında [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bu uyak örgüsüne halk şiirinde koşmaların ilk dörtlüğünde ve çağdaş şiirde rastlanır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]b. Sarma Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Dört dizeli bentlerde birinci ile dördüncü dizenin ve ikinci ile üçüncü dizenin uyaklı olmasıdır.[/FONT]
    [FONT=&quot]Alıştım baharı her yıl dört gözle beklerim Kulağım o sabahın kuş cıvıltılarında Bahar geldi mi her tasaya benden elveda Ben bütün dallarda açan bütün çiçeklerim.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]a ----------[/FONT]
    [FONT=&quot]b ----------[/FONT]
    [FONT=&quot]b ----------[/FONT]
    [FONT=&quot]a ----------[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Sarma uyak, çağdaş şiirde örnekleri görülen bir uyak türüdür.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]c. Düz Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Her iki dizenin kendi arasında uyaklanmasıdır. Divan şiirinde mesnevi nazım biçiminde görülen uyak düzeninin aynısıdır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Kandilli yüzerken uykularda [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Mehtabı sürükledik sularda [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Bir yoldu parıldayan gümüşten [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Gittik... Bahs açmadık dönüşten [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Hülya tepeler, hayal ağaçlar [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Durgun suda dinlenen yamaçlar [/FONT]
    [FONT=&quot]Yahya Kemal[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Bazı kaynaklar aaab cccb biçiminde koşma tipi uyağı da düz uyak olarak göstermekteyse de bu, tartışmaya açık bir durumdur; ancak, aaaa, bbbb biçimindeki bir uyak düzenini düz uyak olarak tanımlamak yanlış olmaz.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]d. Örüşük Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Üç dizeli bentlerde kullanılan ve bizde ilk örnek*leri [FONT=&quot]Servet-i Fünun[/FONT] şiirinde görülen uyak düzeni*dir.[/FONT]
    [FONT=&quot]* [FONT=&quot]Terzarima[/FONT] denen nazım biçimi bu uyak örgüsüyle yazılır.[/FONT]
    [FONT=&quot]* Her üçlükte birinci ve üçüncü dizeler kendi ara*sında uyaklıdır. İkinci üçlükten itibaren her üçlük*te birinci ve üçüncü dizeler bir üsteki üçlüğün or*ta dizesiyle uyaklı olur. Terzarimada son üçlük*ten sonra şiir tek dize ile bitirilir: [FONT=&quot]aba bcb cdc d.[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]YAPRAK[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Anıyordum baharı çırpınarak [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Düştü bir gölge şey avuçlarıma [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Baktım: Ölmüş, zavallı bir yaprak...[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Ey hazan, artık intikam alma [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Şimdi zulmet/eriyle haykıracak[/FONT]
    [FONT=&quot](b) Sana hüsran bakışlı sema!.. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Bu hazan belli, çok fidan kıracak, [/FONT]
    [FONT=&quot](d) Örtecek dallarıyla yollarımı... [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Sen fakat söyle ey güzel yaprak [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](d) Söyle çehren kadar ölüm sarı mı?[/FONT]
    [FONT=&quot]Ali Canip Yöntem[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]e. Mani Tipi Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Mani, rubai ve tuyuğ adlı dört dizeli tek bentten oluşan nazım biçimlerinde görülen uyak düzeni*dir. Çağdaş şiirimizde birden çok dörtlükle yazı*lan şiirlerde de kullanılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]* Dörtlüğün birinci, ikinci ve dördüncü dizesi kendi arasında uyaklı, üçüncü dize serbesttir: [FONT=&quot]aaxa, bbxb[/FONT]...[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]USANÇ[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Her yalana kanmışım [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Her söze inanmışım [/FONT]
    [FONT=&quot](x) Ben artık sevgiden de [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Bıkmışım, usanmışım [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Ne bağımda gülüm var [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Ne dalda bülbülüm var [/FONT]
    [FONT=&quot](x) Artık ne aşkım, ne de [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Aşka tahammülüm var [/FONT]
    [FONT=&quot]Orhan Seyfi Orhon[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]f. Koşma Tipi Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Halk şiirinde [FONT=&quot]koşma, semai, varsağı, destan[/FONT] gibi nazım biçimlerinde görülen uyak düzenidir. Çağ*daş şiirimizde bu uyak düzenini sürdüren birçok şair olmuştur.[/FONT]
    [FONT=&quot]* Her dörtlükte ilk üç mısra kendi arasında uyaklı; dördüncü dize ise birinci dörtlüğün dördüncü di*zesiyle uyaklıdır; ancak çoğu örnekte ilk dörtlük*te çapraz uyak düzeninin kullanıldığı görülmekte*dir: [FONT=&quot]aaab cccb dddb[/FONT] veya [FONT=&quot]abab cccb dddb...[/FONT][/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]NAZ[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Gönlümün yok niyeti [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Açılmak için sana [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Çektiğim eziyeti [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Yüzümden anlaşana [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](c) Ben ki her damla derdim[/FONT]
    [FONT=&quot](c) Deniz olsun dilerdim [/FONT]
    [FONT=&quot](c) İpi elimle verdim [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Benliğimi atsana [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](d) Kan doldurup tasımı [/FONT]
    [FONT=&quot](d) Sildim gönül pasımı [/FONT]
    [FONT=&quot](d) Taşa açtım yasımı [/FONT]
    [FONT=&quot](b) Söylemedim insana [/FONT]
    [FONT=&quot]Faruk Nafiz Çamlıbel[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]g. Gazel Tipi Uyak[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]* Divan şiirinde [FONT=&quot]gazel, kaside[/FONT] gibi nazım biçimlerin*de görülen uyak düzenidir. Çağdaş şiirde de bu uyak düzeninden yararlanılmıştır.[/FONT]
    [FONT=&quot]* İlk beyitte dizeler kendi arasında uyaklı olup son*raki beyitlerde ilk dize serbest, ikinci dize birinci beyitle uyaklıdır.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]BULUTLAR[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Yeşil gözlerinde akşamın rengi [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Mor gagalarında fecir, bulutlar [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](x) Bulutlar binlerce ve dizi dizi [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Batı uçlarında dikilmiş putlar [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](x) Bulutlar her akşam içip denizi [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Gökkubbede şölen kuran mebutlar [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot](x) Bulutlar kuzeyin buz dağlarından [/FONT]
    [FONT=&quot](a) Sıcak vadilere inen mamutlar [/FONT]
    [FONT=&quot]Ahmet Muhip Dıranas[/FONT]

    aleynat-, bekir* ve glass68 bunu beğendi.
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş