Yabancı Mimarlar

Konu 'Kültür-Sanat' bölümünde Toгgαи tarafından paylaşıldı.

  1. Toгgαи

    Toгgαи Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    25 Ekim 2007
    Mesajlar:
    4.730
    Beğenileri:
    1.809
    Ödül Puanları:
    38

    Bramante
    Mimarlar - Yabancı Mimarlar
    Asıl adı Donato d'Angelo Lazzari olan Bramante, daha önce Floransa' da Brunelleschi'nin yaptığı gibi, Rö*nesans'ın ilkelerini ortaya koyarak, italyan mimarisinin evrimi içinde belirleyici rol oynamıştır. Ortaya koyduğu yapıtların değerini kısaca özetlemek için, amansız düşmanı Michelangelo'nun şu sözlerini anım*satmak yeterlidir: "Bramante'nin, Eskiçağ'dan günümüze adı anılacak en büyük mimarlardan biri olduğu*nu kimse yadsıyamaz." Urbino'daki atölyelerin hümanist ortamı içinde yetişen Bramante'nin yaşamı ve eğitimi konusunda pek bilgi yoktur. Yapıtlarında, birbirin*den kesinlikle ayrılmış iki üslup gö*rülür: Lombardiya döneminin süslü üslubu; Roma döneminin klasik üslu*bu.



    Milano'da 1479 yılında Ludovico il Moro'nun hizmetine girdiğinde re*sim alanındaki ünü iyice yaygınlaş*mış olan Bramante, mimar olarak, yirmi yıl boyunca, yerel geleneğe bağlı kalmış olan Lombardiya kent*lerinde, Floransa'daki Rönesans ha*reketinin yeni mimarlık anlayışını kabul ettirmeye çalıştı (üslubu, çokrenkli süslemeye geniş yer veren gotiklombard üslubuyla uyuşur). 1483'ten sonra on yedi yıl kadar Leonardo da Vinci'yle aynı yörede yaşayarak, bu süre içindeki verimli düşünce alışverişinden yararlan*mayı ve gelecekteki yapıtlarına yön vermeyi bildi. 1500'de Roma'ya giderek, eski anıtları inceleyip, ya*pımlarında egemen olan ilkeleri ve havayı öylesine hızlı özümledi ki, ilk yapıtı Tempietto di San Pietro in Montorio'yla, sanat tarihinin dönü*şüm noktalarından birini ortaya koydu. Etkileyici yalınlığının bütün güzelliği orantılarının matematiksel uyumundan gelen ve Rönesans mimarlığının başlangıcı sayılan bu başyapıt sayesinde, ömrünün sonu*na kadar Roma'daki bütün sanat et*kinliklerine egemen oldu (bu arada genç Raffaello da, Bramante'nin ya*nında çalışmalara ortak oluyor ve Leonardo da Vinci'nin Bramante'yi etkilemiş olduğu gibi, Bramante de Raffaello'yu etkiliyor, ona ustalık ediyordu). 1503'te papalık tahtına çıkan Julius II tarafından Vatikan Sarayı'nda değişiklikler yapmakla ve yeni San Pietro bazilikasının ya*pımıyla görevlendirildi. Vatikan Sa*rayı'nda San Damaso avlusundaki yapıları ve eski sarayı Belvedere avlusuna bağlayan 300 metrelik cepheyi yaptı (bu düzenlemeler daha sonra XVII. yy'da Bernini ta*rafından değiştirilmiştir); ama San Pietro bazilikası için düşündüğü ta*sarıları gerçekleştiremeden öldü.
  2. Toгgαи

    Toгgαи Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    25 Ekim 2007
    Mesajlar:
    4.730
    Beğenileri:
    1.809
    Ödül Puanları:
    38
    Dominikus Zimmermann
    Mimarlar - Yabancı Mimarlar
    Meslek yaş***** yalancı mermerden süslemeler yaparak başlayan ve Cuvillies'in öğrencisi olan Dominikus Zimmermann, Bavyera'da gelişen barok mimarinin başlıca temsilcilerin*den biri olarak özellikle kiliseler ve manastırlar gerçekleştirdi. İki başyapıtı olarak kabul edilen merkezi planlı Steinhausen Kilisesi (1723-1733) ile Wies Kilisesi'nde (1749-1750) eğik bi*çimlere, hafif yapılara ve aydınlatma etkilerine eğilimini açıkça ortaya koy*du. Bakışımsız kartuş motiflerini, yı*lan biçimli çizgileri olan bitkileri ve kavkıları açık, aydınlık bir çokrenklilik içinde ve özgün bir biçimde kulla*nan Dominikus Zimmermann rokoko süslemeciliğinin başlıca ustalarından biri olarak kendini kabul ettirdi. Bütün çalışmalarında, kendisi de bir ressam ve dekoratör olan kardeşi Johann Baptist Zimmermann'm (Gaispoint, 1680 - Münih, 1758) yardımını gördü, Johann Baptist Zimmermann sonradan Münih Sarayı'nın salonları*nın süslemesinde görev aldı (1728-1730).
  3. Toгgαи

    Toгgαи Özel Üye Özel Üye

    Katılım:
    25 Ekim 2007
    Mesajlar:
    4.730
    Beğenileri:
    1.809
    Ödül Puanları:
    38
    Filippo Brunelleschi
    Mimarlar - Yabancı Mimarlar
    Usta bir kuyumcu ve heykelci de olan Filippo Brunelleschi, Floransa' da XV. yy'ın başlarında Rönesans'ın başlatıcısı sayılır. İtalyan mimarisi*nin evrimine büyük katkısı olmuştur. Rönesans sanatçısının en iyi örnek*lerinden olan Filippo Brunelleschi, sağlam bir öğrenim görerek geniş bir kültür edindi. Kuyumculuk mes*leğini öğrenerek (o dönemde sanatçı olmak isteyen herkes mutlaka ku*yumculuk öğrenimi görüyordu), hey*kelciliğe yöneldi. Ama 1401 yılında katıldığı Floransa vaftiz yerinin üçüncü kapısının yapımı için açılan yarışmayı Ghiberti'nin kazanması üstüne, mimarlığa yönelmeye karar vererek, Donatello'yla Roma'ya gi*dip Eskiçağ anıtlarını izledi, iki yıl sonra Floransa'ya döndüğünde, go*tik bir anlayışta başlanmış olan Santa Maria del Fiore kilisesinin yapımını tamamlayarak, büyük bir yenilikçi olduğunu herkese kabul ettirdi: Kilisenin sekizgen bir kubbe kasnağı üstüne oturan kubbesini ya*parken, Eskiçağ mimarlığından ve kendi koyduğu ilkelerden yararlan*mıştı.Brunelleschi, yapıtlarında Eskiçağ' da uygulanan ilkeleri körü körüne kopya etmeyip, yeniden yaratmıştır. Santa Maria del Fiore'den sonra yaptığı, yeni bir kilise örneği oluşturan yapıtlarının (kare planlı küçük bir yapı olan San Lorenzo kilisesi; merkez planlı San Spirito ve Santa Maria degli Angeli kiliseleri; bazilika planlı San Lorenzo kilisesi) tümünde aynı özellikler, aynı aydın*lık ve özlü düzenleme, düzlemlerin ve kütlelerin aynı dengeli dağılımı ve birbiriyle boğumlanan aynı hacim*ler gözlenir. Bütün bu yapıtlarda, uzamın düzenlenmesi, sanatçının, çeşitli mimarlık öğeleri ile yapının bütünü arasındaki orantılara uyum*lu bir ritim vermek için gerekli ma*tematiksel bağıntıların mantığı üs*tüne kurulmuş kişisel üslup anlayışı*na bağlıdır.

    Güzelliğin yasalarını bir bilim adamı anlayışıyla denetleyen bir sanatçı olan Brunelleschi, Rönesans sanat*çılarının üstünde çalıştıkları anıtla*rın ve manzaraların perspektiflerindeki dengeyi doğrulamada kullan*dıkları optik aygıtı bulmuştur. Günü*müzde, XV. yy. Floransa mimarisi*nin, hattâ bütün Rönesans dönemi mimarisinin Brunelleschi'nin ilk iki yapıtıyla (Ospedale degli Innocenti; Floransa katedralinin çifte kubbesi) başladığı kabul edilmektedir

Sayfayı Paylaş