Yedi Meşaleciler , Garip Akımı , İkinci Yeni ,Toplumsal Gerçekçilik Akımları

Konu 'Edebiyat 12.Sınıf' bölümünde bhrylcn tarafından paylaşıldı.

Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.
  1. bhrylcn

    bhrylcn Üye

    Katılım:
    29 Kasım 2008
    Mesajlar:
    11
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    Yedİ meŞalecİler,garİp akimi,İkİncİ yenİ,toplumsal gerÇekÇİlİk akimlarindan maddeler halİnde kisaca bİlgİler İstİyorum
  2. Rüzgar

    Rüzgar Moderatör Yönetici Moderatör

    Katılım:
    31 Ekim 2008
    Mesajlar:
    2.028
    Beğenileri:
    875
    Ödül Puanları:
    113
    GARİP AKIMI (I. YENİ)



    · 1941’de Orhan Veli Kanık, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet birlikte yayımladıkları Garip adlı şiir kitabının önsözünde bu akımın ilkelerini ortaya koydular.

    Özellikleri:



    · Şiirde ölçüyü bırakıp serbest şiir yazma yoluna gittiler.

    · Uyağı şiir için gerekli olmaktan çıkardılar.

    · Her şeyi şiirin konusu haline getirdiler. Böylece şairane duygular şiirden uzaklaştırdılar.

    · Her türlü sözcüğün şiirde kullanılmasını savundular, böylece gündelik küçük sorunlar, halktan kişiler, sokak… şiire girdi.

    · Şiirde bütün güzelliğini benimsediler.

    · Şiirin düşünce ve zekadan güç alarak yaşama sevincini anlatması gerektiğini söylediler.

    · Dilin sanatlardan arındırılmış olarak doğal biçimde kullanılması gerektiğini savundular.

    · Şiirde toplumsal aksaklıkları eleştirdiler.

    · Şiirde mizaha yer verdiler.



    İKİNCİ YENİ

    Özellikleri:

    · Orhan Veli arkadaşlarının yalın anlatımına tepki olarak doğmuştur.

    · II. Yeni şiirimizde çok uzun soluklu olmasa, geniş bir okuyucu kitlesi bulamasa da Türk şiirine yeni boyutlar getirmiştir.

    · “şiir için şiir” anlayışıyla hareket etmişler; erdem, ahlak, toplum ve gerçek gibi konuların şiirin dışında tutulması gerektiğini savunmuşlardır.

    · Onlara göre anlamlı olmak şiir için önemli değildir.

    · II. Yeni’ye göre şiir bir öykü anlatma aracı değildir. Öteki edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalıdır. Bu yüzden konuyu ve olayı şiirden atmışlardır.

    · Eşya, görünüm ve insanı gerçeküstücülükten daha aşırı bir soyutlama ile anlatmayı amaç edinmişlerdir.

    · Onlara göre şiirde ahenk, ölçü ve uyakla değil; musiki ve anlatım zenginliği ile sağlanmalıdır.

    II. Yeni Sanatçıları:

    Sezai Karakoç

    Edip Cansever

    Turgut Uyar

    İlhan Berk

    Cemal Süreya

    Ece Ayhan


    YEDİ MEŞALECİLER

    · Beş Hececilerin gerçekçilik ve içtenlikten uzak şiirlerine tepki olarak doğmuştur.

    · Girişimlerini “canlılık, samimiyet ve sürekli yenilik” olarak özetlediler ancak bunu gerçekleştiremediler.

    · Hece vezninden yola çıktılar, biçimde bir yenilik yapamadılar.

    · Özde ise Verlaine, Mallerme, özellikle de Baudelarie gibi Fransız ozanlarını örnek aldılar.

    · Olayları daha gerçekçi bir gözle, içten ve yeni bir ruhla anlatmak istediler.

    · Konuları olabildiğince genişletmeye çalıştılar.

    · Şiirlerinde izlenimciliğin tesiri görülür. (tablo gibi şiir)

    · Topluluk 1928’de Meşale Dergisi’nin kapanmasıyla dağıldı.

    · Yedi Meşaleciler:

    Yaşar Nabi Nayır

    Ziya Osman Saba

    Vasfi Mahir Kocatürk

    Kenan Hulusi Koray

    Sabri Esat Siyavuşgil

    Cevdet Kudret Solok

    Muammer Lütfi Bahşi



    TOPLUMSAL GERÇEKÇİLER

    Özellikleri:

    · I. ve II. Yeni’ye tepki olarak ortaya çıkmıştır.

    · Sosyal olaylara ve toplumsal meselelere yönelmişlerdir.

    · Eserlerinde köy hayatını ve köylülerin sorunlarını ele alan bu sanatçılar yurt gerçeklerini anlatmak gerektiğini savunmuşlardır.

    · Özellikle hikaye ve roman türünde başarılı olmuşlardır.

    Sanatçıları:

    Nazım Hikmet

    Rıfat Ilgaz

    Ahmet Arif

    Kemal Tahir

    Orhan Kemal…
Konu Durumu:
Mesaj gönderimine kapalı.

Sayfayı Paylaş